![]() |
Subaru Impreza '98 - Rally NZ 1999 - Possum Bourne - Tamiya - 1/24
Naast de Peugeot 307 en de Lancer WRC05 ben ik ook nog in de weer om de volgende auto te bouwen:
http://photos.keepturningleft.com/al...pb_nz_1999.jpg Het is de Subaru Impreza WRC die de Nieuw-Zeelander Possum Bourne in 1999 gebruikte om 5e te worden tijdens de WK rally van Nieuw-Zeeland. Een behoorlijke prestatie als privateer. Als basis gebruik ik hiervoor: de Subaru Impreza WRC Safari: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...095/24205b.jpg + de decalset van Studio27 http://albums.modelbrouwers.nl/coppe.../s27_dc315.jpg + de PE-set van Scale Motorsport: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe.../3026_full.jpg Nu zijn er echter wat onvolkomenheden aan de Tamiya kit: de body is eigenlijk een 1997 body met 2 dakklepjes; in de loop van 1998 werden deze allemaal weggehaald en vervangen door 1 grote luchthapper (scoop). Tamiya heeft hier wel een kit voor, maar die is weer een asfalt versie die te laag op z'n wielen staat. Nadeel van de Safari kit is tevens dat hij eigenlijk te hoog op z'n wielen staat ten opzichte van "normale" gravel-rally's. Hoe dan ook zal ik de ophanging verlagen. Ook voor deze auto heb ik eerst referentie-materiaal gezocht... al was dat in dit geval extreem gemakkelijk omdat ik iemand ken die deze auto heeft :D Die auto heb ik dus redelijk uitgebreid kunnen fotograferen; het resultaat staat op m'n site: http://photos.keepturningleft.com en dan de sectie "Reference Pictures". Maar goed, de foto's: 1. De originele voor-ophaning: http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_01.jpg 2. De ophanging na een aanvaring met een zaag en een boor. Tevens zijn hier de weggezaagde delen weer bijgebouwd. http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_02.jpg 3. Even dryfitten van de voorwielophanging. Als je heel goed kijkt kan je nog zien dat waar de veerpoten ingekort zijn (zie gele cirkel). http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_03.jpg 4. Daarna is de achterwielophanging ook tegen een zaag en boor aangelopen: http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_04.jpg 5. En ook hier even dryfitten: http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_05.jpg zie verder 2e posting. |
en deel 2:
6. Verder was ik niet tevreden met onderstaand onderdeel, dus ben ik een nieuwe aan het maken: http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_06.jpg 7. En de onderkant ziet er op dit moment al zo uit: http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_07.jpg 8. Hier de body waar ik de 2 dakklepjes heb weggeschuurd en 3 gaten heb geboord waarop de nieuwe luchthapper past. http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_08.jpg 9. De voorkant van de body. De 2 pijlen wijzen naar 2 gaten die ik geboord heb voor de PE "bonnet pins". Zoals je ziet wordt er nog enig plamuurwerk verricht op de bumper: http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_09.jpg 10. Aan de binnenkant van de body heb ik 2 strips gemaakt, zodat je het grote gat tussen body en chassis straks bijna niet meer ziet. (achter ook gedaan). http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_10.jpg Tot zover. Tim |
Hier zijn precies ook grote werken aan de gang ...
Goeie start! |
Quote:
Zeker opvolgen:gas: |
Goe bezig zal hem met plezier blijven volgen.
Keep on going man. Greeeeetz Vinnie :gas: |
te volgen waard, we kunnen weer iets bijleren.:)
|
Inderdaad een erg interessant project! Ga ik ook volgen.
Tom |
Was het niet interessanter geweest om een asfaltversie te gebruiken en deze te verhogen ipv een, toch wel zeldzame, safariversie op te offeren door deze te verlagen?
Het dichtwerken van de voor- en achtervleugels gebruikt eigenlijk veel te weinig. Mooi dat het ze hier dichtwerkt! |
Quote:
Tim |
Quote:
|
Quote:
Het is voor mij de eerste keer dat ik een auto verlaag, dus ik weet niet of verhogen gemakkelijker is dan verlagen....?? Wil je misschien uitleggen waarom verhogen makkelijker is dan? Tim |
Quote:
Ikzelf heb ook geen praktische ervaring met verhogen of verlagen. Mij lijkt het alleen maar zo te zijn dat wanneer je verhoogd, je door middel van stukjes plasticcard kan gaan bijvullen tot de juiste hoogte is bereikt. Bij verlagen moet je gaan snijden en knippen en dan moet het van de eerste keer wel juist zijn. Immers, wat afgesneden is, kan je moeilijk er weer aan zetten. Het kan natuurlijk ook allemaal meevallen, maar gevoelsmatig lijkt het mij makkelijker om bij te vullen dan om weg te snijden. Jou ervaring zal het ons leren. ;) |
Een kleine update:
1. het gedeelte waar de bestuurder z'n voeten het werk laat doen. De 2 ijzeren dingen die rechtopstaan links en rechts van de zilveren grondplaat komen van een PE-set van SMS. http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_11.jpg 2. beetje detailwerk rond de ophanging achter. De zwarte ring komt ook uit de PE-set van SMS. De "moeren" op de ring zijn ook van PE. http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_12.jpg 3. De grill is ook uit de PE-set. http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_13.jpg |
Ziet er tof uit met die details, laat maar komen:gas:
|
De grote aanpak precies.
Te volgen. |
Het duurde even, maar u toch een update. Ik heb de carrosserie gespoten en beplakt:
http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_14.jpg http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_15.jpg http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_16.jpg En bij de laatste 2 foto's heb ik de lampen ook even geplaatst: http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_17.jpg http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_18.jpg Op de laatste foto is nog te zien dat het gedeelte boven de plek waar het subaru-logo komt nog zwart geschilderd moet worden. Verder missen er naar mijn mening 2 decals op de sheet. Onder de deuren zaten nl ook nog grote witte stickers. De precieze tekst die er op staat weet ik nog niet, maar ik vermoed dat het "pure new zealand" is. Zodra ik het zeker weet ga ik die ook nog maken en toevoegen. Daarna zal er nog een laklaag gespoten worden. |
indrukwekkend. Mooie foto's ook!
|
Proficiat Tim, Gewoonweg Prachtig gebouwd.
|
Leuke vorderingen weeral gemaakt. Komt er nog vernis overheen, of zal ie zo blijven? Verder kan ik verkeerd zijn, maar ik denk dat het onderste gedeelte van de koplampspiegel binnenin de lamp zelf toch ook zilver moet zijn ipv blauw, niet?
|
Quote:
Voor de rest heel knap, mooie deco ook. Is de eerste keer dat ik deze gebouwd zie. |
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
mooie sub in wording :) Inderdaad de voorlichten vielen mij ook meteen op maar dit werd al eerder vermeld.
|
Inderdaad mooie carosserie. Alleen spijtig dat je de raamrubbers dan opnieuw moet gaan doen...
Tom |
En weer een stapje verder. Dit keer de binnenzijde.
Dit is ter vervanging van het origineel (zie pagina 1 voor een foto). Connectoren zijn van de Top Studio set (behalve die op de onderste box, maar die komt helemaal onder de helmenbak te liggen). http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_19.jpg En zo ziet het eruit in de auto. Alles zit nog los hier trouwens. Ook heb ik de footbox van de navigator met CF (van SMS) behandelt. Hier komt nog een kruis-sleutel in te liggen, maar die moet ik nog maken. Tevens zal deze nog een laagje smoke krijgen. http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_20.jpg En tenslotte nog een close-up van de handrem. Deze is grotendeels opnieuw opgebouwd. Alleen het "handvat" is nog van het origineel. http://photos.keepturningleft.com/al.../possum_21.jpg |
Mooi decalwerk en heel mooie details:gas:
|
Quote:
Tom |
Heel knap detail werk !
|
Als je zo ver gaat in het detailleren van een model, dan kan ik eigenlijk niet anders dan een vingertje leggen op het feit dat de basis (in dit geval het hele chassis) een beetje tè proper is. Misschien een beetje drybrushen met grijs en/of zilver om de opstaande kantjes en voetsteunen wat "gebruiksslijtage" te geven?
Voor de rest: respect!!! :worship: |
In plaats van een wash met smoke zou ik er eentje in het ganse interieur doen met sterk verdunde enemal matt zwart, dat geeft een ook iets matter effect (als je dat wil bereiken natuurlijk).
Voor de rest ... nice detailling. Waarom zijn de kunstof pijpjes over bepaalde leidingen (zoals bvb aan de handrem)? |
Quote:
|
Quote:
Quote:
Immers, er moeten nog aardig wat extra onderdelen ingebouwd worden, waardoor alles sowieso nog zal verdonkeren een beetje. Bovendien loop je het risico dat alles er gewoon "te vuil" en dus onverzorgd gaat uitzien. Het laagje smoke op de voetsteun kan natuurlijk geen kwaad. Dus het enige wat ik nog zou doen is alle zwart geschilderde onderdelen, zoals daar zijn de versnellingspookmof, de diverse ECU-units enz. lichtjes drybrushen met wat lichtgrijs en daarna wit. Goed bezig Tim! :applaus: |
5 Attachment(s)
Het duurt steeds even, maar nu dan toch weer een update van de subaru. Enkelen hebben de body al gezien op de laatste meeting. Inmiddels is deze zo goed als af. Alleen de ruitenwissers moeten nog geplaatst worden. en de antenne's vastgeplekt worden.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230664456 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230664456 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230664456 Het interieur begint ook al aardig op te schieten. Volgende stap wordt het plaatsen van de stoelen, daarna de rolkooi en het dashboard. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230664456 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230664456 verder in volgende posting.. |
3 Attachment(s)
Vervolg van vorige posting...
De wielen zijn Gold leaf (X-12) gespoten en hebben vervolgens een laagje vernis gekregen. Tenslotte heb ik her en der met een klein penseel nog wat smoke (X-19) in de naden laten lopen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230664547 De ruitenwissers uit de PE-set van SMS zijn ook in elkaar gezet en gespoten. Al met al viel het me 100% mee om ze in mekaar te priegelen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230664547 En tenslotte het dashboard. De CF was een crime, maar het is uiteindelijk allemaal gelukt. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230664547 |
Dat ziet er allemaal heeel netjes uit hoor! Erg mooie vorderingen en ook mooi in beeld gebracht. ;)
|
Knap bezig, I agree...
En uwen CF is toch goed geslaagd in vergelijking met die van mij hoor !! Kun je even een close-up nemen van de leidingen in de wagen? Waar komen ze en waar gaan ze heen?? Thanks !! |
Quote:
|
5 Attachment(s)
Ziek thuis zitten heeft zo z'n voordelen, daar ik nog wat heb kunnen doen aan de Subaru. Een paar dagen geleden heb ik de wielen al geplaatst. Ik kwam er toen achter dat hij achter toch nog iets te hoog stond. Met wat extra zaagwerk heb ik 'm nog een milimeter omlaag gekregen (geen foto's van helaas).
Verder vond ik de uitlaatpijp er te plastic uitzien (althans het uiteinde), dus heb ik er een stukje afgezaagd en dat vervangen door een metalen pijpje. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230664626 Verder heb ik de binnenkant afgewerkt. Op de eerste foto zie je vanaf de achterschokbrekers een leiding lopen naar een drukcylinder, deze zijn gescratched. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230664626 En nog een plaatje van voren: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230664626 En nog even het dashboard: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230664626 Vervolgens heb ik de body erop gezet, dat is inmiddels een krappe bedoeling geworden doordat ik de binnenkant van de wielkasten heb uitgebouwd zodat ze netjes aansluiten op de body. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230664626 Wat moet er nog gedaan worden? Eigenlijk alleen de uitlaatpijp, de beschermplaten aan de onderzijde en de antennes op het dak. Behalve de antenne's zal hij dit weekend wel afgeraken denk ik zo. Normaal gesproken zal hij bij de volgende meeting te bekijken zijn. |
Zeer nette wagen...ik heb al een paar keer deze gordeltjes gezien hier, waar koop je die eigenlijk?
J. |
All times are GMT +2. The time now is 16:04. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.