|
#1
|
||||
|
||||
Ducati 900 Mike Hailwood - 1980 - Tamiya - 1/12
Als je nu dacht dat ik na mijn Gunze Ferrari perikelen bij de pakken zou gaan neerzitten, ken je mij nog niet goed. De Gunze kit was nog maar pas opgeborgen wanneer ik de Tamiya kit al op de werkbank liggen had. Deze kit heb ik vorig jaar op de Paddock tombola gewonnen en moet dus tegen de meeting in december klaar zijn, omdat we dan de gebouwde modellen gaan showen die we vorig jaar gewonnen hebben.
Aan de slag dus! Het wordt een OOB bouw, met uitzondering van de bekabeling die ik ga vervangen door kabels met een kleinere diameter voor wat extra realisme. Voor de rest ga ik er niets aan veranderen, wat niet betekent dat ik er met mijn klak naar ga smijten: ook OOB modellen kunnen extreem mooi afgewerkt worden en zelfs in de prijzen vallen! Eerst zocht ik alle onderdelen uit de doos die in de koetswerkkleur gespoten moeten worden. In dit geval gaat het om 2 kleuren, rood en groen (3 eigenlijk als je de gouden velgen meerekent). Daarna werden de delen die al op voorhand gemonteerd konden worden, samengelijmd. Op die manier kan ik alle lijmnaden wegschuren vooraleer alles in de rode lak gezet wordt. Zo ziet het chassis eruit na montage: En de bodyparts zien er zo uit, na montage en wegschuren van lijmnaden, en polishen van het plastic: De velgen werden al in primer gezet omdat er geen montagewerken aan te pas kwamen: De uitlaten werden gestript van hun chroom met ovenreiniger, en na het primeren in glanzend zwarte enamel lak gespoten, om als onderlaag te dienen voor Alclad II chroom. Op die manier kunnen alle bevestigingspinnen van chroom onderdelen die aan de gietraam zitten mee verchroomd worden en tegelijkertijd vermijd je dat de lijmnaden van samengekleefde verchroomde onderdelen je model onrealistisch maken. Nadat de bodyparts geprimed werden heb ik er een mistlaag Tamiya TS-08 Italian Red overgezet, waarna er nog 2 wet coats volgden. |
#2
|
||||
|
||||
Wie zou er nu zoiets durven denken, je aantal te bouwen kits per jaar kennende... We kennen u maar al te goed!
|
#3
|
||||
|
||||
Omdat de kuip in 2 kleuren gespoten moet worden, heb ik ze na een weekje drogen afgeplakt om in het groen te spuiten. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de blauwe masking tape die Gulfie me in Dortmund aanbevolen had, voor de scherpe aflijning, en verder met Tamiya masking tape voor de rest van de afplakwerken. Ik heb zowel de buitenzijde als de binnenzijde afgeplakt omdat ik bang was dat er groene verf aan de binnenzijde zou vernevelen als ik enkel de buitenzijde zou afplakken, en aangezien de binnenzijde rood moet blijven zou dat voor problemen zorgen.
Na het spuiten van een mistlaag en een wet coat Tamiya TS-43 Racing green en het verwijderen van de masking tape, ziet de kuip er vervolgens zo uit: De blauwe tape heeft zijn werk dus uitstekend gedaan en is een echte aanrader. Bedankt voor de tip, Gulfie! (voor de liefhebbers : de tape is ook verkrijgbaar in Nieuwegein bij airbrushshop Almere). |
#4
|
||||
|
||||
Ondertussen heb ik de motor gebouwd en geweatherd, en in het chassis gemonteerd. Je kan ook duidelijk de dunnere kabels bemerken die ik gebruikt heb, zowel voor de normale bedieningskabels als voor de brandstofleidingen (die ik clear yellow geschilderd heb om de benzine na te bootsen die erdoor loopt).
Vervolgens heb ik ook een heleboel andere onderdelen in kleur gezet zoals de velgen (goud), de uitlaten (Alclad chroom), de voorvork en achtervork onderdelen, de remschijven, enz... De remschijven heb ik trouwens helemaal manueel uitgeboord, en dat was een heel werk! Elke schijf telt namelijk 135 gaatjes en er zijn er 3, dus in totaal 405 gaatjes uit te boren. Dat heeft me een complete avond van 4 uur gekost... |
#5
|
||||
|
||||
En hier zie je dat ook de achterbrug al samengebouwd is en in het chassis ingebouwd werd. De achterband werd ook gedrybrust met een beetje wit om een gebruikt uiterlijk te simuleren. De achterbrug, ketting, remschijf en veerpoten werden uiteraard eveneens van een weathering voorzien: altijd hetzelfde systeem: wash van Tamiya smoke en drybrushing van Tamiya weathering masters.
|
#6
|
||||
|
||||
Het gaat hier snel vooruit, en het ziet er allemaal zeer realistisch uit. Maar ik verwacht eigenlijk niet anders van Sennake
|
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
Quote:
__________________
WRC-prono 2009 kampioen |
#8
|
||||
|
||||
Toch wel: OOB betekent niet dat je geen verf mag gebruiken eh. Schilderwerken veranderen een OOB niet in een "modified" model hoor. Gebruik van foto-ets onderdelen en andere aftermarket onderdelen wel.
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Van de IPMS UK website afgehaald: Quote:
|
#10
|
||||
|
||||
Ik heb die hier ook liggen. Wanneer ik eraan ga beginnen staat in de sterren geschreven en uw resultaat zal ik sowieso niet benaderen.
Tip indien je van Ducati's houdt ('t is toch niet je eerste hé) : probeer de zwart-gouden SS van Tamiya op de kop te tikken. 't Is een juweeltje en een gegeerd collector's item denk ik. Via e-bay niet zo heel moeilijk aan te geraken, maar prijzen zijn vaak navenant omdat uit Azië moeten komen en er hoog op geboden wordt.
__________________
Last edited by Mario; 14-11-2007 at 21:10. |
#11
|
||||
|
||||
Extra tip: mocht je die blauwe tape toch niet vinden (of om één of andere reden niet willen), dan kan je ook nog BMF gebruiken.
__________________
Groetjes, Domi. |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Groetjes, Domi. |
#13
|
||||
|
||||
Pffff, is die brommer nu nog niet af?
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Ondertussen heb ik de decals op de bodyparts gezet. Ze zien er nogal mat uit, wat niet zo erg is aangezien ik sowieso de ganse boel in de vernis ga zetten. Maar de witte streep tussen het rode en groene vlak vertoonde ook nogal veel plooitjes wat ertoe leidde dat ik de lijn lichtjes moest opschuren, waardoor er stukjes van de witte lijn onder het schuurpapier verdwenen. Daarom heb ik 2 reepjes wit decalvel gesneden van een blanco decalblad om ze erover te zetten, wat niet eens zo'n slecht idee was gezien het feit dat de overgang tussen rood en groen eigenlijk ook nog doorscheen onder de originele decal... Ik heb alvast eens een dryfit gedaan van het windscherm op de racekuip en dat ziet er toch wel leuk uit vind ik... Morgen wordt de vernis gespoten, waarna alles een week moet drogen. Om dit model dus nog op tijd af te krijgen voor Nieuwegein zal ik een beetje geluk moeten hebben. maar als het niet zou lukken is het geen ramp omdat in de categorie "motoren" sowieso de Honda CB750 Four al meegaat. Hier zijn de foto's. |
#15
|
||||
|
||||
De blauwe tape heeft zijn werk dus uitstekend gedaan en is een echte aanrader. Bedankt voor de tip, Gulfie! (voor de liefhebbers : de tape is ook verkrijgbaar in Nieuwegein bij airbrushshop Almere).[/QUOTE]
Euhh... welke tape is dit dan ? het is misschien al gezegd geweest , maar het ontglipt me... ik heb in het verleden nogal veel miserie gehad met de tape van tamiya.na het verwijderen bleef er altijd wat plakkerig spul over. hoe verwijder je dit dan het best? thanks. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|