De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Driver's seat & Trackdays
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 22-07-2004, 19:17
Jo Smets's Avatar
Jo Smets Jo Smets is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: In lower places (my Mini)
Posts: 501
ERAN RACING dinsdag 3 augustus

Beste allen,

al iemand van plan te komen naar de volgende eran dag, ik in ieder geval wel.

Ik hoop met versnellingspook deze keer en ook zonder schurende wielen achteraan.

race-groeten,
Jo Smets
Reply With Quote
  #2  
Old 22-07-2004, 23:31
kurtvaes's Avatar
kurtvaes kurtvaes is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2003
Location: Willebroek
Posts: 128
Ik ga ook nog eens een poging doen om eens langer dan een half uurtje te rijden.
Reply With Quote
  #3  
Old 23-07-2004, 00:05
KoenC's Avatar
KoenC KoenC is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Kessel-Lo
Posts: 55
Ik zal er ook weer zijn met de Corsa. Er zullen voor de eerste keer race remblokken opstaan, waardoor de rempunten wat verlegd kunnen worden.

Hoe pakken jullie eigenlijk het vrij rijden aan? Ik doe meestal sessies van 20min, waarna ik (+ wagen) 20min rusten, om dan weer 20min te rijden, etc. De reden voor de 20min zijn niet de remmen, maar wel de banden. Deze beginnen dan een beetje week aan te voelen en zorgen voor minder grip.
Reply With Quote
  #4  
Old 23-07-2004, 11:39
Jo Smets's Avatar
Jo Smets Jo Smets is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: In lower places (my Mini)
Posts: 501
@KoenC,

het is heel belangrijk dat je de auto wat laat afkoelen tussendoor, maar 20 minuten lijkt me toch wat lang, aangezien je waarschijnlijk niet alles van je wagen vraagt.

Ik doe meestal eerst een rondje of 2, even een pit om alles te checken, minuutje of zo, en dan tot net voor het half uur. dan 5 minuutjes rust en vervolgens weer de baan op tot het einde van het uur.

Als je 5 minuten rust, dan ben je toch al bijna 8 a 10 minuten niet aan het racen dus, dat moet voldoende zijn.

Paar tips, doe rustig aan van net voor de hospitaalbocht en kom zonder remmen binnen. Als de auto stil staat, geen handrem, maar zet hem in versnelling. Eventueel de motorkap en deuren open.

Race groeten, en succes.
Tot 3 augustus.
Jo Smets
Reply With Quote
  #5  
Old 23-07-2004, 12:34
oissin oissin is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jun 2004
Location: leuven
Posts: 6
ik rij meestal maar ongeveer 4 rondjes per sessie, dan begint de fading al serieus.

ik doe meestal een opwarmrondje, dan twee iets rapper en dan de laatste halve ronde opt gemak.
dan nog stinken de remmen ... zeker als het een warme dag is.
kga ook eens kijken voor andere remblokken (en schijven)...

kga ook een olietemp meterke zetten, want daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, de watertemp stijgt nauwelijks...
Reply With Quote
  #6  
Old 23-07-2004, 12:54
BODI's Avatar
BODI BODI is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2003
Location: Ergens in 't Waasland :)
Posts: 121
Ik rij meestal 15 a 20 minuten per keer - met tussenin 5 minuten rust voor de remmen ( voorste remschijven zijn aftermarket Brembo upgrades - de achterste standaard zijn nu aan vervanging toe ).

De watertemperatuur schoot de laatste keer flink de hoogte in (> 100 gr. C), evenals de olietemperatuur (> 140 gr. C), maar na manuele controle van de motor ( de Fons legde zijn pollekes op de motor ) bleek deze helemaal niet zo warm te staan - het is te zeggen - wel warm maar niet gloeiend heet??
Reply With Quote
  #7  
Old 23-07-2004, 15:46
rappe106's Avatar
rappe106 rappe106 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2004
Location: tongeren
Posts: 90
???
ik wist niet dat iedereen zoveel pauzes nam. ik rij meestal een uur aan een stuk door. af en toe kom ik eens binnen om van copiloot te wisselen.
op francorschamps heb ik ooit 2 uur aan een stuk door gereden.
er veranderd niets aan de auto. geen temperatuur probleem, geen remproblemen.
ik heb ooit eens gereden met 10 w 40 olie. dat viel wel tegen. de olie werd zo heet dat de pk's omgetoverd werden naar ezels. (compressie viel weg na een half uur omdat de oliefilm te dun werd)
ik zal ook nog aanwezig zijn.
groeten
Yves
Reply With Quote
  #8  
Old 23-07-2004, 16:29
Jo Smets's Avatar
Jo Smets Jo Smets is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: In lower places (my Mini)
Posts: 501
@Rappe106,

maar jij rijdt ook met een echte race-auto he...

@the rest

ik heb ook wel eens doorgereden, kan eigenlijk niet veel kwaad omdat wij de auto niet kunnen belasten op het niveau waar hij er niet meer tegen kan.

Onze wagens zijn vrij licht en de remmen meestal groot genoeg, als je dan nog de juiste olie hebt zoals rappe106 zegt, en geen BANAAN-MERK(bvb Mabor) banden, dan gaat het wel goed.

Ik reed vroeger met men saxo 1.4 VTS (75pk) met pirelli p5000 Drago ook altijd het uur uit. Maarja, een top van 135/140 of zo, geventileerde schijven en altijd goede olie erin.
Als je hierin bvb de 1.6 vts hebt, die heeft 122Pk, daarmee zou je wel eens in de problemen kunnen komen na een half uurtje doorrijden.

race-groeten,
Jo
Reply With Quote
  #9  
Old 23-07-2004, 18:27
BODI's Avatar
BODI BODI is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2003
Location: Ergens in 't Waasland :)
Posts: 121
@Rappe106
10W40 is toch de standaard olie voor die peugeots?

Wat betreft de pauzes...
Die zijn voor mijn auto wel nodig. Ik heb wel al eens mijn voorste standaard remschijven krom gereden. Die konden duidelijk niet tegen de opgelopen temperatuur. Voor de motor denk ik niet dat het kwaad kan, maar ik hoop daar nog wat kilometerkes mee te doen en dus ben ik wat spaarzaam, hee.

Hoe zit het trouwens met jullie verbruik? Ik heb uitgerekend dat ik bij die Zolderrondjes er 20 liter per 100 km doorjaag...
Reply With Quote
  #10  
Old 23-07-2004, 20:09
rappe106's Avatar
rappe106 rappe106 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2004
Location: tongeren
Posts: 90
mijn verbruik van de 106 ligt ook rond de 20 liter. wat ik veel vind voor een 1294 cc auto.
10W40 is niet alleen voor peugeots maar voor alle autos op de openbare weg.
de 10 slaat terug op negatieve temperaturen. (bv 0W40 wordt gebruikt in warme landen waar vriezen niet voorkomt)
de 40 staat dan weer voor de positieve temperaturen. hoe hoger dit getal hoe beter de olie bestand is tegen extreem hoge motor temperaturen.
dit heeft allemaal te maken met de vereiste viscositeit die olie moet hebben bij koudstart en warme motor, maar dit is een ingewikkelde preek die ik jullie wil besparen.
ik gebruik 10W60 van Castrol. hier heb ik totaal geen problemen mee. zelfs niet in de winter. en de temp van de olie blijft ook beduidend lager.
groeten
Yves
Reply With Quote
  #11  
Old 23-07-2004, 21:12
gunther1's Avatar
gunther1 gunther1 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2003
Location: overslag
Posts: 113
Ik zal er weer niet bij zijn vrees ik.De cilinderkop zal pas begin augustus terug zijn en dan is hij nog niet gemonteerd.
Wat betreft verbruik zat mijn Impreza vroeger op een verbruik van 30/35 liter / 100km en de schijven en zeker de blokken waren na een uur of 2 ook goed voor de vuilbak
groeten Gunther
__________________
groeten gunther
Reply With Quote
  #12  
Old 24-07-2004, 02:05
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
als jullie allemaal komen zal ik er ook maar voor naar buiten komen zeker
We hebben reeds meerdere mensen ingeschreven voor de cursus 's morgens. tijdens de namiddag zullen er tussen 13 en 14u weer KACB examens zijn waarna er vanaf 14u kan vrij gereden worden.
We hebben zon besteld en hopen dat die ook in grote hoeveelheid gelevert wordt ...
See you in zolder op DINSDAG 3 augustus.
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #13  
Old 24-07-2004, 09:24
Jemme's Avatar
Jemme Jemme is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: Japan
Posts: 126
Quote:
Hoe zit het trouwens met jullie verbruik?
Ik heb het een keer nagekeken bij mijn groene MX5, 1600 Turbo. 29.9 liter is er toen doorgegaan na 100km rijden
__________________
Jm
Reply With Quote
  #14  
Old 24-07-2004, 09:43
KoenC's Avatar
KoenC KoenC is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Kessel-Lo
Posts: 55
Het verbruik van de Corsa ligt ook rond de 20 liter/100km. Er ligt wel een 1800 motor in.

Met het ritme van 20min rijden, 20min rusten, 20min rijden, etc. slaag ik er wel in om zonder problemen 4 uren te rijden. Bovendien wil ik er 's avonds nog mee naar huis kunnen rijden... ;-)

Last edited by KoenC; 25-07-2004 at 00:41.
Reply With Quote
  #15  
Old 25-07-2004, 09:55
kurtvaes's Avatar
kurtvaes kurtvaes is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2003
Location: Willebroek
Posts: 128
Ik kan 3x 20 minuten rijden met een tank van 50 liter. Rondetijden juist boven de 2 min, dus pakweg 50 ronden ? Verbruik dus 1 liter per ronde = 25 l / 100 km ?
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.