![]() |
IT IS BUTT-UGLY, is wel het minst wat je kan zeggen.
Maar aangezien aerodynamica een erg grote rol speelt, ben ik geneigd een gezegde uit de vliegtuigwereld erbij te halen: "If it looks good, it flies good, If it doesn't..." :no: Dit komt wellicht binnen 20 jaar in de category :" What were they thinking?" |
Niet moeilijk dat Montoya nu al getekend heeft bij McLaren. ;)
|
ik kan er in komen dat het meer downforce geeft vooraan ...
ik kan er in komen dat het minder mooi is ... ik kan er in komen dat het efficiënt is maar ik kan er niet in komen dat de neus zo breed is! aerodynamischer lijkt me om van smal naar breed te gaan, nu gaan ze van breed naar smaller om dan terug naar de bredere monocock te gaan! het kan ook een mediastunt zijn, publicitair gaat die zeker renderen, en daarom moeten ze nog niet met die voorkant rijden in de gp's. Ze kunnen zeggen dat het na enkele tests toch niet echt beter was en dan hebben ze wel hun aandacht gehad. Tis maar een gedacht ... |
ik denk dat ze voor een stuk het voorophangingsprincipe dat Adrian Newey bij McLaren introduceerde enkele jaren geleden, nu ook gebruikt hebben. Waarschijnlijk zijn ze in de tunnel tot de vaststelling gekomen dat voor hun ontwerp dit de meest optimale vorm van voorvleugel is om de lucht zo efficiënt over de nieuwe ophanging te leiden.
't is ook maar een gedacht. 't wordt uitkijken naar de eerstvolgende tests om te zien hoever ze staan tov de concurrentie - alhoewel we in Australië pas echt uitsluitsel zullen krijgen over hoe goed of slecht dit ontwerp nu wel is. |
Euhh,bijnamen als "mammoet", of "de slagtand" duiken al op,zeer raar om er de eerste keer naar te kijken,maar vind het nu nie echt lelijk,zal wel wennen.
|
Kheb de foto's net gezien:
eerste indruk: eindelijk eens iets anders tweede indruk: ik zal bij elke GP aan de konijnetanden van Verhofstadt moeten denken |
Mja, tis misschien niet allemaal mooi en dergelijk, maar ik ben blij dat er nog eens een team met iets dergelijks revolutionairs "durft" uitpakken.
Als het nu nog werkt ook, dan zeg ik "Chapeau voor die mannen van Williams"! |
Quote:
|
jawadde, gedurfde verandering. Ben benieuwd wat het zal opbrengen !
|
manman ..... deze wagen is voor te bleiten ..... :cry:
geef me dan maar de arrows van in monaco enkele jaren geleden :D |
Wat een gedrocht is me dat :s
|
WOEF ! wat een log ding
|
Quote:
|
Weet er iemand of ze er mee door de crash test zijn geraakt?
|
Hmmm, volgens mij hebben ze bij Williams "Euraka" geroepen toen men dit bedacht had.
Tis foeilelijk, maar ik denk dat ik de functie wel snap. Zal mijn idee hierover eens ventileren ;) Zoals bekend zit een groot gedeelte van de downforce aan de onderzijde van een Formule 1 wagen. Wel bekend zijn de Venturibuizen en de bodemplaten die in diffusers eindigen. Enige jaren terug is daar paal en perk aangesteld, vlakke plaat en een losse diffuser. Als ik die neus goed bekijk, loopt die aan de onderzijde schuin toe naar achteren toe. Oftewel de lucht moet door een smaller wordend deel, anders gezegd..........tis weer een venturibuis geworden geworden. Door de ophangpunten in het verlengde van de twee zijkanten te maken heb je ook geen verstoring van de luchtstroom, minder "drag". Die wagen moet dus plakken aan de weg, aan de voorzijde. Geen onderstuur enzo. Het zijn zo mijn gedachten op dit concept, benieuwd wat jullie idee qua werking is van deze "unieke vondst". Of het zal werken? Dat zien we vanzelf ;) |
achja, dat wordt ook wel weer wennen, hé !
Die nieuwe McLaren heeft ook een raar neusje, 't is precies uit de neus dat je het meeste voordeel haalt ofzo :) Maar je moet maar zo'n gok durven doen, hé ! Net op de moment dat je eigenlijk bijna verwacht wordt om mee in de running te zijn voor WK2004. Als dit verkeerd uitkomt, dan gaan ze hard vloeken. Als dit snel lijkt, dan zullen de wagens in 2005 ook zo'n neusje hebben :D |
Doet me een beetje denken aan die brede neus van de Jordan vorig jaar...
http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_113.jpg |
Ik vraag me af wat andere teams van dit ontwerp vinden ... verder moeten ze bij Williams gedacht hebben: als ze bij McLaren zo'n lelijke neus moeten ontwerpen moeten wij het ZEKER beter kunnen ... et voila ... tis bewezen :)
|
nu hebben we al 2 tegenovergestelden: williams gaat breed, McLaren doet het dan weer smal :)
ben is curieus |
Toch wel de lelijkste Williams uit de geschiedenis!
|
Dit is wat Sauber over de nieuwe wagen zegt:
<i> Dear Mark, Willy Rampf basically can not say much about the car yet, but he considers the new design as quite different and futuristic. The modified two-keel design is meant for bringing as much air as possible under the car. It's not possible for him to say more at this stage. I hope this still helps. Best regards Ilka</i> |
Ik vind het lelijk, maar het ziet er wel revolutionair uit. Zoals eerder al gezegd: je moet het maar durven om op dit moment te gaan experimenteren en iets radicaal anders te introduceren. Montoya vindt het maar niks als ik zo naar de foto's van de voorstelling kijk :)
|
The FW26 Pokes Its Nose Out
The BMW WilliamsF1 Team launches its 2004 race car Valencia, 5th January 2004. In the bright Spanish sunshine and average temperatures of 15° C, Juan Pablo Montoya and Ralf Schumacher completed the maiden laps of the team’s new challenger for the 2004 Formula One World Championship, the WilliamsF1 BMW FW26. The radical new design of the FW26, especially the snub nose and front wing geometry, attracted widespread commentary. Juan Pablo Montoya left the garage at 14:40hrs and recorded 14 laps altogether on the 4.005 km circuit, before handing over the car to team-mate, Ralf Schumacher. The German started driving at 16:34hrs and completed a total of 3 laps. Juan Pablo Montoya: “My first impression of the FW26 is very good. The car doesn’t feel a lot different from last year’s, which is a very god start and I think we have an excellent potential car. I felt comfortable straight away and could push the car from the outset, so thanks us due to the team for having built a very promising car. In spite of the restrictions imposed by the new rules, which give you less drag and make the car more difficult under braking, everything feels just right. The dusty track conditions were not 100% ideal today and we only completed six hard laps, so I don’t want to sound too optimistic, but there isn’t a single area that doesn’t work. I am very, very pleased, I think this car has got a good future.” Ralf Schumacher: “It is always positive if the first day runs according to plan and I can say that the car feels good, perhaps similar to the FW25. I really have high expectations of the radical approach taken to this new car. Of course the roll out on launch day does not tell us much about the true performance of a new car and I only completed three laps. Basically it is all about installation laps and system checks, so it is far too early to make serious comments about the FW26.” |
Frank Williams op Motorsport.com
Quote:
|
bwa .... PR-talk gelijk al de rest .... Natuurlijk zegt elke teambaas op de presentatie dat hij er vertrouwen in heeft, en dat ze een sterke vooruitgang zullen boeken.
Vorig jaar was er veel ophef over de Ferrari .... Daar vielen al straffe uitspraken te noteren .... Dit daarentegen is *zonder woorden* (in de negatieve zin dan wel |
Op de Engelstalige fora kom ik al de term 'Walrus-neus' tegen...
|
Een verassing van formaat maar....niet de mooiste.Benieuw wat de chrono hiervan gaat zeggen,,,
|
Quote:
Ik denk dat 2004 een verdomd spannend seizoen zal worden. en on-topic: hoe meer ik er naar kijk, hoe minder 'erg' ik het vind. Wennen ! |
Quote:
|
Quote:
|
ik vind Marshal's uitleg meer dan behoorlijk klinken. En dat JPM en Ralf het promising, right from the start good, vinden, is ook niet meer dan normaal. 'k zou eens willen zien wat FW zou zeggen moest JPM vertellen: This is the most crappy car I've ever driven and besides it looks as bad as it drives... dat zou pas lachen zijn. :+
Hebben ze die rondjes gechronometreerd, om die uitspraken te bevestigen? Of moeten we echt nog wachten? |
Ik ben precies de enige die het een mooie wagen vind... Echt knap gedaan dacht ik bij de foto's... En dan lees ik iedereen zijn commentaar en dan blijkt bijna iedereen het oerlelijk te vinden ? Smaken verschillen gelukkig :D
|
Wat mij vooral opvalt is dat McLaren net het tegenovergestelde doet dan Williams. Williams gaat van een 'normale' voorvleugel naar een extreem brede. McLaren gaat van een 'normale' naar een extreem smalle.
http://f1.racing-live.com/photos/200...diapoa_392.jpg De 'normale' Williams FW25 http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_370.jpg De 'normale' McLaren MP4/17D http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_112.jpg De extreem smalle McLaren MP4/18 http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_105.jpg Dezelfde smalle neus op de McLaren MP4/19 (wat eigenlijk in de lijn der verwachtingen lag) http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_103.jpg En dan dit : De Williams FW26. Wat een verschil. Duidelijk verschillende filosofieën bij Williams en McLaren. |
ik heb ook al op andere fora rondgeneusd, en één reactie was ongeveer zo:
"iedereen klaagt elk jaar dat de moderne F1-bolides zo fel op elkaar lijken, maar als er een team eens iets radicaals probeert, vindt iedereen het lelijk" en ik sluit mij daar bij aan. ik vind het trouwens zelf een geweldig design |
Wat mij betreft verdient hij meteen een plaats in de thread over de vreemde/lelijke eendjes..........en als je er de F1 geschiedenis op naslaat dan waren die vreemde/lelijke eendjes haast nooit de meest efficiënte. Anderszijds heeft iedere doorgaans succesvolle constructeur wel eens recht op een vergissing: niet alle Lotussen en Ferrari's waren winners. In één opzet zijn ze bij Williams alvast geslaagd: opvallen zullen ze, en de resultaten zien we over enkele maanden wel. Als het een schot in de roos blijkt, dan rijden de circuits volgend jaar vol walrussen (behalve Minardi :D ).
Begin er al maar aan te wennen ;) jan |
Quote:
|
ALs je met zo'n neus een kleine aanrijding hebt dan zal het wel iets meer schade kunnen veroorzaken. De laatste tijd zag je wel vaker een "neuswissel" maar als je een ronde moet rijden terwijl zo'n stuk onder de wagen hangt dan betekent dat veel brokstukken op de baan en ook kans dat er meer kapot gaat dan enkel de neus...
|
|
Zo eigenaardig is het ook niet dat er nu zo'n extreme vormen van neusen zijn. De laatste jaren zijn er weinig regelmentsveranderingen geweest op vlak van de afmetingen van de wagen. Daardoor moet men het altijd maar verder en extremer zoeken, waardoor je deze resultaten krijgt.
Nu maar wachten wat het bij de andere teams word! |
Vandaag heeft Montoya in Jerez gereden en hij was 4tienden sneller dan de snelste tijd van een Williams van vorig jaar, dus een goed begin!
|
All times are GMT +2. The time now is 08:13. |