|
#1
|
||||
|
||||
Ford Escort - Hannu Mikkola - Revell 1/24
Enige tijd geleden kwam de vraag om de Eaton Yale Escort van Mikkola te bouwen, dus hoogste tijd om eraan te beginnen. Aangezien Revell de mallen van Esci overnam en de kit weer op de markt bracht, was het dus niet moeilijk om deze te vinden. Prijs viel ook hartstikke goed mee, vermits beneden de grens van 25euro (1000 oude BFr's).
Maar, daar waar Esci toch altijd redelijke goede mallen gebruikte, weliswaar van dikke plastiek, blijkt dat bij deze heruitgave niet het geval te zijn. Bovendien schijnt het nogal te verschillen van doos tot doos en ik denk zelfs dat ik een van de betere kits in huis gehaald heb. Echter, het oplapwerk, nodig aan de body alleen al, is erg aanzienlijk. De eerste reeks foto's laat duidelijk zien dat je nagenoeg alles dient op te schuren en bij te vullen. Ergste zones zijn de koffer en de motorkap. Dit omdat er daar erg grote gietranden aan de binnenkant terug te vinden zijn. Het meeste heb ik eruit geschuurd gekregen, maar hier en daar was putty nodig. Verwacht je maar aan een volle dag prep-werk. Ondertussen alles al in een eerste grondlaag gezet ter controle van evt fouten, en hier en daar dient nog wat bijgewerkt te worden. Het kruis op de motorkap is bijvoorbeeld nog steeds duidelijk zichtbaar. Dus een 2de grondlaag is, na verdere behandeling, nodig. De kit zal, op enkele detailtoevoegingen na, "straight from the box" gebouwd worden. Last edited by Guido; 02-01-2006 at 21:07. |
#2
|
||||
|
||||
Het Chassis.
Revell is nogal erg onduidelijk in het aangeven van de chassis en interieur kleuren... Bovendien zijn er maar erg weinig goede foto's te vinden van deze auto aan de binnenkant, dus enige artistieke vrijheid zal toegepast worden. Maar vooraleer we zo ver zijn, ook hier wat oplap- en schuurwerk. Ook hier kan je duidelijk de gietringen zijn aan de binnenkant en aangezien deze zichtbaar blijven, moeten ze dus weg. Waar ze niet meer zichtbaar zijn, eens de kit gemonteerd is, laat ik ze onaangeroerd. Ook de bodemplaat heeft al een eerste grondlaag gekregen ter controle en maar goed, want ik vergat 2 erg zichtbare gietringen op de middentunnel en achteraan. Ook hier kan ik dus weer aan de bak. |
#3
|
|||
|
|||
mooi om te zien dat er eindelijk een escort wordt gebouwd!
__________________
jurgen |
#4
|
||||
|
||||
Chance dat iemand zo vriendelijk was om van de Belga en Eaton's yale Escortjes de juist foto's te vinden.
Ziet er al goed uit.
__________________
www.rallyfoto.be |
#5
|
||||
|
||||
@ Juha , wil je die foto's eens doormailen als je wil ?
jopijpops@hotmail.com of fa256990@skynet.be dank u !! |
#6
|
||||
|
||||
Dat zijn inderdaad wel erg grove gietresten. Doet me denken aan het schuurwerk op mijne 300SL (Monogram): daar heb ik ook volledige bladen schuurpapier op versleten. De 2e SL die ik heb gekocht draagt het merk Revell, en die vertoont exact dezelfde mankementen, alhoewel die uitgave nieuwer is dan de Monogram. Ik heb de indruk dat Revell wat slordig is wat betreft het gietwerk. Het is zou ik zo denken toch vrij essentieel dat de body van een auto proper gegoten wordt uitgeleverd. Maar ja...
Hopen op beterschap zeker?
__________________
Groetjes, Domi. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Het is trouwens van belang (daarom dat niet alle foto's nu van pas komen) om fotomateriaal van de exacte auto - dus met correct nummerplaat - te gebruiken als referentie materiaal voor de Escort Mk.2. In onze zoektocht naar referentiemateriaal, blijken er nogal wat verschillen te zitten op de verbredingen van de wielkassen. Vandaar dus. De DVDs "A Little Bit Sideways and Coupe de Grāce" alsook "The Greatest Years Of Rallying - 1980s", hebben originele beelden waar deze Escort enkele keren goed te zien is. |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
|
#9
|
||||
|
||||
Ga dat hier volgen.
Heb ook zo een doos liggen. Uw kennis zal van pas komen. |
#10
|
||||
|
||||
Hadden we al bemerkt op de racing show eh, dat daar serieus wat schuurwerk aan was. Blij te zien dat je het ergste achter de rug hebt. Looking good, keep it up mate!
|
#11
|
|||
|
|||
Ik had er in al mijn enthousiasme, toen ze heruitgebracht werden, een 5 tal gekocht. Kwestie van niet tekort te komen als er decals uitgebracht worden. Maar toen ik de doos eens inspecteerde en al dat wrijfwerk bemerkte was mijn enthousiasme plotseling wat verminderd... Maar bouwen zal ik ze, want het is een prachtmodel waarop ik jaren heb gewacht
|
#12
|
||||
|
||||
Hier ligt er ook eentje te wachten. Het moeten er drie worden. Twee uit de WK winnaars en eentje of twee van Belgische piloten...
Ik volg dit dus op de voet. Maar zoals anderen al vertelden, het feit dat er zoveel oplapwerk bijkomt zorgt dat je effe geen zin meer hebt in deze kit... SUCCES |
#13
|
||||
|
||||
Maar allez mannekes, wat is dat nu, geen zin meer want teveel schuurwerk?
Ik doe dat nog wel eens graag, zo'n iets minder goeie kit opschuren en fatsoenlijk maken. Is met resin net zo. |
#14
|
|||
|
|||
Wel, dat schuren is een ambacht op zich, die ik beetje bij beetje geleerd heb van een vriend van mij die matrijzenmaker is en die dus weet waarover hij spreekt. Dan mijn eerste niet passende Amerikaans doosje gemaakt om echt te leren afwrijven, zonder dat je je ronding bijvoorbeeld platwrijft. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het wrijven nog niet compleet onder de knie heb. Het gebeurt nog teveel dat ik een grondlaag zet en dat er nog teveel fouten tevoorschijn komen...
Heb eigenlijk ook gewacht om die Escorten te maken tot een ervaren rot hier op het forum er eens eentje ging bouwen. Kwestie van te weten te komen waar men extra moet opletten bij zo'n oude kit. |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Schuren hoort bij mij zeker niet bij mijn favorieten. Ik kick nogal op details schilderen met een superdun penseeltje. Dat doe ik het liefst. En het "plakken" zelf. Raar genoeg is dat onderdeel procentueel het minste wat ik doe gedurende een bouwproces. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|