![]() |
Ducati 900 Mike Hailwood - 1980 - Tamiya - 1/12
5 Attachment(s)
Als je nu dacht dat ik na mijn Gunze Ferrari perikelen bij de pakken zou gaan neerzitten, ken je mij nog niet goed. De Gunze kit was nog maar pas opgeborgen wanneer ik de Tamiya kit al op de werkbank liggen had. Deze kit heb ik vorig jaar op de Paddock tombola gewonnen en moet dus tegen de meeting in december klaar zijn, omdat we dan de gebouwde modellen gaan showen die we vorig jaar gewonnen hebben.
http://i9.photobucket.com/albums/a79..._12/14019m.jpg Aan de slag dus! Het wordt een OOB bouw, met uitzondering van de bekabeling die ik ga vervangen door kabels met een kleinere diameter voor wat extra realisme. Voor de rest ga ik er niets aan veranderen, wat niet betekent dat ik er met mijn klak naar ga smijten: ook OOB modellen kunnen extreem mooi afgewerkt worden en zelfs in de prijzen vallen! Eerst zocht ik alle onderdelen uit de doos die in de koetswerkkleur gespoten moeten worden. In dit geval gaat het om 2 kleuren, rood en groen (3 eigenlijk als je de gouden velgen meerekent). Daarna werden de delen die al op voorhand gemonteerd konden worden, samengelijmd. Op die manier kan ik alle lijmnaden wegschuren vooraleer alles in de rode lak gezet wordt. Zo ziet het chassis eruit na montage: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195039446 En de bodyparts zien er zo uit, na montage en wegschuren van lijmnaden, en polishen van het plastic: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195039446 De velgen werden al in primer gezet omdat er geen montagewerken aan te pas kwamen: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195039446 De uitlaten werden gestript van hun chroom met ovenreiniger, en na het primeren in glanzend zwarte enamel lak gespoten, om als onderlaag te dienen voor Alclad II chroom. Op die manier kunnen alle bevestigingspinnen van chroom onderdelen die aan de gietraam zitten mee verchroomd worden en tegelijkertijd vermijd je dat de lijmnaden van samengekleefde verchroomde onderdelen je model onrealistisch maken. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195039446 Nadat de bodyparts geprimed werden heb ik er een mistlaag Tamiya TS-08 Italian Red overgezet, waarna er nog 2 wet coats volgden. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195039446 |
Quote:
|
5 Attachment(s)
Omdat de kuip in 2 kleuren gespoten moet worden, heb ik ze na een weekje drogen afgeplakt om in het groen te spuiten. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de blauwe masking tape die Gulfie me in Dortmund aanbevolen had, voor de scherpe aflijning, en verder met Tamiya masking tape voor de rest van de afplakwerken. Ik heb zowel de buitenzijde als de binnenzijde afgeplakt omdat ik bang was dat er groene verf aan de binnenzijde zou vernevelen als ik enkel de buitenzijde zou afplakken, en aangezien de binnenzijde rood moet blijven zou dat voor problemen zorgen.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195040431 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195040431 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195040431 Na het spuiten van een mistlaag en een wet coat Tamiya TS-43 Racing green en het verwijderen van de masking tape, ziet de kuip er vervolgens zo uit: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195040431 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195040431 De blauwe tape heeft zijn werk dus uitstekend gedaan en is een echte aanrader. Bedankt voor de tip, Gulfie! (voor de liefhebbers : de tape is ook verkrijgbaar in Nieuwegein bij airbrushshop Almere). |
5 Attachment(s)
Ondertussen heb ik de motor gebouwd en geweatherd, en in het chassis gemonteerd. Je kan ook duidelijk de dunnere kabels bemerken die ik gebruikt heb, zowel voor de normale bedieningskabels als voor de brandstofleidingen (die ik clear yellow geschilderd heb om de benzine na te bootsen die erdoor loopt).
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195041192 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195041192 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195041192 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195041192 Vervolgens heb ik ook een heleboel andere onderdelen in kleur gezet zoals de velgen (goud), de uitlaten (Alclad chroom), de voorvork en achtervork onderdelen, de remschijven, enz... De remschijven heb ik trouwens helemaal manueel uitgeboord, en dat was een heel werk! Elke schijf telt namelijk 135 gaatjes en er zijn er 3, dus in totaal 405 gaatjes uit te boren. Dat heeft me een complete avond van 4 uur gekost... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195041192 |
5 Attachment(s)
En hier zie je dat ook de achterbrug al samengebouwd is en in het chassis ingebouwd werd. De achterband werd ook gedrybrust met een beetje wit om een gebruikt uiterlijk te simuleren. De achterbrug, ketting, remschijf en veerpoten werden uiteraard eveneens van een weathering voorzien: altijd hetzelfde systeem: wash van Tamiya smoke en drybrushing van Tamiya weathering masters.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195041578 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195041578 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195041578 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195041578 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195041578 |
Het gaat hier snel vooruit, en het ziet er allemaal zeer realistisch uit. Maar ik verwacht eigenlijk niet anders van Sennake :)
|
Quote:
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Quote:
Van de IPMS UK website afgehaald: Quote:
|
Ik heb die hier ook liggen. Wanneer ik eraan ga beginnen staat in de sterren geschreven en uw resultaat zal ik sowieso niet benaderen.
Tip indien je van Ducati's houdt ('t is toch niet je eerste hé) : probeer de zwart-gouden SS van Tamiya op de kop te tikken. 't Is een juweeltje en een gegeerd collector's item denk ik. Via e-bay niet zo heel moeilijk aan te geraken, maar prijzen zijn vaak navenant omdat uit Azië moeten komen en er hoog op geboden wordt. |
Quote:
|
Quote:
|
:eek: :p :+ Pffff, is die brommer nu nog niet af?
|
5 Attachment(s)
Quote:
Ondertussen heb ik de decals op de bodyparts gezet. Ze zien er nogal mat uit, wat niet zo erg is aangezien ik sowieso de ganse boel in de vernis ga zetten. Maar de witte streep tussen het rode en groene vlak vertoonde ook nogal veel plooitjes wat ertoe leidde dat ik de lijn lichtjes moest opschuren, waardoor er stukjes van de witte lijn onder het schuurpapier verdwenen. Daarom heb ik 2 reepjes wit decalvel gesneden van een blanco decalblad om ze erover te zetten, wat niet eens zo'n slecht idee was gezien het feit dat de overgang tussen rood en groen eigenlijk ook nog doorscheen onder de originele decal... Ik heb alvast eens een dryfit gedaan van het windscherm op de racekuip en dat ziet er toch wel leuk uit vind ik... Morgen wordt de vernis gespoten, waarna alles een week moet drogen. Om dit model dus nog op tijd af te krijgen voor Nieuwegein zal ik een beetje geluk moeten hebben. maar als het niet zou lukken is het geen ramp omdat in de categorie "motoren" sowieso de Honda CB750 Four al meegaat. Hier zijn de foto's. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195146922 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195146922 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195146922 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195146922 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195146922 |
De blauwe tape heeft zijn werk dus uitstekend gedaan en is een echte aanrader. Bedankt voor de tip, Gulfie! (voor de liefhebbers : de tape is ook verkrijgbaar in Nieuwegein bij airbrushshop Almere).[/QUOTE]
Euhh... welke tape is dit dan ? het is misschien al gezegd geweest , maar het ontglipt me...:o ik heb in het verleden nogal veel miserie gehad met de tape van tamiya.na het verwijderen bleef er altijd wat plakkerig spul over. hoe verwijder je dit dan het best? thanks. |
Quote:
Dat is precies ne moto met veel pk's, want dat gaat hier nogal vooruit.;) :p |
5 Attachment(s)
Vandaag nog wat voortgedaan aan de Ducati. Volgens Dominique heb ik bij deze WIP "peper in mijn g*t" of zoiets, dus mag ik hem niet ontgoochelen eh ;)
Wel, de voorvork is afgeraakt en aan de rest van de motor bevestigd. Toen dat gedaan was, begon ik ineens te twijfelen of het voorspatbord niet achterstevoren stond. Dus nam ik de vijs weer weg uit de as, haalde het wiel er onderuit en wrong met veel moeite het spatbord vantussen de benen van de voorvork,... om vervolgens vast te stellen dat het eigenlijk toch juist zat. Tja, je kan dat natuurlijk ook eerst eens goed bekijken alvorens drastisch in te grijpen, maar daar ben ik niet slim genoeg voor...:o :crazy: In elk geval heb ik daarna het stuur en de meters alsook de spiegels gemonteerd, en alle bekabeling aangesloten. Hoog tijd, vond ik, om eens wat foto's te nemen van de motor terwijl hij er nog "naked" bijstaat, want eens de kuip en bekleding erover zitten ga je van een hoop details niet veel meer zien. Dus hieronder krijg je een overzichtje van alle kanten van deze naked Duc, alsook een paar macro-opnamen. Na het bekijken van deze foto's heb ik me alvast voorgenomen om 1) het model af te stoffen alvorens verder te doen (!), 2) hier en daar wat verf bij aan te stippen, waar ze door het vele vastnemen al verdwenen is, 3) de pas gemonteerde onderdelen nog te voorzien van een wash en een drybrushing. Bij het zien van de foto's krijg je ook de sterke indruk dat dit model zo goed als klaar is, en dus zeker op tijd af zal zijn om volgend weekend mee te gaan naar Nieuwegein. Qua werk op zich klopt dat ook wel, ware het niet dat de kuiponderdelen vandaag hun laatste laag vernis ontvangen hebben en dus zeker een week moeten drogen, waarna er nog wat detailwerk aan moet gebeuren vooraleer alles gemonteerd kan worden. Dat zal dus waarschijnlijk pas na Nieuwegein gebeuren. Maar goed, hier zijn de foto's, in 2 reeksen van 5. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195326409 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195326409 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195326409 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195326409 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195326409 |
5 Attachment(s)
|
Geen idee of het je interesseert, maar in de huidige editie van het blad "Moto légende" wordt net een artikel gewijd aan dit model.
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Dankuwel, heren Preluderidders ;)
|
Le "Duc" is ondertussen helemaal af. De foto's van de afgewerkte motor vind je hier.
|
Heb je mijn mails eigenlijk ontvangen en kon je de bestandjes openen ?
Achteraf gezien was je er misschien niet veel mee omdat het over de 1000 ging...:frusty: |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 13:45. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.