![]() |
Ford Escort MKII - WK1979 - Waldegard - Revell - 1/24
Als je enkele dagen extra verlof hebt, dan heb je soms ook extra tijd om te bouwen. Het duurde effe voor ik er uit was, maar het is tijd om deze te maken. Weer eentje in het WK op 1/24. Ditmaal gaat het om Bruno Waldegard die in 79 de titel pakte en dat jaar de Rally van portugal won met deze MKII. Een heel eenvoudige livery, maar ik vond voorlopig nergens pics van de real car... Dan maar zo oplossen:
De kit is van revell (schuren.....) en de decals van Reji (oei, tere decals.....) http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8258.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8259.jpg Grtzzzz |
Quote:
Anyway, laat me je ervaring met de Reji-decals es weten aub. 'k Heb nl interesse in de 7up decalsheet voor de 037.;) O ja, suc6 gewenst met de Escort in deze mooie livery ;) |
Ale Bjorn, dat jij niet weet dat zijn naam Bjorn is :+ :+
mooie livery,en als je wil zou je goed willen uitleggen goe je de decals plaatst. Want ik heb er ook nog liggen van Reji :o |
'k Zou begot niet weten waarom ik die nu Bruno heb genoemd... Waarschijnlijk omdat ik daarjuist foto's van Bruno Thiry aan het opsorren was?? Stom jah :+
Decals van Reji zijn heel moeilijk te leggen. Flinterdun !! Denk maar aan de decals van Bertone. Je moet ze direct zo goed mogelijk plaatsen. Gelukkig zijn er maar weinig decals op deze wagen. Ik hou jullie zeker op de hoogte !! Grtzzz |
Eerste maal voor mij op dit forum
K heb ook al misérie gehad met decals van reji voor de Ekström skoda. Ik zal nu eens probreren met nog een laagje liquid decal film van Microscale aan te brengen op decals, wie weet zijn ze dan sterker?? |
Hey Maurice, welkom !!
Post gerust eens je werken, we leren graag bij en lezen en zien graag werk van een ander om ook tips te geven... |
Hey loeten , denk foto's van gezien te hebben op www.historicrally.be .Kzal eens zoeken. Is een interessant model ga dit zeker volgen.:bye:
http://img102.imageshack.us/img102/5200/p1030601sy9.jpg |
Okey Coco, is reuzesite, ga ook eens bladeren...
En die Escort is gewoon zalig wagentje... Moet er nog wel enkele van maken (Vatanen '81 - Droogmans - Lietaer - ...) Ik probeer ook leuke pics te maken van toffe livery's om meerdere zulke Escortjes te maken. Grtzzz |
Ik dacht dat het deze was ,maar het is blijkbaar een andere livery.:(
|
Er bestaan zodanig veel livery's van deze wagen... Hier is het is de Workslivery tijdens de Rally van Portugal '79.
Anyway, toch bedankt voor je speurwerk ;-) |
Quote:
Volgende modelbouw allicht Ford Sierra Cosworth van Bjorn Skogstad (rallycross). |
voila zie, hier is hij hopelijk ben je er iets mee.
http://img501.imageshack.us/img501/3825/untitledlm7.png:applaus: |
Thanks Coco !! Toffe foto... Weet iemand toevallig de kleur van die velgen??? Soort lichtblauw maar heb nog geen idee... Alle voorstellen zijn welkom, ik kijk morgenavond eens zelf na.
Ondertussen liggen er al drie laagjes verf op: 1 x grijze primer om het blauw af te dekken, 1 x witte primer en 1 x TS-26 Pure White... Om Huudo te pleziere, even wat buitenfoto's gemaakt. Nu ja, met die regen... Gewoon voor het raam gezet met hetzelfde effect. De kas vlot dus vlot, hehe. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8271.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8273.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8274.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8275.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8276.jpg Grtzzzz |
Quote:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1136228364 Mijn Escort verhaal. |
Ikke niet te snel gaan, ikke gewoon niet gezien :( :( Had al zo goed gekeken dak geen stukken vergeten was te schuren, dus dat was geslaagd. Maar dat euvel was ik uit het oog verloren... Maar gelukkig jullie niet, dus das een werkje voor tonight... Mercikes !!
Ik ga waarschijnlijk ook nog de pannellines uitkrassen. Das toch altijd beter als ze wat dieper zijn!! Grtzzz EDIT: En ik heb het gat voor de antenne nog niet gemaakt... Bovendien zitten wat stofjes in de lak op het dak. Dus der is weer werk te doen, joepie ! :+ |
Quote:
|
DISASTER HAPPENED !!
Nu ja disaster... Zo'n ramp is het ook niet hoor. Maar toch. De lak was prachtig gelukt. Iets wat niet eenvoudig is bij witte lak. Maar dan kwam het laatste laagje... Busje bijna uit en dus kreeg ik blaasjes in de lak. Op de motorkap was er zelfs een heuse druiper terwijl ik amper gespoten had. Jammer, maar de bus mag de ovenreiniger in. Vroeger zou ik verder gedaan hebben omdat het al bij al meevalt. Ondertussen ben ik (dankzij jullie !!) een stuk kritischer geworden. Bovendien viel me nu op dat die achterspoiler toch niet strak genoeg geschuurd werd en dat die lines daarbij precies last hadden van vuilophoping. Al bij al is het beter dat ik de laklagen opnieuw doe. Globaal valt er niks op. Ook in de vitrine zou je het niet zien. Maar IK weet het en IK wil het beter. Aangezien mijn Tamiyalak nu op is, ga ik waarschijnlijk de lagen met Motip/Duplicolor leggen... De Mégane kreeg ook die verf en die ziet er knap uit. Allez, meer info over enkele dagen als ik tijd heb... |
Quote:
|
Tijd om hier eens een updatetje te maken... Zoals al in een andere thread aangegeven, heb ik me even (illegaal?) voorzien van een draadloos netwerkje. Tja, Tot 4 niet beveiligde verbindingen liggen hier voor het grijpen. Een echte Belg vliegt daar natuurlijk op... Trouwens, de Franse skisters hiernaast doen net hetzelfde.
De escort nu. De foutjes die op de lak zaten werden weggeschuurd en de body ziet er nu piekfijn uit. Ook de motorkap kreeg een volledige strip anex schuurbeurt te verwerken. Binnenkort volgt hier de laatste laklaag. In de Ardennen had ik niet zo vaak tijd om aan de kit te werken maar toch heb al enkele stapjes gedaan. Ik post zo gauw als mogelijk enkele foto's hiervan. Maar om jullie even te laten zien hoe ik daar moest modelbouwen: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8765.jpg Zalig in de open natuur, maar gevaarlijk voor stofjes en heel veel vreemde blikken van anderen... Dit kreeg ik ook op foto: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8766.jpg Grtzzzz (Zometeen even de Alpen in) |
Ik heb gelezen in een vorige post dat je motip over tamiya lak zou gaan spuiten, ik heb daar slechte ervaring mee zodanig dat de onderste laag van het andere merk begint op te bladeren. Ik weet niet of anderen dat ook nog voorgehad hebben? Dus vraag best eerst eens rond voor je dat doet, het zaou te jammer zijn.
|
Ik heb hier geen slechte ervaringen mee. Maar ben ondertussen al goed geleerd (door eigen domme fouten) dat je best nooit verf van verschillende merken door elkaar gebruikt.
Deze wagen was evenwel al enkele weken gespoten. Ik denk dat ik dat eens tussen enkele verbeteringen van examens door heb gedaan. Tot nu toe zie ik nog steeds geen reacties maar ik weet wel dat ik dit NOOIT meer ga doen. Waarschijnlijk heb ik hier een beetje het geluk aan mijn zijde. Bij de Lancer van Pyck heb ik eerst Tamiya grondverf en daarna Tamiya silver leaf gespoten. Nadien kwam het blauw, rood en roze van Dupli Color en daar was er inderdaad wel reactie... Grtzzz |
Nieuwe update. Gisteren nationale feestdag hier in Zwitserland, dus heb ik me op het balkon geïnstalleerd om wat verder te doen. Iedereen stond op straat om de stoet te bekijken, ik dus niet want vanop het balkon kon je het ook zien...
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8870.jpg Deze versie wordt gemaakt ven Rejidecals en dan kun je het raden he... Bovendien had ik twee jaar terug hier ook al miserie met het plaatsen van decals. Dat waren er toen van Renaissance. Dus klopt mijn besluit ook van toen: dat water hier is niet echt geschikt om decals te zetten. Tja, als je weet dat twee jaar terug mijn wratjes verdwenen waren en ook nu weer een kleine op mijn vinger aan het inkrimpen is. Ik neem zaterdag zeker twee flessen kraantjaswater mee naar huis... Ik heb trouwens maar één decal geplaatst want zelfs met SOL was er geen doen aan. Wel de "truuk" die ik hier eens las van Guido of Sennake: de haardroger in lage stand maar extra warm. De decal smolt er gewoon op. Opgepast, wel op tijd eens tussendoor insollen... Anders heb je zeker problemen. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8822.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8823.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8824.jpg Al bij al is die ene decal behoorlijk gelukt. Het gescheurde deel aan de achterste raamstijl zal verdwijnen onder de X-18 van de raamrubbers en het geribbelde onderaan ga ik waarschijnlijk wat wegcamoufleren via de weatheringsetjes. Eerder deze week had ik al wat gewerkt aan de zetels, het dashboard en het motorblok. Gisteren kwamen daar wat details bij. Opnieuw heb ik de goede raad van Sennake (tijdens de meeting) gevolgd. Ik denk wel dat het aardig gelukt is... :cool: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8869.jpg Aangezien ik geen referenties heb van de eigenlijke wagen van Waldegard, moet ik het doen met de pics van enkele andere escorts, wederom van deze site. Hier en daar vul ik de kleuren dus naar goeddunken in. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8871.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8872.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8875.jpg Voor het motorblok heb ik al gezien dat enkele kleuren aangepast moeten worden. De bekabeling vanuit de referenties ga ik ook nog toepassen. Ik heb het blok ook al van een dun laagje smoke voorzien en daarna wat met silver en white de details aangestipt. Hier ging het al subtieler dan met de velgen van de Lancia delta, maar daar mocht het wat vuiler zijn... :Offtopic: Ondertussen staan de wegen hier al blank door het onweer. De bergen zijn verdwenen in de wolken en mist. En zeggen dat we vandaag gingen zwemmen in Brigerbad (beetje zoals Sunparks maar volledig buiten ofzo). Neej, tzal indoor worden in Saas Fee op 1792m... Grtzzzz |
Je amusseerd je precies daar goed:worship:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
________ Latinabonita Cam |
Quote:
Zometeen nenupdeet... |
De vorderingen gaan gestaag. Vandaag wat tijd gestoken in de motor: te beginnen met het bestuderen van de referentiefoto's op de eerder genoemde site. Aangezien die copyright zijn, ga ik ze hier niet plaatsen. Daarna kwam de keuze: welke buizen / slangen ga ik erop zetten. Wat is haalbaar voor mijn niveau... Aangezien de Revell nogal wat mankementen vertoont op extra "potjes" en reservoirs bij de motor was het niet eenvoudig. Toch hadden ze een gaatje gelaten in de radiator om een buisje te maken richting motor en ook daar was de aansluiting voorzien...
Om niet te veel vol te kletsen, hierbij de foto's van wat ik ervan gemaakt heb (voorlopig dan). Dryfit van de motor: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8899.jpg Aan de motor behoren 4 bougiekabels. In de ene referentiewagen bleken die clear bleu te zijn. Die verf bleek stroop te zijn geworden dus effe wat nieuwe gehaald bij Concorde (sluikreclame he) samen met clear green en clear yellow en een busje Compound Fine... Hieronder de werkwijze van de bevestiging van de bougiekabels. Eerst wat "uitboren" van de aansluitingen. Ik heb geen miniboren dus het gaatje gesmolten met een warme naald. Precisie is nodig hier !! Die gaatjes bleken dan wat te groot in vergelijking met de kabels uit ijzerdraad. De gaatjes werden eerst opgevuld met putty waarna de ijzerdraad een drupje secondenlijm kreeg en in de putty gestopt werd. Daarna kregen de vier kabels hun clear blue. Ikke tevreden !! http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8900.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8901.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8902.jpg Straks nog deze kabels wegleiden en vastmaken... Ook aan de radiator zat een buisje. Ditmaal in clear green. Zelfde werkwijze als hierboven maar zonder putty omdat het gaatje daar dunner was... Deze buis gaat weggeleid worden naar de zijkant van de motorruimte en dan naar beneden toe of zo. normaal moet dit naar een reservoirtje maar ik heb nog geen idee hoe ik dat zou namaken. Misschien met een restje milliput als ik de Ferrari ga uitbreden. Met styreen zou ook kunnen. Ik slaap er effe over vannacht natuurlijk... Ook de in het begin van deze update aangehaalde kabel werd vastgezet: op maat knippen van een dikker stuk ijzerdraad dat ook nog een omhulseltje heeft. Daarna goed vaststeken in het gaatje en indien nodig een kleurtje geven. Misschien laat ik het hier in dat kleur. Normaal moet het zwarter zijn met grijs omhulsel. Dit is ook leuk maar niet origineel... Beide aangepaste delen op foto: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8924.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8926.jpg Ook de tandwielen moeten ander kleur krijgen; ofwel skyblue ofwel clear blue. In Zwitserland bracht ik ook een aanpassing aan bij de achterlichten. Aangezien daar enkel een gat zit en je dus geen silver kunt aanbrengen om de kleuren van de lichten te doen uitkomen moest dit dus in orde gebracht worden. Styreenplaatjes brachten soelaas. Deze tip komt ook van de eerder vernoemde site waar de eigenaar dus aan een escort van Vatanen bezig is. Hij gaat nog stukken verder in detaillering. Ik heb daar de ervaring en kwaliteiten (nog) niet voor... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8898.jpg ... |
...
Daarna kon ik het niet laten om eens een dryfit van het interieur te maken. Alle semiglosszwarte onderdelen kregen een drybrushing met het witte kleur uit deel B van het weatheringsetje van Tamiya... De rolkooi is in X1 en moet nog bijgewerkt worden. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8908.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8910.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8915.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8920.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8922.jpg Alle pics werden trouwens buiten genomen. Morgen is regenweer voorzien. Dus gedaan met sparren uitdoen en de tuin omploegen. Een dagje modelbouw zal een goede afwisseling zijn... :cool: :gas: ALLE tips, opmerkingen en dergelijke zijn welkom. nu kan ik nog ingrijpen als iets niet in orde of goed genoeg is ! :applaus: |
Mooi werk, Loeten! Als "modelbouwleraar" doet het altijd plezier om te zien dat iemand de geleerde lessen in praktijk omzet, en dan nog wel met succes ook!
Als ik dan toch wat opbouwende kritiek mag geven: ik zou je motorblok (dat al mooi "gewasht" is nog een drybrushing geven, want nu zien de hoger gelegen delen er nog wat donker uit. De interieur-onderdelen daarentegen zien er enorm goed uit. Zo'n drybrushing met een beetje wit brengt echt leven in de zwarte onderdelen, of zoals Frank Focketeyn altijd zegt in "in de Gloria": "Een kleine moeite voor Vermaelens Projects, betekent misschien een WERELD van verschil"... ;) |
Mooi hoor Loeten. ;)
|
Heb je de achterlichten al eens gemonteerd? Eén ding dat me in het oog spron op Guido's Escort was dat de gekleurde lichtblokken niet juist in de carrosserie stonden (te diep dacht ik).
Die styrene sheet is een mooie oplossing maar het zou spijtig zijn moesten de lichten dan niet goed zitten. |
Quote:
Dank je om me erop te wijzen, ik ga vandaag zeker eens passen. Als het nodig is kan he nu nohg aangepast worden. Thanks PS Het regenweer is er niet en dus wordt het toch werken in de tuin :frusty: Voor een keer dak nu hoopte op regen... |
Quote:
|
Quote:
Grtzzz |
Quote:
Voor de rest was het dus ook hier heel de dag regen, regen en regen. Dus heb ik me aan de modelbouwtafel gezet en gebouwd en gescratcht. Vakantie doet dus soms vreemde dingen met je... De motor is nu al vergevorderd en nadert van goedkeurig van mijnentwege. Enkele zaken (buizen) moeten nog een kleurtje of een bevestigingsstukje krijgen. Hier en daar moeten nog wat pottekes en zaken aangebracht worden. Ik zie wel hoe dat zal gaan... Eerst heb ik me dus aan die motor gezet. Eerst de bevestigde kabels geplooid, bijgeschilderd en weggeleid naar een ander punt. Daarna moest een stukje een andere kleur krijgen en heb ik wat details aangestipt in kleur en silver. Toen viel me dat "rad" op aan de voorzijde. Dat zit niet in de revellkit en zie je ook amper zitten. Maar ik moest da hebben he... Hierzie hoe ik eraan geraakt ben: (owja, die dikte van plaat klopt niet, ik nam dunner: 0,4mm) Benodigdheden: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8931.jpg Werkwijze: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8932.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8935.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8936.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8940.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8941.jpg Zo ziet het eruit bij een dryfit in de motorruimte: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8944.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8945.jpg Tussendoor heb ik me beziggehouden met het handschilderen van de velgen. Kleurtje is hier Skyblue. Thanks to Nismo omdat ik het kleur toen effe niet wist... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8937.jpg De motorruimte vergt nu nog wat aanpassingen. Die rotor steekt wat uit waardoor de radiator ook opschuift. Gelukkig kan ik dat oplossen door het bevestigingspunt weg te nemen. Alles past dan weer netjes. Grtzzzz it's pizzatime !! |
Ik dacht al, Loeten gaat me toch geen vliegerkes plakken zekers,:p
Die propeller ziet er goed uit, en je motorblok lijkt net echt.;) |
Om eens te vergelijken : http://rcma.free.fr/escort/moteurlotus2.jpg
Op deze site ( http://rcma.free.fr/escort/ ) zal je veel informatie terug vinden over de echte Escorts. Ik zelf ben 2 jaar bezig geweest met opzetten van een Escort MK1 (een brede). Deze site was dan ook DE aangewezen plek voor informatie! |
Quote:
Enne Nismo, 'k had U effe beet he :p Je durft het tenminste toegeven !! Enn jammer dat ddat blauwwit ploegske niet doorstoot. Belgische voetbal is een ramp. Ik vrees al voor die mauvkes en voor mijn igen ploegske... |
Ziet er mooi uit:applaus:
|
All times are GMT +2. The time now is 05:09. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.