De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Autosport algemeen (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Publieke steunactie voor een piloot in moeilijkheden - moet kunnen of niet? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=9140)

Steve 28-09-2004 21:41

Het deed enorm plezier om tijdens Racing Festival te zien dat er nog mensen zijn die Michel steunen. Met dank aan de kleine maar toch zo "grote" Clio Cup.


http://www.race-rally.be/2004/racing...ge.asp?Ref=196

http://www.race-rally.be/2004/racing...ge.asp?Ref=193

Foto's: www.race-rally.be

Nicki_Mks 28-09-2004 22:00

Ik heb hier toch mijn twijfels bij... Waarom steunen ze hem? Omdat hij vastzit voor een ongeval waar hij niet rechtstreeks de schuld van was, of omdat ze het niet erg vinden dat hij overdag aan 250 km/h over de autosnelweg racet? Zoals de meesten hier vind ik dat piloten een voorbeeldfunctie hebben. Zoals een BV ooit zei is iemand die om twee uur 's nachts 180 doet op de E40 geen potentieel moordenaar. 250 overdag, tussen gezinnen die op weg zijn naar de 1000km vind ik toch al iets anders...

Mark 28-09-2004 22:38

Quote:

Originally posted by Steve
Het deed enorm plezier om tijdens Racing Festival te zien dat er nog mensen zijn die Michel steunen. Met dank aan de kleine maar toch zo "grote" Clio Cup.

Nou mij niet. Laat ik voorop stellen dat we ieders mening in deze discussie dienen te respecteren. Ook spreek ik me niet uit of Heydens nu wel of niet schuldig is, dat is een vraag voor de rechter.

Echter de sticker actie van het team "racing for Belgium" kan ik niet waarderen. Om in deze fase van de zaak al zo sterk partij te kiezen lijkt me niet verstandig. Benieuwd welke sticker ze gaan plakken tijdens de Masters als Heydens idd schuldig bevonden word aan bepaalde feiten. Als ze nu zo sterk hun standpunt laten gelden, wat hun goed recht is, moeten ze ook kleur bekennen als ze fout zitten met hun standpunt.

A.J. 29-09-2004 01:23

Quote:

Originally posted by Marshal

Echter de sticker actie van het team "racing for Belgium" kan ik niet waarderen. Om in deze fase van de zaak al zo sterk partij te kiezen lijkt me niet verstandig.

als teamgenoot kom je op voor je vrienden. Zou maar erg zijn als je je vrienden in de steek moet laten als ze in een moeilijke situatie verzeild geraken. Als je iedereen uit uw vriendenkring moet laten vallen als ze een fout begaan zouden de meeste mensen eenzaam en alleen zijn.

Baron 29-09-2004 01:56

Quote:

Originally posted by Nicki_Mks
Ik heb hier toch mijn twijfels bij... Waarom steunen ze hem? Omdat hij vastzit voor een ongeval waar hij niet rechtstreeks de schuld van was, of omdat ze het niet erg vinden dat hij overdag aan 250 km/h over de autosnelweg racet? Zoals de meesten hier vind ik dat piloten een voorbeeldfunctie hebben. Zoals een BV ooit zei is iemand die om twee uur 's nachts 180 doet op de E40 geen potentieel moordenaar. 250 overdag, tussen gezinnen die op weg zijn naar de 1000km vind ik toch al iets anders...
Inderdaad. Ik vind die hele stickeractie van Racing for Belgium ronduit wansmakelijk. Hiermee bewijzen ze de autosport zeker geen dienst. :rolleyes:

ICEMAN 29-09-2004 01:58

Quote:

Originally posted by Steve
Het deed enorm plezier om tijdens Racing Festival te zien dat er nog mensen zijn die Michel steunen. Met dank aan de kleine maar toch zo "grote" Clio Cup.


http://www.race-rally.be/2004/racing...ge.asp?Ref=196

http://www.race-rally.be/2004/racing...ge.asp?Ref=193

Foto's: www.race-rally.be

De schoonste foto ontbreekt nog. Die van Michel's car. Héél symphatiek wat die mannen deden. Ik zou dat ook doen moest ik in hun plaats zijn.

Mark 29-09-2004 12:44

Quote:

Originally posted by A.J.
als teamgenoot kom je op voor je vrienden. Zou maar erg zijn als je je vrienden in de steek moet laten als ze in een moeilijke situatie verzeild geraken. Als je iedereen uit uw vriendenkring moet laten vallen als ze een fout begaan zouden de meeste mensen eenzaam en alleen zijn.
De mensen van Racing for Belgium mogen gerust partij kiezen voor hun teamgenoot, niks mis mee. Probleem is: moet het zo publiekelijk? Heb me misschien iets te vaag uitgedrukt in mijn vorige bericht..........het ging mij vooral om "het publieke karakter" van deze sticker actie. Je kunt ook iemand op discrete wijze een steuntje in de rug geven ;)

Baron 29-09-2004 13:19

Quote:

Originally posted by Marshal
De mensen van Racing for Belgium mogen gerust partij kiezen voor hun teamgenoot, niks mis mee. Probleem is: moet het zo publiekelijk? Heb me misschien iets te vaag uitgedrukt in mijn vorige bericht..........het ging mij vooral om "het publieke karakter" van deze sticker actie. Je kunt ook iemand op discrete wijze een steuntje in de rug geven ;)
Voila, dat is ook net mijn punt. In de nood kent men zijn vrienden. Het is dan ook tof van de mensen van Racing for Belgium dat ze hun makker blijven steunen. Alleen vraag ik me af of het nodig is om dat zo van de daken te gaan schreeuwen. Gezien de omstandigheden van het ongeluk en de hele hetze die er in de (algemene) pers rond geweest is, zou deze stickeractie weleens een averechts effect kunnen hebben.

Steve 29-09-2004 14:31

Quote:

Originally posted by ICEMAN
De schoonste foto ontbreekt nog. Die van Michel's car. Héél symphatiek wat die mannen deden. Ik zou dat ook doen moest ik in hun plaats zijn.
Inderdaad, die foto vond ik direct niet terug.

Steve 29-09-2004 14:36

Quote:

Originally posted by Nicki_Mks
Ik heb hier toch mijn twijfels bij... Waarom steunen ze hem? Omdat hij vastzit voor een ongeval waar hij niet rechtstreeks de schuld van was, of omdat ze het niet erg vinden dat hij overdag aan 250 km/h over de autosnelweg racet? Zoals de meesten hier vind ik dat piloten een voorbeeldfunctie hebben. Zoals een BV ooit zei is iemand die om twee uur 's nachts 180 doet op de E40 geen potentieel moordenaar. 250 overdag, tussen gezinnen die op weg zijn naar de 1000km vind ik toch al iets anders...
Waarom steunen ze hem?????

Probeer je eens in te beelden hoe het moet zijn om in de cel te zitten, als je anders elke dag als een vrij man rond loopt!

Steve 29-09-2004 14:45

Quote:

Originally posted by Marshal
Nou mij niet. Laat ik voorop stellen dat we ieders mening in deze discussie dienen te respecteren. Ook spreek ik me niet uit of Heydens nu wel of niet schuldig is, dat is een vraag voor de rechter.

Echter de sticker actie van het team "racing for Belgium" kan ik niet waarderen. Om in deze fase van de zaak al zo sterk partij te kiezen lijkt me niet verstandig. Benieuwd welke sticker ze gaan plakken tijdens de Masters als Heydens idd schuldig bevonden word aan bepaalde feiten. Als ze nu zo sterk hun standpunt laten gelden, wat hun goed recht is, moeten ze ook kleur bekennen als ze fout zitten met hun standpunt.

Het is niet wanneer iemand schuldig bevonden wordt dat dit de juiste uitspraak is en dat de juiste strafmaat uitgesproken wordt.

En dan heb je nog altijd het recht om dit verkeerd te vinden.
Dezelfde stickers zouden dus naar mijn mening ook perfect tijdens de Belgian Masters kunnen gebruikt worden, gelijk welke uitspraak.

ICEMAN 29-09-2004 14:50

Quote:

Originally posted by Marshal
De mensen van Racing for Belgium mogen gerust partij kiezen voor hun teamgenoot, niks mis mee. Probleem is: moet het zo publiekelijk? Heb me misschien iets te vaag uitgedrukt in mijn vorige bericht..........het ging mij vooral om "het publieke karakter" van deze sticker actie. Je kunt ook iemand op discrete wijze een steuntje in de rug geven ;)
En waarom zouden ze dat niet publiekelijk mogen doen? Ik zou niet weten waarom deze actie een averechts effect zou kunnen hebben.

flugel 29-09-2004 17:23

Quote:

Originally posted by ICEMAN
En waarom zouden ze dat niet publiekelijk mogen doen? Ik zou niet weten waarom deze actie een averechts effect zou kunnen hebben.
'k Heb even deze topic doorgenomen... Ik vind het zeer erg om vast te stellen dat sommige het normaal vinden dat er mensen 250 km/u rijden op een openbare weg.

Of de wagens elkaar al dan niet geraakt hebben speelt mijn insziens weinig rol... met zo'n snelheden kan je moeilijk een verdedigbaar argument aanhalen, dat men dan nog openlijk steun betoond aan zulke feiten...

Ottooke 29-09-2004 17:30

Quote:

Originally posted by Steve
Waarom steunen ze hem?????

Probeer je eens in te beelden hoe het moet zijn om in de cel te zitten, als je anders elke dag als een vrij man rond loopt!

Probeer je eens in te beelden hoe het moet zijn als ik je morgen zou vermoorden. En dat ik dan onmiddelijk weer vrijgelaten wordt?

Iemand die bewust de verkeersregels in een zodanig grote maat overtreedt dat er iemand de dood door vindt, al dan niet gewild, verdient niet beter. En het feit dat hij in Lantin werd gezet duidt er volgens mij toch wel op dat de politie en het gerecht over een aantal bewijzen beschikken die zwaar genoeg zijn om hem daar te zetten.

Over die stickers zou ik het volgende willen zeggen: De teamgenoten steunen Michel, waar ik niets op tegen heb. Maar dat ze dat op zo'n publieke manier doen kan ik niet begrijpen. Wat als Heydens nu eens schuldig blijkt te zijn? Welke stickers gaan ze dan ophangen? Gaan ze misschien roepen dat het Belgische gerecht zijn werk niet goed doet?

Mark 29-09-2004 17:53

Quote:

Originally posted by ICEMAN
En waarom zouden ze dat niet publiekelijk mogen doen? Ik zou niet weten waarom deze actie een averechts effect zou kunnen hebben.
Mag ik vragen hoe vaak jij een krant leest? :rolleyes:

ICEMAN 29-09-2004 18:22

Toch raar dat dit soort zaken altijd BREED uitgesmeerd word. Als anderen het doen is het na 2 dagen al vergeten. Hiermee wil ik niet zeggen dat dit goedgekeurd moet worden.

Steve 29-09-2004 19:11

Quote:

Originally posted by Ottooke
Probeer je eens in te beelden hoe het moet zijn als ik je morgen zou vermoorden. En dat ik dan onmiddelijk weer vrijgelaten wordt?

Iemand die bewust de verkeersregels in een zodanig grote maat overtreedt dat er iemand de dood door vindt, al dan niet gewild, verdient niet beter. En het feit dat hij in Lantin werd gezet duidt er volgens mij toch wel op dat de politie en het gerecht over een aantal bewijzen beschikken die zwaar genoeg zijn om hem daar te zetten.

Over die stickers zou ik het volgende willen zeggen: De teamgenoten steunen Michel, waar ik niets op tegen heb. Maar dat ze dat op zo'n publieke manier doen kan ik niet begrijpen. Wat als Heydens nu eens schuldig blijkt te zijn? Welke stickers gaan ze dan ophangen? Gaan ze misschien roepen dat het Belgische gerecht zijn werk niet goed doet?

Vermoorden???

Zie jij dit als vermoorden? Zeg nu niet van nee want het staat duidelijk in je tekst!

Zo'n streng forum en uitspraken zoals deze worden dan wel geduld? Dit gaat er bij mij niet meer in.

A.J. 29-09-2004 19:13

Toen Bertrand Gachot in een Britse gevangenis terecht kwam wegens het aanvallen van taxi chauffeur stond heel autosport minnend Belgie achter onze F1 piloot ondanks dat hij een onwettelijke handeling had gedaan en de wetten had overtreden. Toen was dat sympathiek om op te komen voor een piloot en nu terwijl nog geen schuld bewezen is mag er geen steun betuigd worden. Rare wereld...

Ottooke 29-09-2004 19:30

Quote:

Originally posted by Steve
Vermoorden???

Zie jij dit als vermoorden? Zeg nu niet van nee want het staat duidelijk in je tekst!

Zo'n streng forum en uitspraken zoals deze worden dan wel geduld? Dit gaat er bij mij niet meer in.

Ja, dat bedoel ik als vermoorden, zoals het daar staat. Wanneer iemand met een rotvaart een race doet op de openbare weg zie ik dat als een heel bewuste handeling. De gevolgen die ongewild komen zijn voor mij de resultaten van onvolwassen gedrag en een gebrek aan professionalisme van desbetreffende piloot. Hij kan al racen op een circuit, en dat dan ook op de openbare weg doen gaat mij te ver. Was het nu een totaal onbekende man die betrokken was in een dodelijk ongeval dan had ik juist hetzelfde gezegd (behalve van dat racen op een circuit dan).

En de uitspraken die ik doe zijn voor mijn rekening, daar heeft het forum niets mee te maken. Wanneer de mods/admins vinden dat dit niet hoort mogen ze mijn posts altijd verwijderen.

AJ, die affaire rond Gachot heb ik niet meegemaakt, maar als de taxichauffeur niets verkeerd had gedaan dan was ook Gachot zwaar in de fout gegaan. Mijn steun zou hij dan ook niet gehad hebben. Als de chauffeur wel iets verkeerd had gedaan, dan is de reactie van Gachot ergens wel te begrijpen, maar natuurlijk niet goed te keuren. De taxichauffeur is dan ook niet omgekomen he.
En over dat steunen van piloten terwijl er nog geen schuld bewezen is: ik denk dat we over 2 verschillende zaken bezig zijn. Er is het feit dat Heydens overdreven snel heeft gereden en hierdoor (al dan niet onopzettelijk) iemand de dood heeft ingejaagd. Ik praat hier over het feit dat hij veel te hard heeft gereden. Jij praat over het feit dat er iemand is omgekomen. Dat laatste is nog niet bewezen en daar zeg ik voorlopig niks over. Ook moet je bij een dergelijk ongeval met twee zijn, dus beide heren hebben zich schuldig gemaakt aan overdreven snelheid en allebei mogen ze daarvoor gestraft worden. Helaas is het anders afgelopen voor één persoon.

Overigens word deze hele zaak rond Heydens enorm opgeblazen door de pers en ook door ons momenteel. Neem het met een flinke korrel zout en respecteer ieders mening. Wacht ondertussen rustig het onderzoek en eventueel vonnis af en laat ons dan nog maar eens spreken over de strafmaat en dergelijke.

Guido 29-09-2004 21:30

Even nog het volgende meegeven van mijn kant.

Laten we ons vooral niet vangen aan hetgeen de 'tegenstanders' van de autosport graag hebben, nl. zelf een potje ruzie beginnen maken onder elkaar. ;) Natuurlijk zijn er, net zoals in iedere zaak die de media haalt, voor- en tegenstanders. En ook in deze is dat duidelijk niet anders.

Echter, het ging in feite over de steunactie op de Mégane en ik ga me dus ook beperken tot die feiten. Toen ik het zag, dacht ik "hmm, toch wel een beetje raar". Maar goed, wie ben ik? Ik neem dan ook aan dat diegene die de stickers geplakt hebben, er wel hun redenen voor gehad hebben. Wat ze eventueel in een later stadium gaan doen, laat ik voor hun rekening en ook daar spreek ik me niet over uit. God zij dank leven we nog altijd in een samenleving waar iedereen relatief gezien kan laten en doen wat ie wil, zolang er derden geen hinder van ondervinden. En het lijkt mij dat er van deze stickeractie niemand rechtstreekse hinder van gehad heeft.

Tijd brengt raad. ;)

A.J. 30-09-2004 15:59

heb net bericht gekregen dat Michel weer vrij is !

Wim 30-09-2004 17:30

Quote:

Originally posted by A.J.
heb net bericht gekregen dat Michel weer vrij is !
:) Hoi iedereen,

Andy heeft snelle boodschappers ... Dank je wel.

Waarom de stickers op onze wagens stonden ?

Wel om dat wij Michel als Teammaat, piloot en bovenal als vriend wilden steunen in de zeer moeilijke periode.
Over het ongeval gaan wij niet oordelen dat zal juridisch wel zijn gang gaan.

Waar wij wel willen en wouden over oordelen, is over het onrecht Michel werd aangedaan in de media in 't algemeen. Michel is een uiterst sympatiek en vakbekwaam piloot. Hij heeft een fantastische voeling over de auto en kan dit ook perfect overbrengen naar onze technische mensen. Zij waarderen Michel niet alleen om zijn vakbekwaamheid maar ook om zijn medewerkingsympathie, gevoel voor humor en zijn interesse. Michel is iemand die ZEER GOED overweg kan met het hele team. Dat is hetgeen waarvoor wij Michel steunen.

'k Hoop dat jullie dat begrijpen en ook waarderen. Echte vrienden heb je in je leven niet zoveel. En vrienden laat je niet in de steek ook niet in moeilijke periodes .

Laten we samen Michel steunen om wat hij is als piloot, vriend, teammaat, autosportliefhebber,.... en hopen dat we hem nog vaak op 't circuit mogen begroeten en in actie te zien krijgen :) ;) :)

ICEMAN 30-09-2004 18:04

Dit vind ik nu heel mooi verkondigd Wim. Hopelijk zien we Michel snel terug op het circuit.

Mark 30-09-2004 19:31

Quote:

Originally posted by A.J.
heb net bericht gekregen dat Michel weer vrij is !
Is hij op vrije voeten gesteld en onstlagen van verdere rechtsvervolging of in afwachting van verdere juridische procedures?

Quote:

Originally posted by Wim
'k Hoop dat jullie dat begrijpen en ook waarderen. Echte vrienden heb je in je leven niet zoveel. En vrienden laat je niet in de steek ook niet in moeilijke periodes .

Wim,

Ten eerste, welkom op dit forum.

De reactie van jouw en je teamgenoten begrijp ik maar hebben jullie ook eventueel gedacht aan de reacties in de algemene media op deze actie. Mocht later blijken dat Heydens op een of andere manier schuld treft? In je eigen bericht spreek je over de bedenkelijke rol die de algemene media hebben gespeeld ten tijde van het ongeluk........

Mensen "demoniseren" in de media is geloof ik de laatste mode onder journalisten.

Ottooke 30-09-2004 20:09

Quote:

Originally posted by Marshal
Is hij op vrije voeten gesteld en onstlagen van verdere rechtsvervolging of in afwachting van verdere juridische procedures?

Hij is voorlopig vrijgelaten maar kan later nog altijd opgeroepen worden om naar de rechtbank te gaan.

Peter Baert 30-09-2004 21:44

Tja, "de" media hebben het dus weer gedaan. "De" media.

Iemand vandaag "Het Nieuws" gezien op VTM? Daarin heeft Heydens voor het eerst zijn versie van de feiten kunnen geven. Een verslag zonder enige bij-kleuring of wat dan ook.

Heydens liet wel nog snel vallen dat eigenlijk zowat alle piloten in het gewone verkeer over de schreef gaan. Een piloot die het eigen nest bevuilt ...

marcel 30-09-2004 22:04

tjah, maar ondertussen hebben Q-music en HLN, vertegenwoordigers van "de" media het wel over de rally-piloot Michel Heydens, terwijl hij volgens mij nog nooit aan een rally heeft deelgenomen... doen ze dat nu gewoon om de rally-sport nog eens te bevuilen?

Peter Baert 30-09-2004 22:12

Daar geef je het zelf aan, marcel.
Het gaat niet over "de" media, maar over sommige media.
En bovendien, voor het brede publiek, de autosport-leek, zijn we allemaal één pot nat. Dat brede publiek kent het verschil niet tussen rally of circuit. Als sommige redacties al het verschil niet kennen.

De meeste schade is vanavond in het VTM-Nieuws toegebracht door Michel zelf. Want, het vooroordeel van het brede publiek is nu bevestigd door een piloot, die net uit de cel komt. "Zie je wel dat al die "rallypiloten" allemaal wegpiraten, moordenaars zijn? 't Is ne piloot zelf die het gezegd heeft!".

Maar laten we in alle rust morgen weer bouwen aan een positief imago voor de autosport. Tot de volgende ***** langskomt ...

Guido 30-09-2004 23:25

Quote:

Originally posted by Peter Baert
Daar geef je het zelf aan, marcel.
Het gaat niet over "de" media, maar over sommige media.
En bovendien, voor het brede publiek, de autosport-leek, zijn we allemaal één pot nat. Dat brede publiek kent het verschil niet tussen rally of circuit. Als sommige redacties al het verschil niet kennen.

De meeste schade is vanavond in het VTM-Nieuws toegebracht door Michel zelf. Want, het vooroordeel van het brede publiek is nu bevestigd door een piloot, die net uit de cel komt. "Zie je wel dat al die "rallypiloten" allemaal wegpiraten, moordenaars zijn? 't Is ne piloot zelf die het gezegd heeft!".

Maar laten we in alle rust morgen weer bouwen aan een positief imago voor de autosport. Tot de volgende ***** langskomt ...

Wat je zegt klopt wel Peter, maar toch ook niet vergeten dat Michel net uit de gevangenis komt en allicht behoorlijk aangeslagen is en daardoor, in het nauw gedreven, misschien al eens een "ongelukkige" uitspraak doet. En ieder weldenkend mens weet dat "iedereen" wel eens over de schreef gaat, piloot of niet. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.

En ja, morgen weer verder werken aan ons projectje...

BMW Beliën 01-10-2004 05:12

Quote:

Originally posted by Peter Baert
Heydens liet wel nog snel vallen dat eigenlijk zowat alle piloten in het gewone verkeer over de schreef gaan. Een piloot die het eigen nest bevuilt ...
Is Peter niet een beetje bang? Hebben ze hem ook al niet eens tegen veel te hoge snelheid geflitst met een Audi TT? :fight:

Ik heb hier al van in het begin gepleit voor de vrijlating van Michel. Sommige grotere criminelen lopen vrij rond, terwijl iemand die een voorlopig onbewezen verkeersovertreding begaat voor 3 weken de bak in wordt gedraait. De bestuurder van de verongelukte wagen heeft nog steeds zelf op het gaspedaal geduwd. Niemand zal hem daartoe gedwongen hebben of voor hem op het gaspedaal geduwd hebben en zeker Michel niet.

Chapeau voor de mensen van Racing for Belgium, sommige mensen weten vriendschap nog te appreciëren, in voor- en tegenspoed. Wim bedankt voor de toelichting. Iemand die Michel wat beter kent kan niet anders dan sympathie hebben voor deze persoon.

De meeste negatieve commentaar lees ik hier wel van de baanmarshals. Blijkbaar zijn dit allemaal heel brave chauffeurs, die zich allemaal heel mooi aan de verkeersregels houden en nooit een kmtje te hard rijden. Laat staan dat ze dan ook nog iemand moordenaar gaan noemen. Vind deze uitspraak toch wel heel cru van een jonge gast.
Als we in Duistland waren hoefde deze discusie niet gevoerd te worden, daar is er geen maximum snelheidslimiet op de meeste autosnelwegen. Daar zijn deze snelheden dagelijkse kost. Toen ik onderweg was naar de Nurburgring, toen de Belcar daar te gast was, vlogen ze mij daar ook voorbij alsof ik stilstond. En dat waren heel veel wagens met een Belgische nummerplaat, autosportliefhebbers die dezelfde bestemming als mij hadden.

Ik zei het al eerder hier op het forum: Wie zonder fout is werpe de eerste steen.

Ter verduidelijking wil ik even onderstrepen dat dit mijn persoonlijke mening is en niet dat van het raceteam of de garage Beliën. In sommige gevallen is de keuze van een alias niet altijd de beste.

Megane 01-10-2004 06:48

Quote:

Originally posted by Peter Baert
Daar geef je het zelf aan, marcel.
Het gaat niet over "de" media, maar over sommige media.
En bovendien, voor het brede publiek, de autosport-leek, zijn we allemaal één pot nat. Dat brede publiek kent het verschil niet tussen rally of circuit. Als sommige redacties al het verschil niet kennen.

De meeste schade is vanavond in het VTM-Nieuws toegebracht door Michel zelf. Want, het vooroordeel van het brede publiek is nu bevestigd door een piloot, die net uit de cel komt. "Zie je wel dat al die "rallypiloten" allemaal wegpiraten, moordenaars zijn? 't Is ne piloot zelf die het gezegd heeft!".

Maar laten we in alle rust morgen weer bouwen aan een positief imago voor de autosport. Tot de volgende ***** langskomt ...

Het is natuurlijk wel triestig dat dit steeds terug komt in DE media.
Ik vind een PROFFESIONELE chauffeur (vrachtwagen en colli dienst) die met zijn voeten op het dashboard ligt en cruise controle op met achter zich 40ton veel gevaarlijker dan 2 mensen die met een auto 200 rijden.
Deze proffesionele chauffeurs maken dagelijks ongelukken met soms tientallen gekwesten en of doden dit komt op de dag zelf even aan bod in het nieuws en deze chauffeurs rijden de week nadien al terug rond met de zelfde ingesteldheid.

Mijn mening is dat men sensatie nodig heeft op het nieuws. Hoe dikwijls heeft men het al niet gehad over Phaedra Hoste die ook graag snel onderweg is.
Volgens mij kan heydens niet veel ten laste worden gelegt, buiten zijn boete voor te snel rijden maar ondertussen weet heel belgie dat hij al 3 weken heeft vastgezeten.

pascual 01-10-2004 10:27

[QUOTE]Originally posted by BMW Beliën
[B]

Ik zou het niet beter kunnen zeggen, volledig mee eens.

Dat is de nieuwe generatie, GRAAG TRAAG, :frusty: daar krijg ik het van hé.

En al die stomme snelheids remmers; de verantwoordelijke hiervoor zouden beter eens in de bak zitten, dat is pas een echt moordwapen, waar zijn ze mee bezig? Veilig verkeer???

Snel rijden is zeker niet gelijk aan ongevallen veroorzaken hé! En wie bepaald wat te snel is?? Met een 2pk 120km/h rijden is gevaarlijker dan met een Porsche 250km/h rijden.

flugel 01-10-2004 11:27

[QUOTE]Originally posted by pascual
[B]
Quote:

Originally posted by BMW Beliën


Ik zou het niet beter kunnen zeggen, volledig mee eens.

Dat is de nieuwe generatie, GRAAG TRAAG, :frusty: daar krijg ik het van hé.

En al die stomme snelheids remmers; de verantwoordelijke hiervoor zouden beter eens in de bak zitten, dat is pas een echt moordwapen, waar zijn ze mee bezig? Veilig verkeer???

Snel rijden is zeker niet gelijk aan ongevallen veroorzaken hé! En wie bepaald wat te snel is?? Met een 2pk 120km/h rijden is gevaarlijker dan met een Porsche 250km/h rijden.

Of het er mee te maken heeft weet ik niet, maar feit is dat vandaag in de krant stond dat het aantal ongevallen met 20% gedaald is.

België is zo dichtbevolkt dat men het overdag niet kan toelaten om aan onverantwoord hoge snelheden te rijden. En ook al is het een autosportpiloot (om terug on topic te komen ;) ) iedereen denkt van zichzelf toch dat hij de beste chauffeur is? niet? ;)

Ottooke 01-10-2004 11:53

Quote:

Originally posted by BMW Beliën
...De meeste negatieve commentaar lees ik hier wel van de baanmarshals. Blijkbaar zijn dit allemaal heel brave chauffeurs, die zich allemaal heel mooi aan de verkeersregels houden en nooit een kmtje te hard rijden. Laat staan dat ze dan ook nog iemand moordenaar gaan noemen. Vind deze uitspraak toch wel heel cru van een jonge gast.
Als we in Duistland waren hoefde deze discusie niet gevoerd te worden, daar is er geen maximum snelheidslimiet op de meeste autosnelwegen. Daar zijn deze snelheden dagelijkse kost. Toen ik onderweg was naar de Nurburgring, toen de Belcar daar te gast was, vlogen ze mij daar ook voorbij alsof ik stilstond. En dat waren heel veel wagens met een Belgische nummerplaat, autosportliefhebbers die dezelfde bestemming als mij hadden.

Mijn uitspraken staan totaal los van mijn functie als baancommissaris. En waar heb ik ergens gezegd dat ik nooit te hard rijd? Ik rijd ook wel eens harder dan toegelaten, maar ik ben nog nooit in de buurt van de 200 geweest. Dat je 140-150 rijdt als het heel kalm is op de autosnelweg daar knijp ik een oogje voor dicht. Dat je nog harder rijdt, ook al is het niet druk kan ik niet begrijpen. Tegen dergelijke snelheden moet er niet veel gebeuren of het loopt fout af.
Mij gaat het meer om het feit dat Michel aan het racen was. Ik heb hier in de buurt enkele jongeren wonen van ongeveer mijn leeftijd, ze hebben mij al enkele keren bijna aangereden door te racen tegen elkaar. Daar kan ik dus absoluut niet tegen.
Ook het aangehaalde voorbeeld van truckers met cruise control en voeten op het dashboard heb ik zelf al dikwijls gezien. Om nog maar eens een straffe uitspraak te doen: als die mensen een dodelijk ongeval veroorzaken mogen die ook 3 weken in de bak zitten...

Jochie 01-10-2004 12:17

Ik heb net vernomen dat MH vrijgelaten is.
Dat vind ik *persoonlijk* wel een goede zaak, er is nog geen uitspraak en zijn misdaad is van minder gewelddadige/brutale/voorbedachte aard als die van, wat ik dan echte criminelen noem, die vrij blijven rondlopen tot aan de uitspraak.

Maar de uitspraak bij vrijlating van MH die ik lees op pitstop.tv, daar val ik toch van achterover.

Quote:

Volgens Heydens gaat het gros van de rally-en circuit-rijders in de fout.
Heydens: "Veel piloten rijden te snel op de weg. Als we bij de politie eens zouden controleren hoeveel piloten overtredingen begaan, dan zouden we niet veel piloten meer hebben."
bron : pitstoptv.be
Ksnap het niet goed, zelfs als het een egoistische poging is om zijn vel te redden schiet hij er zelf weinig/niks mee op.
En hoeveel schade hij er de autosport mee berokkent ...

En slightly off topic. :)
Er is iets voor te zeggen dat piloten bij snelheid x meer controle over hun voertuig hebben als normale weggebruikers bij snelheid x-? en zij het inschattingsvermogen hebben om dat op de juiste plaatsen te doen, (250 overdag onderweg naar FChamps reken ik daar niet bij) maar die redenering (lees advanced rijbewijs :D) is politiek niet te verkopen.

Snelheid hard aanpakken in naam van veiligheid, fair enough maar misschien ineens gordeldracht en onoplettend rijgedrag even meenemen?

my2c,

Jochen

Jochie 01-10-2004 12:37

Quote:

Originally posted by BMW Beliën
Als we in Duistland waren hoefde deze discusie niet gevoerd te worden, daar is er geen maximum snelheidslimiet op de meeste autosnelwegen.
Even ter info, zo vrij is dat allemaal niet op die fameuze autobahn.

Als er op een ongelimiteerd stuk autobahn een zwaar ongeluk gebeurt wordt er bekeken of een van de betrokkenen de ADVIESSNELHEID van 130 niet aan het overschreiden was.
Als dat zo was wordt daar rekening mee gehouden mbt tot aansprakelijkheid!
Uitspraken in de zin van persoon A wisselde idd van rijstrook maar persoon B zijn snelheid was overdreven/onaangepast dus deelt hij schuld/is verantwoordelijk zijn dan mogelijk.

Ook kunt ge op een ongelimiteerd stuk een (anonieme) politiewagen voorbijsteken en die kan u dan staande houden, en evt beboeten, omdat u snelheid naar hun expert mening onaangepast was.
Meestal begint dat met een vermaning en afh van de reactie ...

Maw als ge op de Duitse Autobahn boven de 130 gaat is dat op EIGEN verantwoordelijkheid en staan verzekering en politie klaar om er op "te pakken" als er iets gebeurt.

Maw, ge doet wat ge denkt dat verantwoord is maar als het misgaat zijt ge mee verantwoordelijk.
In Belgie doen ze schijnbaar niet liever als u uit pure geldklopperij op de meest onlogische limiteringen te pakken (schoolzones op zondag, onbebouwde zones die toevallig binnen bebouwde kom vallen enz). En ik spreek uit pijnlijke ervaring.
In Duitsland staat er op die schoolzoneborden trouwens een tijdsbeperking.
Een tijdsbeperking in Belgie is al helemaal te mooi, maar de courtesy om op Zondag niet te gaan flitsen een begin.

Soit, ik vind het ginder dus zelf een mooi systeem,
En ergens klopt het toch niet dat ge voor eenzelfde "feit" (vb 170 rijden overdag op een lege baan) In Duitsland geen straf krijgt en 40km verder in Belgie een zware misdaad begaat.
Ik ken zo toch geen andere voorbeelden van verschillen in justitie tussen Belgie en buurlanden.

Voila, tis eruit ;)
Groeten,

Jochen

Mark 01-10-2004 12:56

Quote:

Originally posted by BMW Beliën
De meeste negatieve commentaar lees ik hier wel van de baanmarshals. Blijkbaar zijn dit allemaal heel brave chauffeurs, die zich allemaal heel mooi aan de verkeersregels houden en nooit een kmtje te hard rijden.
Wat heeft je hobby in het weekend te maken met de mening over een bepaald ongeval :confused: Deze "logica" slaat helemaal nergens op.

Wees gerust, bij mij staat de teller ook vaak boven de wettelijke toegestane snelheid. Maar met 250 km/n uur elkaar opjagen doe ik dus niet........vanaf 140/150 vind ik het wel welletjes.

Wat wel kan zijn is dat iemand die geen binding met de coureur of team heeft, een iets objectievere kijk op zaak heeft ;) Misschien kijken wij verder als onze neus lang is............"the bigger picture" ;)

BMW Beliën 01-10-2004 14:31

Quote:

Originally posted by Marshal
Wees gerust, bij mij staat de teller ook vaak boven de wettelijke toegestane snelheid. Maar met 250 km/n uur elkaar opjagen doe ik dus niet........vanaf 140/150 vind ik het wel welletjes.

Je bent dan misschien ook in het bezit van een standaard middenklasse wagen die niet gemodificeerd is om hogere snelheden toe te laten? Maar ik voel mij veel veiliger in een Porsche GTR3 of en BMW M5 tegen 200km/h dan in mijn eigen Opel Astra tegen 150km/h en zeker met een (semi)professionele piloot aan het stuur. Deze wagens zijn speciaal uitgerust om veilig tegen hoge snelheden te kunnen rijden. Ik moet niet denken aan de opgekietelde Johnywagens, die 30% meer PK's hebben door chiptuning en andere prullerijen en waarvoor hun wagen niet is uitgerust of gebouwd. Hoeveel van die wagens zijn nog conform? :confused:

Verder blijven jullie maar hameren over het racen en elkaar opjagen op de openbare weg. Als je de reactie van Michel hebt gezien en gehoord, denk ik wel dat het duidelijk is dat ze niet aan het racen waren, anders had hij wel vlugger gemerkt dat Rene niet meer volgde. Samen ergens naartoe rijden aan hoge snelheid staat bij mij nog steeds niet gelijk aan racen. :no:

Raceboy 01-10-2004 14:50

DAt werd de dag na het ongeval al meteen onkent door een porsche rijder in 'De Morgen'. Het blijkt namelijk dat hoe sneller je rijdt met een Porsche hoe veiliger het voelt. Maar ineens is er dan een punt waarop er maar een klein steentje op de weg moet leggen, waardoor dat wiel voor een fractie geen grip heeft en hop je bent weg.

Jochie 01-10-2004 15:12

Sorry maar de Morgen of een anonieme Porscherijder vind ik echt geen referenties op dat vlak.
Dat soort gequote uitleg lijkt mij echt uit de mond te komen van iemand die geen knijt verstand heeft van snel gecontroleerd rijden met een auto.$
Hoe sneller een auto rijdt, hoe meer E hij heeft en hoe moeilijker hij uit balans te brengen is, van koers te veranderen.
Wielen in de lucht, even het gras of curb meepakken, met de moto landen met het voorwiel dwars, geen probleem (eigen ervaring).
(uitzonderingen zoals de McLaren F1 instabiliteit bij vol accelereren bij 300+ km/h te nagelaten)
Maar dat is maar mijn gedacht O-)

Het valt gewoon niet te ontkennen dat een moderne "sport"wagen met oplettende en bekwame piloot aan 150 veiliger is als een Astra (we hebben de zondebok gevonden :D) met bomma aan 120.

Maar zoiets kan je niet opnemen in de wet!
De maximum snelheden zijn zo gesteld dat bomma in haar Astra geen gevaar is aan die snelheid op die plaats, en zo moet het.

Maar begin dan niet met eerstgenoemde te demoniseren/vervolgen zonder omstandigheden van naderbij te bekijken (ik heb het hier nu niet over het MH incident)

my2c,

Jochen


All times are GMT +2. The time now is 22:04.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.