De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 18-11-2007, 21:45
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ford Escort WRC - Circuit des Ardennes 1997 - Snijers/Colebunders - Tamiya - 1/24

Lang geleden dat ik nog eens een rallywagen op 1/24 gebouwd heb. Welnu, we zullen de rallyliefhebbers niet langer op hun honger laten zitten en
er eens invliegen zie. De Ducati staat te drogen en aangezien ik niet bij de pakken wil gaan neerzitten heb ik besloten om eens werk te maken van een transkit van C.B. Com om een Escort groep A om te bouwen tot WRC.

Het gaat om deze Escort, waarmee Snijers de rally "circuit des Ardennes" reed (en niet aan de finish kwam) in 1997:



Het voorbereidend werk van deze transkit heeft een ganse dag geduurd. Om te beginnen moest de voorbumper weggezaagd worden om er de resin bumper in te krijgen. Maar die bumper is een ramp (net als alle andere onderdelen van CBCom trouwens) omdat hij vergeven is van de luchtbellen, en omdat hij bovendien niet past: hij is aan beide kanten wel 2 mm te groot; zo groot zelfs dat de binnenkant van de bumper niet eens de wielkassen van de Escort raken! Dus heb ik een dikke blob Milliput tussen de wielkassen en de resin bumper geduwd, een dag laten drogen, en daarna de bumper aan beide zijden meer dan 2mm weggeschuurd.



Natuurlijk had ik toen geen enkele structuur meer in de voorbumper, dus heb ik die moeten sculpteren... De pijltjes duiden stukken aan die er wit uitzien, en die geheel uit Milliput bestaan omdat daar geen plastic én geen resin zat.



Achteraan hetzelfde probleem. Eerst moest de achterspoiler weggezaagd worden, maar omdat de body hol is hou er niets meer over eens de spoiler weggezaagd is, behalve een gapend gat. Nadat ik een 3-tal dozijn luchtbelputjes opgevuld had met resin stukjes, heb ik de achterspoiler tot een aanvaardbaar onderdeel geschuurd en hem achteraan op de Escort gelijmd met véél secondenlijm, om alle reten en naden op te vullen. De pijltjes duiden de plaatsen aan waar zeker nog een boel werk is.



Vooraan heb ik ondertussen al een redelijk goede benadering van het origineel kunnen modelleren, maar achteraan moet de lijm eerst drogen zodat ik ook daar kan beginnen schuren en vijlen totdat alles een beetje past...



Een overzichtsfoto toont dat het vanop een afstand al ergens begint op te gelijken, maar van dichtbij is er nog een heleboel schuurwerk te doen!

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_01.jpg
Views:	2881
Size:	488.1 KB
ID:	8113   Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_02.jpg
Views:	2841
Size:	433.9 KB
ID:	8114   Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_03.jpg
Views:	2753
Size:	341.3 KB
ID:	8115   Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_04.jpg
Views:	2826
Size:	380.3 KB
ID:	8116   Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_05.jpg
Views:	2778
Size:	504.0 KB
ID:	8117  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 18-11-2007, 22:10
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Stoflongen op komst blijkbaar ....

Ben benieuwd. Meebrengen volgend weekend AUB!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #3  
Old 18-11-2007, 23:14
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Ben blij u nog eens een rally wagen te zien bouwen .En wat voor één,één die vele mensen graag in hun collectie zouden willen staan hebben.
Grts Vinnie.
Reply With Quote
  #4  
Old 19-11-2007, 20:50
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Ahaaaa, die ga ik zeker in de gaten houden want ik wil ook nog eens enkele Escort WRC's bouwen waaronder deze. Ik weet niet of ik de CB COM uitvoering heb. Maar er bestaan ook resinonderdelen van Renaissance dus als deze echt niet te doen zijn...??

__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #5  
Old 19-11-2007, 21:14
gofastfreddy's Avatar
gofastfreddy gofastfreddy is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: oostnieuwkerke
Posts: 466
de renaissance versie is wel beter , ik heb er indertijd 2 gemaakt de belgacom versie en de versie dat sennake aan het maken is .

spijtig dat ik ze weg gegeven heb
Reply With Quote
  #6  
Old 19-11-2007, 23:14
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ik denk dat het de eerste keer is hier op het forum dat we een bolide van "de lange van Alken" zien passeren. CB Com heeft inderdaad niet de reputatie van Renaissance en dat blijkt toch maar weer eens.

Succes ermee!
Reply With Quote
  #7  
Old 20-11-2007, 00:14
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Ik denk dat het de eerste keer is hier op het forum dat we een bolide van "de lange van Alken" zien passeren. CB Com heeft inderdaad niet de reputatie van Renaissance en dat blijkt toch maar weer eens.

Succes ermee!
Dan wordt het tijd dat ik de "Lange" zijne Rip-Curl- Subaru verder ga afwerken.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #8  
Old 20-11-2007, 00:41
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: Oostende
Posts: 353
Allee Guy zo te zien veel werk...courage zou ik zeggen.

J.
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 20-11-2007, 01:00
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Dan wordt het tijd dat ik de "Lange" zijne Rip-Curl- Subaru verder ga afwerken.
lap, die was ik weeral knal vergeten. Niet de eerste keer dus...
Reply With Quote
  #10  
Old 20-11-2007, 02:56
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
lap, die was ik weeral knal vergeten. Niet de eerste keer dus...
En mijn 2 ripcurl versies en de GT3 niet vergeten...

Ik heb deze wagen ook nog gemaakt maar met de renaissance transkit. En zo te zien paste die veel beter dan de transkit van CBCom. Maar dat zal van u wel dik in orde komen.

Ik ben fan en volg iedere stap !!
Reply With Quote
  #11  
Old 20-11-2007, 07:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
lap, die was ik weeral knal vergeten. Niet de eerste keer dus...
Maar wel de eerste keer dat er een rallywagen van Snijers gebouwd wordt in de beroemde "Bastos"-livery, en ik vermoed dat het vooral dat was wat je bedoelde...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 20-11-2007, 07:46
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by scoobyfreak View Post
Ik heb deze wagen ook nog gemaakt maar met de renaissance transkit. En zo te zien paste die veel beter dan de transkit van CBCom.
Zonder de Renaissance kit ooit gezien te hebben ben ik daarvan overtuigd. Deze CBCom-transkit is echt niets voor een beginneling. "Don't try this at home" zou ik bijna durven zeggen. Maar ik heb er vertrouwen in dat het wel goed komt hoor, alleen ben ik al 2 volle dagen lang aan het schuren, snijden, boetseren en vijlen...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 28-11-2007, 23:30
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Wie het model in Nieuwegein gezien heeft, wist al dat ik het ondertussen in witte primer en 2 lagen witte Tamiya lak gezet had. Hiervan heb ik geen foto's genomen omdat er weinig aan te zien viel, en bovendien is er niets zo moeilijk als het fotograferen en goed weergeven van een wit model (je ziet er geen diepte in).

Maar nadat we terug waren van Nieuwegein ben ik direct begonnen met het afplakken van het model, en dan is er wel iets te zien. Eerst heb ik alle contouren afgeplakt met de beruchte blauwe tape van 3M, en daarna heb ik alle vlakken opgevuld met Tamiya masking tape. Ook de binnenzijde van de Ford werd geheel afgeplakt om geen verfindringing te krijgen op ongewenste plaatsen.





Planmatig was het alleen nodig geweest om de achterbumper af te plakken omdat daarvan geen decal voorzien is in de kit, alle andere vlakken zitten in de kit als decal. Maar omdat ik niet weet of het rood door gaat schijnen door de witte decals, heb ik het zekere voor het onzekere genomen en alle witte vlakken afgeplakt. Nu heb ik zelfs nog de keuze: ofwel gebruik ik de witte decals niet en breng ik alleen de gouden aflijningen aan en de sponsors, ofwel gebruik ik ze wel en zullen ze alvast niet lichtroze worden omwille van de onderliggende rode kleur. De beslissing over wat ik juist ga doen zal ik pas kunnen nemen als de rode verf door en door droog is, en ik dus alle spuitfoutjes kunnen bijwerken heb, en wanneer de opstaande scheidingslijn tussen rood en wit weggepolierd is.

Ondertussen is het rood ook al gespoten, niet met Tamiya TS-08 Italian Red, maar wel met Tamiya TS-49 Bright Red. Dat rood komt veel beter overeen met het rood van de sponsors op het decalblad, en ook op de referentiefoto's is te zien dat Bastos voor een feller rood gekozen heeft in 1997 (mogelijk beïnvloed door het fellere rood van Marlboro op de Ferrari's in 1996)...

Ik heb eerst het bright red gedecanteerd in mijn airbrush om voorzichtig een mistcoat te kunnen zetten op de moeilijk te bereiken plaatsen zoals onder de achterspoiler en in de openingen van de voorspoiler. Dat leverde een raar effect op waarbij de mistlaag als het ware afgedekt werd met een soort van "stoflaag" bestaande uit verfdeeltjes. Na een uurtje drogen kon ik die stoflaag echter gemakkelijk wegschuren met wat 3200 grid schuurpapier en wat water.

De wet coat heb ik daarna gezet, recht uit de spuitbus.

Na enkele uren heb ik de maskeertape verwijderd om te vermijden dat de verf té droog is en letterlijk afbreekt bij het verwijderen van de tape. Maar droog is het model zeker nog niet, dus nu is het devies: AFBLIJVEN!!





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_06.jpg
Views:	2895
Size:	387.8 KB
ID:	8318   Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_07.jpg
Views:	2494
Size:	383.4 KB
ID:	8319   Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_08.jpg
Views:	2347
Size:	492.9 KB
ID:	8320   Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_09.jpg
Views:	2267
Size:	497.6 KB
ID:	8321   Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_10.jpg
Views:	2152
Size:	426.0 KB
ID:	8322  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 29-11-2007, 01:22
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Tja Guy, dat ziet er prima uit.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #15  
Old 29-11-2007, 11:09
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Zalige wrc met een allom bekende livery. Zeer mooi gespoten !
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.