Quote:
Originally posted by Huudo
Ik meen op het begin van de utizending gehoord te hebben dat de rondvraag gebeurd is bij 1000 mensen op voorhand, dus geen live-voting of zoiets, maar er werd wel geclaimd dat het een representatief staal was.
Gouden tijden zijn verloren gegaan wegens een gebrek aan imago en wegens gebrek aan één of meerdere personen met de nodige drive/flair/charisma om de boel bovenaan de sportagenda te houden. Het ontbreken van een vertegenwoordiger in de hoogste regionen, het ontbreken van een race op wereldniveau dat het nodige geld binnenbrengt enz zijn het echte probleem. En maar al te vaak werden keigoede initiatieven afgebroken door zogezegde collega's omdat eigen belang primeerde en niet het belang van de autosport. Dit is overigens niet alleen een fenomeen van de autosport hoort, maar is zo'n beetje gemeengoed in Vlaanderen.
We moeten zeker rekening houden met wat er in de maatschappij leeft, maar dat neemt niet weg dat er met de juiste strategie - lees marketing en geld - geen behoefte kán gecreeërd worden. Dát is hetgene waarvoor we moeten samenwerken. Ik vrees echter dat met de huidige mentaliteit in Vlaanderen, en na het cijfer van gisteren, de racerij in Vlaanderen, buiten wat locaal geschermutsel, ten dode is opgeschreven.
|
ik zou hier graag reageren op een paar zaken die hier eerder aangehaald zijn
Ik studeer Methodologie van Sociaal Wetenschappelijk onderzoek en krijg les van de beste Methodoloog van Belgie...
Ik heb me verschrikkelijk geergerd aan DDS gisteravond op TV1. Het is een regelrechte schande. Men liegt de mensen compleet iets voor. Men zondigt tegen elke elementaire regel van het Sociaal wetenschappenlijk onderzoek.
Voorbeeld. Men gebruikt veel te veel de 'geen mening' filter. Zo kan je absoluut een complete scheeftrekking krijgen van je partijprofiel. Maar de grootse schande van de avond vond ik dan nog dat men in deel 2 gewoon de 'Geen mening' antwoorden niet meer vermeld... Men stelt een 70/30 op tussen Akkoord en niet akkoord, en waar is die geen mening gebleven. Stel 20 procent zegt geen mening, wat doen ze dan vraag ik me in godsnaam af. Dus voor hetzelfde geld is maar 40 % tegen, en waren en 30 % met geen mening -> COMPLETE Bullshit
Het is dan ook zeer triestig te noemen dat de VRT deze peilingen dan ook nog in het aansluitend journaal afdoet als de grootste waarheid dat 70 procent tegen rally is. VRT gaat hier zwaar in de fout als Openbaar dienstverlener, men liegt de mensen gewoon iets voor. Pure volksverlakkerij !!!
Het is dan ook echt betreurenswaardig dat iemand als Kris Deschouwer zich laat meeslepen in pure tovenarij...
Ik weet tevens ook niet of VRT erop de hoogte van is dat er een wet bestaat die opiniepeilingen verbied in de laatste weken voor de verkiezingen.
Kiezen is niet om mee te lachen stelt VRT in z'n slogan, het is er allesinds zelf mee bezig het als een groot lachertje af te doen !
Over representativiteit kan ik kort zijn, Meer is daarom niet goed !!! Je hebt hier vanalle vertekeningen zoals zelfselectie, sociaal wenselijk antwoord,....
Kijken we maar naar de peilingen van VRT en De Standaard. Wisten jullie dat er een Non-respons is van 70 % (de laatste VRT peiling daar had men als steekproefgrootte in het Steeproefplan een grootte van 7500 mensen en uiteindelijke aantal respondenten was 989) Men catalogeert mensen als men ze eenmaal niet kan bereiken (want dit gebeurt telefonisch) als Non repsondent, wat uiteraard fout is. Als ik dit doortrek zoals P. Baert zegt dat er een steekproef van 1000 was, dan vrees ik ook dat hier dat de uiteindelijk gerealiseerde steekproef is... En als je telefonisch contacteert dan is er een gigantische scheeftrekking. Per hypothese contacteert men overdag, en dan zijn vaak enkel huismoeders thuis. Nog als men telefonisch begint te werken is er totaal geen sprake van een aselecte steekproef. Omdat het telefoonboek niet volledig de populatie dekt. Ook bereik je geen mensen met GSM, en dit is toch vooral het jonge volk -> lees rallyminded publiek...
En die steekproef is representatief naar wat ??? Een steekproef MOET altijd representatief zijn naar een bepaald kenmerk, gewoon zeggen dat iets representatief is omdat er een groot aantal respondenten is slaat op niets.
ik zou nog uren kunnen doorgaan over dit maar geloof niks van doe de stemtest !!! Complete leugens !!!
Over vraagverwoording, daar hebben andere hier al zinnige dingen over gezegd. Idd die negatieve vraagformulering, geeft al een conotatie mee die de respondent in de richting van akkoord duurt.
Echter alleen vraagverwoording als vertekening stellen is ook fout, het zijn vele factoren die spelen maar t is niet echt nodig om daarover uit te wijden.
Het is dan ook echt super betreurenswaardig dat de Media hier weer maar eens een VALSE BOM onder rallysport legt. Schaam u VRT ! en alle andere die klakkeloos deze cijfers overnemen en ze uitvergroten!!!
Dat men met RACB zo dom is om dit te geloven ! zielig !!!