![]() |
Ford Escort - Hannu Mikkola - Revell 1/24
5 Attachment(s)
Enige tijd geleden kwam de vraag om de Eaton Yale Escort van Mikkola te bouwen, dus hoogste tijd om eraan te beginnen. Aangezien Revell de mallen van Esci overnam en de kit weer op de markt bracht, was het dus niet moeilijk om deze te vinden. Prijs viel ook hartstikke goed mee, vermits beneden de grens van 25euro (1000 oude BFr's).
Maar, daar waar Esci toch altijd redelijke goede mallen gebruikte, weliswaar van dikke plastiek, blijkt dat bij deze heruitgave niet het geval te zijn. Bovendien schijnt het nogal te verschillen van doos tot doos en ik denk zelfs dat ik een van de betere kits in huis gehaald heb. Echter, het oplapwerk, nodig aan de body alleen al, is erg aanzienlijk. De eerste reeks foto's laat duidelijk zien dat je nagenoeg alles dient op te schuren en bij te vullen. Ergste zones zijn de koffer en de motorkap. Dit omdat er daar erg grote gietranden aan de binnenkant terug te vinden zijn. Het meeste heb ik eruit geschuurd gekregen, maar hier en daar was putty nodig. Verwacht je maar aan een volle dag prep-werk. Ondertussen alles al in een eerste grondlaag gezet ter controle van evt fouten, en hier en daar dient nog wat bijgewerkt te worden. Het kruis op de motorkap is bijvoorbeeld nog steeds duidelijk zichtbaar. Dus een 2de grondlaag is, na verdere behandeling, nodig. De kit zal, op enkele detailtoevoegingen na, "straight from the box" gebouwd worden. |
2 Attachment(s)
Het Chassis.
Revell is nogal erg onduidelijk in het aangeven van de chassis en interieur kleuren... Bovendien zijn er maar erg weinig goede foto's te vinden van deze auto aan de binnenkant, dus enige artistieke vrijheid zal toegepast worden. Maar vooraleer we zo ver zijn, ook hier wat oplap- en schuurwerk. Ook hier kan je duidelijk de gietringen zijn aan de binnenkant en aangezien deze zichtbaar blijven, moeten ze dus weg. Waar ze niet meer zichtbaar zijn, eens de kit gemonteerd is, laat ik ze onaangeroerd. Ook de bodemplaat heeft al een eerste grondlaag gekregen ter controle en maar goed, want ik vergat 2 erg zichtbare gietringen op de middentunnel en achteraan. Ook hier kan ik dus weer aan de bak. :D |
:applaus: mooi om te zien dat er eindelijk een escort wordt gebouwd!
|
Chance dat iemand zo vriendelijk was om van de Belga en Eaton's yale Escortjes de juist foto's te vinden. :+
Ziet er al goed uit. |
@ Juha , wil je die foto's eens doormailen als je wil ?
jopijpops@hotmail.com of fa256990@skynet.be dank u !! |
Dat zijn inderdaad wel erg grove gietresten. Doet me denken aan het schuurwerk op mijne 300SL (Monogram): daar heb ik ook volledige bladen schuurpapier op versleten. De 2e SL die ik heb gekocht draagt het merk Revell, en die vertoont exact dezelfde mankementen, alhoewel die uitgave nieuwer is dan de Monogram. Ik heb de indruk dat Revell wat slordig is wat betreft het gietwerk. Het is zou ik zo denken toch vrij essentieel dat de body van een auto proper gegoten wordt uitgeleverd. Maar ja...
Hopen op beterschap zeker? |
Quote:
Het is trouwens van belang (daarom dat niet alle foto's nu van pas komen) om fotomateriaal van de exacte auto - dus met correct nummerplaat - te gebruiken als referentie materiaal voor de Escort Mk.2. In onze zoektocht naar referentiemateriaal, blijken er nogal wat verschillen te zitten op de verbredingen van de wielkassen. Vandaar dus. De DVDs "A Little Bit Sideways and Coupe de Grâce" alsook "The Greatest Years Of Rallying - 1980s", hebben originele beelden waar deze Escort enkele keren goed te zien is. |
Quote:
|
Ga dat hier volgen.
Heb ook zo een doos liggen. Uw kennis zal van pas komen.:) |
Hadden we al bemerkt op de racing show eh, dat daar serieus wat schuurwerk aan was. Blij te zien dat je het ergste achter de rug hebt. Looking good, keep it up mate!
|
Ik had er in al mijn enthousiasme, toen ze heruitgebracht werden, een 5 tal gekocht. Kwestie van niet tekort te komen als er decals uitgebracht worden.:D Maar toen ik de doos eens inspecteerde en al dat wrijfwerk bemerkte was mijn enthousiasme plotseling wat verminderd... Maar bouwen zal ik ze, want het is een prachtmodel waarop ik jaren heb gewacht
|
Hier ligt er ook eentje te wachten. Het moeten er drie worden. Twee uit de WK winnaars en eentje of twee van Belgische piloten...
Ik volg dit dus op de voet. Maar zoals anderen al vertelden, het feit dat er zoveel oplapwerk bijkomt zorgt dat je effe geen zin meer hebt in deze kit... SUCCES |
Maar allez mannekes, wat is dat nu, geen zin meer want teveel schuurwerk? :D :D
Ik doe dat nog wel eens graag, zo'n iets minder goeie kit opschuren en fatsoenlijk maken. Is met resin net zo. ;) |
Wel, dat schuren is een ambacht op zich, die ik beetje bij beetje geleerd heb van een vriend van mij die matrijzenmaker is en die dus weet waarover hij spreekt. Dan mijn eerste niet passende Amerikaans doosje gemaakt om echt te leren afwrijven, zonder dat je je ronding bijvoorbeeld platwrijft. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het wrijven nog niet compleet onder de knie heb. Het gebeurt nog teveel dat ik een grondlaag zet en dat er nog teveel fouten tevoorschijn komen...
Heb eigenlijk ook gewacht om die Escorten te maken tot een ervaren rot hier op het forum er eens eentje ging bouwen. Kwestie van te weten te komen waar men extra moet opletten bij zo'n oude kit. |
Quote:
Schuren hoort bij mij zeker niet bij mijn favorieten. Ik kick nogal op details schilderen met een superdun penseeltje. Dat doe ik het liefst. En het "plakken" zelf. Raar genoeg is dat onderdeel procentueel het minste wat ik doe gedurende een bouwproces. |
Haha, ja Huudo... Dat schuren houdt mij gewoon een beetje tegen omdat ik deze week al uren aan het schuren was. De kinderkamer wordt bewerkt: gaten dichtpleisteren en afschuren, deuren kuisen en afschuren en verven, ramen kuisen, schuren en verven...
Dus van schuren heb ik even mijn buik vol. Maar ik heb wel schuurpapier meegebracht (categorie 1000 of zo, dus goed genoeg hoop ik?) en dus staat het schuren wel wat op het menu de komende weken... Maar eerst verder dit threadje bekijken... |
Huudo,
vraagjes: Als je die tweede grondlaag legt, schuur je uw model weer wat mat veronderstel ik. En gebeurt dit nat of droog? |
3 Attachment(s)
Vandaag nog heel even verder gedaan. Om op de vraag te antwoorden. De 2de grondlaag komt er omdat er nog wat onzuiverheden bleken te zitten in de carrosserie, dus plaatsjes die ik niet goed gedaan had. Een eerste grondlaag brengt uitsluitsel over de imperfecties. Dus ja, er moet geschuurd worden om deze te corrigeren en ja ik schuur dat met nat. Gaat niet alleen vlugger, je kan er ook fijner mee schuren.
De foto's tonen hoe dat de kas eruit zag na dat ie opgeschuurd was, met een close-up van een probleemgebied aan de voorkant en hoe dat ie er na de 2de grondlaag uitziet. Maar, om de een of de andere manier zijn er bij de 2de run redelijk wat fijne haartjes ingevallen...? Hoe kan dat toch? Soms heb ik dat en soms niet... Aha, ik denk dat ik nu weet wat de boosdoener is... mijn trui! Heb zitten nadenken over hoe dat nu toch altijd kwam. De keren dat ik het niet had, enkel een hemd aan. De keren wel, een wollige trui... Zou het dat kunnen zijn? Is misschien vergezocht, maar bon, ne mens begint op de'n duur vanalles te denken. 'k zal in ieder geval zal ik alles nog eens heeel fijn moeten opschuren om die dingen eruit te krijgen. Het blauw is wellicht voor het weekend. |
2 Attachment(s)
Chassis en motor
Op het chassis was ik nog 2 gietringen vergeten weg te schuren. Je kan ze duidelijk zien op de foto nu. Ik heb een klein beetje voorbereidend werk gedaan voor iets nieuws wat ik morgen hopelijk kan uitproberen. ;) Wat dat is, zullen jullie moeten afwachten. :D De motor is gemonteerd en enkel de onderkant is bijgewerkt met wat putty. Vermits dit een "curb-side" wordt, dus met de motorkap dicht geplekt en geen motordetails zichtbaar, zal ik aan de onderkant meer aandacht besteden qua detailschilderingen dan aan de bovenkant. ;) |
Merci voor de replay.
Succes verder. Volg dit met belangstelling. |
Die pluisjes komen inderdaad uit die wollen trui. Vanaf nu in je nakie? LOL
|
5 Attachment(s)
Quote:
't gaat ietske minder snel vooruit dan ik gedacht had. Vooraan zaten er nog enkele hardnekkige fouten in de kas, dus wat extra aandacht aan besteed en mooi netjes glad geschuurd. De pluisjes waren redelijk makkelijk met fijn schuurpapier weg te krijgen en dus heeft ie zijn definitieve grondlaag gekregen en is ie klaar om in het blauw gezet te worden. (eerst grondlaag nog voldoende laten uitdrogen, natuurlijk.) Ook de gietringen op het chassis nog even behandeld. Weer opgevuld met putty en opnieuw geschuurd. De foto laat zien hoe ze eruit zagen na de eerste ruwe schuurbeurt. Ze zijn achteraf nog fijngeschuurd. Na de grondlaag is ook het chassis nu klaar om in het matzwart gezet te worden. Hopelijk in de loop van de week opnieuw een updatje. ;) |
4 Attachment(s)
een weekje worden er al gauw 2... :D
Vanavond dan maar begonnen met het spuiten van de carrosserie. Als kleur volg ik de instructies van Revell, dus enamel N°51 van Revell. 2 fijne mistlaagjes aangebracht met een interval van ong. 15 à 20 minuten. |
ooggetuigenverslag
ik was er vanavond bij, en buig nederig het hoofd : :applaus: heer Huudo is idd een grote meneer !
mijn vitrinekast staat al te popelen om het eindresultaat te huisvesten.:D |
Quote:
Maar effe serieus : het in de lak zetten van een voorbereide carosserie vind ik altijd het "moment suprème" van de modelbouw : dan treedt de grote metamorfose op van een kleurloos geheel tot een glanzend mooi koetswerk. Ziet er erg goed uit moet ik zeggen! Vervolg de ingeslagen weg met hetzelfde ritme en enthousiasme! (om niet weer eens te zeggen "doe zo voort" eh ;) ) |
Quote:
Maar 't zal wel niet opnieuw 14-dagen duren vooraleer ik er weer aan verder ga doen. Modelbouwmeetings zijn immers goed voor de bouwmotivatie. :gas: |
Quote:
1m74 :eek: amai zwaar geschapen :o |
correctie :crazy:
Had hannu verkeerdelijk gelezen. Dacht gelezen te hebben, Huudo heeft "een grote meneer" .:frusty: Om off topic te blijven en doordrenkt van clichés Doe zo voort |
Was hij vrijdag niet van plan om hem te laten zien? :+
|
3 Attachment(s)
Lachen jullie ondertussen maar verder, zal ik nog wat verder doen. ;)
De kas heeft nu de 3de ietske dikkere laag gekregen (+stofdeeltjes). Blauw begint er nu al wat serieuzer uit te zien, maar 'k denk dat er nog eens 2 lagen zullen op moeten om een benadering van het juiste blauw te krijgen. Ook nog het chassis in mat zwart gespoten, en de zogenaamde sink marks zijn nog altijd zichtbaar in het interieur. :fight: Verder heeft onderzoek van het foto- en beeldmateriaal uitgewezen dat Mikkola in '79 tijdens de RAC, geen racestoel gebruikte, maar eerder een gewone stoel. Dus eentje waar je de hoofdsteunen kan van regelen, zoals in iedere auto tegenwoordig... Dilemma! Heb eens in de scrapbox zitten rommelen en misschien zitten er wel enkele stoelen bij die kunnen omgebouwd worden naar iets wat meer bij het origineel aanleunt. De zetels die in de kit zitten zijn sowieso... eurhm, waardeloos. :D Nog eens over slapen. ;) (ps. dankuwel aan Juha én Hannu om me de foto te bezorgen ;) ) |
Ga je hem met de motorkap open of toe maken? Ik heb hem met de motorkap open gemaakt:D
|
Quote:
Liever een perfecte curbside dan een drie-kwart perfecte full open. ;) |
3 Attachment(s)
Het probleem met de zetels is opgelost!
Big Attack stuurde me net een berichtje (posten lukte blijkbaar niet :confused: ) met de melding dat Reji een update set heeft met daarin niet alleen de juiste zetels, maar ook enkele aanvullingen bij de decals. Zo is het achterste nummerplaat in de kit gewoon fout. Het hoort een geel bord te zijn met zwarte letters. De kit levert 2 witte nummerplaten met zwarte letters. Dus die bestelling voor de Reji set is al richting Zwarte Berg vertrokken. :D 'k zal dan ondertussen eens aan de onderkant van het chassis gaan beginnen. Bedankt Gery!! :bye: |
Dat ziet er al heel puik uit, guido!
Ik volg dit WIP-ke met veel bewondering, ik ben zelf namelijk bezig met een droogmans exemplaar. Kleine tip die ik heb uitgeprobeerd; in de voorste grille de voorlichten uitboren en er achter een deeltje van een andere kit ingelijmd, zodat het niet echt vlak is achter dit en wat diepgang geeft aan het lichtje, niet zoals in de kit. Maar bon zoals ge zelf wel zult beamen, deze kit kan op duizenden manieren worden verbeterd. Alleszins ik volg het met grote ogen! Oli |
Quote:
|
Die voorlichten zitten inderdaad ook in deze transkit
|
|
5 Attachment(s)
update van de, weliswaar beperkte, vorderingen. Langzaam maar zeker.
De'n Oli heeft mij dus weer op gedachten gebracht en ik had er nog niet echt bij stilgestaan, maar die koplampen... Ik ben van plan om en lensjes in te monteren zodat het het effect krijgt van de foto hierboven door Juha gepost. Maar, met de vlakke lay-out van de kit exemplaren is er geen enkele mogelijkheid om die netjes op zijn plaats te krijgen. Dus... :D Openboren die handel. In de scrapbox heb ik nog een nachtpod en breedtestralers liggen van een Escort Cosworth (zo blijft het in de familie :D) waarvan ik het binnenste kan recupereren. Niet helemaal de juiste maat, dus wat aanpassingswerk is nodig. Op de foto zie je links zoals ie uit de Cossie kit komt en rechts in MKII aangepaste versie. Eens gemonteerd in de grill zie je minuscule openingetjes, maar eens vastgelijmd gaat daar lijm inzitten en als ze geverfd zijn met lens en glas gemonteerd, zie je daar niks meer van. Detailschilderingen aan de onderkant chassis zijn ook begonnen. |
Puik werk. Goed dat we niet te veel weggooien. Die scrapbox wordt toch regelmatig aangesproken. ;)
Ga je de lichten uit de update set dan toch niet gebruiken? Of voldoen die niet helemaal misschien? |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 09:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.