![]() |
|
#91
|
|||
|
|||
juist vernomen dat de rit van vandaag niet doorgaat ,want de organisatie gaat de gestrande voortuigen zoeken in de woestijn ?
|
#92
|
|||
|
|||
Quote:
![]() Wat zei hij dat er mis was met de wagen? |
#93
|
|||
|
|||
Quote:
Dat is nu al 2 jaar achter elkaar dat de organisatie van de Dakar te ver gaat en moet ingrijpen. Vorig jaar hadden ze de Dakar zeer lang gemaakt en veel zware etappes. Toen hebben de 2 etappes afgelast (wegens onveilige situatie in een bepaald land) zodat een aantal wagens nog in koers kon blijven. Dit jaar steken ze deze monster etappe erin, die ook veel te zwaar is. Het slechte weer (een onvoorziene factor) zal er zijn rol ook wel in gespeeld hebben. |
#94
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
#95
|
|||
|
|||
De brandstof bedeling lijkt begonnen. Deelnemers die op een paar kilometer van de finish gestrand waren zonder brandstof (o.a. Essers die met een assistentietruck rijdt voor Loomans stond op 8 km voor de finish zonder mazout), lijken nu plots terug binnen te komen.
De Mevius is ook eindelijk binnen en verliest bijna 13 uur t.o.v. Peterhansel ![]() |
#96
|
|||
|
|||
Etappe van vandaag wordt afgelast.
Quote:
|
#97
|
|||
|
|||
Op het Frans gedeelte van dakar.com staat heel wat verhalen over deze nacht. Alles draait rond het gebrek aan brandstof. Iedereen reed op het einde zeer traag om zuinig te rijden. Heel wat zijn op enkele kilometers voor de finish uiteindelijk toch nog stilgevallen.
Op de site van De Rooy staan nog wat nieuws. Stacey, neef van De Rooy, is bijna in een ravijn gereden en durft niet meer in zijn camion te kruipen ![]() Quote:
|
#98
|
|||
|
|||
Quote:
Quote:
|
#99
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Als je de verslagen leest lijkt dit me een van de meest avontuurlijke (en misschien gevaarlijke) Dakar's van de laatste jaren. Vorig jaar was enorm zwaar door de lengte en moeilijkheid van het traject. Dit jaar lijken vooral het traject en de extreme weersomstandigheden voor problemen te zorgen. **edit** Trouwens heel knap werk van Loomans en Gella (13°). Eindelijk een BV die niet meedoet voor "de hoop te vergroten" (ik zie Wauters hierin niet als BV, maar als piloot. Er waren er andere...) De belgische vertegenwoordiging in de top is wel sterk uitgedund. Alleen Henrard, Loomans en Van Den Broeck doen nog in enige mate mee voor de top 20. De rest is ver teruggeslagen. Last edited by fordje; 07-01-2005 at 13:43. |
#100
|
|||
|
|||
Quote:
Sommige motards barsten in tranen uit bij het bereiken van de finish. Hij moest toegeven dat aantal mensen hem uitgescholden hebben omdat de rit veel te zwaar was. Een motard, Patrick Martin, had een open sleutelbeen breuk en ze moesten hem gaan zoeken in die zandstorm. 3 andere mensen hadden hun noodbaken ook geactiveerd en die konden ze pas gaan zoeken als het licht begon te worden. |
#101
|
||||
|
||||
Wat ik raar vind is dat de Daf's van De Rooy en Bekx zoveel sneller zijn dan bv de Ginaffen van bv AD-sport en Ginaf Rally team. Als je volgens de respectievelijke website's de vermogens gaat vergelijken zitten de Ginaf's met meer dan 300 PK meer aan boord dan de Daf's (indien de cijfers wel degelijk kloppen).
De versnellingsbakken en Verdeelbakken zijn op beide vrachtwagens identiek. Er is wel een opmerkelijk verschil tussen de Daf's en de Ginaf's en dat is het type ophanging, waar de Daf's met bladveren rijden, rijden de Ginaf's met een hydro-pneumatische ophanging die hun volgens de website toch een serieus voordeel zou moeten bieden. De enige verklaring dat ik kan vinden is het gewicht, de Daf's hebben respectievelijk 500 en 800 kg minder aan boord dan de Ginaf's. Of is er nog iets anders... |
#102
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
WRC-prono 2009 kampioen |
#103
|
||||
|
||||
dat zou dus willen zeggen dat de Ginaf's minstens 6OO L brandstof meer moeten meenemen dan de Daf's...
soortelijk gewicht van diesel = 0,815 kg/L |
#104
|
|||
|
|||
Op zich zegt vermogen weinig. Vermogen betekent topsnelheid, maar die begrensd op 150 km/u.
Het verschil zit hem, denk ik, vooral in het gewicht. De DAF en Ginaf hebben ongeveer een veel groot koppel (3100 Nm voor DAF en 3200 Nm voor Ginaf), dus de lichtere DAF zal zich gemakkelijker door het mulle zand trekken. De DAFs hebben door hun lichtere (kleiner) motor ook een beter gewichtsverdeling (55/45 voor/achter) dan de Ginaf (60/40). Ze kunnen dus sneller over de jumps. En die DAF motor is waarschijnlijk ook een pak zuiniger (in combinatie met het lager gewicht van de camion zelf). Dus ook minder diesel meesleuren onderweg. En het zal hem in een hele hoop kleine details steken. Misschien ook betere remmen, wendbaarder, ... Aan de ontwikkeling van de De Rooy DAFs werken ingenieurs van DAG mee. Het komt echt wel in de buurt van een fabrieksteam. Waarschijnlijk ook een groter budget en meer ervaring. Last edited by gwyllion; 07-01-2005 at 16:37. |
#105
|
|||
|
|||
Misschien het ideale moment om een vraag van mij terug ophoog te brengen.
Quote:
|
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|