![]() |
Yamaha YZR-M1 - V. Rossi 2006 - Tamiya - 1/12
Ik ben ook begonnen aan de Yamaha YZR M1 2006. Het gaat om deze uitvoering met de camel decals.
http://farm1.static.flickr.com/87/25...0872264cb3.jpg Dit model bestaat niet in kitvorm maar ik heb hier een studio27 ombouwset voor gekocht. De set bestaat uit de voorkuip, benzinetank en de twee zijkuipen uit resin. Een PE raampje en nog wat (white)?metal onderdelen. En dan natuurlijk de 2006 decals.De decals bevatten niet de gewenste Camel reclame dus kocht ik er nog een extra decalsetje bij waar wél de Camel reclame opzit. Het stomme was dat de Camel-decals niet alleen te verkrijgen waren, enkel het decalvel met ALLE decals op voor deze uitvoerign. Dus nu heb ik deze decalvellen 2x (kan ik mij wel wat decalfoutjes permiteren :) ) Het prijskaartje mocht er ook wel zijn...:s rond de 120euro heb ik er wel voor moeten neerleggen alles bij elkaar, maar ik heb dan ook wel een exclusief model. Hier zijn de foto's. Allereerst is dit de donorkit. De Yamaha YZR-M1 2005 - Inter coloring edition. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...2/donorkit.jpg En dit is de ombouwset van Studio27. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...nversieset.jpg De handleidnig van de ombouwkit. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...nstructies.jpg Dit is wel alleen het gedeelte van de decals, anders zijn er teveel foto's :) ... |
Vervolg van de vorige post...
De remklauwen uit deze set. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...remklauwen.jpg De 2006 kuipen met o.a. de benzinetank, de zijkuipen en de voorste kuip. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...102/kuipen.jpg Dan nog wat PE... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...s/10102/PE.jpg Hier zie je het verschil tussen de decals uit de set en die van Tabu Design die ik bijgekocht heb voor de Camel decals. Links die van studio27 en rechts die van Tabu Design. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ameldecals.jpg Ik kijk er echt naar uit om dit exclusieve model te gaan maken. Ik heb de 2006 camel versie altijd een prachtige machine gevonden. Het is tevens ook de laatste in de 990cc klasse dus wel een klassieker, nu al :) Ik heb er dit weekend ook van geprofiteerd om een voorzichtig begin te maken van deze 2006 versie. De kuipen gedryfit om te kijken hoe de pasvorm was. En voor resin, viel dit ECHT goed mee. Bijna niets moeten schuren om te laten passen. Ik moet nu enkel de bramen en een scheurtje in het resin nog bijwerken. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...fit_kuipen.jpg Dit was het voor nu. Tom |
leuk project, inderdaad een exclusief model, deze bouw ga ik zeker volgen!
|
Dit is volgens mij (en vele anderen) weer ne schone brommer die hier in de steigers staat.
Go for it ,Tom :gas: |
Haha, den Tom gaat nog ne brommer bouwen ...
Gaat ge nog ne stap verder gaan in het detailleren? |
Quote:
Tom |
veel succes maat ! zeer knappe moto.:drewl:
|
2 Attachment(s)
Ook heb ik er vandaag gebruik van gemaakt om de kuipen van de 2006 M1 te spuiten. Alle kuipen zijn gespoten, buiten de genzinetank. De kuipen zijn gespoten met de Yamaha YZR M1 2006 Camel color van Zero Painst. Het spuit ongelooflijk fijn en de dekking/hechting is ook nog eens goed!
Aan de benzinetank had ik nog heel wat schoonmaak/uitvijl/uitboor-werk te doen. Hier alvast een foto van alle andere kuipen. Tom |
Allez, ik zie dat ge u tenminste nog nuttig bezig gehouden hebt, terwijl de rest van de bende op uitstap was. ;) Goed bezig jong.
|
1 Attachment(s)
De kuipen van deze Yamaha waren gespoten, op de benzinetank na dan...Toen ik op referentiefoto's aant kijken was, zag ik dat het acthertse stuk van de Yamaha in 2006 spitser naar achter toe liep. Daar zat ik met mijn gespoten 'kontje' (alle, niet dat van mij, maar dat van de Yamaha he :+ ) Eerst wou ik het zo laten, maar toch maar niet. Het moet JUIST zijn. Dus heb ik een kontje van een van de andere 5 yamaha's die ik nog heb, genomen en ga ik deze in vorm schuren. Het reeds gele kontje dient dan voor een andere versie van Yamaha.
Hier de foto van het met Zero-Paints gespoten kontje. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199627583 Tom |
Uit nader onderzoek is toch gebleken dat het kontje weldegelijk nog goed is en ik het dus niet hoef te vervangen. Het ligt eraan uit welk standpunt je het bekijkt of het meer spits naar achter toe is.
Tom |
Na 2005 komt 2006, zo ook in de MotoGP dus ga ik nu verder aan de M1 2006 zoals die in Mugello reed. Er is niet veel vershil met andere GP's behalve dat Rossi's bulldog wat altijd op het zadeldeel staat, nu in een iglo zit. (vraag mij niet waarom) En het kontje, waar ik het al eerder over had, is nog hetzelfde als in 2005. Als je naar latere GP's gaat kijken, is het kontje lichtjes veranderd.
Updates zullen volgen. Tom |
Mogelijk is die iglo te verklaren door de druk die er toen op Rossi lag door de opgelopen achterstand op Hayden. Hij had wat pech gehad de voorgaande GP's.
|
3 Attachment(s)
Weer eens nieuws van deze motor. Ik heb enkele decal aangebracht op het kontje, het zadeldeel en het voorste spatbord. Ik ga er niet teveel woorden aan vuilmaken, hier zijn de foto's!
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1216930437 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1216929528 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1216929528 Natuurlijk kon niet alles goed gaan. Bij het transporteren uit de spuitcabine van de gespoten delen zijn de benzinetank en het voorste deel tegen elkaar gebotst... Nu staat er in beide onderdelen een blutsje in de lak, net alsof je met je nagel in nog niet gegoei uitgeharde lak duwt. Nu is mijn vraag: kan ik dit best repareren door wat bij te plamuren, glad te schuren en dan wat bijspuiten of zou gewoon spuiten ook volstaan (allicht niet) Dan is er nog ander nieuws...Wij (mijn vriedin en ik) zijn sinds maandag (20-07-2008) 21u55 de trotse ouders geworden van onze eerste zoon. Zijn naam is Dani. Hij woog 4.300kg en was 52 cm groot bij de geboorte. We zijn van vandaag terug uit het ziekenhuis daarom dat ik het nog niet eerder gepost heb.(Sorry voor de off Topic) Tom |
Nen dikke proficiat aan de trotse ouders !! Geniet maar van dat kleine boeleke want ze worden vlug groot...
|
Allereerst nog eens nen dikke proficiat met de geboorte van jullie zoontje. :applaus: :champagne: :applaus:
Wat betreft je lakschade; zoals je zelf al aanhaalde zal overspuiten niet helpen. Normaal gezien kan je het eruit schuren, maar dan moet je wel opnieuw primeren en lakken. ;) |
Gefeliciteerd met de kleine!!
|
Dank jullie wel allemaal!
Tom |
Hoi Tom! Proficiat met jullie jongste spruit!! Ook bedankt voor het kaartje trouwens! De eerstvolgende vergadering zullen we der wel ene op drinken zeker? ;)
|
Dank u wel. Kaartje is graag gedaan. En ene drinken zullen we zeker ;)
Tom |
5 Attachment(s)
Tussen de papflessen en het pampers verversen in, heb ik nog wat tijd om te bouwen. Het decallen is dan een ideaal ding om te doen. Ik heb het kontje afgewerkt, dient enkel nog vernist te worden. Ook de onderkuip is half gedaan alsook een zijkuip. Op de zijkuip ging het wat mis bij het decallen. De decal kon onmogelijk vlak gelegd worden op bepaalde plaatsen. Daarom ben ik aan het spelen geweest met kleuren mengen om dit bij te schilderen. Het resultaat is bevredigend, al denk ik eraan om het nog een tintje lichter te maken e nog eens over te schilderen.
Hier de foto's http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1217191426 Het kontje afgewerkt met de typerende n°46 van Rossi http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1217191426 De onderkuipt die aan een kant klaar is. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1217191426 De zijkuip met de foutjes nog. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1217191426 De zij -en onderkuip samengevoegd. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1217191426 En de bijgewerkte zijkuip. Wat vinden jullie ervan? Tom |
Ik denk dat met een laag vernis erover niks meer te zien zal zijn van dat probleem. Goed bezig!
En ik moet je nog altijd feliciteren met het nieuwe vaderschap. :applaus: Bedankt ook voor het kaartje! Ik vond het wel leuk om te krijgen. Bewijs dat de vriendenkring niet alleen maar rond het modelbouwen draait, maar ook daarbuiten. :champagne: |
De 2006 Yamaha verschilde van die van 2005 onder andere in het frame. De steunen waar de voeten tegenkomen waren anders opgebouwd. Dit was voorzien in de S27 PE set dus begon ik eraan. Eerst de oude delen van het frame afzagen en openingen voorzien voor de PE steunen. Hierna bouwde ik de PE steunen op. De ene kant bestaat uit 3 PE delen en een white metal voetsteuntje. De andere kant bestond uit 4 PE delen en een white metal voetsteuntje.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe..._framdelen.jpg Links zie je de PE delen en rechts hun plastic voorgangers. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...etsteun_wm.jpg Hier zie je het white metal voetsteuntje. Veel beter dan de gewone uit de kit. Daarna zag ik in de S27 handleiding dat ik de uitlaat moest inkorten. Ook dit is een verandering t.o.v. 2005. Dit deed ik door zorgvuldig met een zaagje 7 mm tussen de uitlaat demper uit te zagen. Dit ziet er dan uit zoals op de foto hieronder. Natuurlijk is er nog plamuurwerk aan, maar dat is na de droging van de lijm. Om de twee stukken goed op mekaar te laten passen heb ik een stukje styrene van 10mm breed gesneden en dit binnen in de open uitlaat gestoken. Zo kon ik het achterste stukje er mooi gecentreerd opzetten. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...aat_korter.jpg Verder heb ik ook de achterbrug dichtgewerkt. Dit deed ik nooit eerder, maar ga ik nu wel meer doen. Een 1:1 achterbrug is ook niet hol tenslotte. Ook ga ik proberen om lasnaden toe te voegen op de achterbrug. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...brug_dicht.jpg Ook hier is het nodige plamuurwerk natuurlijk nog aanwezig. Dit was het voor deze update. Hopelijk hebben jullie ervan genoten. Tom |
Weer tijd voor een update. Ik heb me de voorbije dagen beziggehouden met het frame en de achterbrug. Tenslotte is dit waar alles in en aan komt en kan het maar beter klaar zijn.
Aan het frame heb ik de PE onderdelen toegevoegd. Ook heb ik vooraan, waar het stuur in komt, een lasnaad toegevoegd. De uitlaatbeschermer wordt normaal met tamiya schroefjes vastgemaakt, maar dat ga ik zoveel mogelijk proberen te vermijden. Daarom heb ik de gaatjes wat groter geboord en er soldeertin in gelijmd. Daarna komt hierop een PE bout en klaar is Tom. Ook heb ik alle meegegoten 'bouten' in het frame weggeboord. Deze worden ook weer vervangen door PE. Ook de gaten van de ophanging van het motorblok heb ik uitgeboord. Het blok zal, ipv met de schroefjes, met asjes worden bevestigd aan het frame. Ook hier weer komen PE boutjes op. Genoeg tekst nu, hier de foto's van het frame. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...rame_links.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ame_rechts.jpg Daarna was het tijd voor de achterbrug. Deze heb ik nogmaals geplamuurd. Nu moet er een laagje grondlak over en dan hopen dat hij glad is. Daarna kan ik beginnen met het toevoegen van de lasnaden. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ug_dicht_2.jpg Nu moest ik op zoek naar een oplossing om de achterbrug en het frame samen te kunnen voegen zonder het tamiya schoefje. Dit deed ik door de gaten in het frame, waar het schroefje moet komen, uit te boren met een 2mm boortje. Hetzelfde deed ik ook met de achterbrug. Zo paste er precies een asje van 2mm in en zit alles vast. Ook zie je hier achteraf niets meer van. Aan de ene kant van het frame zit een PE beschermplaat net voor het gaatje. (foto hieronder, het onderdeel dat met tape vastzit dus) http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...rug_rechts.jpg En aan de andere kant komt er weer een PE bout over. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...brug_links.jpg De velgen en het motorblok werden ook gespoten. Op het motorblok zitten enkele laagjes modelmaster glanzend zwart, waarover dan na een droogtijd van 3 dagen allclad aluminium op gespoten werd. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...or_allclad.jpg De velgen werden ook gespoten met modelmaster glanzend zwart. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...achterwiel.jpg Nu moet het frame en de achterbrug verder afgewerkt worden. Daarna is het blok aan de beurt en dan kunnen deze samengevoegd worden. Tom |
Ben eens aan de ketting begonnen. Veel werk zit hier in, maar het zal wel mooi ogen eens hij af is! Ik moet nog 4 en half van deze stukjes maken voor de volledige lengte van de ketting af is.
Hier de foto's. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...el_ketting.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe..._bovenkant.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...e_tandwiel.jpg Kan ik deze PE ketting ook gewoon een wash geven van X-19 of zou het uiterlijk dan helemaal naar de haaien zijn? Tom |
Zeg menneke, is die Rossi brommer nu nog niet af. :D :D :+
Geweldig, hij heeft zich aan de ketting gezet! Ziet er fantastisch uit man, echt waar. Om op uw vraag over de X-19 te antwoorden: wel, probeer het eens uit op een stukje van de ketting, een stukje waar je niets meer van zal zien eens ze volledig gemonteerd is (zoals bijvoorbeeld zoals de ketting erop staat op de onderste foto. Het gedeelte dat aan de kant van het blok zit, zal niet meer zichtbaar zijn achteraf.) Dan zie je direct wat het geeft. Ik vermoed dat het nog wat beter zal zijn, op voorwaarde dat het summier en met mate aangebracht is. |
Quote:
Goed bezig, hier! :) |
Nee Jungske, die Rossi brommer is nog niet af :D :D :D
Merci voor het compliment en de reply. Het enige 'na'-deel is dat de ketting beweegbaar blijft (dat ga ik althans proberen) dus gaat ge er alles van blijven terugzien. Maar moest de wash niet goed zijn kan ik hem nog altijd met wat wasbenzine afdoen. En subtiel aanbrengen dan gewoon met een fijn penseeltje en goed verdunnen, is dat wat ge bedoelt? Merci Tom |
Quote:
Quote:
Voor wat betreft de wash: daar zit je goed. Succes! |
Thx Domi, zal het in mijn gedachten houden.
En de beweegbare ketting...dat ga ik natuurlijk proberen, of het lukt weet ik niet. Zou wel een mooie meerwaarde zijn als je het achterwiel draait en de ketting en het voorste kettingwiel draait mee... Tom |
Wat ik bedoelde is dat ge het zelf eens moet uitproberen. Voor mijn part dompelt ge uw ketting in een oliebad, als gij vindt dat dat zo er dan beter uitziet, why not? :D
Met een fijn penseel en uwen X-19 misschien wat verdunnen. |
Quote:
|
Het naftsysteem en werkende gashandvat is voor een volgend model he Johnny :)
Hmmm een bad olie, nog niet zo'n slecht gedacht. Een geoliede ketting, echter kan niet he Guido :D Tom |
Naft, gas, olie... ge zult op een bepaald moment wel een keuze moeten maken he...
:saythat: |
4 Attachment(s)
De voorbije tijd toch niet echt stilgezeten. Ik was druk in de weer met het vergelijken van de kleuren van het motorblok. Deze waren voor 2006 niet meer hetzelfde als in 2005 dus moest ik gaan mengen e.d. Ik heb hiermee het volgende resultaat bereikt. Ook dank voor de Demo over fotografie, ik vind dat mijn foto's nu toch merkelijk beter zijn. Maar oordeel zelf maar...
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1222629805 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1222629805 Let op het tandwieltje waar uiteindelijk de ketting over moet komen. Het motorblok is nog niet helemaal klaar, maar het begint al ergens op te lijken, toch? Het achterwiel was al een tijdje gespoten maar ik heb er nu (nu nog tijdelijk) het tandwiel aan toegevoegd. Dit moet nog geweatherd worden en dan kan het definitief bevestigd worden. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1222629805 Verder nog een foto van de achterbrug. Ik heb hier de decal, die normaal uit een stuk bestaat, in 5 moeten snijden. Volgens mijn referentiefoto's stonden de logo's in een andere volgorde als dat de decal was. Ik heb ze dan maar alle 5 apart aangebracht (10 dus als je de twee zijden optelt :) ) http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1222629805 De lasnaden kreeg ik niet op foto... Tot de volgende! Tom |
Schoon foto's,van wat weer een schoon model gaat worden.;)
|
5 Attachment(s)
Nog maar eens een updateje.
Ik heb het achterste spatbord in carbon gezet. Ook heb ik het achterwiel en de achterbrug afgewerk. De remschijf is toegevoegd aan het achterwiel en de achterbrug heb ik wat gedetailschilderd. Er moet wel hier en daar nog wat bijgewerkt worden. Het spatbord gaat nog een laagje smoke krijgen waarna ik er nog enkele laagjes vernis over ga zetten. Ook de ontbrekende onderdelen aan de motor heb ik afgewerkt/toegevoegd. Genoeg gezeverd nu, hier de foto's. |
1 Attachment(s)
En dan nog een foto die ik niet meer in de vorige post kreeg. Op deze foto kan je ook de lasnaden iets beter zien...
Tot de volgende Tom |
Ik zou het ganse motorblok overspuiten met een matte vernis. Een gegoten alu deel is, door zijn structuur, nooit blinkend, iets dat met de cilinderkop nogal in het oog springt vind ik.
De lasnaden ... moelijk te zien, maar geef je ze niet beter een drybrush? Voor de rest goed bezig! |
Het motorblok is niet gegoten... Het is aan CAM gefreesd blok dus dat blinkt dan wel he. Ook in mijn boek met referentiefoto's staan ze er wel blinkend bij.
De lasnaden drybrushen ja...maar met welke kleur doe ik dit dan best? Tom |
All times are GMT +2. The time now is 02:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.