De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 10-07-2006, 21:39
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Krijgt Chimay het nekschot van de RACB?

Al enige weken is er tumult rondom Chimay, jammer dat ik op de Belgische sites daar niets van terug kan vinden. Het nieuws was ditmaal terug te vinden via mijn favoriete pulpblaadje

Het 80-jarig verjaardagsfeestje is door een beslissing van de RACB om zeep geholpen. De RACB geeft geen circuitlicentie (zowel nationaal en provinciaal)af voor autosportwedstrijden dit jaar op Chimay. Na 79 jaar komt er een einde aan autosport op Chimay. Historycar op 22 en 23 juli gaat niet door.

Dat circuits na verloop van tijd niet meer voldoen aan bepaalde eisen is logisch. Onze perceptie qua veiligheid veranderd steeds, dus circuits zullen aanpassingen moeten blijven doorvoeren.

Alleen raar dat RACB 6 weken voor aanvang van een evenement de licentie intrekt. Dat had mijn eigenwijze inziens ook wel wat eerder gekund. Op zo'n korte tijdperiode confronteer je een hoop mensen met een probleem. Als Chimay echt zo onveilig zou zijn dan had men dat ook in januari bekend kunnen maken.

Gevolg hiervan is dat de organisator van Historycar (Julius Thurgood, http://www.tophatracing.co.uk) verdenkingen kreeg jegens bepaalde personen en circuits. Kettingreactie hierop was dat het bewuste nederlandstalige circuit weer een persbericht de wereld heeft moeten insturen om bepaalde zaken te ontkrachten. In slotalinea van dat persbericht wenste Circuit Zolder alle succes toe om het evenement van Julius Thurgood weer terug op de kalender te krijgen.

Ter info, alle andere wedstrijden op Chimay (moters, drag, sprint) mogen wel doorgaan. Raar he.........

Krijg ik als eigenwijs oranje kereltje weer het idee dat de RACB wederom op eigen desatreus houtje bezig is?

Voor de mensen die zaak willen steunen: http://www.tophatracing.co.uk/documents/Chimay.pdf

Bron: autosport 06-07 / 15-06
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 10-07-2006, 23:12
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...

Quote:
Originally Posted by Mark
Ter info, alle andere wedstrijden op Chimay (moters, drag, sprint) mogen wel doorgaan. Raar he.........
Dat zijn dan weer dingen die niet onder de bevoegdheid van de RACB vallen, dus die kunnen ze niet verbieden. Maar echt veilig kan je het daar toch niet niet noemen, ik vermoed dat hun perceptie qua veiligheid toch wel enkele decennia achter ligt.
Reply With Quote
Old 11-07-2006, 11:32
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Quote:
Het 80-jarig verjaardagsfeestje is door een beslissing van de RACB om zeep geholpen. De RACB geeft geen circuitlicentie (zowel nationaal en provinciaal)af voor autosportwedstrijden dit jaar op Chimay.
Er is WEL een provinciale ASAF licentie afgeleverd. Dit wil echter wel zeggen dat enkel iedereen met een VAS/ASAF licentie op Chimay mag rijden.

Reply With Quote
Old 11-07-2006, 21:15
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally Posted by Juha
Dat zijn dan weer dingen die niet onder de bevoegdheid van de RACB vallen, dus die kunnen ze niet verbieden. Maar echt veilig kan je het daar toch niet niet noemen, ik vermoed dat hun perceptie qua veiligheid toch wel enkele decennia achter ligt.
Klopt, maar dat circuit is niet onveilig geworden in de laatste zes weken voor een evenement.

@Raceboy, waar heb je gevonden dat ze een ASAF licentie hebben? Als dat zo is dan is de redenering van de RACB nog krommer. Wel legaal om met een Porsche Biturbo deel te nemen aan de GDC throphy........maar historisch rond tuffen in MG is levensgevaarlijk op dat circuit
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 11-07-2006, 21:24
Raceboy's Avatar
Administrator

Quote:
@Raceboy, waar heb je gevonden dat ze een ASAF licentie hebben? Als dat zo is dan is de redenering van de RACB nog krommer. Wel legaal om met een Porsche Biturbo deel te nemen aan de GDC throphy........maar historisch rond tuffen in MG is levensgevaarlijk op dat circuit
in de VAS newsletter. het is wel zo dat de ASAF ook verbeteringen heeft bevolen.

Reply With Quote
Old 11-07-2006, 21:38
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Na het negatief advies voor de nationale homologatie voor het stratencircuit van Chimay, zijn op provinciaal niveau de nodige gesprekken lopende gebleven.

Dank zij de juiste ingesteldheid om tot een positief resultaat te komen bij de betrokken partijen, zijnde VAS, ASAF, de organisator van HistoryCar en BRAVO, kunnen wij U mededelen dat de raad van bestuur van VAS op dinsdag 27 juni de toelating heeft gegeven om “onze” VAS wedstrijden op 22 en 23 juli in Chimay, tellend voor het VAS kampioenschap Historic-Circuit, toch te laten doorgaan !

http://www.bravo-racing.be/
En jawel...........hetzelfde soort wagens mag nu wel rijden op Chimay. Een perfekt voorbeeld hoe krom e.e.a. is in autosportland. Dus met je historische bak deelnemen aan een VAS/ASAF wedstrijd kan wel.............maar aan een RACB sanctioned event is te gevaarlijk?

Knappe kerel die mij kan overtuigen dat deze situatie logisch is. Niets ten nadele van Bravo, ASAF of VAS............die proberen de amateurs nog te laten rijden op een creatieve manier.

Alleen jammer voor de Engelsen......

Last edited by Mark; 11-07-2006 at 21:41.
Reply With Quote
Old 11-07-2006, 21:55
Eddy V Eddy V is offline
De Paddock Regular

Quote:
Alleen jammer voor de Engelsen
Daar ligt nou net het probleem bij de KACB, dat succes van Chimay en Top Hat konden zij niet verkroppen. Dus effe dwars liggen om toch als de grote overwinnaar uit de bus te komen.

Zwak boeltje van de Kacb, maar dat is al jaren geweten. Waarom sport ondersteunen als je het ook kan vernielen.

Arm,arm apeland. (Met alle verontschuldigingen aan de echte apen)
Reply With Quote
Old 11-07-2006, 23:50
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally Posted by Eddy V
Daar ligt nou net het probleem bij de KACB, dat succes van Chimay en Top Hat konden zij niet verkroppen. Dus effe dwars liggen om toch als de grote overwinnaar uit de bus te komen.
Als ik het goed begrepen heb in de afgelopen jaren moet iemand uit de UK die wil racen op het vaste land beschikken over een nationale licentie. Met zo'n licentie mag je dan weer niet aan regionale/provinciale wedstrijden deelnemen, alleen nationaal erkende wedstrijden.

De Top Hats zijn dan wel weer van harte welkom op de six heures Historique in Spa. Dat zal dan wel weer een nationale wedstrijd zijn

Ga toch eens snuffelen op de FIA site of daar wat van terug te vinden is. Kunnen we meteen "onderzoeken" of DSC, Euroboss en Rhino's GT's onder de term "piraten-evenement" vallen. M.a.w. geen officieel kampioenschap..............als dat zo is dan weet ik nog 40 andere klassen en series die dit jaar te gast zijn op ander circuit, maar waar men (de RACB dus) geen probleem maakt dat er oranje volk aanwezig is
Reply With Quote
Old 14-07-2006, 19:18
AlainH's Avatar
AlainH AlainH is offline
De Paddock Regular

Quote:
En jawel...........hetzelfde soort wagens mag nu wel rijden op Chimay. Een perfekt voorbeeld hoe krom e.e.a. is in autosportland. Dus met je historische bak deelnemen aan een VAS/ASAF wedstrijd kan wel.............maar aan een RACB sanctioned event is te gevaarlijk?
Vandaag blijkt dat dan toch alles afgelast wordt...
Meer hierover in de pers binnenkort, want het is niet meer mooi
Old 14-07-2006, 21:46
Chauffeur Chauffeur is offline
De Paddock Regular

Heren, waarom moeilijk doen.

Als alle niet KACB-RACB wedstrijden - piraten wedstrijden zijn, waar je nota bene een nationale licentie voor nodig hebt. Als alle niet VAS wedstrijden, waar je een provenciale licentie voor nodig hebt ook piratenwedstrijden zijn, dan snap ik niet goed waarom er niet ALLEEN piratenwedstrijden gehouden worden.

Waarom wil iedereen op de kalender?
Wat als je deelneemt aan een piratenwedstrijd? Wat kunnen ze doen? OK, je licentie afnemen. (Ben wel eens benieuwd welke goede advocaat ze daarvoor gaan meebrengen)
Maar als je enkel aan piratenwedstrijden deelneemt, dan gooi je die kaart die je elke wedstrijd dient te tonen (want blijkbaar veranderen de nummers in je portfeuille en hebben ze bij de RACB slechte printers) toch gewoon over de haag.

Wat mij betreft is het mijn laatste jaar als piloot in België. Er zijn andere landen genoeg waar je wel welkom bent en waar je als klant ontvangen wordt. Per slot van rekening doe je veel geld op, en als ik dat dan toch wil doen dan doe ik dit liever in een aangename sfeer.

Als we aan de RACB - Zolder - Francorchamps boom willen schudden dan mag ik het in België sowieso al vergeten als piloot. Ze zullen wel iets vinden om je niet toe te laten aan de start of geven je zwart tijdens de wedstrijd.

Jullie halen dit soort zaken aan van de RACB maar deze week vorige stoot meegemaakt met organisator RACE:

Transporama krijgt geen accreditatie voor Spa 24H omdat we niet kunnen aantonen dat we iets publiceren. Ook na herhaaldelijk verzoek (5 mails en fax) kregen we geen antwoord ( was wel in het NL )
Tot overmaat van ramp kennen ze het BMR boek niet eens terwijl ze er zelf instaan als adverteerder. Ik vraag me af wat je dan wel moet aantonen om daar binnen te mogen? Geen probleem - niet binnen is geen verslag van de 24H, al hadden we jullie dat graag cado gedaan.

Komt wel in orde mannen, bij de volgende raad van bestuurswissel, in 2045 zal alles veranderen
Reply With Quote
Old 14-07-2006, 22:25
Guy's Avatar
Guy Guy is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Chauffeur
Transporama krijgt geen accreditatie voor Spa 24H omdat we niet kunnen aantonen dat we iets publiceren. Ook na herhaaldelijk verzoek (5 mails en fax) kregen we geen antwoord ( was wel in het NL )
Tot overmaat van ramp kennen ze het BMR boek niet eens terwijl ze er zelf instaan als adverteerder. Ik vraag me af wat je dan wel moet aantonen om daar binnen te mogen? Geen probleem - niet binnen is geen verslag van de 24H, al hadden we jullie dat graag cado gedaan.

Komt wel in orde mannen, bij de volgende raad van bestuurswissel, in 2045 zal alles veranderen
Beste chauffeur, je verhaal KLOPT !
DAT is nu éénmaal het probleem van de RACB. Je moet (zogezegd) bewijzen dat je een artikel schrijft enkel en alleen over die 24 Uren en dan nog in een tijdsbestek van maximum twee maanden na de wedstrijd. Enerzijds Ok, maar er is een keerzijde!

Ikzelf ben begonnen als journalist bij Keesing Auto Magazine in 1978 en heb sindsdien altijd een accreditatie gehad in Francorchamps. Na 20 jaar trouwe dienst, geldt je bij de journalisten bond als erelid en heb je je sporen (= perskaart ) verdient . Sinds verleden jaar ben ik er echter uitgegooid daar ik inderdaad geen artikel kon voorleggen. De verantwoordelijke is echter iemand die destijds, samen met mij, zijn leerschool volgde bij Keesing Automagzine. Tot daar, kan ik, met spijt en onbegrip, volgen. Maar dat je daarna mannen met dikke sigaren, dames met korte rokken , met kind en/of hond (!) door de pitstraat ziet wandelen en ze twee jaar geleden zelfs tegenkwam -zonder fotoapparaat weliswaar- op de fotografenplaats aan de binnenkant van de Source en dat daar dan nog af en toe een hangertje met een perskaart aan bengelt, dat gaat mij te ver en trekt alles in het belachelijke. Proficiat aan de RACB en bedankt !
Reply With Quote
Old 15-07-2006, 00:08
TommySoprano TommySoprano is offline
De Paddock Regular

Ik heb de twee voorgaande posts met de nodige interesse gelezen. En ik moet zeggen, het is in het Belgische motorsportwereldje niet anders. Sommige mensen zijn al jaren in het bezit van een FIM-perskaart maar hebben nog nooit één letter gepubliceerd. Anderen hebben dan weer geen kaart, maar komen toch op alle BK-crossen binnen onder het mom van persfotograaf. Sinds de komst van de digitale fotografie is er werkelijk een wildgroei van de zgn. "persfotografen". Het erge is dat slechts één vijftal daadwerkelijk foto's aanlevert voor media. Het merendeel van de overigen post de foto's gewoon op een "eigenbrouw" website om ze zogezegd daar aan de media aan te bieden. Larie en apekool natuurlijk. Het zijn in de eerste plaats vooral parasieten die uit zijn op gratis zuip en vreten. Hetzelfde kan gezegd van een aantal leden van de schrijvende pers. Zo beperkt de MX-correspndent van Belga zich al jaren enkel tot het telefonisch doorgeven van de uitslagen en dit dan nog met grote tegenzien. Mr. Belga schrijft enkel artikels als hij er de BMB of het BK mee in een negatief daglicht kan stellen. Voor het overige zie je hem wel vrolijk "moonlighten" bij Signore Giuseppe Luongo, de promotor van het WK, wiens woord hij uiteraard spreekt.
Reply With Quote
Old 21-01-2007, 15:22
Raceboy's Avatar
Administrator

Top Hat komt de volgende 3 jaar terug naar Chimay. Blijkbaar hebben ze alles opgelost en werkte de RACB zelf mee. Dit jaar 14 en 15 july, de komende jaren kan er zelfs nog een tweede datum per jaar bijkomen.

Reply With Quote
Old 04-02-2007, 16:10
Raceboy's Avatar
Administrator

Ook de Funcup trekt terug naar Chimay:

September 1 - Trophée des Trappistes - Chimay

Reply With Quote
Old 09-01-2008, 00:35
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Volgens een summier berichtje in de Autosport van 03-01 zijn er (waarschijnlijk)geen race-activiteiten op Chimay in 2008. Reden?

-Werkzaamheden aan "barriers" (zijn dat vangrails?)
-Geen centjes om de werkzaamheden uit te voeren.

Toch gek dat je zoiets moet lezen in een Engels blaadje op zowat de laatste bladzijde
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules