|
#1
|
||||
|
||||
1962 Ferrari 250GTO 3705GT - Model Factory Hiro - 1/24
Volgende op de werkbank is de mythische Ferrari 250GTO. De versie die ik ga bouwen is het chassis nr 3705GT uit 1962. Deze wagen werd onder meer ingezet in de 24hr van LeMans Guichet en Noblet) en de Tour de France in 1962 (Guichet / Clément).
Over het palmares van de wagen ga ik het niet hebben, dat is uitvoerig beschreven op het internet, dus google dat maar even als je dat interesseert. Opmerkelijk is dat de wagen tot op vandaag nog wordt ingezet in races én elegance-concours, en dat hij in beide soorten wedstrijden regelmatig zeer mooie prijzen weet weg te kapen. De kit van Model Factory Hiro is zoals we hem mogen verwachten: uitgebreid, zeer mooi verzorgd en een plezier om zelfs nog maar naar te zitten kijken. alhoewel ik moet toegeven dat deze niet zo extreem gedetailleerd is zoals we bv zien bij de 917 (zie Tim's thread). Niettemin gaan we proberen deze kit het nodige eerbetoon te bezorgen en zien dat we d'er iets moois van kunnen maken. Welke versie ik ga bouwen (LeMans #19 of de Tour de France #148) daar ben ik nog niet helemaal uit, maar ik ben zeker nog niet zover dat ik daarvoor als keuzes moet gaan maken. Stiekem ben ik al een paar dagen bezig, vooral met het sorteren van de vele witmetalen onderdeeltjes per stap in het bouwplan, zodat ik me niet voor ieder stukje het pleurus moet gaan zoeken. Ook is al een begin gemaakt met het samenbouwen van het motorblok en versnellingsbak. Al die onderdelen moeten sowieso allemaal in aluminium gespoten worden dus dat komt goed uit. Ze hebben al een laag Alclad primer gekregen, en daarover een ModelMaster metalizer (Aluminum 1401) en de Sealer eroverheen (Sealer 1469) maar ik moet toegeven dat ik er niet tevreden over ben. Enerzijds komt de alu-kleur niet genoeg naar boven - naar mijn goesting - en anderzijds biedt die verf onvoldoende bescherming. Ik zie u al dat op het blok al chips staan aan de randjes. Dat wordt dus constant bijwerken en dat is geen optie. Daarom mijn eerste vraag aan de mannen die regelmatig met dit materiaal werken: welke primer hebben jullie gebruikt en wat zijn de eventuele volgende lagen? Ik denk dat ik ga overschakelen naar Alclad en die vernis er over ga zetten, maar wordt hij dan niet te blinkend?
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 21-12-2014 at 20:39. |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#3
|
||||
|
||||
Ik heb ook eens dat probleem gehad van het terug afbrokkelen van verf op wit metaal. toen heb ik er color matic 1k primer op gespoten. en dit hecht stukken beter. Is eigenlijk een aanhangsel van motip maar dan nog meer onderscheidend voor de auto industrie. Het spuit wel wat dik omdat dit gebruikt word voor spot repairs. Misschien kan je het ook wel decanteren.
Ik had nog een vraagje ivm wit metaal. Welke lijm gebruik je hiervoor? Alvast een goed begin van een mooie kit!
__________________
gr Pieter |
#4
|
||||
|
||||
OK, bedankt mannen. Ik had voor de Alclad primer gekozen net omdat je die kan airbrushen en dus heel fijntjes kan werken. Waarschijnlijk is dat net wat té fijn.
Mij ma zei altijd: "té is nooit goed", en dat wordt dus weer bewezen. @VSB: Tot nog toe heb ik alleen maar secondenlijm gebruikt.
__________________
Groetjes, Domi. |
#5
|
||||
|
||||
@VSB ik gebruik de ene keer secondelijm en de andere keer 2 componentenlijm. De laatste geeft je wat meer tijd om een onderdeel goed op z'n plek te krijgen en het heeft een hele aardige eigenschap t.o.v. secondelijm: het wordt niet zo "hard"! Daarmee bedoel ik dat er nog een heel klein beetje beweging in zit waardoor schokken opgevangen kunnen worden en onderdelen niet zo snel afbreken.
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#6
|
||||
|
||||
Als je goeie raad vraag én krijgt moet je er iets mee doen.
Zodus: alles werd in Tamiya grijze primer gezet, overspoten met een basiskleur Alclad Steel en dan een wolkje Alclad Aluminium erover, gespoten met hoge druk en van vrij grote spuitafstand om structuur in de verf te krijgen. De cylinderkoppen werden in het zwart gezet zoals het hoort en gemonteerd. We kunnen dus beginnen detailleren. Ik zou eerst willen beginnen met het aanbrengen van de linkage tussen de zes carburatoren en die op hun beurt weer linken met een hefboomsysteem dat naar het gaspedaal gaat. Dit is volledig afwezig in de kit en je kan het eigenlijk niet maken dat de motor open en bloot wordt geshowd zonder dit essentiële onderdeel. Bron: conceptcarz.com. Eens dat er op zit kan de motor verder worden afgewerkt met de nodige schaduweffecten en dan kunnen alle andere prullen er op.
__________________
Groetjes, Domi. |
#7
|
||||
|
||||
Mooimooimooi! Ik volg
|
#8
|
||||
|
||||
Et voilà. 9 onderdelen, hoofdzakelijk draad van 0,3mm, een overschotje PE op maat geknipt en een paar dingskes uit de mish-mash kist.
Was wel prullen ;-)
__________________
Groetjes, Domi. |
#9
|
||||
|
||||
Stand van zaken:
- de versnellingsbak en motorblok kregen een lichte wash met Lifecolor verf. Ik heb hiervoor Dirty Black gekozen uit het setje 'Black and Rubber shades'. Waarom deze verf ipv olieverf? Zomaar, ik wou het gewoon eens uitproberen. Deze verf is op waterbasis en hij laat zich ook zeer eenvoudig verdunnen / mengen / aanbrengen. Ik ben er wel tevreden over. - de benzineleiding is aangesloten aan de carburatoren. De beide bouten aan de uiteinden heb ik vervangen door ééntje uit messing voor het detail. - de inlaatkelken heb ik ook aangebracht. Ik had die eerst gemonteerd en ik wilde de venturi's nadien toevoegen, maar dat bleek niet zo'n goed idee. De venturi's lieten zich niet zo makkelijk zakken in de kelk omdat de lijm aan de voet van de kelk ze op verschillende hoogte tegenhield. Ik heb de kelken dan opnieuw verwijderd, de venturi's in de kelk gelijmd en dan de kelk opnieuw gemonteerd. Is wel een frustrerend werkje, die kelken. Opmerkingen / vragen? Laat maar komen.
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 28-12-2014 at 12:51. |
#10
|
||||
|
||||
Geen vragen meester Gewoon genieten
|
#11
|
||||
|
||||
Vind ik ook, eventueel met wat popcorn, chips of nootjes
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#12
|
||||
|
||||
De stroomverdelers zijn aangebracht, en na een sessie of 2 draadtrekken zijn ook alle ontstekingskabels aangebracht. Niet voor zenuwlijders ;-)
De eerste benzineleiding (in het geel) heb ik in één beweging toegevoegd, omdat het anders te moeilijk zou worden om die achteraf nog deftig op zijn plaats te krijgen.
__________________
Groetjes, Domi. |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Toegegeven, het was wel maar een 4-cilinder (met dubbele ontsteking wel)... Last edited by Sennake; 05-01-2015 at 18:07. |
#14
|
||||
|
||||
Ah, daarmee, ik dacht al dat het niet aangeboren kon zijn
__________________
Groetjes, Domi. |
#15
|
|||
|
|||
Uit welk materiaal bestaan je kabels ?
Zijn dat fijne metalen kabels ? Ik heb soms het probleem dat mijn kabels niet in 'vorm' blijven liggen. Voor de rest
__________________
Greetz Djoene |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|