De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 14-07-2006, 15:02
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
BMW M1 Rallye - B.Darniche - Tour de Corse 1982

Grote vakantie is modelbouwen...

Na de Celica-rage is het tijd voor wat anders. Ook iets uit de historic nu, zo dacht ikzelf. Het werd dit rallymonster. Ik probeer ook voor deze in de mate van het mogelijke een bouwverslag te houden. Ook in deze ESCI-kit zitten weinig onderdelen. Maar er zal wel nogal wat werk aan zijn, denk ik... Tips zijn heel welkom.

En voor zover ik gezien heb ontbreekt een racestoeltje en is er geen rolkooi in te vinden. Okey, ik weet al waar aan denken. Misschien glip ik even Domino binnen.



Dit moet het worden:



(Start op dinsdag 18/07)
Reply With Quote
  #2  
Old 14-07-2006, 15:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Dat zal niet simpel zijn : de bouwdoos is een circuitmachine die extreem laag ligt terwijl het rallymonster toch wel een serieus stukske hoger zal liggen. In elk geval : succes!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 14-07-2006, 17:36
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
Gisteren was er een op circuit van zolder aan het rijden, mooi om te zien, veel lawaai maar ging niet voorruit, durfde niet, veel moet met het omhoog leggen van de auto
Reply With Quote
  #4  
Old 18-07-2006, 21:22
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Sennake
Dat zal niet simpel zijn : de bouwdoos is een circuitmachine die extreem laag ligt terwijl het rallymonster toch wel een serieus stukske hoger zal liggen. In elk geval : succes!

Ik denk dat er eentje met dit project bezig is op het automotive-forum. Dus ik ga daar te rade gaan...

Ik hoop er wat van te maken. Deze is vooral voor "de lange ban" dus rustig aan en goed denken wat we hoe gaan doen... Alvast dank voor je tip. Heb nog wel wat reservestukken van hogere veringen...

Reply With Quote
  #5  
Old 20-07-2006, 12:17
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Vandaag gaan we er aan beginnen. Op het gemakjes en met veel onderbrekingen aangezien ik ook al moet voorbereiden voor het vertrek op reis zaterdag. Waarschijnlijk mag deze wagen mee op reis. Ik ga alvast de referentiefoto's en zo op de (gloednieuwe) laptop zetten zodat ik niet "blind" moet werken...

Eerst starten met schuren (op de foto's deze avond ga je zien dat er hier wel wat werk zal aan zijn). Tussendoor ook even de kleuren zoeken in Tamiya. De site die ik gebruikte (aangeraden hier) doet het voorlopig niet helemaal, dus dat wordt even behelpen.

(off: Ondertussen heb ik bestelling gemaakt om zelf decals te "produceren". Na de reis komt alles binnen en ga ik experimenteren...)

Grtzzz
Reply With Quote
  #6  
Old 20-07-2006, 16:51
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
teken dan maar veel Toyota's dan weet ik waar ik moet zijn, nog niets gehoord of gezien van de spiegels en goei verlof
Reply With Quote
  #7  
Old 20-07-2006, 20:21
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Hihi, die spiegels, ik weet het, ze liggen hier nog naast de pc. Ik verstuur ze nog voor ik op reis vertrek, promise...

Voor de rest is die M1 schuren en schuren en schuren, want er past niks. Maar dan ook echt niks. Amai mijn voeten. Ik ga weten wat doen volgende week op reis. Misschien dat ik nu effe eerst naar de Citroën ga. Hoewel het daar ook niet super is, maar toch beter...

grtzz

Heb ondertussen nog wat nieuwe referentiefoto's gezocht... Enkele leuke pics van M1's (niet die van Darniche) maar wel met goeie details zichtbaar zoals neus, motor en dergelijke...

Last edited by Loeten; 20-07-2006 at 20:48.
Reply With Quote
  #8  
Old 21-07-2006, 09:28
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Vannacht (dan was het tenminste wat frisser) nog wat verder geschuurd. De body is klaar, de meeste onderdelen als bumper, spoilers, chassis en zo ook. Het valt me wel op dat die vele delen nog wat snij- en schuurwerk gaan nodig hebben.

Ik vond ook nog mooie gedetailleerde foto's van de motor, dus dit model wordt er eentje om de motorkap open te zetten. Hopelijk lukt het me om op de camping daar wat werk in te steken. (en om materiaal te vinden)

Zo zag de body er voor het schuren uit: veel bramen en gietranden, soms op onmogelijke plekken. Enkele keren moest ik de stukken er zelfs eerst af snijden met een cuttermesje alvorens verder te kunnen doen.

Volgende stap: primerlaag 1 en weer bijschuren. Maar dat is dus voor in de Ardennen.



Reply With Quote
  #9  
Old 21-07-2006, 13:01
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
op het eerste zicht ziet het eral goed uit
Reply With Quote
  #10  
Old 21-07-2006, 13:33
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Loeten
Voor de rest is die M1 schuren en schuren en schuren, want er past niks. Maar dan ook echt niks. Amai mijn voeten.
Dat had ik je op voorhand ook wel kunnen voorspellen met een Esci-kit, maar ik wou je nu ook niet direct ontmoedigen eh Alvast veel succes en de moed niet laten zakken hoor! Het eindresultaat is de ultieme beloning
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 21-07-2006, 17:07
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Klopt volledig Sennake. Ik wist het op voorhand en toen ik alles eens nakeek, ja dan zakte de moed wel een beetje, maar dan maar tot op buikhoogte, LOL .

Nu jah, zoals je zelf zegt he, de voldoening zal des te groter zijn. Zelfs nu al voel ik dat het goed gaat omdat al die bramen er nu af zijn... Het paswerk zal een ander paar mouwen zijn... Maar tussen den aperitief door, oei, gevaarlijk.

Grtzz

PS Flame, die foto's waren van voor het schuren, dus het zag er niet goed uit. Hihi, maar nu dus stukken beter !
Reply With Quote
  #12  
Old 30-07-2006, 18:15
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Heyhey, hier ben ik weer...

Tijd dus voor een update. Zoals ik beloofd had, zou ik veel foto's maken. Hierbij dus het verslag van de werkzaamheden op verplaatsing. Ik ga enkele keren moeten posten, want ik zie dat er zo'n 22 foto's in moeten...

Het verslag:

Vooraleer te primen, heb ik alle onderdelen de nodige schuurbeurten gegeven. Het motordeksel bvb had nood aan wat werk daar de sleuven niet overal netjes open waren. Nu dus wel:





Vooraleer ik dan overging tot de eerste primerlaag, moest ik enkele onderdelen vastmaken. Kwestie van geen lijmresten of kleurverschillen te krijgen. De grootste problemen waren natuurlijk het niet te goed passen. Zo moest ik van de voorbumper wat stukjes afsnijden en schuren (bij het rechthoekige stuk dat uitsteekt tegen de voorzijde). Met behulp van wat referentiefoto's kon ik zien hoe het moest. De bumpers sluiten wel niet perfect, maar ik ben er redelijk tevreden mee.



(Voor alle duidelijkheid: aan de boog boven het wiel zie je precies een soort spleet of gat, maar dat is gezichtsbedrog hoor, in werkelijkheid is er een inspringing; zoals aan de zijkant van de wagen)



Ook de motorkap sluit langs geen kanten. Aangezien er echter een prachtige motor in zit, besloot ik al gauw om hem met de kap open te bouwen. Dus dit pasprobleem viel daardoor weg...





Reply With Quote
  #13  
Old 30-07-2006, 18:21
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Nu kwamen de verschillende primerlagen aan de beurt (ik denk drie lagen, maar weet het niet meer zeker)







Terwijl deze aan het drogen waren, begon ik aan de motor. Samen met de body zal dit stuk het meeste werk vergen. Cfr infra zou ik zeggen... Zoals je hier ziet: nog heel veel werk aan de winkel.



Tussendoor kreeg de body zijn verschillende mistlagen witte lak. Als ik het goed heb een 5-tal... Morgen of dinsdag haal ik voor het eerst blanke lak om de boel eens te vernissen. Ben benieuwd... Ook moet ik nog Semi gloss black in spuitbus halen want die bleek in de ardennen plots leeg waardoor het onderstel en verschillende onderdelen maar één laagje kregen en dus verre van in orde zijn.





Na de vierde laklaag:





Reply With Quote
  #14  
Old 30-07-2006, 18:30
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
De motor kostte me alvast uren en uren... Schuren, passen, vergelijken, referenties nagaan, twijfelen, beslissen, ... Uiteindelijk leverde me het volgend motorblokje op:









Ik twijfel nu nog of ik ook bekabeling zou in plaatsen. ik heb daar helemaal geen ervaring in. Ik heb wel goeie referentiefoto's om alle draadjes terug te vinden. Maar ik weet niet waar ik deze moet gaan kopen en welke dikte dit dan moet hebben. Als iemand raad weet, dan doe ik het misschien alsnog.

Tot slot nog een dryfitje om al een idee te krijgen van hoe het er gaat uit zien. Als ik het zo bekijk, dan heeft mijn baileys niet veel effect gehad...









Alle commentaar en tips zijn welkom !
Reply With Quote
  #15  
Old 30-07-2006, 22:58
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Ziet er goed uit, echt waar!!!!! Tof model.
Mss 1 opmerking: Weinigen weten dat de 1982 versie kwam met kleine achterlichten, de grote kwamen er pas in 1984.
Maar laat dat niet aan je hart komen,beschouw het maar als "miern**ken"



Last edited by vanni; 30-07-2006 at 23:38.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.