![]() |
BMW M1 Rallye - B.Darniche - Tour de Corse 1982
Grote vakantie is modelbouwen...
Na de Celica-rage is het tijd voor wat anders. Ook iets uit de historic nu, zo dacht ikzelf. Het werd dit rallymonster. Ik probeer ook voor deze in de mate van het mogelijke een bouwverslag te houden. Ook in deze ESCI-kit zitten weinig onderdelen. Maar er zal wel nogal wat werk aan zijn, denk ik... Tips zijn heel welkom. En voor zover ik gezien heb ontbreekt een racestoeltje en is er geen rolkooi in te vinden. Okey, ik weet al waar aan denken. Misschien glip ik even Domino binnen. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6390.jpg Dit moet het worden: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...s/10261/m1.jpg :gas: (Start op dinsdag 18/07) :gas: |
Dat zal niet simpel zijn : de bouwdoos is een circuitmachine die extreem laag ligt terwijl het rallymonster toch wel een serieus stukske hoger zal liggen. In elk geval : succes!
|
Gisteren was er een op circuit van zolder aan het rijden, mooi om te zien, veel lawaai maar ging niet voorruit, durfde niet, veel moet met het omhoog leggen van de auto
|
Quote:
Ik denk dat er eentje met dit project bezig is op het automotive-forum. Dus ik ga daar te rade gaan... Ik hoop er wat van te maken. Deze is vooral voor "de lange ban" dus rustig aan en goed denken wat we hoe gaan doen... Alvast dank voor je tip. Heb nog wel wat reservestukken van hogere veringen... ;) |
Vandaag gaan we er aan beginnen. Op het gemakjes en met veel onderbrekingen aangezien ik ook al moet voorbereiden voor het vertrek op reis zaterdag. Waarschijnlijk mag deze wagen mee op reis. Ik ga alvast de referentiefoto's en zo op de (gloednieuwe) laptop zetten zodat ik niet "blind" moet werken...
Eerst starten met schuren (op de foto's deze avond ga je zien dat er hier wel wat werk zal aan zijn). Tussendoor ook even de kleuren zoeken in Tamiya. De site die ik gebruikte (aangeraden hier) doet het voorlopig niet helemaal, dus dat wordt even behelpen. (off: Ondertussen heb ik bestelling gemaakt om zelf decals te "produceren". Na de reis komt alles binnen en ga ik experimenteren...) Grtzzz |
teken dan maar veel Toyota's dan weet ik waar ik moet zijn, nog niets gehoord of gezien van de spiegels en goei verlof
|
Hihi, die spiegels, ik weet het, ze liggen hier nog naast de pc. Ik verstuur ze nog voor ik op reis vertrek, promise...
Voor de rest is die M1 schuren en schuren en schuren, want er past niks. Maar dan ook echt niks. Amai mijn voeten. Ik ga weten wat doen volgende week op reis. Misschien dat ik nu effe eerst naar de Citroën ga. Hoewel het daar ook niet super is, maar toch beter... grtzz Heb ondertussen nog wat nieuwe referentiefoto's gezocht... Enkele leuke pics van M1's (niet die van Darniche) maar wel met goeie details zichtbaar zoals neus, motor en dergelijke... |
Vannacht (dan was het tenminste wat frisser) nog wat verder geschuurd. De body is klaar, de meeste onderdelen als bumper, spoilers, chassis en zo ook. Het valt me wel op dat die vele delen nog wat snij- en schuurwerk gaan nodig hebben.
Ik vond ook nog mooie gedetailleerde foto's van de motor, dus dit model wordt er eentje om de motorkap open te zetten. Hopelijk lukt het me om op de camping daar wat werk in te steken. (en om materiaal te vinden) Zo zag de body er voor het schuren uit: veel bramen en gietranden, soms op onmogelijke plekken. Enkele keren moest ik de stukken er zelfs eerst af snijden met een cuttermesje alvorens verder te kunnen doen. Volgende stap: primerlaag 1 en weer bijschuren. Maar dat is dus voor in de Ardennen. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6457.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6458.jpg |
op het eerste zicht ziet het eral goed uit
|
Quote:
|
Klopt volledig Sennake. Ik wist het op voorhand en toen ik alles eens nakeek, ja dan zakte de moed wel een beetje, maar dan maar tot op buikhoogte, LOL :D.
Nu jah, zoals je zelf zegt he, de voldoening zal des te groter zijn. Zelfs nu al voel ik dat het goed gaat omdat al die bramen er nu af zijn... Het paswerk zal een ander paar mouwen zijn... Maar tussen den aperitief door, oei, gevaarlijk. Grtzz PS Flame, die foto's waren van voor het schuren, dus het zag er niet goed uit. Hihi, maar nu dus stukken beter ! |
Heyhey, hier ben ik weer...
Tijd dus voor een update. Zoals ik beloofd had, zou ik veel foto's maken. Hierbij dus het verslag van de werkzaamheden op verplaatsing. Ik ga enkele keren moeten posten, want ik zie dat er zo'n 22 foto's in moeten... Het verslag: Vooraleer te primen, heb ik alle onderdelen de nodige schuurbeurten gegeven. Het motordeksel bvb had nood aan wat werk daar de sleuven niet overal netjes open waren. Nu dus wel: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6490.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6491.jpg Vooraleer ik dan overging tot de eerste primerlaag, moest ik enkele onderdelen vastmaken. Kwestie van geen lijmresten of kleurverschillen te krijgen. De grootste problemen waren natuurlijk het niet te goed passen. Zo moest ik van de voorbumper wat stukjes afsnijden en schuren (bij het rechthoekige stuk dat uitsteekt tegen de voorzijde). Met behulp van wat referentiefoto's kon ik zien hoe het moest. De bumpers sluiten wel niet perfect, maar ik ben er redelijk tevreden mee. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6492.jpg (Voor alle duidelijkheid: aan de boog boven het wiel zie je precies een soort spleet of gat, maar dat is gezichtsbedrog hoor, in werkelijkheid is er een inspringing; zoals aan de zijkant van de wagen) http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6493.jpg Ook de motorkap sluit langs geen kanten. Aangezien er echter een prachtige motor in zit, besloot ik al gauw om hem met de kap open te bouwen. Dus dit pasprobleem viel daardoor weg... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6494.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6496.jpg :+ :p :+ |
Nu kwamen de verschillende primerlagen aan de beurt (ik denk drie lagen, maar weet het niet meer zeker)
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6503.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6504.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6505.jpg Terwijl deze aan het drogen waren, begon ik aan de motor. Samen met de body zal dit stuk het meeste werk vergen. Cfr infra zou ik zeggen... Zoals je hier ziet: nog heel veel werk aan de winkel. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6507.jpg Tussendoor kreeg de body zijn verschillende mistlagen witte lak. Als ik het goed heb een 5-tal... Morgen of dinsdag haal ik voor het eerst blanke lak om de boel eens te vernissen. Ben benieuwd... Ook moet ik nog Semi gloss black in spuitbus halen want die bleek in de ardennen plots leeg waardoor het onderstel en verschillende onderdelen maar één laagje kregen en dus verre van in orde zijn. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6531.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6532.jpg Na de vierde laklaag: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6550.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6551.jpg :gas: |
De motor kostte me alvast uren en uren... Schuren, passen, vergelijken, referenties nagaan, twijfelen, beslissen, ... Uiteindelijk leverde me het volgend motorblokje op:
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6557.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6558.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6559.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6560.jpg Ik twijfel nu nog of ik ook bekabeling zou in plaatsen. ik heb daar helemaal geen ervaring in. Ik heb wel goeie referentiefoto's om alle draadjes terug te vinden. Maar ik weet niet waar ik deze moet gaan kopen en welke dikte dit dan moet hebben. Als iemand raad weet, dan doe ik het misschien alsnog. Tot slot nog een dryfitje om al een idee te krijgen van hoe het er gaat uit zien. Als ik het zo bekijk, dan heeft mijn baileys niet veel effect gehad... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6561.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6563.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6564.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6565.jpg Alle commentaar en tips zijn welkom ! |
Ziet er goed uit, echt waar!!!!! Tof model.
Mss 1 opmerking: Weinigen weten dat de 1982 versie kwam met kleine achterlichten, de grote kwamen er pas in 1984.:) Maar laat dat niet aan je hart komen,beschouw het maar als "miern**ken" ;) http://www.forum-auto.com/uploads/20...iche_bm_m1.jpg http://www.forum-auto.com/uploads/20..._beguin_82.jpg |
Quote:
Succes!! |
Quote:
Trouwens, op de achterbumper onderaan zit normaal links EN rechts een uitsparing (gat) in de body. Bij het model heb je er enkel eentje op links. Dus nog een foutje... :o Quote:
Grtzzz |
Knap motorblokje Loeten! doe zo voort ;)
|
da gaat een speciaal karreke worden :D ziet er alemaal al prooper uit, zeeer prooper ;)
|
Om je alvast even op gang te brengen met je bekabeling (en tegen weinig geld): koop een UTP-netwerkkabel in de Brico-GB. Tegen een prijs van een paar euro heb je al enkele meters 1 mm kabel in verschillende kleuren.
Telefoondraad is ook bruikbaar. ;) |
het ziet er inderdaad allemaal al zeer goed uit.
ik wil ook wel eens op "modelbouwkamp" in de Ardennen :gas: |
Kijk eens of die mannen van Belgacom nergens in de buurt aan het werken zijn. Vraag dan eens aan die mannen of je geen stukjes afval of overschotjes van telefoonkabel kan krijgen.;)
Goe bezig in ieder geval, zo zie je maar ,niet alle kits gaan even makkelijk en zeker niet die Esci-kits. |
Quote:
|
Quote:
Gisteren naar de Supra Bazar geweest. Veel draad, maar niks dat paste. Maar ik heb niet naar telefoondraad gekeken. Heb er hier trouwens nog een paar meter liggen van na de verhuis. Eens zien wat ik ermee kan doen. Alvast dank voor deze tips ! ;) :+ ;) |
Ik heb al veel telefoondraad, netwerkkabels en muiskabels opengesneden en een enorm pak draadjes geoogst, maar eerlijk gezegd zijn ze nog te dik om op schaal 1/24 dienst te doen. Op 1/18 of 1/12 zijn ze perfect, maar op 1/24 zijn ze te dik : 0.9mm, wat in werkelijkheid 21.6mm zou betekenen. Ik denk niet dat er veel kabels van meer dan 2cm in een motorcompartiment te vinden zijn...
|
Ik gebruik altijd visdraad en nylondraad voor naai doeleinden. Kost niks, is makkelijk te plooien, te schilderen, ... dus je kan zelf je kleuren maken. En het grote voordeel ... is perfect te kleven met secondelijm, wat bij dunne bedrading toch een pluspunt is.
Zoals Sennake zegt ... reken altijd even om naar de schaal die je bouwt, en bepaal zo de dikte van je draad die je wil gebruiken. |
Quote:
Ewel verdikke, jullie zijn me te snel af. Heb net een metertje gehaald (kost € 0,35 so) maar toen ik em openhaalde had ik mijn bedenkingen. Zoals Sennake uitrekent: 0,9 cm is inderdaad te dik in verhouding. Als ik 6 zo'n kabeltjes moet spennen, dan zal het niet meer kloppen. Even dacht ik aan de binnenste ijzerdraad: diameter 0,5 cm of iets minder. Dat is net iets meer haalbaar. Maar het schilderen van ijzerdraad is dan weer geen eenvoudige taak. Heb zelfs nog ijzerdraad liggen dat nog dunner is, wat ik vaak voor de antennes gebruik... Ik kan natuurlijk de ijzerdraad in zijn oorspronkelijke kleur laten. Op een foto van zo'n motorblokje zijn die kabeltjes immers ook grijs. Op andere dan weer zwart... Even laten bezinken denk ik. Misschien hebben jullie raad... :o http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...MW_motor_3.jpg Ondertussen ga ik verder spuitwerk uitvoeren. Ow en er moet een nieuwe WC-bril boven geplaatst worden. :fight: Binnenkort ook weer effe naar Domino want er zit maar één zeteltje in deze kit en ik heb er twee nodig. Tenzij ik iets uit een andere doos haal... Ik zie nog wel. Thanks voor de tips again ! :+ |
Terwijl ik mijn hersenen zit te pijnigen over die kabeltjes (ai ai en tis vakantie :p) heb ik wel wat spuitwerk verricht. Om geen problemen te hebben, kregen die delen steeds eerst twee laagjes primer. En inderdaad, de verf p(l)akt nadien perfect aan het onderdeel.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6568.jpg Er was ook nog wat afplakwerk nodig om het motorgedeelte de juiste kleur te geven: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6567.jpg Nadat alles netjes gedroogd was (maar nog niet 100% uitgehard) deed ik toch even voorzichtig een dryfitje: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6570.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6571.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6572.jpg Op de laatste foto zie je dat het afplakken niet perfect gelukt is. Dat vraagt dus wat bijwerken met de hand. Hopelijk valt dat nadien niet te veel op... Nu mag de body enkele dagen uitharden. In het weekend komen waarschijnlijk de decals erop. Daarna volgt de vernis (my first time :p) en dan de rubbers. Ik kijk er al naar uit... Maar nu het interieur en chassis. Het grootste probleem (allez, na de kabels) zijn nu de zetels. Er zit er maar eentje in. Ofwel hala ik er twee van renaissance ofwel pik ik er twee uit een andere kit (die dan later twee nieuwe zetels krijgt). Ook hier wat denkwerk... ;) |
Stap voor stap gaat het vooruit, ben nog steeds tevreden over mijn werk. Het valt wel op dat het onderstel (gespoten in TS-29) zijn laklaagje verliest. Waarschijnlijk niet lang genoeg laten uitharden of te vaak "bepoteld". Later ga ik deze plaatsen moeten bijwerken.
Hieronder een foto na plaatsing van het motorblokje en de ophanging achteraan. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6574.jpg Daarna kwamen de kabels aan de beurt. Na heel wat gevloek en getier (de kleine dacht dat ik boos was op hem...) zijn de stukjes ijzerdraad ter plekke geraakt. Dit laat ik nu een paar uur rusten om goed uit te harden. Daarnet heb ik eentje als test vastgemaakt, de rest zal voor morgen zijn. Hieronder een overzichtje zodat jullie kunnen meevolgen. Nadat alles vastzit, krijgen enkele onderdelen opnieuw een laagje verf. De kabels, geen idee, misschien laat ik ze zo grijs. Klein vraagje: zijn ze nu niet te dun (0,02 mm)?? http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6579.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6580.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6582.jpg Nu moeten die draden naar dat rode onderdeel. Geen eenvoudige opdracht want je moet het stuk ijzerdraad plooien, de juiste richting meegeven, afknippen op de juiste lengte en vastlijmen... Eentje is al gelukt (niet op foto nog) http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6583.jpg Verder heb ik ook nog de voorste ophanging bevestigd. In het midden van de remschijf zie je een vreemde witte plek. ik zou niet weten wat het is. In werkelijkheid heb je daar gewoon dat gaatje. Ergens een spook of geest zeker :D . http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6584.jpg In de kelder staan dan nog wat onderdelen die een laatste laagje TS-29 nodig hadden. Morgen gaan die op de body of in het interieur bevestigd worden. Voor de zetels ga ik twee Escortzeteltjes nemen. Van de Revell kit (MK II dus). Later haal ik dan nieuwe voor die Escort. Tot morgen !! |
Oef, ik merk en voel dat ik de goede richting uitga. Toch zijn er wat veranderingen na de vorige update.
De (te dunne) kabels zijn de vuilbak in. Heb nu de binnenste delen van de telefoondraad genomen. Dus niet het plastieken omhulsel maar wel de ijzerdraad erin. Netjes goed van dikte al zeg ik het zelf. Oordeel maar mbv de foto: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6585.jpg De kabels blijven grijs. Hier en daar ga ik wat moeten retoucheren met verf. Straks volgen de laatste drie. Ik wissel wat af met het brutere werk op de Citroën, kwestie van geconcentreerd te blijven... Ik kreeg hier trouwens de tip om met een gloeiende kopspeld gaatjes te maken waar deze draden in moeten. Gemakkelijker en netter te bevestigen. Als dit af is, volgt nog het interieur en misschien een aantal decals op de body vanavond. Van deze laatste heb ik alvast het lelijke motorgedeelte bijgewerkt. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6587.jpg Grtzz en commentaar steeds welkom. |
Quote:
|
de motorblok ziet er goed uit, loeten de prof. in 1/24
|
Quote:
Quote:
UPDATE: Het motorblok is af. :gas: Alle leidingen zitten goed denk ik. Ben alvast heel tevreden over het resultaat. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6592.jpg Ik had ook nog tijd om het interieur zo goed als klaar te krijgen. Enkele details moeten nog wachten omdat ik op de decals van Joka wacht (we ruilen onze vellen van ESCI en REVELL). Ook de stoeltjes zitten nog niet op hun plaats. Ik dacht dat ik nog een resin had maar die bleek te groot in vergelijking met het andere originele stoeltje. Dus wachten nu tot ik naar Domino ga. Bij de wielen was er dan weer wat vreemds. Normaal heeft deze wagen vooraan iets dunnere banden dan achteraan. ESCI heeft hier geblunderd. De velgen kloppen wel maar de rubbers zijn 4 maal even groot... Ik zie wel welk resultaat dat geeft. Volgende stap is dus decalleren. Hoewel nog enkele details nog in de motorbak moeten. Enkele foto's van de dryfit: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6594.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6593.jpg Grtzzz |
Ziet er al heel leuk uit, maar toch begrijp ik iets niet goed : je gaat (zo heb ik toch begrepen) decals zetten en daarna de decals sealen met Gunze vernis. Tot daar alles ok. Maar hoe wil je de body nog deftig vernissen als een groot aantal delen van de body al in (bv) semigloss-black geschilderd zijn? Ga je dat allemaal nog eens afplakken? Dat is dubbel werk eh. Waarom doe je niet eerst het body-werk (ttz spuiten-decallen-vernissen) en daarna de detail-painting? Ook vermoed ik dat er een aantal submontages van de motor reeds aan de body vastgekleefd zitten?
Enfin, iedereen bouwt en plant zoals hij verkiest natuurlijk, maar het lijkt me dat je mits aanpassing van de volgorde van werken heel wat extra werk kan uitsparen... |
Quote:
Euhm, eigenlijk waren vorige foto's een dryfitje. Kan zijn dat ik dat niet vermeld had (toch wel dus :p). De body is dus nog volledig los. Je hebt wel gelijk wat die verschillende onderdelen in Semi Gloss betreft. Ik heb er niet aan gedacht dat dit wel gaat blinken na het vernissen. Van de motor hangt alles aan het chassis. De verschillende extra deeltjes die in het motorcompartiment moeten, zijn nog niet geschilderd en hangen dus nog niet vast. Op de body zit ik dus met enkele (5) kleine probleempjes. Maar doordat het met secondenlijm is, kan ik die makkelijk afhalen. Enkel het motorcompartiment zal (waarschijnlijk) een nieuwe laag nodig hebben. Tenzij ik het Semi Gloss dan maar Gloss laat... Bedankt voor je reactie want ik was dat even uit het oog verloren, ook al omdat het de eerste keer is. Semi Gloss mag inderdaad niet blinken... :frusty: Voor de rest zit ik op goeie weg (primer - spuiten - decallen - vernissen - details) |
Zoals je ziet, ligt het project stil. Dank aan Sennake dat ie me nog net kon tegenhouden vooraleer ik nog meer stommiteiten ging uithalen.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6606.jpg Morgen haal ik de Gunze vernis. Daarna schieten we weer in actie, maar dat zal waarschjijnlijk maar tegen de avond of nacht zijn. Club speelt immers op Roeselare... Grtzz |
Ale ge zult morgen niet ver van mijn deur zitten :D
|
Quote:
Update van de BMW: De voorbije avonden rustigaan wat decals gehangen. Renaissance is goeie kwaliteit maar de decals zijn geen makkie... Gelukkig hebben we SOL, geduld en tijd... foto's: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6628.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6629.jpg Jammer genoeg ga ik meer werk hebben dan voorzien. Daarnet is de achtervleugel tegen de grond gegaan waardoor de spoiler afgebroken is... Dat wordt weer uitlijnen en lijmen met veel geduld. :mad: Grtzzz |
Echt prachtig gedaan die M1!!
|
Ook aan deze wagen heb ik wat verder gedaan. Eerst nog wat decals plaatsen. Die vooraan (die gouden) was best moeilijk, maar de SOL zorgde voor veel hulp. Bovendien kon ik de kleine foutjes goedmaken met X-12 (gold leaf).
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6729.jpg Ook een zijkant van de wagen werd al aangepakt. Vanavond komt de andere zijde van de wagen aan bod... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6735.jpg Binnenin werden de stoeltjes bevestigd. Ik heb een klein verhoogje moeten aanbrengen omdat er voor het oorspronkelijke stoeltje een soort "rail" lag en dat was niet handig om de resin-stoeltjes te plaatsen. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6727.jpg Hier een binnenzichtje. De stoel van de co bleek eerst scheef te staan, maar dat is nu niet meer zo... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6728.jpg grtzzz |
All times are GMT +2. The time now is 04:52. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.