De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   1962 Ferrari 250GTO 3705GT - Model Factory Hiro - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=21814)

Dominique 21-12-2014 17:12

1962 Ferrari 250GTO 3705GT - Model Factory Hiro - 1/24
 
3 Attachment(s)
Volgende op de werkbank is de mythische Ferrari 250GTO. De versie die ik ga bouwen is het chassis nr 3705GT uit 1962. Deze wagen werd onder meer ingezet in de 24hr van LeMans Guichet en Noblet) en de Tour de France in 1962 (Guichet / Clément).
Over het palmares van de wagen ga ik het niet hebben, dat is uitvoerig beschreven op het internet, dus google dat maar even als je dat interesseert. Opmerkelijk is dat de wagen tot op vandaag nog wordt ingezet in races én elegance-concours, en dat hij in beide soorten wedstrijden regelmatig zeer mooie prijzen weet weg te kapen.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1419174633


De kit van Model Factory Hiro is zoals we hem mogen verwachten: uitgebreid, zeer mooi verzorgd en een plezier om zelfs nog maar naar te zitten kijken. alhoewel ik moet toegeven dat deze niet zo extreem gedetailleerd is zoals we bv zien bij de 917 (zie Tim's thread). Niettemin gaan we proberen deze kit het nodige eerbetoon te bezorgen en zien dat we d'er iets moois van kunnen maken.

Welke versie ik ga bouwen (LeMans #19 of de Tour de France #148) daar ben ik nog niet helemaal uit, maar ik ben zeker nog niet zover dat ik daarvoor als keuzes moet gaan maken.

Stiekem ben ik al een paar dagen bezig, vooral met het sorteren van de vele witmetalen onderdeeltjes per stap in het bouwplan, zodat ik me niet voor ieder stukje het pleurus moet gaan zoeken.
Ook is al een begin gemaakt met het samenbouwen van het motorblok en versnellingsbak. Al die onderdelen moeten sowieso allemaal in aluminium gespoten worden dus dat komt goed uit.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1419174633

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1419174633

Ze hebben al een laag Alclad primer gekregen, en daarover een ModelMaster metalizer (Aluminum 1401) en de Sealer eroverheen (Sealer 1469) maar ik moet toegeven dat ik er niet tevreden over ben.
Enerzijds komt de alu-kleur niet genoeg naar boven - naar mijn goesting - en anderzijds biedt die verf onvoldoende bescherming. Ik zie u al dat op het blok al chips staan aan de randjes. Dat wordt dus constant bijwerken en dat is geen optie.

Daarom mijn eerste vraag aan de mannen die regelmatig met dit materiaal werken: welke primer hebben jullie gebruikt en wat zijn de eventuele volgende lagen? Ik denk dat ik ga overschakelen naar Alclad en die vernis er over ga zetten, maar wordt hij dan niet te blinkend?

TvD 21-12-2014 20:21

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 282678)
Daarom mijn eerste vraag aan de mannen die regelmatig met dit materiaal werken: welke primer hebben jullie gebruikt en wat zijn de eventuele volgende lagen? Ik denk dat ik ga overschakelen naar Alclad en die vernis er over ga zetten, maar wordt hij dan niet te blinkend?

Bij mijn 917 heb ik alleen maar de grijze primer van Tamiya gebruikt op de metalen onderdelen. Als het onderdeel een metalen uiterlijk moest hebben heb ik daarvoor exclusief Alclad gebruikt en die niet gevernist. Echter.... er zijn ook een flink aantal onderdelen die ik alleen maar heb gepolijst totdat ze mooi glommen! Er is uiteindelijk niets beter voor een metaal-look dan gewoon metaal :champagne: Overigens heb ik deze gepolijste onderdelen wel voorzien van een laagje doorzichtige primer van Tamiya om er voor te zorgen dat door "roest"-vorming ze later niet dof worden.

VSB 21-12-2014 20:25

Ik heb ook eens dat probleem gehad van het terug afbrokkelen van verf op wit metaal. toen heb ik er color matic 1k primer op gespoten. en dit hecht stukken beter. Is eigenlijk een aanhangsel van motip maar dan nog meer onderscheidend voor de auto industrie. Het spuit wel wat dik omdat dit gebruikt word voor spot repairs. Misschien kan je het ook wel decanteren.

Ik had nog een vraagje ivm wit metaal. Welke lijm gebruik je hiervoor?

Alvast een goed begin van een mooie kit!

Dominique 21-12-2014 20:38

OK, bedankt mannen. Ik had voor de Alclad primer gekozen net omdat je die kan airbrushen en dus heel fijntjes kan werken. Waarschijnlijk is dat net wat té fijn.
Mij ma zei altijd: "té is nooit goed", en dat wordt dus weer bewezen. :D

@VSB: Tot nog toe heb ik alleen maar secondenlijm gebruikt.

TvD 21-12-2014 20:53

@VSB ik gebruik de ene keer secondelijm en de andere keer 2 componentenlijm. De laatste geeft je wat meer tijd om een onderdeel goed op z'n plek te krijgen en het heeft een hele aardige eigenschap t.o.v. secondelijm: het wordt niet zo "hard"! Daarmee bedoel ik dat er nog een heel klein beetje beweging in zit waardoor schokken opgevangen kunnen worden en onderdelen niet zo snel afbreken.

Dominique 23-12-2014 16:26

4 Attachment(s)
Als je goeie raad vraag én krijgt moet je er iets mee doen.
Zodus: alles werd in Tamiya grijze primer gezet, overspoten met een basiskleur Alclad Steel en dan een wolkje Alclad Aluminium erover, gespoten met hoge druk en van vrij grote spuitafstand om structuur in de verf te krijgen.

De cylinderkoppen werden in het zwart gezet zoals het hoort en gemonteerd.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1419343729

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1419343729

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1419343729

We kunnen dus beginnen detailleren.
Ik zou eerst willen beginnen met het aanbrengen van de linkage tussen de zes carburatoren en die op hun beurt weer linken met een hefboomsysteem dat naar het gaspedaal gaat. Dit is volledig afwezig in de kit en je kan het eigenlijk niet maken dat de motor open en bloot wordt geshowd zonder dit essentiële onderdeel.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1419344661
Bron: conceptcarz.com.

Eens dat er op zit kan de motor verder worden afgewerkt met de nodige schaduweffecten en dan kunnen alle andere prullen er op.

Sennake 23-12-2014 16:38

Mooimooimooi! Ik volg ;)

Dominique 23-12-2014 21:36

3 Attachment(s)
Et voilà. 9 onderdelen, hoofdzakelijk draad van 0,3mm, een overschotje PE op maat geknipt en een paar dingskes uit de mish-mash kist.

Was wel prullen ;-)

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1419363314

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1419363314

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1419363314

Dominique 28-12-2014 12:49

3 Attachment(s)
Stand van zaken:
- de versnellingsbak en motorblok kregen een lichte wash met Lifecolor verf. Ik heb hiervoor Dirty Black gekozen uit het setje 'Black and Rubber shades'. Waarom deze verf ipv olieverf? Zomaar, ik wou het gewoon eens uitproberen. Deze verf is op waterbasis en hij laat zich ook zeer eenvoudig verdunnen / mengen / aanbrengen. Ik ben er wel tevreden over.

- de benzineleiding is aangesloten aan de carburatoren. De beide bouten aan de uiteinden heb ik vervangen door ééntje uit messing voor het detail.

- de inlaatkelken heb ik ook aangebracht. Ik had die eerst gemonteerd en ik wilde de venturi's nadien toevoegen, maar dat bleek niet zo'n goed idee. De venturi's lieten zich niet zo makkelijk zakken in de kelk omdat de lijm aan de voet van de kelk ze op verschillende hoogte tegenhield. Ik heb de kelken dan opnieuw verwijderd, de venturi's in de kelk gelijmd en dan de kelk opnieuw gemonteerd. Is wel een frustrerend werkje, die kelken.

Opmerkingen / vragen? Laat maar komen.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1419763845

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1419763845

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1419763845

Sennake 28-12-2014 19:21

Geen vragen meester ;) Gewoon genieten ;)

Nismo 28-12-2014 20:33

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 282722)
Geen vragen meester ;) Gewoon genieten ;)

Vind ik ook, eventueel met wat popcorn, chips of nootjes ;)

Dominique 05-01-2015 17:01

3 Attachment(s)
De stroomverdelers zijn aangebracht, en na een sessie of 2 draadtrekken zijn ook alle ontstekingskabels aangebracht. Niet voor zenuwlijders ;-)

De eerste benzineleiding (in het geel) heb ik in één beweging toegevoegd, omdat het anders te moeilijk zou worden om die achteraf nog deftig op zijn plaats te krijgen.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1420470149

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1420470149

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1420470149

Sennake 05-01-2015 18:05

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 282784)
De stroomverdelers zijn aangebracht, en na een sessie of 2 draadtrekken zijn ook alle ontstekingskabels aangebracht. Niet voor zenuwlijders ;-)

Dat is allemaal relatief hoor ;) Ik heb die oefening op 1/43 ook al eens gedaan ;)
Toegegeven, het was wel maar een 4-cilinder (met dubbele ontsteking wel)...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1368950074

Dominique 05-01-2015 18:10

Ah, daarmee, ik dacht al dat het niet aangeboren kon zijn :D

djoene 07-01-2015 22:48

Uit welk materiaal bestaan je kabels ?
Zijn dat fijne metalen kabels ?
Ik heb soms het probleem dat mijn kabels niet in 'vorm' blijven liggen.
Voor de rest :worship:

Dominique 08-01-2015 18:26

Dag Djoene,

Dat zijn inderdaad metalen draadjes van 0,2 mm. Ik ken het probleem met de rubberen slangetjes, electriciteitsdraad uit electronische toestellen of visdraad die soms worden gebruikt voor bekabeling. Daarom kan je best voor metaal of soldeertin kiezen als het in vorm moet blijven.
Als de vorm weinig belang heeft kan je gerust de "oude vertrouwde" materialen gebruiken, dat heeft ook het voordeel dat het weinig kost.

Deze kabeltjes waren bijgeleverd door MFH, maar ik heb ooit een heel assortiment soldeerdraad aangekocht in alle mogeijke diktes (van O,2mm tot 1mm) van het merk Plusmodel om zulke dingen te maken. Te krijgen bij de betere modelbouwboer ;-)

Dominique 18-01-2015 16:05

5 Attachment(s)
Update. De motor kan ongeveer als afgewerkt worden beschouwd.
Zijn sinds de vorige berichten nog toegevoegd:

- startmotor
- generator
- oliefilter
- voorste poelies
- drie "breathers", dat zijn die 3 pijpen met die gasfilterkes op. Hoe noem je dat eigenlijk in het nederlands?
- het tweede deel van de benzineleiding en de benzinepomp
- de uitlaten
- een PE-schildje bovenaan, vlak naast de oliefilter.

Moet nog worden gedaan:
- de V-riem, maar met het gevaar die telkens opnieuw naar de knoppen te helpen bij het vastnemen van de motor ga ik die pas toevoegen vlak voor de motor wordt ingebouwd.
- de toevoer- en terugvloeislang van en naar de radiator. Die zal ik ook dan pas monteren omwille van de pasproblemen die ik onvermijdelijk ga hebben als ik ze nu aanbreng.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1421589364

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1421589364

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1421589364

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1421589364

Rest me nog dit te vermelden: de voorste steunbalken waarop de ophanging, radiator en de motorsteunen moet worden aangesloten zijn samengebouwd uit 3 onderdelen. Witmetalen onderdelen zoals in deze kit ook zo goed als al de rest. Die witmetalen onderdelen zijn van nature nogal buigzaam zodat ik problemen voorzie om alles mooi uitgelijnd te krijgen. Ik ga een poging doen om die onderdelen te vervangen door messing, dat zacht genoeg is om in te werken, maar toch stevig genoeg is om niet te beginnen buigen als ik het een beetje té nadrukkelijk bekijk.
Mocht het niet tegoei lukken, dan hebben we nog altijd de originele onderdelen, dus geen probleem.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1421589364

TvD 18-01-2015 16:22

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 282858)
Rest me nog dit te vermelden: de voorste steunbalken waarop de ophanging, radiator en de motorsteunen moet worden aangesloten zijn samengebouwd uit 3 onderdelen. Witmetalen onderdelen zoals in deze kit ook zo goed als al de rest. Die witmetalen onderdelen zijn van nature nogal buigzaam zodat ik problemen voorzie om alles mooi uitgelijnd te krijgen. Ik ga een poging doen om die onderdelen te vervangen door messing, dat zacht genoeg is om in te werken, maar toch stevig genoeg is om niet te beginnen buigen als ik het een beetje té nadrukkelijk bekijk.
Mocht het niet tegoei lukken, dan hebben we nog altijd de originele onderdelen, dus geen probleem.

Ben wel benieuwd hoe je dat gaat namaken. Ga je eerst een soort template maken obv het originele onderdeel? Of wordt het "freehand" (als je begrijpt wat ik bedoel)?

Dominique 18-01-2015 16:30

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 282859)
Ben wel benieuwd hoe je dat gaat namaken. Ga je eerst een soort template maken obv het originele onderdeel? Of wordt het "freehand" (als je begrijpt wat ik bedoel)?

Ik kan het originele onderdeel gebruiken als template, maar dat zou dan waarschijnlijk moeten worden opgeofferd in de loop van het proces. Dat ga ik niet riskeren. Het wordt dus "freehand"-werk, waarbij meten, passen en vergelijken cruciaal zal zijn. Eigenlijk meer meten en vergelijken dan stukken bouwen, maar goed...

We zullen zien wat er uit komt. ;)

Als ik alles goed overdenk, ik zou me wat minder moeten laten zot maken door mijn collega-modelbouwers, en gewoon doorbouwen. Maar ja, ge kent mij hé?

Dominique 18-01-2015 16:34

By the way, ik zal het hele proces proberen vast te leggen op foto. Stap voor stap zodat je een idee hebt hoe alles tot stand komt (of zou moeten).

TvD 18-01-2015 17:10

1 Attachment(s)
Ok, misschien even uitleggen wat ik met "template". Ik heb al meerdere plekken gezien waar deze oplossing wordt gebruikt. Om het duidelijk te maken heb ik jouw foto even geleend en uitgebreid ;). De groene strepen stellen metalen buisjes (oid) voor die op sleutelpunten zijn neergezet in bijvoorbeeld een houten ondergrond. Je kan het originele onderdeel daarvoor als "template" gebruiken zonder deze te beschadigen. Vervolgens kan je dan de nieuwe metalen/messing onderdelen op maat maken zodat ze er precies in passen en op elkaar aansluiten. Solderen zou daarna een peuleschil moeten zijn...(Toch?)

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1421593685

Dominique 18-01-2015 17:36

Geef mijne foto eens terug gij :D

Wel ja, als je het op die manier bekijkt, dan gebruik ik inderdaad een template ja. Ik versta er onder dat je het originele effactief gaat opdelen in verschillende delen die je in één go kan maken. Dat houdt dan in dat je je onderdeel moet opofferen.

Jouw methode is eigenlijk ongeveer hetgeen ik in het hoofd had: Je breekt het onderdeel in je hoofd af tot enkelvoudige stukken, die moet je zien uit te lijnen en dan samen te solderen. Dat solderen is nog het minste. Uitlijnen is de sleutel to succes.

Nismo 18-01-2015 19:29

Ik begin het ook te begrijpen;

Als alles lukt, heb je op 't eind gewoon 2 Ferrari's :gas:

djoene 01-02-2015 22:32

:no: nismo , ik denk dat er 3 zullen worden

Hmmm ben wel benieuwd naar die werkwijze. Sommige dingen zijn nu eenmaal moeilijk uit te leggen ...

Dominique 17-02-2015 21:30

4 Attachment(s)
Ik heb de achterste ophanging aangebracht, inclusief de as en al hetgeen daar achteraan zit weggestouwd. Wel heb ik nog even de benzineleiding doorgetrokken tot aan de benzinetank, alsook de terugvloeileiding van de benzine. Beide (gele leidingen) waren niet in de kit voorzien (wel vooraan aan de motor, eigenaardig genoeg niet aan de tank).

Ook de olieleiding tussen de motor en het extra oliereservoir was niet voorzien (zwarte leiding).

Let niet op de stofdeeltjes, dat is wat resin-gruis door schuurwerkzaamheden aan de body, dus die worden binnenkort gewoon weggeblazen.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1424201116

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1424201116

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1424201116

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1424201116

Dominique 17-02-2015 21:46

5 Attachment(s)
Schuurwerkzaamheden aan de body dan. Ik heb er voor gekozen de uitsparingen aan de zijkant van de body open te maken in plaats van ze gewoon zwart te schilderen. Dus moest de Dremel er in om eerst de overtollige resin langs binnen weg te halen. Dat ging goed todat een uitschuiver een domper op de vreugde zette. Dus moest de dunne scheiding tussen de 2 uitsparingen opnieuw gemaakt worden met een stukje messing.
Nu nog een beetje cosmetische reparatiewerken en dan is dat ook alweer gedaan.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1424201911

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1424201911

De motorkap had ik graag scharnierend gehad. Ik heb een liefde-haat verhouding met modellen waarvan de motorkap naast de auto ligt om de motor te kunnen showen. Ik vind dat ge ofwel de motorkap open of gesloten moet bouwen, OF indien practisch mogelijk werkend zoals op de wagen. Dus kies ik in dit geval voor het laatste.
De scharnieren op een 250GTO zijn heel rudimentair, en dus is er weinig of geen werk aan, het is gewoon een kwestie van een beetje mikken, passen en uitlijnen.
Het komt er op neer 2 gebogen armen aan de motorkap te bevestigen, en die naar een buisje te leiden dat onder de body wordt vastgezet.
We hebben bij deze dus een werkende motorkap.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1424201911

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1424201911

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1424201911

Nismo 17-02-2015 22:32

Fascinerende kit ;)

djoene 24-02-2015 00:00

:agree:

Rocknrolla 24-02-2015 17:56

Fascinerend inderdaad en ook nog eens een interessante WIP om te volgen.
Ziet er allemaal heel netjes uit tot in de details.

Dominique 19-03-2015 23:14

5 Attachment(s)
Wat betreft de voorste ophanging heb ik mezelf terug tot de orde geroepen, omwille 2 redenen:
1. het werk dat er in zou kruipen zou betekenen dat deze bouw serieus uitloopt,
2. maar vooral het feit dat een zelfgemaakte constructie heel stijf zou worden. Dat houdt in dat als ik nog maar een halve millimeter scheef zou zitten die niet meer kon worden gerecupereerd door het onderdeel te buigen. Dat kan ik nu wel met dat witmetaal, dus ik houdt het hierbij.

De bestaande onderdelen heb ik dan maar gespoten en ingebouwd. Het uitlijnen zal ik wel op de goeie ouwe manier doen: ijzer buigen.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1426799653

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1426799540

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1426799540

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1426799540

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1426799540

Dominique 19-03-2015 23:22

5 Attachment(s)
Dan was het de beurt aan de verschillende onderdelen die aan de firewall moeten worden bevestigd. De nodige bedrading is ook voorzien, zonder hierin te overdrijven. Het zal al lastig genoeg zijn om de motor er in te persen.
Een dryfit heeft al aan het licht gebracht dat de uitlaten opnieuw van de motor moeten, omdat die tegen het chassis aandrukken en de motor dus niet diep genoeg kan zakken. Daarbij kwam de versnellingsbak al los te zitten en moest ik die opnieuw verlijmen...

Dat wordt nog spannend.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1426800084

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1426800084

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1426800084

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1426800084

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1426800084

Dominique 31-03-2015 20:18

4 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 283316)
Dat wordt nog spannend.

En spannend is het ook geworden. De uitlaten wilden niet passen, dus ik heb na veel proberen en passen ze e toch maar weer afgehaald. Anders ging de motor nooit in het chassis.
Verder kwam ik tot de conclusie dat één van die breathers die zo leuk aan beide kanten van de motor naar boven steken ACHTER de stuurstang door moest om te kunnen passen. Ook er af dus.
In vorige post meldde ik al dat de versnellingsbak door het vele passen en proberen opnieuw los kwam te zitten. Opnieuw lijmen dus.

Enfin, eens de motor mét versnellingsbak en al goed en wel was gemonteerd moest alle verwijderde stukkies opnieuw worden gemonteerd. Die breather was nog van het minste. Die paste na een poging of 4...
Die uitlaten hebben me menige vloek kunnen onttrekken omdat die nu éénmaal amper bereikbaar waren en bij het minste probleem ofwel uit het chassis donderden of eenmaal gelijmd opnieuw los kwamen te zitten.
Goed, na een heilige of dertig weer naar beneden te hebben gepraat is het dan toch min of meer gelukt alles opnieuw te monteren. Er moet enkel nog een horizontale stabliteitsbaar worden aangebracht tussen de beide wanden. Maar dat zal geen probleem zijn.

Moest daarna natuurlijk alles opnieuw worden bijgestipt, want de verf bladert van die metalen onderdelen af van zodra je er nog maar naar durft te wijzen.
Maar goed, dat is kwestie van de juiste primer te vinden.

Ik heb hem omwille van de eigen mentale gezondheid maar een dag of 2 opzij gezet, en dan alle kabeltjes aangesloten, leidingen tussen motor en radiator toegevoegd en de distributieriem aangebracht. Wat betreft die distributieriem moet ik Mr Hiro toch wel effe in de bloemekes zetten: die fijne strip die hij meelevert met zijn kitjes zijn aan één kant van lijm voorzien zodat je heel makkelijk je distributieriem kan aanbrengen. Peace of cake.
Maar over de rest zou ik hem toch wel eens even onder 4 ogen willen spreken :D

Maar die Hiro-kits zijn over heel de lijn gesproken zo enorm plezant om te bouwen met een geweldig potentieel, ik denk er zelfs niet aan om hem definitief opzij te schuiven.
Tot later!


http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1427825592

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1427825592

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1427825592

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1427825592

Sennake 31-03-2015 23:40

Allez vooruit, dat belooft voor mijne Ferrari 250 GT van MFH ;)

Maar toch goed gedaan en vooral goed doorgezet ;)

Rocknrolla 01-04-2015 18:49

Die MFH kits blijven me verbazen. Wat een detail.
Motorruimte ziet er heel realistisch uit. Knap! :worship:

Dominique 13-04-2015 12:32

5 Attachment(s)
Nog een update.
Degene die de foto's hebben gezien op FB zullen al hebben opgemerkt dat de body in het rood staat. Ik heb Motip 41550 gebruikt. Is dat te licht of te donker? Ik zou het niet weten, alleen dat die kleur ooit wel degelijk door Ferrari is gebruikt, zij het dan eind jaren '70.
De discussie over de correcte kleur gaan we nooit helemaal achter de rug hebben, dus we gaan ze hiermee dan ook niet herbeginnen. Feit is dat de kleur op zich een beetje donker lijkt, maar in het daglicht (en zeker zonlicht) dan weer helemaal niet. Swat, het moet er mee door.

De velgen heb ik ook afgewerkt.
Die worden opgebouwd door 3 layers van telkens 2 PE-ondelen die op een centrale as worden geschoven, waarbij de buitenste bij het monteren in de buitenste velg vanzelf in de correcte hoek wordt geplooid. Mooi werk en mooi resultaat, ware het niet dat je natuurlijk altijd blijft zien dat het PE is: de spaken blijven plat in plaats van rond.
Maar goed, ik ga ze niet zelf herspaken. Niet die van Ferrari :no: .

Rest me nog een kleine kanttekening: er ontbreekt 1 knock-off (die voor het rechter achterwiel), maar die wordt me nog nabezorgd door iemand die ervaring heeft met resin-casting ;)

We kunnen verder met de onderkant: wielen monteren, uitlaten en bodembescherming.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1428921064

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1428921064

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1428921064

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1428921064

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1428921064

Nismo 13-04-2015 22:16

Naar mijn bescheiden menig is er niks mis met deze kleur rood. ;)

Dominique 04-05-2015 19:51

5 Attachment(s)
Ik heb me nog eens aan de werktafel gezet, en de Ferrari op zijn wielen gekregen.
Vooraan ga ik hem nog iets laten zakken.

Het resultaat:

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1430761649
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1430761649
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1430761649
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1430761649
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1430761649

Loixrallyfan 09-05-2015 16:16

Heel knap makker! Goe bezig. ;)

Dominique 21-06-2015 16:14

5 Attachment(s)
Na al de heisa van de laatste weken is het hoog tijd om de boel nog eens opnieuw bij te werken. Tussen al het werk rond de expo door heb ik hier en daar nog eens iets aan het model kunnen werken, zonder dat allemaal stapsgewijs op foto te hebben gezet.

In het kort werd:
- het interieur bijgewerkt,
- de decals gezet en
- lak gespoten (zoals steeds DuPont 2K).

Ik beloof in het vervolg toch wat meer uitleg te posten.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1434895917

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1434895917

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1434895917

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1434895917

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1434895917

Dominique 21-06-2015 16:16

4 Attachment(s)
en nog enkele:

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1434896139

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1434896139

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1434896139

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1434896139


All times are GMT +2. The time now is 11:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.