De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Rally
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #91  
Old 07-01-2005, 11:26
Roverke 114 Roverke 114 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2004
Location: bilzen
Posts: 66
juist vernomen dat de rit van vandaag niet doorgaat ,want de organisatie gaat de gestrande voortuigen zoeken in de woestijn ?
Reply With Quote
  #92  
Old 07-01-2005, 11:28
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally posted by Autofan
Jean-Louis Schlesser heeft opgegeven. Hij gaf gisteren live-commentaar vanuit de woestijn via Eurosport.
Weer typisch: tegenslag en meneer geeft op Toch maar een platte.

Wat zei hij dat er mis was met de wagen?
Reply With Quote
  #93  
Old 07-01-2005, 11:32
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally posted by roverke 114
juist vernomen dat de rit van vandaag niet doorgaat ,want de organisatie gaat de gestrande voortuigen zoeken in de woestijn ?
Er staat nog niks op dakar.com hierover. Enkel dat de rit van vandaag ingekort is.

Dat is nu al 2 jaar achter elkaar dat de organisatie van de Dakar te ver gaat en moet ingrijpen.

Vorig jaar hadden ze de Dakar zeer lang gemaakt en veel zware etappes. Toen hebben de 2 etappes afgelast (wegens onveilige situatie in een bepaald land) zodat een aantal wagens nog in koers kon blijven.

Dit jaar steken ze deze monster etappe erin, die ook veel te zwaar is. Het slechte weer (een onvoorziene factor) zal er zijn rol ook wel in gespeeld hebben.
Reply With Quote
  #94  
Old 07-01-2005, 11:36
Autofan's Avatar
Autofan Autofan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Neerpelt
Posts: 656
Quote:
Originally posted by gwyllion
Wat zei hij dat er mis was met de wagen?
Schlesser had zoveel technische problemen dat ik het allemaal niet meer heb kunnen onthouden, dus hij heeft niet zomaar opgegeven Wel zei hij dat hij volgend jaar revanche wil nemen en dus nog doorgaat met de rallyraid.
Reply With Quote
  #95  
Old 07-01-2005, 12:51
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
De brandstof bedeling lijkt begonnen. Deelnemers die op een paar kilometer van de finish gestrand waren zonder brandstof (o.a. Essers die met een assistentietruck rijdt voor Loomans stond op 8 km voor de finish zonder mazout), lijken nu plots terug binnen te komen.

De Mevius is ook eindelijk binnen en verliest bijna 13 uur t.o.v. Peterhansel
Reply With Quote
  #96  
Old 07-01-2005, 12:55
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Etappe van vandaag wordt afgelast.
Quote:
11:50 Special Tichit – Tidjikja cancelled

Due to the weather condition on the Mauritanian desert since Thursday on the course of the rally, the organisation has decided to modify the race. The bad visibility has forced most of the helicopters to remain grounded.
At 10.00 am today, only 96 bikes, 59 cars and 27 trucks had completed stage 7, and 31 competitors had officially retired from the race.

The race organisation has therefore decided on the following measures :
- Cancel stage 8 between Tichit and Tidjikja.
- The authorized time for stage 7 will be longer.
- The competitors will all head to Tidjikja in liaison.
Reply With Quote
  #97  
Old 07-01-2005, 13:10
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Op het Frans gedeelte van dakar.com staat heel wat verhalen over deze nacht. Alles draait rond het gebrek aan brandstof. Iedereen reed op het einde zeer traag om zuinig te rijden. Heel wat zijn op enkele kilometers voor de finish uiteindelijk toch nog stilgevallen.

Op de site van De Rooy staan nog wat nieuws. Stacey, neef van De Rooy, is bijna in een ravijn gereden en durft niet meer in zijn camion te kruipen
Quote:
Gerard de Rooy had de pech die gisteren door Hugo Duisters werd verwacht. Hij kwam 13 kilometer voor de finish stil te staan door gebrek aan brandstof en kwam daardoor, nadat hij de gehele dag op de tweede plaats had gereden achter de Rus Kabirov, uiteindelijk als 16de over de streep met een achterstand van 5.45.42 uur.

...

Hans Stacey reed 6 kilometer voor de finish bijna een ravijn in en werd gedwongen zijn stuur om te gooien. Hij staat muurvast in het zand. Stacey en zijn bemanning zijn uit de cabine gestapt maar durven er ook niet meer in, uit angst om in het ravijn te verdwijnen.
Reply With Quote
  #98  
Old 07-01-2005, 13:32
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally posted by gwyllion
Van Cauwenberge smijt de handdoek in de ring Zie www.alltrack.be

De wagen van Beckers/Moons heeft ook problemen.
Van Cauwenberge en Beckers blijven misschien toch nog in de wedstrijd, dankzij het aflassen van de rit vandaag.

Quote:
Zopas (10:15) is het bericht binnengelopen dat Joost en Patrick op weg zijn naar Tidjikja, de aankomstplaats van de rit van vandaag.

Daar de rit van vandaag afgeschaft is hopen ze, mits een pak straftijd, alsnog nog te kunnen aansluiten voor de rit van morgen.

Hopelijk slagen ze in hun opzet en mogen ze ondanks alles morgen terug starten.

Wij blijven alvast optimistisch, U toch ook!

Laat de berichten op het gastenboek maar komen.
bron: www.alltrack.be
Reply With Quote
  #99  
Old 07-01-2005, 13:35
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Feb 2002
Location: Kapellen
Posts: 1,240
Thumbs up

Quote:
Originally posted by gwyllion
Etappe van vandaag wordt afgelast.
Eigenlijk geen slechte zet van de organisatie. Dat geeft vele de tijd om de brokken te lijmen of de laatste km af te leggen, anderen kunnen dan weer worden opgezocht in de woestijn (zoek die gasten maar eens op in een zandstorm....)

Als je de verslagen leest lijkt dit me een van de meest avontuurlijke (en misschien gevaarlijke) Dakar's van de laatste jaren.

Vorig jaar was enorm zwaar door de lengte en moeilijkheid van het traject.
Dit jaar lijken vooral het traject en de extreme weersomstandigheden voor problemen te zorgen.

**edit**

Trouwens heel knap werk van Loomans en Gella (13°). Eindelijk een BV die niet meedoet voor "de hoop te vergroten"
(ik zie Wauters hierin niet als BV, maar als piloot. Er waren er andere...)

De belgische vertegenwoordiging in de top is wel sterk uitgedund. Alleen Henrard, Loomans en Van Den Broeck doen nog in enige mate mee voor de top 20. De rest is ver teruggeslagen.

Last edited by fordje; 07-01-2005 at 13:43.
Reply With Quote
  #100  
Old 07-01-2005, 13:58
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally posted by gwyllion
[B]Op het Frans gedeelte van dakar.com staat heel wat verhalen over deze nacht. /B]
Vooral de reactie van patroon van de rally Etienne Lavigne beschrijft de chaos bijzonder goed.

Sommige motards barsten in tranen uit bij het bereiken van de finish. Hij moest toegeven dat aantal mensen hem uitgescholden hebben omdat de rit veel te zwaar was.

Een motard, Patrick Martin, had een open sleutelbeen breuk en ze moesten hem gaan zoeken in die zandstorm. 3 andere mensen hadden hun noodbaken ook geactiveerd en die konden ze pas gaan zoeken als het licht begon te worden.
Reply With Quote
  #101  
Old 07-01-2005, 14:40
POL's Avatar
POL POL is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 63
Wat ik raar vind is dat de Daf's van De Rooy en Bekx zoveel sneller zijn dan bv de Ginaffen van bv AD-sport en Ginaf Rally team. Als je volgens de respectievelijke website's de vermogens gaat vergelijken zitten de Ginaf's met meer dan 300 PK meer aan boord dan de Daf's (indien de cijfers wel degelijk kloppen).
De versnellingsbakken en Verdeelbakken zijn op beide vrachtwagens identiek.
Er is wel een opmerkelijk verschil tussen de Daf's en de Ginaf's en dat is het type ophanging, waar de Daf's met bladveren rijden, rijden de Ginaf's met een hydro-pneumatische ophanging die hun volgens de website toch een serieus voordeel zou moeten bieden.
De enige verklaring dat ik kan vinden is het gewicht, de Daf's hebben respectievelijk 500 en 800 kg minder aan boord dan de Ginaf's.
Of is er nog iets anders...
Reply With Quote
  #102  
Old 07-01-2005, 14:44
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally posted by POL
Als je volgens de respectievelijke website's de vermogens gaat vergelijken zitten de Ginaf's met meer dan 300 PK meer aan boord dan de Daf's (indien de cijfers wel degelijk kloppen).

De enige verklaring dat ik kan vinden is het gewicht, de Daf's hebben respectievelijk 500 en 800 kg minder aan boord dan de Ginaf's.
dus meer verbruik
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #103  
Old 07-01-2005, 15:06
POL's Avatar
POL POL is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 63
dat zou dus willen zeggen dat de Ginaf's minstens 6OO L brandstof meer moeten meenemen dan de Daf's...
soortelijk gewicht van diesel = 0,815 kg/L
Reply With Quote
  #104  
Old 07-01-2005, 16:34
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Op zich zegt vermogen weinig. Vermogen betekent topsnelheid, maar die begrensd op 150 km/u.

Het verschil zit hem, denk ik, vooral in het gewicht. De DAF en Ginaf hebben ongeveer een veel groot koppel (3100 Nm voor DAF en 3200 Nm voor Ginaf), dus de lichtere DAF zal zich gemakkelijker door het mulle zand trekken.

De DAFs hebben door hun lichtere (kleiner) motor ook een beter gewichtsverdeling (55/45 voor/achter) dan de Ginaf (60/40). Ze kunnen dus sneller over de jumps.

En die DAF motor is waarschijnlijk ook een pak zuiniger (in combinatie met het lager gewicht van de camion zelf). Dus ook minder diesel meesleuren onderweg.

En het zal hem in een hele hoop kleine details steken. Misschien ook betere remmen, wendbaarder, ... Aan de ontwikkeling van de De Rooy DAFs werken ingenieurs van DAG mee. Het komt echt wel in de buurt van een fabrieksteam. Waarschijnlijk ook een groter budget en meer ervaring.

Last edited by gwyllion; 07-01-2005 at 16:37.
Reply With Quote
  #105  
Old 07-01-2005, 16:40
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Misschien het ideale moment om een vraag van mij terug ophoog te brengen.

Quote:
Originally posted by gwyllion
Wat is het geheim van Mitsubishi?

Een goeie motor kan iedereen ontwikkelen. Laag zwaartepunt en goede gewichtsverdeling zal iedere fabrikant ook wel kunen realiseren. Betrouwbaarheid van aandrijving en ophanging zou je normaal ook wel kunnen bereiken met voldoende testkilomters.

Zit het dan vooral in de afstelling van de ophanging? Daar zal de jaren ervaring waarschijnlijk wel een rol bij spelen. Mitsubishi is de enige met een hydraulisch anti-roll bar systeem en met een systeem dat Kinetic noemt.

Wat doet die Kinetic juist? Ik heb de volgende url al wel gevonden: http://www.kinetic.au.com
Blijkbaar wordt dit ook met succes gebruikt door het Citroen WRC team. Mitsubishi heeft een exclusieve deal om het systeem in Parijs-Dakar te gebruiken.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.