![]() |
|
#46
|
|||
|
|||
Die Sierra was een Gr.N mijn beste Huudo
![]() En dat was idd in 1986 |
#47
|
||||
|
||||
Quote:
![]() ![]() Was dat jaar overigens de eerste wedstrijd van een RS200 in België, of had dat moeten worden, maar wegens technische problemen denk ik, ging dat toen niet door. Maar goed we wijken af... ![]() |
#48
|
|||
|
|||
Quote:
Bovendien vraag ik me af wat het reglement en de Belgische Wegcode zegt over het gebruik van nagelbanden... Misschien iets voor de specialisten of afsplitsen naar "Technisch Hoekje"... C U |
#49
|
||||
|
||||
Quote:
Die Sierra van Probst had alleen maar van de fabriek naar de aanhangwagen gereden, meer kilometers had het ding niet eens. Pure groep N. Hij had het geluk dat het een 4x4 was, en dat de favorieten allemaal onderuit gingen. Maar de laatste keer met sneeuw was 96, maar ik denk dat we morgen ook mogen meetellen. ![]()
__________________
www.rallyfoto.be |
#50
|
||||
|
||||
voor de thuisblijvers:
* za 26/02: "La Une" 23:20 => 23:50 * zo 27/02: "La Une" 10:00 => 10:25 (heruitzending van de vorige dag) * zo 27/02: "La Deux" 17:10 => 17:30 * do 03/03: "La Deux" 20:45 => 21:10 Champion's Le mag => online resultaten via RIS => rally radio Vivacité |
#51
|
||||
|
||||
Dat wordt vroeg opstaan morgen. First special stage : 09:48h.
D'r staan enkele foto's v/d Shakedown op : http://www.turbomagazine.be/ArdenneBleue/ en zo te zien ligt er massa's sneeuw. Dat worden weer "schitterende" photookes... Gelukkig toch nog wat WRC en Gr. A's ... 555
__________________
I love the smell of plastic in the morning ... |
#52
|
||||
|
||||
Wel wat spijtig dat RIS al de hele dag niet goed werkt en vaak plat ligt
![]() |
#53
|
||||
|
||||
verslagje van de dag.
![]() We zijn begonnen op KP2, Spa. We stonden aan een haarspeldbocht waar spectacel geboden werd. Al snel bleek dat Melissa Debackere niet gestart was. Reden? voor zo ver niet bekend. Na een 30-tal doortochten (heb ze niet geteld) zijn we naar de KP in Ster gereden. Verbinding ging vlotjes en er is ruim voldoende tijd tss de KP's om de verplaatsingen te doen zonder stress. We wilden de jump op KP4 in Ster gaan bekijken, maar bleken de KP niet van een optimale kant te zijn benaderd. Nu goed, een haakse van bovenop de talu is ook wel leuk. Op het stuk waar wij stonden was de weg niet besneeuwd, maar eens de haakse genomen dan weer wel. Timothy VanParijs deed op deze KP zijn eerste deftige sortie. Hij werd weer voorruit geholpen door toeschouwers, maar't zou een voorbode zijn voor wat er nog komen moest later op de dag op dezelfde KP. Dan naar KP6, Circuit Francorchamps, waar we op het binnenstuk stonden - de serviceweg. Supersmal en de wegen met sneeuw en ijs. De haakske werd door meerdere equipes daar in 2 of zelfs 3 keer genomen. Ook hier hebben we redelijk lang staan kijken. Tijdens de middagpauze dan een sanitaire stop ingelast en even koffie gaan slurpen in de cafetaria van het vliegveld van Spa. Leuke tent ginder. ![]() Terug naar KP8 op dezelfde haarspeld. De weersomstandigheden verslechtere gelijkdelijk aan. Het begon immers te sneeuwen en de doortochten werden al wat spectaculairder. Niet te lang blijven rondhangen, want we gingen de jump nog doen op KP10, die van Ster. Deze zou starten om 18.16. De weg naar het centrum van Ster was niet ijs- en sneeuwvrij, dus rustig aan doen was de boodschap. We stonden perfect, eens op de KP toegekomen. Het werd kouder en het begon harder te sneeuwen. De klok tikte naar 18.16 maar er gebeurde niets.... Over de CB van de Stewards kwam de melding dat er op KP9 een ongeluk gebeurd was en dat er een aantal deelnemers geblokkeerd zaten hierdoor. Er zou, let wel zou, een hergroepering gebeurden, om dan iedereen zonder groot interval op KP te laten vertrekken. Dus alles met een retard van 30 min. euh, wat doe je dan, koud, sneeuw in de nek, sanitaire stop dringt zich op en om 21.40 begint het eiland. Druk overleg plegen, proberen te rekken, maar een komt een punt dat je zegt, ok, we komen morgen terug. Tot de je van de KP af bent en je de eerste deelnemers in de achtergrond hoort... ![]() Terug in de auto, begon de weg dicht te sneeuwen. Over de radio hoorde we dat Cols, al eerder met problemen kampend, op KP10 opnieuw lek was gereden en de ophanging kapot was, Vanparijs er opnieuw afgegaan was, dit keer erger en dat ook Duez er op SS10 was afgegaan. Hij kon weer verder maar met pakken minuten tijdverlies. 1 équipe trok er zich niets van aan. De Pool Kuzaj Leszek draait in zijn GrN! Impreza WRX lekker aan het stuurtje en op het einde van KP11 (info over de radio) stond ie aan de leiding! Na de eerste dag staat heeft ie 14sec! voorsprong op Tsjoen. Munster is derde en volgt al op 1min16 van de Pool en Bob Colsoul is 4de algemeen en 2de in Gr.N. en volgt al op dik 7 minuten. These Polish guys are really good. Gaan we een herhaling van '86 krijgen, waar de een rijder uit de "lagere" categorie de jongens met de "grote kanonnen" een ferme neus gaat zetten? Wie weet, sneeuwrally's zijn erg onvoorspelbaar ![]() ![]() Last edited by Guido; 27-02-2005 at 00:05. |
#54
|
||||
|
||||
Staat eigenlijk ergens de (volledige) uitslag ergens online????
Want al heel de dag is er niks of te niks van informatie te vinden op pitstop.tv !!! ![]() Verder vind ik ook nergens anders iets van informatie... ![]() |
#55
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#57
|
||||
|
||||
Daarstraks was Tsjoen nog 4de in de eindstand op de site, maar nu word hij zelfs voorafgegaan door Bodson in de Audi S2. Slechts een vijfde plaats voor Tsjoen dus. Ook is er een hele knappe prestatie van Princen, mooi 6de algemeen en 3de in Groep N. Boelens wint de eerste manche van de RACB Challenge met zijn Citroën C2.
|
#58
|
||||
|
||||
politie en Spa gaat toch niet goed precies. wat een klungels weer
![]()
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels, So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium*** ![]() |
#59
|
||||
|
||||
Hier ons verslagje: (aan de lengte te zien was het precies een lange en vooral onvergetelijke dag...
![]() Wij waren om 7uur thuis vertrokken, en arriveerden omstreeks 8.20u op het circuit. Dan direct gevraagd waar we tickets en programma konden bekomen ze wezen ons de weg naar La Source, daar zou een ticket container staan. Hij stond er, net als een 10tal anderen in rij aan één loketje terwijl er twee van de drie nog gesloten waren. Al snel bleek dat er (nog) geen programma boekjes waren! Man man, dacht ik dan… Andere mensen vertelde mij zelf dat het ééne loket nog maar een half uur open was… Alé soit, in ieder geval een half uur gevloekt en tijd verspilt om ticket en programma te bekomen… Dan maar op naar KP1 in Aywaille, we stonden in een bocht meer op het einde van de KP, maar de sneeuw was in de streek van Aywaille bijna allemaal weg, dus op ijsplekken na was er niets op de weg… Ook niks speciaals of spectaculair gezien, het leek er ook op dat bijna iedereen het rustig en voorzichtig aan deed… Onze tweede proef hebben we gezien op het circuit (Chicane KP3), we hebben gezien achteraan op het circuit aan de karting waar de wagens van onder de tunnel kwamen en dan het circuit op reden richting Blanchimont. De ruimte waar het publiek kon staan was nihil, het circuit was daar ook volledig sneeuw vrij gemaakt. Speciaal was de pasage daar dan ook niet te noemen. De marschals die op die post stonden hebben enkele trieste bloebers gedaan: Ze vlagde geel wanneer bv Van Parijs tegen een snelheid van 60km/u met vier pinkers voorbij reed, terwijl de volgende hem perfect kon voorbij rijden in Blanchimont naast mekaar… Colsoul bv ging enorm van z’n gas en was zo dus een aantal kostbare seconden verloren. Daarna zijn we naar KP4 in de bossen van Ster gaan zien, we hadden ons geïnstalleerd net na een haarspeld in de laatste kilometers van de KP. Een praaaaaachtige plaats waar ze driftend door kwamen aangezien er op de weg een dikke laag sneeuw en veel ijs lag… Hoe de Posche er door kwam met Duez aan het stuur, daar waren écht geen woorden voor! Full trottel, nopes, tegen sturen, full trottel, nopes, tegen sturen, …. Op een gegeven moment kwam er geen wagen meer door, al makkelijk 5min. Er was iets mis zoveel was duidelijk, plot ging iedereen massaal omhoog door de diepsneeuw richting het rechte stuk voor de remzone van de haarspeld. En ja hoor, daar was het crash-boom-bang geweest, een Subaru wrx was er van de baan gegaan, buitenkant bocht en op een boom geknald. Piloten OK, de wagen was wat anders (beelden zegen meer dan foto’s, kijk daarom strak zeker eens op BTSpictures.be) De vierde KP die wij zagen was KP6 op het circuit (Chicane), geparkeerd op de P1 , zijn we gewandeld richting de Raidillon. Van boven op de plateau (waar met de F1 de tribunes staan) had je een exelent zicht over het show gedeelte van deze proef. Waarom de organisatoren deze proef niet de naam “Show KP” hebben genoemd, snap ik niet!?!? Je zag de wagens meermaals passeren van dichtbij met een enorm spektakel gehalte, de Porsche had enorm moeite om op de baan te blijven toen hij op de Raidillon naar beneden reed. Hij ging hellemaal dwars links, en dan het omgekeerde naar rechts… het was op het randje van… (zie movie die te vinden is op BTSpictures.be) Dan zijn we naar de service gaan zien. Een service park in de paddock van Spa is niet te vergelijken met de markt van Ieper qua overzicht. Daarom was het voor ons dan een tijdje zoeken eer we gevonden hadden waar de top teams hun tenten hadden opgeslagen. Machtig om te zien was het wagen park van Future world: De Porsche, de twee Corolla WRC’s en de Lancer van Van Parijs (de Lancer hadden ze wel uitbesteed aan Bijvelds) Er recht tegenover stond BMA met hun twee wapens, tussen de Subaru’s van Munster liep er een zekere Snijers rond! Moet wel enorm frustrerend geweest zijn voor hem… Uiteraard heb ik ff gepolst naar z’n plannen voor de rest van het BK. Ik vroeg: “wanneer kom je met de Fabia WRC in actie?” Snijers: (hij lachte ff) “wait and see” zij hij "we zijn goed bezig om al zeker met deze machine te starten in Ieper, de Condroz en in Bochelt. Voor de rest is alles mogelijk. Wagens zijn er genoeg, maar je moet centen hebben…” Maar in de drie vermelde rally zouden we dus Snijers moeten zien met z’n Fabia WRC als alles loopt zoals hij het ziet… Verder ook nog ff Guy Colsoul gezien in het service park, is die man oud geworden seg… Wat we toen plots ontdekte: dat al de deelnemers na de service enkel en alleen voor de show en voor PR een hele toer moesten maken via Verviers centrum om daar dan over een podiumeke te rijden (een stempel te krijgen) en dan pas naar de volgende KP (Aywaille) mochten rijden. Heel deze verplichte formaliteit neemt zo maar eens ff één uur in beslag, hier heb ik medelijden met de piloten… Wel wat teveel van het goede vind ik… Na de service zijn we terug naar Aywaille (KP7) gegaan, deze keer in een mooie vloeiende haarspeld kort na de start. Bijna iedereen van de top 15 gooide hem hier mooi vloeiend dwars, uiteraard was de Porsche weer het neusje van de zalm… Munster maakte een fout en ging te veel dwars, moest dan zoveel remmen om de bocht nog te halen, uiteindelijk viel hij dan nog stil ook! Hier heeft hij zeker 5sec laten liggen. Dan zijn we terug richting Francorchamps gereden om daar een fritje te gaan eten, en verder te rijden naar KP10 Ster, het was intussen al hellemaal donker geworden. Wij stonden te zien in een S-bochten combinatie, de naam chicane op z’n minst waardig. Links en rechts hadden de wagens niet meer dan een halve meter, en dan was er de sneeuw/ijs muur… De 0 en 00 wagen lieten opvallend lang op zicht wachten, de KP starte uiteindelijk 20min telaat. Onze Poolse vriend kwam hier nog mooi door men een enorme licht bundel op de motorkap. Tsjoen deed het hem nog na, maar voor Van Parijs was het een Crash-boom-bang in de bochten combinatie, waar de weg een grote ijsbaan was… Hij kwam er veeeeel te snel aan, rempunt gemist veronderstel ik. En kon zo ’n bocht onmogelijk halen, dan maar rechtdoor de sneeuwmuur in. Die heeft hij platgewalst en uiteindelijk tegen een boom tot stilstand gekomen. Met de voorwielen in hopen sneeuw, en de achter wielen 10cm van grond stak hij dan ook zo vast als iets…. Van Parijs had een zeer goede reactie en liep direct zeer snel de KP op in spook richting, om de aankomende wagens te laten afremmen, kwestie van z’n wagen niet hellemaal in schroot te herlijden… Uiteindelijk hielp niets om hem los te krijgen: schuppen, met balkjes onder de achter wielen, … Dan maar met 6man de Lancer evo 6 opgehoffen en beetje bij beetje op de baan geplaceerd. Ik kan je garanderen dat er iedere 60sec nog een WRC of een Posche op twee meter van uw voeten ziet en voelt passeren dat je dan hot moments beleeft… Enfin, KP10 in Ster was onze laatste proef. We zijn dan ook tevreden huiswaarts gereden, van deze unieke rally die nog lang in velle hun geheugen zal blijven zitten dankzij de sneeuw. Last edited by Mr.Dallara; 28-02-2005 at 11:35. |
#60
|
|||
|
|||
Is een leuk verslagje maar op enkele zaken die je in vraag stelt, had je zelf een antwoord kunnen vinden als je er wat (vak)literatuur over gelezen had.
De KP Raidillion was geen Show KP omdat hij zeer technisch, moeilijk en smal was. Het selectieve karakter van de proef vervult niet de eigenschap van een show KP. Bovendien vind ik een show KP helemaal overbodig in een Rally. Het is meestal een vervelend, verplicht nummer van enkele kilometer, soms zelfs met ROC-start. Als ik me niet vergis werd dit zo wat ingevoerd om live TV-coverage te halen. Door de jaren heen is gebleken dat dit niet lukt. De show KP's zijn echter gebleven maar halen hun doel niet. Mijn mening : afschaffen die handel !!! De verplichte verbinding tussen Francorchamps en Verviers heeft ook zijn reden. We mogen niet vergeten dat, na het laattijdig forfait van de Boucles de Spa, de organisatie minder dan drie maanden de tijd hadden om de eerste editie van de Ardenne Bleue op poten te zetten. Zij hadden dus van meet af aan problemen met de tijd. De administratieve molen draait, zoals we allemaal weten, traag. In deze wedloop tegen de tijd kregen de organisatoren heel wat steun en medewerking van de omliggende gemeentes en in het bijzonder van Verviers. Vandaar dat een podium in Verviers een een must was. Vegeten we ook niet dat het rallycentrum aanvankelijk op het circuit van Francorchamps gesitueerd werd omwille van het gemak. Na wat nadenken werd niet alleen het gemak doorslaggevend maar ook de handige infrastructuur, de prestige, de nabijheid van parkings enzoverder... Mogen we bij dit aspect ook niet vergeten : de ideale samenwerking met de autoriteiten van Francorchamps. Ook 22 proeven, waarvan slechts 8 (ik meen in laatste instantie 9) verschillende leek bij aanvang een tegenvaller. Het is echter begrijpelijk dat een organisatie die weinig tijd heeft, geen keuze heeft. Men moet knopen doorhakken. Gevolg van dit alles : 790 kilometer rally waarvan 215 km tegen de chrono. Op het eerste zicht een wanverhouding maar dat heeft ook zijn voordelen. Zo is ook het publiek verspreid over een grotere regio, waardoor er mindere files zijn voor deelnemers en publiek en waardoor het op de verbindingen net wat veiliger kan... Ik ben niet ter plaatse geweest maar denk te mogen besluiten uit de verslagen die ik gezien en gelezen heb voor en na deze eerste editie, dat het allemaal zeer geslaagd is. Al moeten we toegeven dat de weergoden een grote bijdrage hebben geleverd bij de spektakelwaarde. Hoewel ik me kan inbeelden dat ook dit organisatorisch heel wat problemen met zich meebracht. Tot zover een mening van op afstand... En nog dit : een dikke proficiat voor de organisatie en succes voor 2006 maar dat was al duidelijk zeker. C U |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|