De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Autosport algemeen (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Doping in autosport: ja of nee ? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6011)

Raceboy 04-09-2003 19:34

Doping in autosport: ja of nee ?
 
Met al dat dopingonderzoek vandaag tijd voor een poll. Denk je dat er in de autosport doping genomen wordt ? Ik heb ooit is ergens gelezen dat doping nemen voor piloten onmogelijk is. Spierversterkers verslappen de reflexen en andersom heeft het ook negatieve effecten.

Mistery 04-09-2003 19:41

Beschouw je alcohol ook als "verboden middel" ?

Raceboy 04-09-2003 19:50

Quote:

Originally posted by Mistery
Beschouw je alcohol ook als "verboden middel" ?
Nee dan moeten we de hele belcar uitsluiten ;)
Het staat blijkbaar ook niet op de dopnglijst: http://www.wielerbondvlaanderen.be/d...jst-2002-1.pdf

Mistery 04-09-2003 19:56

Ik vrees dat de dopinglijst van de wielerbond niet voor de volle 100% overeenstemt met de dopinglijst voor autosport. Daar waar een wielrenner zich bvb schuwt van produkten met efedrine (bepaalde soorten neusdruppels bvb) , zie ik in de autosportwereld dit nog niet direkt gebeuren...

flugel 04-09-2003 20:11

Er bestaan misschien wel bepaalde produkten die de concentratie versterken, maar ik denk dat in de autosport de "doping" meer gesitueerd is in het uitzoeken van het reglement en daar op het randje van werken ;)

Isabelle 04-09-2003 20:17

Vier jaar geleden stond er in het Nieuwsblad een artikel over dit onderwerp. Best interessante lectuur, vandaar dat ik het bijgehouden heb. De journalist (Walter Wauters) interviewde de Franse arts Duby, blijkbaar een autoriteit in de autosportwereld:

Een samenvatting (de info kan na vier jaar wel gedateerd zijn natuurlijk):

Quote:

Duby zei dat doping in de autosport vrijwel niet voorkomt omdat het in de meeste gevallen weinig zin heeft. Middeltjes die je het lichaam van een bodybuilder geven zijn zeker uit den boze. De cockpit van een racewagen is zo al krap genoeg. Amfetamines maken je te zenuwachtig: niet bevorderlijk voor de concentratie dus.

Wie aan een 24 uren-race deelneemt kan misschien gebaat zijn met doping mocht hij de klus in z'n eentje moeten klaren. Maar aangezien dergelijke races meestal met drie rijders afgewerkt worden, zijn verboden middelen dus ook hier niet van toepassing. Bovendien is op een goede manier pauzes nemen veel beter.

Er wordt wel eens beweerd dat bètablokkers (die de hartslag vertragen) gebruikt worden in sporten die veel concentratie vereisen. Volgens dokter Duby is een tragere hartslag inderdaad een voordeel. Maar hij voegt er aan toe dat geen enkele piloot dat durft te proberen, want bij een zwaar ongeval loopt ie het risico op een hartstilstand.

Duby zegt wel dat er ooit, in Portugal denkt ie, geëxperimenteerd werd met cocaïne in de autosport. Er zijn verschillende redenen: je wordt er licht euforisch van, je zintuiglijke waarnemingen en reflexen verbeteren en het heeft geen negatieve invloed op de alertheid. De proefkonijnen voelden zich na de race inderdaad fantastisch, maar aan hun tijden was niets te merken.

Nog volgens Duby is het gebruik van een concentraat van wilde bosbessen (volstrekt legaal) wijdverspreid in de autosport. Het schijnt dat ze dat zelfs in WOII al wisten. Het is wetenschappelijk bewezen dat je er beter door ziet en minder makkelijk verblind raakt.
Tot slot wist dokter Duby ook nog het antwoord op die eeuwige vraag: "Is seks schadelijk voor een sportprestatie?" De arts is zeker van niet, zolang het normale seks is en niet met de vrouw van je teammaat...

fordje 04-09-2003 20:29

Tot slot wist dokter Duby ook nog het antwoord op die eeuwige vraag: "Is seks schadelijk voor een sportprestatie?" De arts is zeker van niet, zolang het normale seks is en niet met de vrouw van je teammaat...

:D

Tja , geldt dat alleen in autosport? ;)

Kelly Jamers 05-09-2003 10:57

Philip en ik hebben altijd een probleem want ze zeggen dat een man niet mag en dat een vrouw moet voor een sportprestatie.
We hebben nog altijd geen oplossing gevonden...

TommySoprano 05-09-2003 11:43

De dopinglijst die er bestaat in de auto- en motorsport, is eigenlijk de dopinglijst van het ioc.

Ik denk toch dat sommige enduranceracers "iets" pakken voor 24uurs races. Maar wat, zou ik niet weten. Mischien heel veel Red Bull. (Er staat ook een limiet op caffeine en Taurine in de dopinglijst)

alex4x4 05-09-2003 16:05

Quote:

Originally posted by Kelly Jamers
Philip en ik hebben altijd een probleem want ze zeggen dat een man niet mag en dat een vrouw moet voor een sportprestatie.
We hebben nog altijd geen oplossing gevonden...

ik kan wel een oplossing bieden als ge wilt :cool:

Kelly Jamers 05-09-2003 16:24

Quote:

Originally posted by alex4x4
ik kan wel een oplossing bieden als ge wilt :cool:
Alle voorstellen zijn welkom....

flugel 05-09-2003 17:08

Quote:

Originally posted by Kelly Jamers
Alle voorstellen zijn welkom....
Alle voorstellen??? :eek: :D

Kelly Jamers 05-09-2003 17:48

Nooit een vraag met een vraag beantwoorden!!! Gewoon antwoorden...................... Alé mannen, schiet is in actie en geef t is een paar voorstellen, ik wil ook is presteren de volgende race....Bij deze weet ge ondertussen wie altijd moet toegeven...(voor het welzijn van de race dan )

alex4x4 05-09-2003 17:50

Flugel dees is uw kans hé, laat zien dat je ne vent met ballen bent.
Hier heb je altijd al stiekem van gedroomd

fordje 05-09-2003 17:53

Gaan we nu echt heel ver niet :Offtopic: ;) .

Alle huwelijksaanzoeken en dergelijke kan je natuurlijk ook via mail en/of SMS regelen. Kelly, post je even je GSm nr....


En nu...Doping in de sport .....

Mark 05-09-2003 17:56

Quote:

Originally posted by Kelly Jamers
Alé mannen, schiet is in actie en geef t is een paar voorstellen, ik wil ook is presteren de volgende race....)
Oke, ik zal dan maar de gigolo rol op me nemen, iemand moet toch het zware werk verrichten. :D

Als je niet onder de twee minuten rijdt tijdens de Masters op Zolder werk ik onder het motto:No cure, no pay........rij je echter onder de 2 minuten dan verdubbeld het tarief :D

Discrete werkwijze :D

flugel 05-09-2003 17:59

Quote:

Originally posted by Marshal
Oke, ik zal dan maar de gigolo rol op me nemen, iemand moet toch het zware werk verrichten. :D


is Viagra ook geen doping Marshal :D:D:D

Mark 05-09-2003 18:01

Quote:

Originally posted by flugel
is Viagra ook geen doping Marshal :D:D:D
Ja, maar ik hoef niet in het potje te plassen voor de controle...............tegen die tijd lig ik mijn centen te tellen :D

Raceboy 05-09-2003 18:05

En nu gaan we terug naar de serieuze discussie.

Cat-Seven 05-09-2003 18:51

Zelf rij ik geen wedstijden maar als ik mijn eigen tijden donderdag's op zolder nakijk dan zou ik zeggen dat iets dat de concentratie kan bevorderen op lange termijn waarschijnlijk het beste zou zijn. Voor mezelf geldt dat ik na 30-45 minuten voluit gemiddeld bijna een seconde langzamer begin te draaien ... en zelfs een pitstop van 15min brengt daar geen verandering in.
Ik KAN die orginele tijd terug halen maar moet daar dan VEEL MEER moeite voor doen, bijna alsof de lat ineens hoger ligt ...... hebben anderen dat ook?

@Kelly ... there is more in life then reality ...

flugel 05-09-2003 19:10

Quote:

Originally posted by Cat-Seven
Zelf rij ik geen wedstijden maar als ik mijn eigen tijden donderdag's op zolder nakijk dan zou ik zeggen dat iets dat de concentratie kan bevorderen op lange termijn waarschijnlijk het beste zou zijn. Voor mezelf geldt dat ik na 30-45 minuten voluit gemiddeld bijna een seconde langzamer begin te draaien ... en zelfs een pitstop van 15min brengt daar geen verandering in.
Ik KAN die orginele tijd terug halen maar moet daar dan VEEL MEER moeite voor doen, bijna alsof de lat ineens hoger ligt ...... hebben anderen dat ook?


Heeft niks met doping te maken hé, allé toch niet rechtstreeks, simpele oplossing (als je zin hebt) 2u per week fitness en 4x op de week 5km joggen, gewoon kwestie van fysieke paraatheid ;)

Cat-Seven 05-09-2003 19:43

Quote:

Originally posted by flugel
Heeft niks met doping te maken hé, allé toch niet rechtstreeks, simpele oplossing (als je zin hebt) 2u per week fitness en 4x op de week 5km joggen, gewoon kwestie van fysieke paraatheid ;)

Dat weet ik ook wel Flugel ... maar zelfs 110% fysiek inorde zijn wil niet zeggen dat je lange tijd 110% geconcentreerd kan zijn. Sinds mijn eerste rondjes op circuit enkele jaren geleden is die concentratie periode best wel verbeterd ... 99% is geen probleem meer, die 100% is dat wel. ELKE ronde weer elke bocht juist aansnijden kan ik niet, heb ik nooit gekund en daarom begin ik ook niet met autosport ... een sprintkoers links of rechts lukt prima maar een 100mile doen tussen de beteren is voor mij niet weggelegd. Ik draai nu bij aanvang rondjes tussen 1'56 en 1'57 zonder veel variatie ... en toch kruipt die tijd na 45min of zo steeds op naar 1'57-1'58. Wat ik me afvraag is of "professionelen" dat ook hebben, maar dan na meerdere uren of zo ... :confused: :confused:

Mark 05-09-2003 19:47

Quote:

Originally posted by flugel
Heeft niks met doping te maken hé, allé toch niet rechtstreeks, simpele oplossing (als je zin hebt) 2u per week fitness en 4x op de week 5km joggen, gewoon kwestie van fysieke paraatheid ;)
Dat is ook een van de redenen waarom Schumacher snr. in zijn beginjaren zo ver boven de rest uit stak.

Heb ooits eens verhaal gelezen over de beste kerel, het ging erom waarom Schumacher de enige was die de "bedrijfslast" van een band in een bocht redelijk constant kon houden ..........en daardoor stukken sneller was.

Even uitleggen:
Laat remen: veel frontale G-krachten op de band, gevolg is "zonder gas" door de bocht en weinig zijdelingse G-krachten.

Vroeg remmen: weinig frontale G-krachten echter de mogelijkheid om "met gas" door de bocht te gaan en dus veel zijdelingse G-krachten.

Schumi was dus een zeldzaamheid om het beste uit deze twee mogelijkheden te halen. De reden die enkele experts gaven waarom Schumi wel en anderen dat niet konden lag voornamelijk in de fysieke gesteldheid van de atleet.

Doordat Schumi zo fit was (en is) heeft ie niet alle geestelijke vemogens nodig om de wagen te kunnen besturen. De rest-capaciteit van zijn hersens kan ie dan gebruiken om over dit soort zaken na te denken.

Het was destijds een vrij lang artikel in de Autosport (periode ergens in '95-'97), maar dit staat me daar nog van bij.

flugel 05-09-2003 19:56

't is net dat dat ik wou zeggen, als je fysiek 100% in orde bent, zit je, denk ik, frisser achter het stuur, waardoor je dus langer geconcentreerd kan blijven... ook het verschil in wedstrijden speelt een grote rol, endurance races kan je vergelijken met uithoudingslopen, sprintraces met spurten... elke vorm van autosport vraagt een specifieke voorbereiding...

Vraag is dan of daar eigenlijk wel doping voor bestaat, je kan produkten nemen om rustiger te worden maar dan wordt het denk ik vrij gevaarlijk want hoe zit het dan met de concentratie... Zou daar eigenlijk al medisch onderzoek naar gebeurd zijn? Lijkt me toch vrij interesante materie

Piet Konijn 07-09-2003 18:02

Het is ook een kwestie van hoe relax je in je wagen zit, er zijn zelfs piloten die zonder fysieke conditie vlotte tijden kunnen draaaien... Kijk maar naar sommigen in de belcar er zijn veel toppers die er geen bal voor doen... Maar ze geraken er ook wel!!

Persoonlijk ben ik ook wel van de aanpak van flugel maar ik vrees jongen dat dat niet genoeg is 2u maar in de fitness???? Die 2u mag gerust 4 maal herhaald worden hoor als je perfect wil voorbereiden voor een koers van 24u. Persoonlijk denk ik niet dat er doping genomen wordt maar 1 ding is zeker die pep drankjes van PERFORMANCE zijn niet de oplossing want die peppen iets te hard op!!!

Piet Konijn 07-09-2003 18:08

Quote:

Originally posted by Cat-Seven
Dat weet ik ook wel Flugel ... maar zelfs 110% fysiek inorde zijn wil niet zeggen dat je lange tijd 110% geconcentreerd kan zijn. Sinds mijn eerste rondjes op circuit enkele jaren geleden is die concentratie periode best wel verbeterd ... 99% is geen probleem meer, die 100% is dat wel. ELKE ronde weer elke bocht juist aansnijden kan ik niet, heb ik nooit gekund en daarom begin ik ook niet met autosport ... een sprintkoers links of rechts lukt prima maar een 100mile doen tussen de beteren is voor mij niet weggelegd. Ik draai nu bij aanvang rondjes tussen 1'56 en 1'57 zonder veel variatie ... en toch kruipt die tijd na 45min of zo steeds op naar 1'57-1'58. Wat ik me afvraag is of "professionelen" dat ook hebben, maar dan na meerdere uren of zo ... :confused: :confused:

Tja den auto gaat ook achteruit he, ale ik bedoel die is dan ook niet meer zo fris op het niveau van remmen en banden, met een race wagen duurt dat natuurlijk iets langer. Maar uiteindelijk speelt dat ook wel een rol mee.

laurent 08-09-2003 01:27

okay, nu wil k het weten
X tijd geleden (waarin x staat voor enkele jaren) heb k een artikel gelezen over Le Mans. In dat artikel stond dat in devrachtwgens niet alleen wagens en onderdelen zaten, maar ook een serieuze voorraad cocaine. Cocaine zou de piloten gedurende hun stint op eht scherp van de snede laaten rijden. Ze zouden uiterste geconcentreerd zijn en zo verder

na hun stint zouden verschillende teams ook enkele prostituees achter houden om de pilot zijn laatste aggresieve energie uit zijn lijf te kunne laten "werken" ...

ik nam dit aan voor waarheid, maar misschien zijn hier mensen die dit kunne beamen of afdoen als urban legend...

A.J. 08-09-2003 01:39

Quote:

Originally posted by laurent
okay, nu wil k het weten
X tijd geleden (waarin x staat voor enkele jaren) heb k een artikel gelezen over Le Mans. In dat artikel stond dat in devrachtwgens niet alleen wagens en onderdelen zaten, maar ook een serieuze voorraad cocaine. Cocaine zou de piloten gedurende hun stint op eht scherp van de snede laaten rijden. Ze zouden uiterste geconcentreerd zijn en zo verder

na hun stint zouden verschillende teams ook enkele prostituees achter houden om de pilot zijn laatste aggresieve energie uit zijn lijf te kunne laten "werken" ...

ik nam dit aan voor waarheid, maar misschien zijn hier mensen die dit kunne beamen of afdoen als urban legend...

Als jij dit aanneemt voor waarheid :confused:
Misschien een beetje goedgelovig :D

Mark 08-09-2003 06:53

Quote:

Originally posted by laurent
In dat artikel stond dat in devrachtwgens niet alleen wagens en onderdelen zaten, maar ook een serieuze voorraad cocaine.
In de tijden dat Charles Z. rondreed met een groep C zal dit waarheid zijn geweest. Denk alleen niet dat het voor de rijders bedoeld was. Reeds enkele jaren geniet Charles Z. van Hotel Nederlandse Staat ;)

Trouwens zijn zoon rijdt op dit moment in de F3 Euroseries, weet je meteen waar die Z. voor staat.

Jo Smets 08-09-2003 08:35

Besten,

zoals het bij alle fysieke sporten gaat zijn fitheid, uithouding, concentratie, overzicht, reflexen, etc.. factoren die zeer belangrijk zijn.

Nog belangrijker is volgens mij zelfbeheersing en doorzettingsvermogen om de bovenstaande factoren te behalen. En daar zijn weer "hulpmiddelen" voor, of het nu training, doping of sex is.

Dus zoals in alle sporten heb je de die-hards die het clean doen met een redbull voor de race, en de anderen... dus Ja, er wordt doping gebruikt. (PS: IK NIET)

Dat denk ik ervan

mvg,
Jo Smets
www.smetsminiracing.com
www.jstechnologies.tk

laurent 08-09-2003 11:35

Quote:

Originally posted by A.J.
Als jij dit aanneemt voor waarheid :confused:
Misschien een beetje goedgelovig :D


niet goedgelovig, omdat ik de "positieve" bijwerkingen ken van cocaine.... :-)

dus het komt wel redelijk over als er gezegd wordt van piloten die opt scherp van de snede rijden, of zelfs bijna hun perfecte lijn geprojecteerd zien op de tarmac

Piet Konijn 08-09-2003 15:04

Quote:

Originally posted by Marshal
In de tijden dat Charles Z. rondreed met een groep C zal dit waarheid zijn geweest. Denk alleen niet dat het voor de rijders bedoeld was. Reeds enkele jaren geniet Charles Z. van Hotel Nederlandse Staat ;)

Trouwens zijn zoon rijdt op dit moment in de F3 Euroseries, weet je meteen waar die Z. voor staat.

Ja de familie Zwolsman he,


heb daar in de tijd nog karting mee gereden, moet naar t schijnt geen gewoon familie zijn he

Mark 08-09-2003 18:53

Quote:

Originally posted by Piet Konijn

heb daar in de tijd nog karting mee gereden, moet naar t schijnt geen gewoon familie zijn he

Ach wat is gewoon? ;) Toen ze +/- 10 jaar geleden de wagens gingen ophalen bij ome Charles kwamen ze met een trailer niet toe :D

Trouwens, Shannon Racing in de jaren '95 / 96' was ook zo een organisatie met Sponsorbelangen in F1 (Forti), diverse F3 en FRenault teams in verschillende landen. Het was een sponsor die zijn teams heel goed liet samenwerken, die vrachtwagens hebben wat kilometers gereden door Europa :D

Maaruh, terug naar het onderwerp: Zou LSD niks zijn? Het amerikaans leger heeft daar in het verleden driftig mee liggen te spelen.........om de onoverwinnelijke soldaat te krijgen. Wie gaat de proef aan? :D

laurent 08-09-2003 22:31

well.. u give me
1) Een Lister
2) Een heeel mooie trailer
3) Heeeel mooie pitspoezen
4) een heel goed team (don't worry, iedereen kan wel een postje krijgen ;-))
5) Alles wat nodig is (banden, benzine, catering etc)

dan wil ik gerust LSD testen
en daarna coke, champi's etc

;-)

Baron 09-09-2003 21:25

Quote:

Originally posted by Marshal
Ach wat is gewoon? ;) Toen ze +/- 10 jaar geleden de wagens gingen ophalen bij ome Charles kwamen ze met een trailer niet toe :D

Trouwens, Shannon Racing in de jaren '95 / 96' was ook zo een organisatie met Sponsorbelangen in F1 (Forti), diverse F3 en FRenault teams in verschillende landen. Het was een sponsor die zijn teams heel goed liet samenwerken, die vrachtwagens hebben wat kilometers gereden door Europa :D

Maaruh, terug naar het onderwerp: Zou LSD niks zijn? Het amerikaans leger heeft daar in het verleden driftig mee liggen te spelen.........om de onoverwinnelijke soldaat te krijgen. Wie gaat de proef aan? :D

LSD is niet geschikt als dopingmiddel. De uitwerking ervan is immers onvoorspelbaar. Je kan een zogenaamde "bad trip" krijgen met allerlei onaangename hallucinaties als bijwerking.
In de jaren '80 en begin jaren '90 zijn er in rally en rally-raid wel piloten geweest die Captagon genomen hebben. Captagon wordt in examenperiodes door studenten genomen die één of meerdere nachtjes willen doorblokken. Als je geen last hebt van de eventuele bijwerkingen (maag- en darmklachten) is het werkelijk een wondermiddel dat de vermoeidheid helemaal wegneemt. Ideaal voor bijvoorbeeld een Parijs-Dakar. Als ik mij goed herinner is zelfs Guy Colsoul ooit betrapt op het nemen van Captagon; het spul staat immers wel op de verboden lijst van het IOC.

A.J. 09-09-2003 22:38

Klopt inderdaad, Baron, dat van Guy Colsoul. Toen gingen de rally's nog van 's morgens tot een gat in de nacht, tegenwoordig zijn ze veel minder lang.

wat die "bad trip" betreft: Daar hebben sommige piloten géén LSD voor nodig om ne slechte trip te hebben :D

P De Sonville 10-09-2003 01:01

doping
 
Was het niet Gaby Goudezeune die ooit betrapt werd op gebruik van captagon in Ieper????

yannick88 10-09-2003 02:13

Quote:

Originally posted by Kelly Jamers
Philip en ik hebben altijd een probleem want ze zeggen dat een man niet mag en dat een vrouw moet voor een sportprestatie.
We hebben nog altijd geen oplossing gevonden...



Ik kan je die oplossing wel anders zeer makkelijk aanbieden zonder de tussenkomst van Philip

Baron 10-09-2003 10:39

Re: doping
 
Quote:

Originally posted by P De Sonville
Was het niet Gaby Goudezeune die ooit betrapt werd op gebruik van captagon in Ieper????
Zou kunnen. Er zijn in die periode meerdere piloten betrapt. Het ging niet alleen om Guy Colsoul.

yannick88 16-09-2003 13:55

Quote:

Originally posted by Kelly Jamers
Alle voorstellen zijn welkom....


Hallo Kelly ,

Hoe zit het nu voor volgend weekend ?


All times are GMT +2. The time now is 03:22.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.