![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
1/18 Ferrari 333SP, winnaar Rolex 24 Hr 1998
Het kan soms raar lopen in de modelbouw-wereld. Dan is een mens al bezig met het bouwen van 2 auto's en een paar Spitfire vliegtuigen, komt er nog een opdracht bij van iemand die een model wil laten ombouwen
![]() De bedoeling is om een standaard 1/18 Ferrari 333SP van Hotwheels om te bouwen naar deze versie : ![]() Dit is het model dat ik van de klant gekregen heb : ![]() Ik heb flink wat extra spullen besteld voor deze ombouw, dit zijn er alvast een paar (de rest komt volgende week binnen) : ![]() De body moet flink aangepast worden. Om te starten heb ik de opstaande rand aan de zijkant weg geschuurd. Zo is het origineel : ![]() Zo is het nu : ![]() De neus moet van een lange versie veranderd worden in een korte, het middelste ronde stuk moet ook meer naar achter komen : ![]() Moet nog wat gevijld worden om het mooi recht te krijgen : ![]() Ik heb even een andere body er bovenop gelegd om het verschil te tonen. De plaats waar de koplampen zitten, moet ook een stuk kleiner worden : ![]() Morgen is de andere kant aan de beurt. Groeten Pascal |
#2
|
|||
|
|||
Vandaag zijn de andere spullen aangekomen. NACA-ducts, radiator, koplampen, achterlichten, PE-set, velgen en banden :
![]() En ook het mooie decalvel : ![]() |
#3
|
||||
|
||||
Ik ben benieuwd naar het vervolg...
|
#4
|
|||
|
|||
De Dremel heeft weer flink zijn best gedaan, was best lastig om op de juiste plaatsen de zaag erin te zetten. Net achter de voorwielen heb ik een millimeter of 5 weg gezaagd, het metalen buisje waarmee de bodemplaat op de body wordt geschroef moest er ook af. Daarna heb ik een horizontale gleuf gezaagd en het onderste stuk van de body naar binnen geplooid :
![]() Aan de boven- en onderkant wordt het gat dat nu ontstaan is afgekast, daarvoor heb ik eerst een plastic strip gelijmd : ![]() Bij de 1/1 ziet het er zo uit : ![]() ![]() ![]() Hier en daar moet het nog wat gevijld worden : ![]() De bodemplaat is ook aangepast, ze moet wel nog een stuk smaller worden : ![]() |
#5
|
||||
|
||||
Pfff, en ik dacht dat werken met plastic al lastig was
![]() |
#6
|
||||
|
||||
I stay tuned
![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#7
|
|||
|
|||
Vandaag heb ik flink wat zitten dremelen. De rechter zijkant van de body is ook aangepast, nu zijn de koplampen aan de beurt. De ruimte waar de koplampen zitten is bij deze versie een stuk kleiner. Hiervoor heb ik al een stuk van de voorkant afgehaald, maar daarmee is ook de rand verdwenen waar het glaasje van de koplamp op rust, op de foto is het restant van die rand aan de linkerkant te zien :
![]() Met de Dremel heb ik een nieuwe rand gefreest, moet nog wat bijgewerkt worden. Op de foto is ook het stuk plasticard te zien waarmee ik het gat ga kleiner maken door het af te kasten : ![]() ![]() ![]() Het glaasje moet ook aangepast worden, om het te kunnen dryfitten heb ik een stuk van de achterkant gezaagd. De voorkant van het glaasje is te smal, dus wordt het gat aan de voorkant smaller gemaakt. Dit is dus een voorlopige tussen-fase : ![]() Aan de linkerkant heb ik het gat gemaakt voor de NACA-duct : ![]() Als de Dremel werkzaamheden gedaan zijn, kan ik de resin duct vast lijmen en kan het plamuren en schuren beginnen : ![]() Tot de volgende. |
#8
|
|||
|
|||
De 333SP heeft tijdens de 24uurs race met verschillende neuzen gereden. In overleg met de opdrachtgever is besloten om de versie te bouwen waarmee de auto aan de race begonnen was. Hiervoor moeten de louvres boven de voorste wielen verdwijnen. De linkerkant heb ik eraf geschuurd de gaten zijn ook wat groter geboord, hier komen kleine schoefjes of schroefkopjes in :
![]() Was een langdurige klus, maar het resultaat mag er wezen : ![]() Aan de achterklep is ook flink wat "gedremeld". Bij mijn 333SP Shell project had ik al een stuk van de achterklep gezaagd en de NACA duct erin gelijmd : ![]() Maar in vergelijking met de foto's bleek dat niet voldoende, en heb ik bij deze achterklep er nog wat af gezaagd. Ook hier komt een NACA duct : ![]() Van de onderkant van de zijkanten is 3 mm af gezaagd, links op de foto is het metaal geschuurd zodat het wat dunner is, hierdoor is de achterkant een beetje ronder geworden en ziet die er meer uit zoals de 1/1 : ![]() Vanaf morgen moet ik 7 dagen werken, dus zal het weer wat minder modelbouwen zijn. |
#9
|
|||
|
|||
Het is een hele klus om de gaten voor de koplampen en de koplamp-glaasje passend te krijgen. Deze neus heeft niet de rechthoekige lampen (onder de ronde), maar de rechthoekige gaten zijn er wel. Hiervoor heb ik een rechthoekig stukje gevijld, ook is de plastic afkasting wat dikker geworden langs de binnenkant :
![]() Deze week zijn ook de vacuform koplamp-glaasjes aangekomen, de bedoeling is om ze netjes te laten aansluiten. Duimen dat het lukt : ![]() Na een paar uur dryfitten en aanpassen, was ik het beu. Heb toen de achterklep onder handen genomen. Opening voor de NACA-duct gemaakt, duct erin gelijmd en de zijkanten afgekast met plasticard : ![]() ![]() Ik heb er een eerst laagje plamuur opgezet, nog wat schuren/plamuren/schuren, alles een beetje mooi recht schuren en dan zou het mooi glad moeten zijn. In de uitsparing rechts komt de radiator te zitten : ![]() |
#10
|
|||
|
|||
Vandaag heb ik weer flink wat uurtjes kunnen bouwen. Met een boortje van 0,5 mm heb ik 2 gaatjes geboord :
![]() Het was moeilijk om ze netjes in het midden van de bult te krijgen : ![]() De gaatjes dienen als houvast voor de PE haaievin. Ondanks het schuren is de passing nog niet helemaal goed : ![]() Het PE is heel dun, eigenlijk te dun. Morgen eens kijken of ik de haaievin uit plasticard kan snijden : ![]() Het linker koplamp-gat is ook afgedicht. De vorm was niet helemaal OK, daarom heb ik er een stukje plastic strip op moeten lijmen. Na het schuren zou het netjes moeten zijn : ![]() Na een paar uur dryfitten en schuren, heb ik dit gemaakt : ![]() Dit is de achterwand waar de ronde koplamp op komt, het rechthoekige gat is nu goed zichtbaar : ![]() Tot de volgende. |
#11
|
|||
|
|||
Effe wat updates plaatsen :
Ik ben er nog niet helemaal uit, hoe ik het PE wat dikker ga maken. Misschien laat ik het zo omdat de primer, lak en vernis ook wat dikte toevoegen. De laatste weken is het druk op het werk, dus is het wat rustiger met modelbouwen. Heb toch nog wat kunnen plamuren en schuren. Langzaam aan begint het er mooi glad uit te zien : ![]() ![]() Tussendoor heb ik mij met de banden en velgen bezig gehouden. De diameter van de achterste velgen is te groot voor de banden, die van de voorste is dan weer te klein : ![]() De banden zijn al een beetje geschuurd om het blinkende eraf te krijgen. Ik wou dit met de Dremel doen, maar het rubber ging direct aan het smelten. Dan maar met de hand, maar dat kost een half uur per band. De achterste is klaar, de voorste moet nog wat geschuurd worden : ![]() ![]() Ik had gehoopt dat de velgen makkelijk te monteren waren, maar dat was jammer genoeg niet het geval. De velgen van Legende-miniatures hebben niet het plastic buisje waarmee Hotwheels ze aan de ophanging vast maakt. Dus heb ik een eigen oplossing moeten zoeken, daar ben ik ettelijke uren mee bezig geweest. Eerst heb ik de plastic remschijven aangepast, hier wordt de PE remschijf op gelijmd : ![]() Om de voorste velgen te monteren gebruik ik 3 stukjes buis : ![]() De 2 linkse buisjes komen in de remschijf : ![]() Het volle buisje wordt in de velg gelijmd. Dit volle buisje schuift in de buisjes die in de remschijf zitten : ![]() De voorste velgen zijn te diep, van de rechtse heb ik een stuk afgezaagd : ![]() |
#12
|
|||
|
|||
De diameter is dan weer te klein, deze heb ik wat groter gemaakt met een strip uit plasticard :
![]() Voor de achterste velgen gebruik 2 stukjes messing buis : ![]() Deze schuiven in de plastic gaten van de ophanging, de diameter van de gaten heb ik groter geboord : ![]() In deze messing buisjes schuift de metalen pen, waardoor het geheel wat steviger wordt : ![]() De bodemplaat stak mij al een tijdje de ogen uit. Ik vond het moeilijk om de juiste vorm aan de zijkanten te krijgen. Bij de 1/1 ziet het er zo uit : ![]() ![]() De bodemplaat van Hotwheels ziet er zo uit : ![]() Als ik die in de kleur van de body ga spuiten, en ze dan op de body met schroefjes vast zet gaat dat het er niet netjes uitzien. Ik heb dan maar voor een drastische oplossing gekozen en de zaag erin gezet, en wat aanpassingen gedaan : ![]() Het gedeelte dat ik heb los gezaagd kan nu aan de onderkant van de body gelijmd worden. (Er zit nog een "knik" in de metalen body, die moet er nog uit) : ![]() Als alles eenmaal gemonteerd is ziet ge er niet veel van, behalve als ge het model omdraait : ![]() |
#13
|
|||
|
|||
De behuizing van de koplampen is een zware bevalling. Het is telkens een beetje aanpassen en schuren, vergelijken met de foto's van de 1/1 en opnieuw aanpassen.
Zo zijn ze origineel op de Hotwheels auto : ![]() Dit is één van de tussen-stappen : ![]() En dit is de aanpassing van vandaag : ![]() Het zal nog een flinke klus worden om de glaasjes in de juiste vorm te krijgen. Légende-miniatures heeft een short-nose versie, maar deze is dan weer té kort in vergelijking met het origineel : ![]() Volgende stap is de achterwand maken waar de koplamp op komt te zitten, hopelijk lukt het want de vorm is best wel ingewikkeld. De linker achterwand voor de koplamp is klaar, de plamuur moet nog wat geschuurd worden : ![]() Maar de rechter achterwand wou maar niet passen. Nu bleek dat de vorm van de plasticard kap die ik had gemaakt niet hetzelfde was als die van de linker kant. Op deze foto is te zien dat de zijkant schuin staat en niet loodrecht zoals bij de linker. De zijkant loopt iets naar binnen toe : ![]() Ik wou de hele plasticard kap eraf halen en een nieuwe maken, maar omdat het mij een pak werk had gekost om de juiste vorm in die kap te krijgen, heb ik voor een andere oplossing gekozen. Eerst een gleufje in de kap maken : ![]() Dan de zijkant een beetje naar buiten plooien en er een stukje plasticard tussen gelijmd : ![]() De gleuf opvullen met stukjes plasticard, wat CA-lijm erover en laten drogen om te plamuren en schuren : ![]() Ben blij dat het gelukt is, nu past de achterwand er wel in. |
#14
|
|||
|
|||
Even een dryfit met de achterwand (deze is bijna identiek van vorm als de linker) :
![]() De afmeting van de plasticard kap is nu goed (gelukkig maar). Er zijn zo van die dagen dat alles lukt. Vandaag is zo'n dag, dus tijd om de moelijkste dingen te doen. Op het F-chat.eu form gaf Rayman mij de tip (waarvoor dank) om de haaienvin vast te maken door een sleuf in het metaal te maken. Dus eerst een lijntje met potlood tussen de 2 gaatjes getrokken en met een bang hart met de losse hand de sleuf erin geslepen : ![]() ![]() De PE haaienvin als mal gebruikt om een stukje plasticard te vormen : ![]() En voila : ![]() Het zit héél stevig vast en is ook wat dikker dan de PE versie : ![]() Aan de binnenkant moet het nog wat bijgewerkt worden : ![]() |
#15
|
||||
|
||||
respect voor de werken en de tijd die hier al insteekt. knap!
__________________
gr Pieter |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|