De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Rally
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 07-01-2005, 18:58
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by Mistery
François Verbist is een prima mechanieker, die o.a. ook in BTCS en Fun Cup aan de slag is (als mecano)... Wees maar zeker dat hij er niet zomaar bij is om het derde zitje in die truck gewoon 'te vullen'. Samen met enkele anderen van René Verbist Racing maakte hij immers van zeer dichtbij de opbouw en ontwikkeling van de raid Touaregs mee.
Dat klopt volledig, François is zeer zeker een goede mechanieker, zijn vader is altijd een topper geweest op dat vlak, dan heeft hij volgens mij ook bij Dubois Racing enige ervaring opgedaan, daarna is hij ook zelf beginnen rijden, na kampioen te zijn in de Fun Cup is hij mechanieker bij BPO racing, samen met een ander talent Maxime Soulet. Een ideale opleiding als piloot begint bij de mechaniek, en dat kennen die mannen dus wel hoor! Nu de overstap naar mechanieker bij een fabrieksteam is wel sterk, me dunkt!
Old 07-01-2005, 19:12
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by fordje

Trouwens heel knap werk van Loomans en Gella (13°). Eindelijk een BV die niet meedoet voor "de hoop te vergroten"
(ik zie Wauters hierin niet als BV, maar als piloot. Er waren er andere...)

zou je Gella als BV beschouwen of als Belgisch topsporters? Wel een groot verschil me dunkt. Ok Gella is bekend, maar toch alleen maar door haar sportieve prestaties, en die heeft ze bereikt door te leven voor haar sport. Nu ik zeg niet dat ze zal 'leven' voor de dakar, maar ik denk wel dat zij haar voorbereiding zeer serieus heeft genomen en dat ze karakter heeft om door te gaan, dus niet over dezelfde kam als al de andere BV's
Old 07-01-2005, 20:59
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by airco
Ze willen zelf auto's gaan bouwen .. Op basis van een eigen buizenchasis ... en een Lexus-motor mét Koen Wauters
Blijkbaar is hij nogal jaloers op de Bowler van Loomans
------------------

Vooral met dat laatste sloeg de schrik me om het hart ...
Als je het betrouwbaarheidsniveau van de AD-sport voertuigen in Dakar bekijkt (zowel dit jaar als de vorige jaren, ...) dan heb ik zo mijn bedenkingen over de haalbaarheid van zo een project.

Pas op ... Ik wens ze alle succes ... Want nieuwe innovatieve dingen is wat we moeten zien in de Dakar ...
Maar dan hoop ik wel dat ze dan heel wat test Rally-RAID's gaan rijden ... Anders is een en ander een doodgeboren kindje.
Inderdaad, waarom opnieuw zelf het wiel uitvinden. Zulke projecten vergen veel geld en ontwikkeling, iets wat bij kleinere teams vaak niet voldoende aanwezig is. Al juich ik het ook toe dat er speciale wagens ingezet worden (dus niet de Mitsubishi's of Nissans).

Quote:
Originally posted by POL
Wat ik raar vind is dat de Daf's van De Rooy en Bekx zoveel sneller zijn dan bv de Ginaffen van bv AD-sport en Ginaf Rally team. Als je volgens de respectievelijke website's de vermogens gaat vergelijken zitten de Ginaf's met meer dan 300 PK meer aan boord dan de Daf's (indien de cijfers wel degelijk kloppen).
De versnellingsbakken en Verdeelbakken zijn op beide vrachtwagens identiek.
Er is wel een opmerkelijk verschil tussen de Daf's en de Ginaf's en dat is het type ophanging, waar de Daf's met bladveren rijden, rijden de Ginaf's met een hydro-pneumatische ophanging die hun volgens de website toch een serieus voordeel zou moeten bieden.
De enige verklaring dat ik kan vinden is het gewicht, de Daf's hebben respectievelijk 500 en 800 kg minder aan boord dan de Ginaf's.
Of is er nog iets anders...
De Rooy en inmiddels ook Bekx hebben veel ervaring in Dakar. Voor de Van Ginkels is het pas de 2e keer dat ze deelnemen (al hebben ze in het verleden wel de truck van Bekx (mee)gebouwd.). Ik denk dat gewicht een belangrijke rol speeld in het succes van de DAF's. Al zijn de Kamaz trucks natuurlijk ook geen lichtgewichten, maar zij hebben misschien het voordeel van veel vermogen, degelijke truck en coureurs die geen schrik hebben en overal schijt aan hebben.

Quote:
Originally posted by gwyllion
Wat is het geheim van Mitsubishi?

Een goeie motor kan iedereen ontwikkelen. Laag zwaartepunt en goede gewichtsverdeling zal iedere fabrikant ook wel kunen realiseren. Betrouwbaarheid van aandrijving en ophanging zou je normaal ook wel kunnen bereiken met voldoende testkilomters.

Zit het dan vooral in de afstelling van de ophanging? Daar zal de jaren ervaring waarschijnlijk wel een rol bij spelen. Mitsubishi is de enige met een hydraulisch anti-roll bar systeem en met een systeem dat Kinetic noemt.

Wat doet die Kinetic juist? Ik heb de volgende url al wel gevonden: http://www.kinetic.au.com
Blijkbaar wordt dit ook met succes gebruikt door het Citroen WRC team. Mitsubishi heeft een exclusieve deal om het systeem in Parijs-Dakar te gebruiken.
Moeilijk te zeggen. Ik denk dat het succes van Mitsubishi een combinatie is van ervaring, de juiste coureurs, een goede wagen en degelijkheid.
Reply With Quote
Old 07-01-2005, 22:33
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Manman ... als je die press release leest op dakar.com ... Dan zou je echt medelijden krijgen met die deelnemers ...

Vanavond om 20h00 GMT waren er nog steeds 77 deelnemers (die nog niet opgegeven hebben) onderweg naar tichit ....
Dit is meer dan 24 uur na de winnaar

Moesten ze daar in de loop van de avond toch aankomen ... moeten ze onmiddelijk (via een Nacht Cordon) weer ettelijke 100den kilometers door de woestijn ....

Ge zou van minder moedeloos worden na ongeveer 35 uur gezandstraald te zijn in de woestijn
Old 07-01-2005, 22:51
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Maarten
zou je Gella als BV beschouwen of als Belgisch topsporters? Wel een groot verschil me dunkt. Ok Gella is bekend, maar toch alleen maar door haar sportieve prestaties, en die heeft ze bereikt door te leven voor haar sport. Nu ik zeg niet dat ze zal 'leven' voor de dakar, maar ik denk wel dat zij haar voorbereiding zeer serieus heeft genomen en dat ze karakter heeft om door te gaan, dus niet over dezelfde kam als al de andere BV's
Akkoord met je visie, vandaar ook mijn vaststelling dat eindelijk een BV, met topsportervaring, iets nuttig kan bijdragen tot het geheel. Andere topsporters zijn daar niet geheel in geslaagd dacht ik. Of is een ex-voetballer niet van hetzelfde niveau als een ex-judoka. OK, ze is een pak jonger en is maar recent gestopt met topsport. Toch alle respect voor Gella !!
Reply With Quote
Old 07-01-2005, 22:55
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular

Dakar organisatie krijgt blijkbaar de wind van voor !!

Bron;Teletekst van Eurosport:

"EUROSPORT 07 Jan 21:53:17

TODAY'S BREAKING STORIES

Dakar competitors furious

For the second year in a row, Dakar
organiser Patrick Zaniroli has been
made the scapegoat for yet another
overly difficult event. Competitors
were left furious as over half the
field were left marooned as poor
conditions; fuel shortage and a bad
road book took its toll on Thursday's
660km stage."

Tja, je kan natuurlijk heel ver gaan met een Dakar. Maar waar liggen de grenzen? Voor vele piloten zijn ze in elk geval de laatste jaren blijkbaar ruim overschreden
Reply With Quote
Old 07-01-2005, 23:02
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular

Vorig jaar was de Dakar ook al loodzwaar.
Resultaat? Koers voor dit jaar volgeboekt en inschrijvingen voortijdig afgesloten.

Old 07-01-2005, 23:58
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Peter Baert
Vorig jaar was de Dakar ook al loodzwaar.
Resultaat? Koers voor dit jaar volgeboekt en inschrijvingen voortijdig afgesloten.

Tja, een mens is een gek beest .

Ik bekijk net de coverage op Eurosport. Beelden geven nog meer zicht op de ravage.

In elk geval een hoedje af voor alle deelnemers !! Of je het nu haalt of niet, je weet in elk geval waar je aan begonnen bent.

laconieke comment " Everyone is going a bit crazy out there"

Mss toch nog "goed" nieuws....Het heeft geregend in de woestijn
Reply With Quote
Old 08-01-2005, 00:01
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast

Meer uitleg over het gigantisch ambiseuse plan van Vanierschot op pitstop.tv
Reply With Quote
Old 08-01-2005, 00:05
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by fordje

Ik bekijk net de coverage op Eurosport. Beelden geven nog meer zicht op de ravage.
Joost Van Cauwenberge werd juist geinterviewd
Reply With Quote
Old 08-01-2005, 00:07
De Paddock Enthousiast

Op de site van De Rooy staat nog wat uitleg over het brandstof tekort.
Quote:
“Ik heb nog 20 liter brandstof gekregen van Hans Stacey, 14 van mijn vader en een paar liter van iemand die we in de woestijn tegenkwamen. Net genoeg voor de laatste 13 kilometer,” zegt de jongste De Rooy dankbaar.

...

Dat betekent voor de mannen van truck 526 dus opnieuw nachtwerk en een slapeloze nacht. En dat alles omdat de 600 liter diesel die Jan de Rooy richting de achtergebleven Duisters had gestuurd, verkocht werd aan andere gestrande achterblijvers die dichter in de buurt van de finish stonden. Duisters moest dus wachten tot de organisatie hem te hulp kwam.
Het zwarte goud
Reply With Quote
Old 08-01-2005, 00:11
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Joost Van Cauwenberge werd juist geinterviewd
Kort samengevat kwam het hier op neer:

Joost ziet het blijkbaar nog goed zitten. Blijkbaar hebben ze technische problemen gehad waardoor ze tijd verloren. Ze hebben echter geen brandstofprobleem gekend. Zonder GPS navigatie, enkel op "sterren en de maan" zijn ze er toch in geslaagd het grootste deel van de rit af te werken. Enkel het einde zagen ze niet zitten, vandaar direct doorgestoken naar Atar.

Toch knap werk (en een beetje geluk) van Joost
De bewondering wordt elke minuut groter.

Maar zijn ze nu wel of niet nog in koers ???

Volgens autosport.be hebben ze afgetekend, maar zijn ze nu "opgeraapt" ??
Ik zie ze in elk geval niet bij de "abandons" op dakar.com

Last edited by fordje; 08-01-2005 at 00:17.
Reply With Quote
Old 08-01-2005, 00:21
De Paddock Enthousiast

Ik denk niet dat ze de etappe helemaal gereden hebben. Ze zijn gewoon naar de aankomst van de verbindingsrit van vandaag gereden.

Dit staat op de website van het team (www.alltrack.be)
Quote:
Vrijdagavond 22:00

Ik kreeg net een telefoontje van Staf. Ik weet niet wat te denken van het nieuws.

Joost en Patrick zijn dan uiteindelijk toch niet naar Tichit gereden maar bevinden zich nu reeds in Atar. Door de slechte weersomstandigheden was het te moeilijk om tot in Tichit te geraken. Iedereen is er van overtuigd dat de rit van morgen ook zal uitgesteld worden door het slechte weer. (dixit Staf)

Als dit het geval is gaat men ervan uit dat er een kans is dat men na de rustdag terug kan aanpikken. Ik vrees dat we zullen moeten wachten tot het zover is. We hopen op meer nieuws morgen of ten laatste tegen Zondag.

In elk geval zullen de mensen die naar de rustdag gaan de kans hebben om Joost en Patrick te ontmoeten. Hoe het daarna verder moet is voor het moment koffiedik kijken.
Reply With Quote
Old 08-01-2005, 10:01
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Meer uitleg over het gigantisch ambiseuse plan van Vanierschot op pitstop.tv
Blijkbaar hebben ze geleerd uit hun fouten van vroeger ... Das al een grote stap vooruit ...

Laten we hopen dat een en ander vlot verloopt ... Ben wel eens benieuwd hoe de eerste testresultaten er uit zullen zien.
Old 08-01-2005, 13:14
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
11:47 Cars – At Attiyah crashes

At km 57, Qatar driver Nasser Al Attiyah crashed his BMW. The vehicle rolled over. The driver appears to be in good condition, his co-driver Alain Guehennec has asked for medical assistance.
Dit is toch wel weer een grote tik voor de spanning in de dakar ... De enigen die Peterhansel nu nog "een beetje" kunnen bedreigen zijn Alphand en Kleinschmidt ....
Maar Alphand is al binnen het eigen mitsubishi team ....

Dus alle hoop rust op Jutta ... Al zal Peterhansel dan zelf wel eerst van zijn buitenaards ritme moeten komen.

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules