|
|
|
Thread Tools | Rate Thread |
|
||||
|
||||
Wat een prachtig model weer guy! Kan er op een volgende meeting niet eens een demo over afplakken gegeven worden? Hier heb ik meestal nogal wat problemen mee...
Tom |
|
||||
|
||||
Quote:
En wat gebruik je hiervoor? Zo te zien is dit zeker een meerwaarde voor het model en komt het echter voor. Last edited by Sennake; 30-12-2007 at 16:29. |
|
||||
|
||||
Ziet er allemaal zeer netjes uit.
|
|
||||
|
||||
Quote:
Aha, nu weet ik weer waar ik mijn "chiclette" geplakt heb. Effen serieus nu, mooi project Guy, en de extra problemen die opduiken worden hier ook nog eens goed opgelost.
|
||||
|
||||
Allez vooruit, we hebben weer eens wat verder gedaan tussen de feesten door.
Zoals in de vorige post al beloofd, heb ik de onderzijde van het chassis onderworpen aan een weathering met de airbrush. Ik heb tinten van "sand" en "matzwart" gebruikt. Als voorbeeld kon ik een foto gebruiken die ik genomen heb in Ieper (eveneens een asfaltrally) toen Snijers zijn Toyota Celica GTFour op zijn dak gelegd had op nauwelijks 100m van waar wij stonden... Eens het chassis klaar, kan het model op zijn wielen gezet worden en heb ik al meteen één van de afgewerkte stoelen op zijn plaats gelijmd om te zien wat dat geeft. Het is de stoel van "Dany Sparco", de broer (blijkbaar) van "Patrick Sparco" De stoel van Patrick zelf heb ik er nog niet ingelijmd om eerst enkele detailfoto's te kunnen tonen. Aan de voorzijde werden beide stoelen namelijk ingewreven met witte houtlijm, waaraan een druppeltje Dreft toegevoegd werd om te vermijden dat de lijm wegtrekt na het aanbrengen, en vervolgens heb ik er rijkelijk "Rangerink" poeder (superfine) overgestrooid. Na droging werd aan de achterzijde met behulp van Tamiya masking tape een mal gemaakt (uit 3 stukken) die overgedragen werd op CF-decal, en daarna werden de CF-stukken aangebracht met veel sol. Eens alles door en door droog was heb ik de "Patrick Sparco" decal uit de CBCom-set aangebracht, en ik ben er niet zo enthousiast over: zelfs na gebruik van overvloedig veel sol en afdekking met matvernis zie je nog steeds de draagfilm zitten. In werkelijkheid valt het wel minder op dan op de foto, en nu ik beslist heb om ook pilotenfiguurtjes te gaan gebruiken zal je er uiteindelijk ook niet zo veel van zien. Tenslotte heb ik de binnenzijde van de stoelen gedrybrusht met Tamiya weathering masters. Last edited by Sennake; 30-12-2007 at 16:26. |
|
||||
|
||||
Pilotenfiguurtjes dus. Omdat ik toevallig over een goede foto beschik van Snijers in zijn raceoverall in 1997, omdat ik ook een blad decals heb met "Bastos"-sponsors op, en omdat ik het wel een mooie livery vond heb ik dus beslist om figuren in de Ford te zetten.
Eerst werden de figuren uit de Tamiya 1/24-set ontdaan van alle bramen, wat niet zo simpel is omdat de figuren niet uit plastic bestaan, maar wel uit rubber. Dat schuurt veel moeilijker maar heeft wel het voordeel dat ze later iets beter hanteerbaar zijn om ze in hun stoeltjes te wringen. Daarna werden de figuren met witte primer gespoten, en na droging heb ik alvast Snijers zijn overall geschilderd met matrood, behalve daar waar de witte strepen staan. Die heb ik met matwit geschilderd. Na een dagje drogen werden de Bastos-decals aangebracht en de gouden lijntjes werden achteraf geschilderd om er zeker van te zijn dat ze niet zouden overlapt worden door de letters. Tenslotte heb ik het geheel een laagje matvernis gegeven met de spuitbus, om de basis te beschermen tegen wat er nu nog moet komen: het aanbrengen van schaduwpartijen en opgelichte delen (soort van weathering eigenlijk, maar dan voor kleren). Ook de detailschildering moet nog gebeuren. De hoofden zijn ook al gemonteerd en in witte primer gezet, waarna ze een laag glanzend witte autolak ontvangen hebben. Na droging heb ik met losse lettertjes uit een 1/43 Belgische nummerplaten-set de Bastos-sponsors aangebracht, want zo'n kleine decals zitten niet in mijn Bastos-setje. Overigens heb ik al zo'n 2de blad besteld want de Bastos-decals met de juiste afmetingen zijn al op en ik moet nog aan Colebunders beginnen... Na de letters was het de beurt aan de Bastos-logo's bovenop de helmen. Daar had ik helemaal niets voor in die afmetingen, en dus heb ik ze maar met de hand geschilderd. Een beetje zwarte verf en een beetje goudverf, een dun penseeltje en heel wat geduld deden wonderen, ook al is het logo maar 3mm en zal je er achteraf waarschijnlijk niets meer van zien. Na de figuren ben ik begonnen aan de onderdelen voor het interieur zoals de versnellingspook en de handrem. Die heb ik een beetje extra gedetailleerd, maar ook weer niet te veel omdat een WRC er aan de binnenzijde anders uitziet dan een Cosworth, en om het extra moeilijk te maken ziet die van Snijers er dan weer anders uit dan een fabrieks-WRC. Ik heb maar weinig referentiefoto's, maar ik weet bv dat een fabrieks-WRC een andere versnellingspook heeft dan een Cosworth, maar dat Snijers dan weer voor de klassieke Cosworth-pook gekozen heeft. Dus die heb ik dan ook ongemoeid gelaten. Bij de handrem weet ik het niet zeker omdat ik er geen enkele foto van heb in Snijers' auto, dus daar heb ik wat giswerk voor gebruikt. Last edited by Sennake; 11-04-2009 at 00:25. |
|
||||
|
||||
Ook het dasboard heb ik al helemaal afgewerkt. Eerst werd het bekleed met de "Rangerink"-methode, waarna het matzwart geschilderd werd. Daarna heb ik de decals aangebracht zodat ik wist waar ik de gaatjes moest boren voor de schakelaars. Daarna werden die gaatjes uitgeboord en heb ik er mish-mash schakelaars ingezet. Niet te veel, "if it looks right, it is right". Tenslotte werd alles gebrybrusht om de zwarte onderdelen te laten oplichten.
De voetensteun werd bekleed met CF-decal, en het stuur kreeg dezelfde "Rangerink"-behandeling. Na droging heb ik er een klein stukje bekleding uitgepeuterd om er met gele decal het midden van het stuur op aan te duiden. Daarna werd ook het stuur gedrybrusht. De tank werd zilver gespoten, details werden geschilderd, waarna alles een wash kreeg met smoke. Hier zijn de onderdelen die nog alleen maar een basiskleur kregen, en die ik nog verder moet detailleren en afwerken. Nog werk aan de winkel dus... Last edited by Sennake; 30-12-2007 at 16:29. |
|
||||
|
||||
Echt prachtig werk, Guy.
Het kan mij alleen maar helpen want ik begin er binnenkort aan maar dan wel de Ieper versie. |
|
||||
|
||||
Wat kun je hier nog aan toevoegen
|
|
||||
|
||||
Gewoon met wat Tamiya X-19 Smoke de diepergelegen delen inkleuren zodat ze wat meer "schaduweffect" krijgen en er tegelijkertijd ook een beetje gebruikt en geölied uitzien. Het is echt een heel simpele bewerking die een ongelooflijk veel beter resultaat oplevert.
|
|
||||
|
||||
Hold that thought tot we de agenda van onze volgende meeting opstellen, en we aan de clubleden vragen wat ze graag behandeld zouden zien, dan kan je deze suggestie doen.
|
|
||||
|
||||
De basis van de wheatering heb je mooi gelegd met de airbrush, maar ik mis de afwerking nog een beetje; strepen van opvliegende stenen, spatten van water/olie die uitlopen enz.
Dit had nochtans opgelost kunnen worden met de haardroger. Je kan duidelijk zien dat de decal niet in de structuur "is gaan zitten". Met hete lucht duw je hem als het ware erin. Het gebruik van de haardroger is wat tricky voor decals op een carrosserie, maar hier had het veilig gekunnen. Nu dat de vernis eroverstaat, kan je er niets meer aan doen. Geniaal gevonden natuurlijk, alleen wat spijtig dat ze vergeeld zijn. Bangelijk mooi geschilderd! Dat is nu eens iets wat ik nooit uit mijn vingers zal krijgen. De gele vierkantjes onderaan de middenconsole zijn drukknoppen. Die hadden misschien wat meer diepte mogen hebben. Voor de rest ziet het dashboard er erg goed uit. ps. het is Ranger Ink, niet Rangerink... als uitvinder van de toepassing, vind ik toch dat de schrijfwijze dient gerespecteerd te worden. |
|
|||||
|
|||||
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Daar ben ik me wel van bewust, maar ik vind de manier waarop sommige Paddockers deze productnaam uitspraken toen we het ding nog maar pas kenden, wel plezant. Daarom dat ik het tussen aanhalingstekens schrijf. Maar just is just en niet iedereen kent de achtergrond van dit verhaal: Ranger Ink dus |
|
||||
|
||||
Hier kan ik weinig aan toevoegen maar wel heel veel uit leren. Zo heb ik mijn weathering bij de Subaru onderaan wat aangepast. Ook het drybrushen met de setjes heb ik meteen gedaan met oog op wat ik hier zag. Het enige dat me niet lukt is smoke aanbrengen op witte oppervlakten, brrrrr...
Nu waag ik me aan carbon, ben benieuwd... En misschien knal ik ook eens zo'n schakelaartjes erin. Hoe boor jij je gaatjes dan??
|
||||
|
||||
Quote:
Iets meer in deze trend. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|