|
|
|
Thread Tools | Rate Thread |
#1
|
||||
|
||||
Ford Escort WRC - Circuit des Ardennes 1997 - Snijers/Colebunders - Tamiya - 1/24
Lang geleden dat ik nog eens een rallywagen op 1/24 gebouwd heb. Welnu, we zullen de rallyliefhebbers niet langer op hun honger laten zitten en
er eens invliegen zie. De Ducati staat te drogen en aangezien ik niet bij de pakken wil gaan neerzitten heb ik besloten om eens werk te maken van een transkit van C.B. Com om een Escort groep A om te bouwen tot WRC. Het gaat om deze Escort, waarmee Snijers de rally "circuit des Ardennes" reed (en niet aan de finish kwam) in 1997: Het voorbereidend werk van deze transkit heeft een ganse dag geduurd. Om te beginnen moest de voorbumper weggezaagd worden om er de resin bumper in te krijgen. Maar die bumper is een ramp (net als alle andere onderdelen van CBCom trouwens) omdat hij vergeven is van de luchtbellen, en omdat hij bovendien niet past: hij is aan beide kanten wel 2 mm te groot; zo groot zelfs dat de binnenkant van de bumper niet eens de wielkassen van de Escort raken! Dus heb ik een dikke blob Milliput tussen de wielkassen en de resin bumper geduwd, een dag laten drogen, en daarna de bumper aan beide zijden meer dan 2mm weggeschuurd. Natuurlijk had ik toen geen enkele structuur meer in de voorbumper, dus heb ik die moeten sculpteren... De pijltjes duiden stukken aan die er wit uitzien, en die geheel uit Milliput bestaan omdat daar geen plastic én geen resin zat. Achteraan hetzelfde probleem. Eerst moest de achterspoiler weggezaagd worden, maar omdat de body hol is hou er niets meer over eens de spoiler weggezaagd is, behalve een gapend gat. Nadat ik een 3-tal dozijn luchtbelputjes opgevuld had met resin stukjes, heb ik de achterspoiler tot een aanvaardbaar onderdeel geschuurd en hem achteraan op de Escort gelijmd met véél secondenlijm, om alle reten en naden op te vullen. De pijltjes duiden de plaatsen aan waar zeker nog een boel werk is. Vooraan heb ik ondertussen al een redelijk goede benadering van het origineel kunnen modelleren, maar achteraan moet de lijm eerst drogen zodat ik ook daar kan beginnen schuren en vijlen totdat alles een beetje past... Een overzichtsfoto toont dat het vanop een afstand al ergens begint op te gelijken, maar van dichtbij is er nog een heleboel schuurwerk te doen! |
#2
|
||||
|
||||
Stoflongen op komst blijkbaar ....
Ben benieuwd. Meebrengen volgend weekend AUB!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#3
|
||||
|
||||
Ben blij u nog eens een rally wagen te zien bouwen .En wat voor één,één die vele mensen graag in hun collectie zouden willen staan hebben.
Grts Vinnie. |
#4
|
||||
|
||||
Ahaaaa, die ga ik zeker in de gaten houden want ik wil ook nog eens enkele Escort WRC's bouwen waaronder deze. Ik weet niet of ik de CB COM uitvoering heb. Maar er bestaan ook resinonderdelen van Renaissance dus als deze echt niet te doen zijn...??
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#5
|
||||
|
||||
de renaissance versie is wel beter , ik heb er indertijd 2 gemaakt de belgacom versie en de versie dat sennake aan het maken is .
spijtig dat ik ze weg gegeven heb |
#6
|
||||
|
||||
Ik denk dat het de eerste keer is hier op het forum dat we een bolide van "de lange van Alken" zien passeren. CB Com heeft inderdaad niet de reputatie van Renaissance en dat blijkt toch maar weer eens.
Succes ermee! |
#7
|
||||
|
||||
Dan wordt het tijd dat ik de "Lange" zijne Rip-Curl- Subaru verder ga afwerken.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#8
|
||||
|
||||
Allee Guy zo te zien veel werk...courage zou ik zeggen.
J. |
#9
|
||||
|
||||
lap, die was ik weeral knal vergeten. Niet de eerste keer dus...
|
#10
|
||||
|
||||
En mijn 2 ripcurl versies en de GT3 niet vergeten...
Ik heb deze wagen ook nog gemaakt maar met de renaissance transkit. En zo te zien paste die veel beter dan de transkit van CBCom. Maar dat zal van u wel dik in orde komen. Ik ben fan en volg iedere stap !! |
#11
|
||||
|
||||
Maar wel de eerste keer dat er een rallywagen van Snijers gebouwd wordt in de beroemde "Bastos"-livery, en ik vermoed dat het vooral dat was wat je bedoelde...
|
#12
|
||||
|
||||
Zonder de Renaissance kit ooit gezien te hebben ben ik daarvan overtuigd. Deze CBCom-transkit is echt niets voor een beginneling. "Don't try this at home" zou ik bijna durven zeggen. Maar ik heb er vertrouwen in dat het wel goed komt hoor, alleen ben ik al 2 volle dagen lang aan het schuren, snijden, boetseren en vijlen...
|
#13
|
||||
|
||||
Wie het model in Nieuwegein gezien heeft, wist al dat ik het ondertussen in witte primer en 2 lagen witte Tamiya lak gezet had. Hiervan heb ik geen foto's genomen omdat er weinig aan te zien viel, en bovendien is er niets zo moeilijk als het fotograferen en goed weergeven van een wit model (je ziet er geen diepte in).
Maar nadat we terug waren van Nieuwegein ben ik direct begonnen met het afplakken van het model, en dan is er wel iets te zien. Eerst heb ik alle contouren afgeplakt met de beruchte blauwe tape van 3M, en daarna heb ik alle vlakken opgevuld met Tamiya masking tape. Ook de binnenzijde van de Ford werd geheel afgeplakt om geen verfindringing te krijgen op ongewenste plaatsen. Planmatig was het alleen nodig geweest om de achterbumper af te plakken omdat daarvan geen decal voorzien is in de kit, alle andere vlakken zitten in de kit als decal. Maar omdat ik niet weet of het rood door gaat schijnen door de witte decals, heb ik het zekere voor het onzekere genomen en alle witte vlakken afgeplakt. Nu heb ik zelfs nog de keuze: ofwel gebruik ik de witte decals niet en breng ik alleen de gouden aflijningen aan en de sponsors, ofwel gebruik ik ze wel en zullen ze alvast niet lichtroze worden omwille van de onderliggende rode kleur. De beslissing over wat ik juist ga doen zal ik pas kunnen nemen als de rode verf door en door droog is, en ik dus alle spuitfoutjes kunnen bijwerken heb, en wanneer de opstaande scheidingslijn tussen rood en wit weggepolierd is. Ondertussen is het rood ook al gespoten, niet met Tamiya TS-08 Italian Red, maar wel met Tamiya TS-49 Bright Red. Dat rood komt veel beter overeen met het rood van de sponsors op het decalblad, en ook op de referentiefoto's is te zien dat Bastos voor een feller rood gekozen heeft in 1997 (mogelijk beïnvloed door het fellere rood van Marlboro op de Ferrari's in 1996)... Ik heb eerst het bright red gedecanteerd in mijn airbrush om voorzichtig een mistcoat te kunnen zetten op de moeilijk te bereiken plaatsen zoals onder de achterspoiler en in de openingen van de voorspoiler. Dat leverde een raar effect op waarbij de mistlaag als het ware afgedekt werd met een soort van "stoflaag" bestaande uit verfdeeltjes. Na een uurtje drogen kon ik die stoflaag echter gemakkelijk wegschuren met wat 3200 grid schuurpapier en wat water. De wet coat heb ik daarna gezet, recht uit de spuitbus. Na enkele uren heb ik de maskeertape verwijderd om te vermijden dat de verf té droog is en letterlijk afbreekt bij het verwijderen van de tape. Maar droog is het model zeker nog niet, dus nu is het devies: AFBLIJVEN!! |
#14
|
||||
|
||||
Tja Guy, dat ziet er prima uit.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#15
|
||||
|
||||
Zalige wrc met een allom bekende livery. Zeer mooi gespoten !
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|