De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 08-01-2015, 18:26
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Dag Djoene,

Dat zijn inderdaad metalen draadjes van 0,2 mm. Ik ken het probleem met de rubberen slangetjes, electriciteitsdraad uit electronische toestellen of visdraad die soms worden gebruikt voor bekabeling. Daarom kan je best voor metaal of soldeertin kiezen als het in vorm moet blijven.
Als de vorm weinig belang heeft kan je gerust de "oude vertrouwde" materialen gebruiken, dat heeft ook het voordeel dat het weinig kost.

Deze kabeltjes waren bijgeleverd door MFH, maar ik heb ooit een heel assortiment soldeerdraad aangekocht in alle mogeijke diktes (van O,2mm tot 1mm) van het merk Plusmodel om zulke dingen te maken. Te krijgen bij de betere modelbouwboer ;-)
Old 18-01-2015, 16:05
Dominique's Avatar
Frecking Nuts ...

Update. De motor kan ongeveer als afgewerkt worden beschouwd.
Zijn sinds de vorige berichten nog toegevoegd:

- startmotor
- generator
- oliefilter
- voorste poelies
- drie "breathers", dat zijn die 3 pijpen met die gasfilterkes op. Hoe noem je dat eigenlijk in het nederlands?
- het tweede deel van de benzineleiding en de benzinepomp
- de uitlaten
- een PE-schildje bovenaan, vlak naast de oliefilter.

Moet nog worden gedaan:
- de V-riem, maar met het gevaar die telkens opnieuw naar de knoppen te helpen bij het vastnemen van de motor ga ik die pas toevoegen vlak voor de motor wordt ingebouwd.
- de toevoer- en terugvloeislang van en naar de radiator. Die zal ik ook dan pas monteren omwille van de pasproblemen die ik onvermijdelijk ga hebben als ik ze nu aanbreng.

Rest me nog dit te vermelden: de voorste steunbalken waarop de ophanging, radiator en de motorsteunen moet worden aangesloten zijn samengebouwd uit 3 onderdelen. Witmetalen onderdelen zoals in deze kit ook zo goed als al de rest. Die witmetalen onderdelen zijn van nature nogal buigzaam zodat ik problemen voorzie om alles mooi uitgelijnd te krijgen. Ik ga een poging doen om die onderdelen te vervangen door messing, dat zacht genoeg is om in te werken, maar toch stevig genoeg is om niet te beginnen buigen als ik het een beetje té nadrukkelijk bekijk.
Mocht het niet tegoei lukken, dan hebben we nog altijd de originele onderdelen, dus geen probleem.

Attached Images
File Type: jpg DSC19858.jpg (180.5 KB, 1113 views)
File Type: jpg DSC19859.jpg (191.7 KB, 1088 views)
File Type: jpg DSC19860.jpg (139.0 KB, 1118 views)
File Type: jpg DSC19861.jpg (226.0 KB, 1107 views)
File Type: jpg DSC19864.jpg (197.4 KB, 1094 views)
Old 18-01-2015, 16:22
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!

Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Rest me nog dit te vermelden: de voorste steunbalken waarop de ophanging, radiator en de motorsteunen moet worden aangesloten zijn samengebouwd uit 3 onderdelen. Witmetalen onderdelen zoals in deze kit ook zo goed als al de rest. Die witmetalen onderdelen zijn van nature nogal buigzaam zodat ik problemen voorzie om alles mooi uitgelijnd te krijgen. Ik ga een poging doen om die onderdelen te vervangen door messing, dat zacht genoeg is om in te werken, maar toch stevig genoeg is om niet te beginnen buigen als ik het een beetje té nadrukkelijk bekijk.
Mocht het niet tegoei lukken, dan hebben we nog altijd de originele onderdelen, dus geen probleem.
Ben wel benieuwd hoe je dat gaat namaken. Ga je eerst een soort template maken obv het originele onderdeel? Of wordt het "freehand" (als je begrijpt wat ik bedoel)?

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
Old 18-01-2015, 16:30
Dominique's Avatar
Frecking Nuts ...

Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Ben wel benieuwd hoe je dat gaat namaken. Ga je eerst een soort template maken obv het originele onderdeel? Of wordt het "freehand" (als je begrijpt wat ik bedoel)?
Ik kan het originele onderdeel gebruiken als template, maar dat zou dan waarschijnlijk moeten worden opgeofferd in de loop van het proces. Dat ga ik niet riskeren. Het wordt dus "freehand"-werk, waarbij meten, passen en vergelijken cruciaal zal zijn. Eigenlijk meer meten en vergelijken dan stukken bouwen, maar goed...

We zullen zien wat er uit komt.

Als ik alles goed overdenk, ik zou me wat minder moeten laten zot maken door mijn collega-modelbouwers, en gewoon doorbouwen. Maar ja, ge kent mij hé?
Old 18-01-2015, 16:34
Dominique's Avatar
Frecking Nuts ...

By the way, ik zal het hele proces proberen vast te leggen op foto. Stap voor stap zodat je een idee hebt hoe alles tot stand komt (of zou moeten).
Old 18-01-2015, 17:10
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!

Ok, misschien even uitleggen wat ik met "template". Ik heb al meerdere plekken gezien waar deze oplossing wordt gebruikt. Om het duidelijk te maken heb ik jouw foto even geleend en uitgebreid . De groene strepen stellen metalen buisjes (oid) voor die op sleutelpunten zijn neergezet in bijvoorbeeld een houten ondergrond. Je kan het originele onderdeel daarvoor als "template" gebruiken zonder deze te beschadigen. Vervolgens kan je dan de nieuwe metalen/messing onderdelen op maat maken zodat ze er precies in passen en op elkaar aansluiten. Solderen zou daarna een peuleschil moeten zijn...(Toch?)

Attached Images
File Type: jpg DSC19864.jpg (205.3 KB, 1067 views)

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
Old 18-01-2015, 17:36
Dominique's Avatar
Frecking Nuts ...

Geef mijne foto eens terug gij

Wel ja, als je het op die manier bekijkt, dan gebruik ik inderdaad een template ja. Ik versta er onder dat je het originele effactief gaat opdelen in verschillende delen die je in één go kan maken. Dat houdt dan in dat je je onderdeel moet opofferen.

Jouw methode is eigenlijk ongeveer hetgeen ik in het hoofd had: Je breekt het onderdeel in je hoofd af tot enkelvoudige stukken, die moet je zien uit te lijnen en dan samen te solderen. Dat solderen is nog het minste. Uitlijnen is de sleutel to succes.
Old 18-01-2015, 19:29
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Ik begin het ook te begrijpen;

Als alles lukt, heb je op 't eind gewoon 2 Ferrari's

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 01-02-2015, 22:32
djoene djoene is offline
De Paddock Rookie

nismo , ik denk dat er 3 zullen worden

Hmmm ben wel benieuwd naar die werkwijze. Sommige dingen zijn nu eenmaal moeilijk uit te leggen ...
Old 17-02-2015, 21:30
Dominique's Avatar
Frecking Nuts ...

Ik heb de achterste ophanging aangebracht, inclusief de as en al hetgeen daar achteraan zit weggestouwd. Wel heb ik nog even de benzineleiding doorgetrokken tot aan de benzinetank, alsook de terugvloeileiding van de benzine. Beide (gele leidingen) waren niet in de kit voorzien (wel vooraan aan de motor, eigenaardig genoeg niet aan de tank).

Ook de olieleiding tussen de motor en het extra oliereservoir was niet voorzien (zwarte leiding).

Let niet op de stofdeeltjes, dat is wat resin-gruis door schuurwerkzaamheden aan de body, dus die worden binnenkort gewoon weggeblazen.

Attached Images
File Type: jpg DSC19876.jpg (151.8 KB, 900 views)
File Type: jpg DSC19877.jpg (144.0 KB, 909 views)
File Type: jpg DSC19878.jpg (297.6 KB, 881 views)
File Type: jpg DSC19879.jpg (184.4 KB, 909 views)
Old 17-02-2015, 21:46
Dominique's Avatar
Frecking Nuts ...

Schuurwerkzaamheden aan de body dan. Ik heb er voor gekozen de uitsparingen aan de zijkant van de body open te maken in plaats van ze gewoon zwart te schilderen. Dus moest de Dremel er in om eerst de overtollige resin langs binnen weg te halen. Dat ging goed todat een uitschuiver een domper op de vreugde zette. Dus moest de dunne scheiding tussen de 2 uitsparingen opnieuw gemaakt worden met een stukje messing.
Nu nog een beetje cosmetische reparatiewerken en dan is dat ook alweer gedaan.

De motorkap had ik graag scharnierend gehad. Ik heb een liefde-haat verhouding met modellen waarvan de motorkap naast de auto ligt om de motor te kunnen showen. Ik vind dat ge ofwel de motorkap open of gesloten moet bouwen, OF indien practisch mogelijk werkend zoals op de wagen. Dus kies ik in dit geval voor het laatste.
De scharnieren op een 250GTO zijn heel rudimentair, en dus is er weinig of geen werk aan, het is gewoon een kwestie van een beetje mikken, passen en uitlijnen.
Het komt er op neer 2 gebogen armen aan de motorkap te bevestigen, en die naar een buisje te leiden dat onder de body wordt vastgezet.
We hebben bij deze dus een werkende motorkap.

Attached Images
File Type: jpg DSC19880.jpg (120.4 KB, 909 views)
File Type: jpg DSC19881.jpg (127.4 KB, 848 views)
File Type: jpg DSC19883.jpg (151.8 KB, 870 views)
File Type: jpg DSC19884.jpg (96.6 KB, 858 views)
File Type: jpg DSC19885.jpg (101.4 KB, 835 views)
Old 17-02-2015, 22:32
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Fascinerende kit

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 24-02-2015, 00:00
djoene djoene is offline
De Paddock Rookie

Old 24-02-2015, 17:56
Rocknrolla's Avatar
Rocknrolla Rocknrolla is offline
De Paddock Regular

Fascinerend inderdaad en ook nog eens een interessante WIP om te volgen.
Ziet er allemaal heel netjes uit tot in de details.
Reply With Quote
Old 19-03-2015, 23:14
Dominique's Avatar
Frecking Nuts ...

Wat betreft de voorste ophanging heb ik mezelf terug tot de orde geroepen, omwille 2 redenen:
1. het werk dat er in zou kruipen zou betekenen dat deze bouw serieus uitloopt,
2. maar vooral het feit dat een zelfgemaakte constructie heel stijf zou worden. Dat houdt in dat als ik nog maar een halve millimeter scheef zou zitten die niet meer kon worden gerecupereerd door het onderdeel te buigen. Dat kan ik nu wel met dat witmetaal, dus ik houdt het hierbij.

De bestaande onderdelen heb ik dan maar gespoten en ingebouwd. Het uitlijnen zal ik wel op de goeie ouwe manier doen: ijzer buigen.

Attached Images
File Type: jpg DSC19889.jpg (219.5 KB, 748 views)
File Type: jpg DSC19891.JPG (147.9 KB, 703 views)
File Type: jpg DSC19892.JPG (304.7 KB, 732 views)
File Type: jpg DSC19896.JPG (152.2 KB, 725 views)
File Type: jpg DSC19886.JPG (187.1 KB, 728 views)
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 17 (0 members and 17 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules