![]() |
|
#16
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels, So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium*** ![]() |
#17
|
||||
|
||||
Eindelijk nog eens een Discussie met een dikke hoofdletter op De Paddock!
Ik kan me alleen maar volmondig bij Mark aansluiten. Zijn analyse mag dan vlijmscherp en voor sommigen misschien zelfs kwetsend zijn; maar ze is o zo correct. Zeker waar het de toeschouwersmalaise betreft slaat hij de nagel op de kop. Zoals Driesco aanhaalde betalen toeschouwers voor andere sportmanifestaties gemakkelijk 25 € en meer voor een wedstrijd van relatief korte duur, maar vormt 15 € voor een volledig weekendje autosport wel een probleem. Dat klopt, maar daar is ook een heel goede reden voor. Bij andere sporten krijg je als gewone toeschouwer nog het gevoel dat je erbij hoort en dat men je graag ziet komen. Na een volleybalmatch of veldrit ga je als toeschouwer met een goed gevoel naar huis. Dat kan je helaas niet zeggen na een weekendje autosport. De gewone toeschouwer druipt na een weekendje Zolder of Francorchamps af met het gevoel dat men hem liever kwijt dan rijk is. Kijk, ik kan best begrijpen dat je als organisator je sponsors en VIP-genodigden in de watten wil leggen. Uiteindelijk zijn dat de mensen die de broodnodige centjes op tafel moeten leggen. Dat gebeurt trouwens in alle sporten. Maar nergens is het verschil waarop VIPS en gewone toeschouwers behandeld worden zo groot als in de autosport; zelfs niet in het tennis of in de golfsport. Terwijl de eregenodigden met alle mogelijke egards behandeld worden is de rugzaktoeschouwer (dixit Mark) voor de autosportbobo's blijkbaar "quantité négligeable" geworden. Neem nu Zolder. Als je er met de wagen aankomt, moet je eerst 5 à 10 € parking betalen en word je afgeleid naar een wei of een zone langs het kanaal waarna je nog een paar kilometer te voet door veld of bos mag ploeteren vooraleer je een ingang van het circuit bereikt. De tribune-infrastructuur is hopeloos verouderd en ligt er smerig en vuil bij. Van cateringinfrastructuur "achter de draad" heeft men in Zolder ook nooit een prioriteit gemaakt. De kraampjes staan er wel, maar zijn meestal gesloten. En als je er dan eentje vindt dat wel open is, schrik je je een bult over de prijzen: 3 € voor een hot-dog en 2 € voor een blikje cola. Een WC vinden is nog een groter probleem. Het klootjesvolk moet zijn behoeften maar in de bossen doen, is blijkbaar het devies. De luidsprekers zijn op de meeste plaatsen langs het circuit zo armtierig, defect of zelfs niet aanwezig zodat je de speakers niet of nauwelijks kunt horen. Vroeger vond je langs het circuit ettelijke plaatsen waar je een prachtig uitzicht had. Die zijn bijna allemaal verdwenen. Waar je vroeger vanop de tribunes het volledige rechte stuk kon zien, kijk je nu tegen de nieuwe brug op. Het overzicht in de eerste linkse annex Kanaalbocht is volledig kapot door de motorcrossbulten die er nu liggen. Het binnenplein aan de Kanaalbocht is niet meer toegankelijk door diezelfde motorcrosstoestanden. Vroeger kon je aan de Chicane nog aan de draad staan. Als je de chicane nu wil zien moet je al de heuvel op, want aan de draad staan nu steevast VIP-tenten. Het uitzicht in de Jacky Ickx wordt steeds meer beperkt door reclamepanelen en -spandoeken. Tijdens de World Series kon je er zelfs helemaal niets meer zien. Het toeschouwersgedeelte in het bos kan men beter omdopen in "toehoordersgedeelte", want met uitzondering van de Villeneuvechicane, kan je er op de meeste plaatsen de wagens alleen nog maar horen. Het circuit zelf is er niet meer te zien door de wildgroei van struiken en bomen, zoals Mark al aanhaalde. Vroeger werden er bij grote races bijkomende tribunes neergezet, maar ook dat is al lang verleden tijd. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan; en over Francorchamps zal ik maar helemaal zwijgen, want daar is de situatie nog veel erger dan in Zolder. Mijn punt is : toon als organisator respect voor je gewone toeschouwer en laat hem voelen dat hij welkom is. Zoveel vraagt Jan-met-de-pet niet: een moderne tribune, een mooi uitzicht op het geboden spektakel, een proper toilet en wat kraampjes waar hij aan een aanvaardbare prijs iets kan eten en drinken. Dat is het minste wat je anno 2005 aan je toeschouwer kan bieden. Als je dat geeft, komt die toeschouwer opnieuw (terug) naar het circuit en betaalt zonder probleem ook 25 € voor een weekendje autosport. Last edited by Baron; 19-01-2005 at 23:15. |
#18
|
||||
|
||||
Dit is idd een heel interessante discussie!
Quote:
![]() Alle, zo zie ik het toch. Maar misschien slaag ik de bal volledig mis. ![]() |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Maar ik denk/vrees dat voor de buitenwereld autosport vaak beschouwd wordt als iets dat alleen maar heel veel geld kost (en dat het "sport" gedeelte dus te vaak over het hoofd gezien wordt). |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels, So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium*** ![]() |
#21
|
||||
|
||||
Ik sluit me volmondig aan bij wat hier gezegd wordt...
Als toeschouwer is het in Zolder zielig aan het worden, en inderdaad, in Francorchamps nog erger... De VIPs zijn nu éénmaal van het grootste belang voor ons piloten... maar er zijn uiteraard grenzen wat betreft die VIP tenten, VIP parking, ed toestanden... (het verhaal van Mark ivm die toestanden in Francorchamps is inderdaad ontzettend ver over de grens... amai...) En wat betreft het zoeken en al dan niet vinden van sponsors, waarin het in deze thread toch ook over ging... Ik heb gedurende de 6 jaar dat ik actief ben in deze wereld geleerd dat het maar rond 1 ding draait, en dat is het hele VIP gebeuren. Als we geen loge hadden, hadden we dit jaar 0,00 euro aan budget binnengehaald... Het vergt wel wat organisatie, maar het werpt wel z'n vruchten af. Je moet gewoon de boel kunnen "verkopen" zoals hier al eerder gezegd werd... en daar kruipt veel tijd in... |
#22
|
|||
|
|||
Driesco,
Mijn bedelstaf is alweer versleten en de winter is nog niet om. ![]() Uiteraard zijn er altijd al gesprekken geweest met organisatoren. Die hebben zich 2 jaar geleden verenigd in Super Meeting, maar ook die formule was maar een kort leven beschoren. Vorig jaar hebben we inderdaad met de idee gespeeld om bvb. bij alle Belcar-teams een bijdrage te halen voor Pitstop.TV. Maar dat leidt tot oneindige discussies over wie wel en wie te weinig in beeld is gekomen. Niet aan beginnen dus. Het Nederlandse systeem van "wie betaalt, komt op TV", vind ik niet kunnen. Wat doe je met een team dat een koers wint en bvb. niet betaald heeft. Doodzwijgen zoals dan in Nederland gebeurt? Ook niet aan beginnen dus. Er moeten gewoon een paar sponsors de verantwoordelijkheid nemen en het ding op de sporen houden. Die sponsors worden dan bediend buiten het programma. Driesco, het is inderdaad vijf voor twaalf. Ik probeer mijn horloge stil te zetten, maar het tikt verder ...
__________________
www.skynet.be/pitstoptv |
#23
|
|||
|
|||
Quote:
Peter, werd dat systeem begin jaren '90 ook niet gehanteerd in de Procar. Kan me een gesprek herinneren dat ik ooit met André Carlier had. Die had het over "het mediafonds" van de Procar. En wat betreft voetbal (en zeker provinciaal voetbal) er zijn nu ook genoeg ploegen die klappen krijgen door het wanbeleid van de afgelopen jaren. (Waaslandia, SK Hoboken). Als ik de verhalen hoor van de bedragen die circuleren in de Antwerpse eerste provinciale afdeling... Amai. Bij ons in het dorp is er ook zo'n ploeg met stijle ambities maar om die bij te zetten moeten ze vooral op de jeugdploegen besparen. Het geld dat die mannekes bijeen sprokkelen met taartenverkopen (in afgeragde trainingsvestjes om zielig te lijken) gaat linea recta naar de eerste ploeg.... Die ziekte (overbetaalde amateurs) heeft de Vlaamse sportwereld (Voetbal, Wielrennen, Basket, Motorcross) de laatste 10-15 jaar flinke klappen toegebracht. Een vb. Een gast van 22 uit mijn buurt kon een profcontract bij KVM krijgen. Die gast heeft dat geweigerd want met hetgene hij verdient als magazijnier en het gene hij verdient als amateur-voetballer had hij meer dan het dubbele van wat hij als prof zou verdienen. Om te weten wat er allemaal in het amateur-mxwereldje wordt betaald moet je maar eens gaan snuisteren op het forum van http://www.mxworld.be. Voeg daarbij nog eens het feit dat Vlamingen heel erg voorzichtig zijn als het op hun financiële zekerheid aankomt en je hebt één van de redenen waarom we zo weinig topsporters afleveren in dit landje... Heel erg lang gaat dit echter niet meer duren. Ploegen en bonden zullen op den duur ten ondergaan aan de hebzucht van bestuurders en sporters. Trouwens in verhouding tot de media-aandacht dat het Belgische eerste klasse voetbal krijgt. (4-5 krantenpagina's dagelijks, alle matchen in samenvatting,...) dan valt die publieke belangstelling buiten 4 grote ploegen (Club, Genk, Anderlecht, Standard) ook flink tegen. Gisteren beweerde Bart Raes in Humo dat meer live-voetbal op TV het voetbalbezoek ten goede kwam... Ik vrees er toch voor. Ik denk dat het voetbal over z'n hoogtepunt is zelfs in Engeland (De kijk- en toeschouwerscijfers van de Premier League liegen er niet om). Ik zou wel eens willen weten wat er zou gebeuren moest er op de vlaamse tv-kabel een maand lang geen sport te zien was in het weekend. Dat zou de mensen wel uit hun luie zetel krijgen. Het erge is echter dat de meeste topsporten van spectatorsport naar TV-sport zijn geëvolueerd. Iemand als Bernie E. kan het geen f*ck schelen als er maar 5.000 toeschouwers zijn. Da's de lokale promotor zijn probleem, Bernie heeft immers z'n tv-gelden al lang binnen. Last edited by TommySoprano; 19-01-2005 at 21:45. |
#24
|
|||
|
|||
Quote:
Actieplan: 1 Grote kuis houden 2 Aantrekkelijk programma maken voor alle autosportdissciplines 3 Mensen naar de circuits brengen 4 Media-aandacht scheppen 5 sponsors zoeken voor de teams Dit is de enige juiste weg. Momenteel werken we al jaren van nummer 5 naar boven toe. Altijd bereid om te praten en de gesprekken aan te vatten voor nieuwe initiatieven. En voor alle duidelijkheid: niemand hoeft deze boodschap persoonlijk op zich te nemen, het is een algemene tendens, neit alleen in de autosport, ook in andere sporten. De wijze woorden van de schepen van sport van Gent klinken me nog als muzien in de oren toen we er over bezig waren. Topsort zijn 2 zaken: de sport en het zaken doen. Beiden hebben een leider nodig want het zijn 2 zaken die los staan van elkaar. Last edited by Driesco; 19-01-2005 at 23:24. |
#25
|
||||
|
||||
juist driesco: grote schoonmaak op zn hollands. wellicht is het vb van de beru top 10 iets. zeer aantrekkelijk program. alleen ook daar zit tv achter de decoder en dan nog alleen F3 geloof ik.
Hoe dat zo 123 te reguleren weet ik ook niet. Maar daar hebben we Peter voor. Wel mooi is dat ze de catering voor alle series hebben geregeld in één grote tent. Het is ook waar dat de Belcar een grote schat is voor Belgie. en in iets mindere mate ook de andere endurance series. Ook het BRL kan wat worden. Alleen mits geregisseerd door profs, want inderdaad, zulk soort klassen dienen strak en zakelijk geleid te worden. Er dient geld gegenereerd te worden door grote klassensponsoren aan te trekken die op hun beurt weer iets kunnen betekenen voor media aandacht. en hoe krijgen we weer grote getalen bezoekers aan het hek. echt alleen als je mensen paait met heel veel media en gratis tickets en ander vertier dan alleen racen op zon dag. de mensen moeten naar huis gaan met een gevoel dat ze wat beleefd hebben. zowel sportief als een stukje eigenbejach. denk aan posters, contact met de racewereld zoals handtekeningen gratis merchandise van sponsoren. ik weet wel dat dat heel veel energie en geld gaat kosten in aanvang, maar het zal zich terugbetalen. kijk naar de marlboro masters in zandvoort. hoewel hiervoor de laatste jaren gewoon voor moet betalen, blijven de mensen in grote getalen toestromen, elk jaar weer. voor de rest is t hier ook tobben hoor! zelfde bij dtm. allemaal media. maar wij kunnen het hier wel allemaal gaan bedenken, maar als er niets gebeurd is het zometeen toch echt twaalf uur. hoe zit het nu bij jullie in belgie: waaruit bestaan zometeen de A evenementen. Belcar, F renault jr en minis? |
#26
|
||||
|
||||
Dit is zeker een interessante (en nodige) discussie, normaal leest ik zo van die lange posts als hier niet, maar nu heb ik toch alles een keer aandachtig gelezen ...
Waar het juist is misgelopen weet ik natuurlijk ook niet, waarschijnlijk nog wat te jong daarvoor ook, al ga ik toch al zo’n 10 jaar naar circuit nu. Maar er zijn toch wel enkele dingetjes die ik wil melden. Dat ze in Zolder de laatste jaren ook andere events organiseren dat autosport vind ik niet slecht, integendeel. Zo komt er eens een ander publiek op ’t circuit. Als je er dan voor zorgt dat alles organisatorisch in orde is, en de infrastructuren en dergelijke aan de normen voldoen, sta ja al ver. Maak dan nog wat reclame voor de autosportwedstrijden (foldertjes, affiches …) en geef daar eens wat vrijkaarten weg. Zo haal je mensen naar ’t circuit die er anders nooit eens zelf zouden komen. In Spa is er met het motorcross circuit eenzelfde fenomeen. Nu zijn er ook plannen voor één of andere hal bij het circuit te plaatsen waar dan eens feesten/concerten enzo gegeven kunnen worden denk. Het precieze weet ik hier ook niet over. Ik keur dit niet af, zolang dit alles het autosportgebeuren niet schaadt natuurlijk. Er zou ook een nieuwe tribune komen, nieuwe pitboxen … dit kunnen we natuurlijk alleen maar goedkeuren. Maar het jammere aan Spa is dat daar alles maar gebeurt in het teken van de F1 (en de daaraan verboden VIP’s) wat dit jaar nog eens zohard werd duidelijk gemaakt: de organisatie had een zeer goede zaak gedaan door voor de vrijdagsessies enorm veel vrije kaarten uit te delen. Maar dit veroorzaakte natuurlijk een verkeerschaos rond het circuit. Hierdoor geraakten vele VIP’s niet op de VIP-parking en hebben ze de auto maar ergens op een weide moeten plaatsen, en zo dus hun schoenen moeten vuil maken (het had de voorbije dagen natuurlijk weer geregend). Iets waar de echte fans zich helemaal niet druk om maken, integendeel. Maar Bernie heeft de organisatoren natuurlijk meteen laten weten dat dit tegen de volgende GP opgelost moet geraken! Wat misschien ook meer toeschouwers naar het circuit kan lokken zijn aantrekkelijk reclamespots, en dan niet enkel voor de 24 uren. Al eens een campagne bij het begin van het autosportseizoen zou helemaal niet slecht zijn denk ik. Die gratis merchandise waar Vortex het over heeft, dat was enkele jaren geleden zeker veel meer. Maar je moet ook eens kijken naar welke sponsors dat waren? Als ik thuis in mijn kast kijk, hoeveel petjes ik wel niet heb van autosport (heb er toch maar stuk of 2 van gekocht ooit), ze zijn zowat allemaal rood gekleurd … (en die gekochte niet hoor ![]()
__________________
..: www.marcgoossens.com :.. |
#27
|
||||
|
||||
Goeie discussie hier en zou niet weten waarom ze eraf of op slot zou moeten.
![]() Een eerste korte reactie. Peter's vaststelling dat het naar het internet aan het verhuizen is, kan ik alleen maar delen. Zet me nu ongeveer een jaartje in voor DePaddock als admin, bestuurslid, whatever the name, en wat moet ik vaststellen? Zelfs als fans iets organiseren voor fans, wordt je flink met de nek aangekeken.... We gaan samen naar Essen en komen flink tussen in de entree, slechts een handjevol enhtoesiastelingen.... We organiseren een fotowedstrijd met pro's in de jury, slechts een handjevol inschrijvingen.... We organiseren een heuse échte quiz, slechts matige tot lauwe reacties.... Persoonlijk maakte ik een autosportkalender 2005, zoals er op heel de planeet geen is, vanuit België maar heel matige reacties.... Meer dan helft zijn over de plas naar Amerika en Australië gegaan. 't zijn maar een beperkt aantal fans die je steeds weer terugziet. DePaddock zou een perfect platvorm kunnen zijn voor àlle autosportfans in Vlaanderen, maar we missen er nog veel... Belgen zitten in een dusdanige malaise - wordt het nu Brussel Halle Vilvoorde of niet? de regering liegt dat ze zwart ziet, sociaal overleg kan enkele mits steekgeld van de regering enz - dat de Belg liever achter de TV blijft zitten om maar niets te missen van al dat moois én zich liefst en vooral voor niets en niemand hoeven engageren. Da's makkelijk en 'als ik buitenkom zal ik eens hard roepen en schelden en dan weer achter mijnen TV of computer kruipen'. Lekker associaal en geen enkel menselijk contact. Het ligt niet alleen aan organisatoren. Als ik lees dat de mediaplannen ivm de teams werden opgedoekt omdat de ene meer in beeld zou komen dan de andere... tja, dan heeft iedereen zijn eigen gat gegraven en staan ze nu te wankelen om erin te vallen. Als ook de teams geen concensus meer kunnen bereiken over zoiets, tja dan houdt het op. Dat ze allemaal hun duit in het zakje doen en ervoor zorgen dat ze mee vooraan zitten. Bedenk een systeem van bijdragen afhankelijk van de positie in het kampioenschap en dan GEEN gezeik over die heeft 3 seconden meer "zendtijd" gehad dan ik. Als ze geen overkoepelende geest kunnen bewaren onder het mom van "'t is in belang van de sport' dan houdt het idd op. Dan is het niet 5 voor 12, maar 5 NA 12. Ah ja, en nog iets - wat ook in het algemeen geldt en niet enkel van toepassing is op de autosport - is het eigenbelang dat primeert. Maar al te vaak worden foute beslissingen genomen en gaan mooie dingen verloren omdat het eigenbelang primeert en niet het gemeenschappelijke (of project-) belang. ![]() Arm Vlaanderen. Voor de 100ste keer. Organisatoren, teams, media én ook de fans. Allemaal. Oei, ging even een kortje reaktie zijn. ![]() ![]() Als er gewerkt moet worden: de mensen die het moeten weten, weten mij zitten. ![]() Last edited by Guido; 20-01-2005 at 15:28. |
#28
|
||||
|
||||
Heel van de problemen die er nu zijn, vallen terug op 1 gebeurtenis: de introductie van grootschalige sponsoring in de autosport.
Voordien was alles behoorlijk rustig. Nu moeten de piloten meer PRwerk doen dan racen, worden de VIP's gigantisch voorgetrokken om toch maar de dierbare sponsors tevreden te stellen. Doordat de teams meer geld hebben, geven ze meer uit, waardoor een hele opwaartse kostenspiraal ontstaat. Voorheen was het makkelijker, maar naar alle waarschijnlijkheid was de sport al niet rendabel en daarom zocht men heil in sponsoring. En dat is verre van goedgekomen. Dat komt niet enkel door verkeerde beslissingen, maar ook door een enorm groot egoïsme van teams, organisatoren.... De fans en de piloten zijn er vaak de dupe van. |
#29
|
|||
|
|||
Quote:
Je kan voor de mensen haast niks goeds meer doen... Spijtig... |
#30
|
|||
|
|||
Beste TC en sprinterscup teams.
Wij kunnen jullie vandaag de dag met 100% zekerheid zeggen dat wij een VIP tent zullen plaatsen. Dit geeft jullie de mogelijkheid eventuele nieuwe of bestaande sponsors uit te nodigen op de eerste wedstrijd van 20 maart 2005. Indien jullie de infobrochure willen ontvangen via post volstaat een simpele mail naar info@belgianraceinvest.be Bij ons geen grote VIP toestanden in de paddock, want wij staan buiten het circuit ![]() Zeg nu nog eens dat we niets doen voor de TC en sprinterscup. Indien het beoogde aantal van 300 VIP's bereikt wordt zullen we dat ook de verdere TC wedstrijden inlassen. Belcar - 24H Zolder en 24h Francorchamps was sowieso al definitief. Mvg Dries |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|