|
#1
|
||||
|
||||
FIA GT 2004/2005, Ik maak me ernstig zorgen......of toch niet?
Na het zien van de eerste foto's van de nieuwe Maserati voor het FIA GT kampioenschap sta ik in dubio. Moeten we nu blij zijn met zo'n wagen of is dit het begin van het einde. Op een bepaalde manier krijg ik hele nare herinneringen aan het seizoen eind ' 96, seizoen 1997. In de jaren '94-'95-'96 was het BPR Endurance een prachtig kampioenschap, echter met de komst van de Porsche GT1 en de Mercedes CLK GTR werd dit kampioenschap in enkele maanden de nek omgedraaid. In 1998 reden we nog rond met 6 of 8 GT1-wagens.............. Deze wagens waren zo dominant t.o.v. de andere voormalige GT-1 deelnemers zoals de McLaren's, Viper's, Lotussen, Porsche's en Ferrari F40's dat deze vanaf 1997 aan de kant bleven staan wegens geen kans te hebben om een platte prijs te rijden.
Weg prachtkampioenschap, uithuilen en heel langzaam opnieuw beginnen. Nu 8 jaar later kunnen we in een situatie terechtkomen die gelijk is aan eind '96, begin '97. Stel dat de nieuwe Maserati zo dominant gaat worden als dat ie eruit ziet dan heb je geen zin meer om je 1 jaar oude 575 GTC of Saleen in te zetten voor 2005. Over Vipers, Listers en Pagani's durf ik al helemaal niet te denken. Het mag duidelijk zijn dat het ontwerp van de Maserati een maatje meer is als de rest wat we nu zien. Is het nu allemaal hel en ellende dat ik schrijf? Nee er zijn signalen te lezen dat de Maserati niet dominant "mag" worden, is dat wel het geval dan zal er worden ingegrepen. Of een en ander daawerkelijk wordt uitgevoerd zoals het wordt gezegd is de volgende vraag. Ben ik de enigste die bezorgd is over de toekomst van de GT-racerij in Europa? Nee, er staat kritisch stuk over deze kwestie in de Autosport van afgelopen week, middels enkele quotes zal ik de grote lijnen van dat verhaal hier weergeven. Het BPR - Porsche GT1 Mercedes CLK GTR verhaal in een notedop: Quote:
Klein probleem van deze strenge Supercar regels is dat er een behoorlijk groot gat zit in de regelgeving. Deze klasse mag net zoveel modificaties ondergaan als de N-GT wagens. N-GT mag op aero-gebied bijv. meer veranderen als de GT's, dit om het verschil kleiner te maken. De Supercars krijgen dus exra voordelen in de schoot geworpen die niet nodig zijn. Enige gerustellende woorden uit de mond van Ratel doen de onrust enigzins wegnemen: Quote:
Ratel ziet trouwens niet alleen de Supercars als the way to go voor het FIA GT, bepaalde modellen van BMW (6 serie coupe), Toyota, Nissan moeten volgens hem ook in staat worden geacht om met de Maserati te strijden voor ere-metaal. Indien een wagen niet competitief zou zijn dan moeten de reglementen voor de desbetreffende wagen dusdaning worden aangepast dat deze kans hebben op bloemen en bekers. Zoiets zal Ratel niet uit zijn duim zuigen, waarschijnlijk hebben bepaalde merken al een vislijntje uitgeworpen naar Ratel en zijn organisatie...............
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. Last edited by Mark; 12-01-2004 at 21:23. |
#2
|
||||
|
||||
Zoals Ratel zelf zegt : laat ons hopen dat men leert uit de fouten die in de periode '96-'97 gemaakt zijn.
In de hele zaak is er slechts één factor waar ik schrik voor heb : FIA zelf. De "ivoren toren"-mannetjes uit Parijs hebben in het verleden al bij herhaling met absurde reglementen en reglementswijzigingen mooie kampioenschappen de nek om gedraaid. |
#3
|
||||
|
||||
Ik vrees er ook toch wel voor maar blijkbaar is autosport bij de veel rijke mensen 'hot' en blijven die betalen. De kostprijs en de running kost van een GT is gewoon fenomenaal maar daar klaagt niemand over. JMB koopt zomaar even drie 575GTC's (aan ongeveer 800.000 euro per stuk) en waarschijnlijk komt daar nog een 360 GTC bij. Daarenboven hebben ze nog twee 550's en drie 360 N-GT Modenas in de garage staan. Ongeloofelijk gewoon. Lister die teren ook op het kapitaal van een paar mensen. Thomas Erdos en Mike Newton die hebben dit jaar elke belangrijke race wel meegedaan. Bij Veloqx-Care (beetje rare constructie, weet iemand er meer over?) is geld al evenmin een probleem; de rijders worden er dik betaald en sponsors staan er niet of nauwlijks op die auto's. Als je naar het geld kijkt dat privé mensen tegen de Pagani hebben aangesmeten...
Zolang mensen dat blijven doen blijven die dure privé-GT's rijden. En als ze wat traag geworden zijn naar hun goesting kopen ze toch even nieuwe, snellere wagen. Dat is toch wat de huidige gang van zaken. Bij de proto's is het verhaal hetzelfde.Creation Autosportif heeft vorig jaar 2 Listers gekocht en dit jaar doen ze er nog even de DBA bij. Short kiest voor 2 Oreca proto's. Racing Engineering staat te springen om een Audi R8 te kopen (budget voor ELMS en 24u is rond) maar er is nog een ander team dat voorrecht krijgt enz... |
#4
|
||||
|
||||
Toch ben ik vrij gerust in de toekomst van het GT kampioenschap.
Ratel weet waarover hij praat. Hij heeft het kampioenschap groot gemaakt en is nu hetzelfde aan het doen met het sportscar kampioenschap. De samenwerking met de ACO was/is de enige oplossing daar. Verder heb ik hem verleden jaar op de persvoorstelling van de Pagani Zonda horen praten. Die man leeft voor zijn kampioenschap. Hij beschouwd het (terecht) als zijn kindje. En hij zal dat niet laten ten onder gaan aan fouten die in het verleden gemaakt zijn. Van de FIA verwacht ik geen bemeoienissen. Ze waren best tevreden toen iemand het kampioenschap wou gaan runnen zodat de FIA zelf er zich niet al te veel van moest aan te trekken. Ik blijf erbij: de toekomst van GT en Sportscar racing in Europa ziet er goed. |
#5
|
||||
|
||||
Veloqx is het speeltje van engelse Sam Li...............zeg maar het iets rijkere broertje van David Hart met spleetogen
Care is van Frederic Dor, ook niet de armste........tis me nog niet bekend waar die zijn centen heeft evrdiend. Bij JMB zie ik Peter Kutemann op de foto staan, ook goed een halve lndsbegroting Over Short heb ik een verhaal gelezen in de Autosport, ff opzoeken.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#6
|
||||
|
||||
Dat van Sam en Frederick weet ik maar de heren hebben samen een joint-venture opgericht genaamd Veloqx Care Racing. Meer info op http://www.maranelloconcessionaires.com/
|
#7
|
||||
|
||||
Op het forum van 10/10 is er een gelijkaardige discussie aan de gang hier klikken . Sommige hebben wel zeer zinnige, geargumenteerde zaken te vertellen
|
#8
|
||||
|
||||
Quote:
FF de geldstromen in kaart brengen: Peter Kutemann: oprichter van http://www.dietsmann.com/ (Tis ook nog een nederlander.........nooit opgevallen ) Wat betreft Sam Li (vastgoed tycoon uit London) herinner me een intervieuw uit het begin van het jaar. Daarin verteld hij dat de eerste jaren uit eigen (goed gevulde) beurs betaalde. Maar voor 2004 was hij op zoek naar een works-deal. Die heeft ie nu dus ook met de inzet van de Audi R8. Samen met Audi UK en Audi gaat hij voor een Le Mans en LMES Campagne in 2004. Rollcentre gevonden, Martin Short zelf is niet de vermogende man achter het Rollcentre verhaal. Het is vooral een groep welbedeelde autosport liefhebbers achter hem die het e.e.a. in gang zetten. Voor 2004 dus een LMES campgane met de Dallara's en Brits GT met de Mosler en de Noble M12 (de ideale wagen voor op de camping in Le Mans ) Creation zoek ik nog even naar
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. Last edited by Mark; 14-01-2004 at 00:32. |
#9
|
||||
|
||||
Mike Jankowski is de teameigenaar van Creation Autosportif, meer weet ik niet.
De eigenaar van Wieth Racing, Franz Wieth, is ingenieur en heeft blijkbaar een paar dingen uitgevonden en gepatenteerd waar hij niet arm van geworden is. Wel leuk |
#10
|
||||
|
||||
Steeds meer berichten duiken op dat het Maserati MC12 in "deep shit" verkeerd qua homologaties.
Enkele weken terug liet de ACO al weten dat we MC12 in deze uitvoering niet op Le Mans aan het werk zouden zien. De afmetingen van de wagen waren een van de grootste struikelblokken. De wagen zou niet als een GT worden gezien maar als een gesloten LMP...............zoals de Bentley in 2003. Om de wagen conform GT te maken liet "de fabriek" al weten dat men de wagen compleet opnieuw moest "engineeren".......weg plannen voor 2005, op naar 2006 Volgens de geruchten uit de Eiffel dit weekend blijkt de FIA ook al dwars te liggen voor een homologatie in 2005. Benieuwd wat dat gaat geven voor de rest van het jaar, kan me zo voorstellen dat men in een Italiaanse direktiekamer niet echt blij is
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#11
|
|||
|
|||
Zoals Marshal al zei, heeft de FIA geweigerd om de Maserati MC12 te homologeren dit jaar. Het grootste probleem is de te grootte overhang vooraan en achteraan, want de wagen aerodynamisch voordeel t.o.v. de andere GT wagens zou geven.
Quote:
Toch wel positief dat de FIA en ACO een duidelijk standpunt innemen. Het zou de ondergang van de hele GT klasse betekend kunnen hebben (vergelijkbaar met GT1 debacle in het verleden). Als de 24 uur van Le Mans wil winnen in de toekomst, zal je prototype moeten bouwen. Hopelijk komt Porsche inderdaad om eens zwaar te gaan concurreren met Audi. |
#12
|
||||
|
||||
Auwch!
Pijnlijke zaak. Langs de ene kant wel jammer. Maserati nam eindelijk de draad terug op met autosport en dan dit... Hopelijk schrappen ze het hele project niet. |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
Quote:
Quote:
Wel jammer dat er slecht gecommuniceerd is tussen FIA, ACO en Maserati omtrent de regelgeving. Bij een betere communicatie had dit probleem misschien voorkomen kunnen worden. |
#14
|
|||
|
|||
Nog wat info over de toekomst van FIA GT (of hoe die er volgens Ratel zou moeten uitzien).
Quote:
Ratel heeft dus het model van BMW in ETCC voor ogen. Benieuwd of dit gaat lukken. Het lijkt mij wel onrealistisch om een kampioenschap van 7 constructeurs te hebben; ofwel loopt het budget dan zeer snel op (iedereen wil winnen) ofwel trekt een aantal zich terug (omdat niemand wil verliezen). Ferrari, Lamborghini en Saleen lijken mij vooral geinterreseerd in klantenwagens: Ferrari concentreert zich 100% op F1, Audi heeft DTM (en in mindere mate Le Mans) en de verkoop van Lamborghini vereist momenteel niet veel extra publiciteit (door fabrieksdeelname van FIA GT) en Saleen heeft gewoon het geld niet om als (semi-)fabrieksteam deel te nemen. Porsche wordt dus niet vermeld in het lijstje van geinteresseerde constructeurs. Ik veronderstel dat ze zich dus blijven concentreren op N-GT klasse en hopelijk op een LMP1 prototype. |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|