De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 16-04-2005, 22:47
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Pat
Moest ik er zeker van kunnen zijn dat dit in de hoofden van de RACB-bobo's, inderdaad slechts een plan is voor 1 race, ik zou nog durven zeggen waarom niet.
Toch heb ik teveel het gevoel dat ze Belcar in het format van BTCS willen duwen. En wat doe je als je twee series hebt die uiteindelijk hetzelfde voorstellen ...
het verschil is dat Belcar een endurance kampioenschap voor voornamelijk GT-wagens is, en dat BTCS (voornamelijk) een sprint-kampioenschap voor toerisme-wagens is
Old 16-04-2005, 22:47
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Absoluut Pat, zo denk ik er ook over.
Dit 2 x 60 minuten-gedoe is niet meer dan een poging van de RACB (in feite ook KACB, maar Nederlands kennen die heren niet) om hun machtsgreep op de Belcar te verstevigen. De uiteindelijke droom van die RACB-bobo's is om Belcar en BTCS in één kampioenschap te zien opgaan, waarbij zij het dan uiteraard voor het zeggen hebben. De benaming "Belcar" en het uitgesproken Vlaamse karakter ervan zal dan ook wel vlug geschiedenis zijn.
Laat ons hopen dat de Belcar-verantwoordelijken vlug hun ogen openen. Belcar heeft geen BTCS of RACB-bemoeienissen nodig om succesrijk te zijn. Laat Belcar alsjeblieft gewoon Belcar blijven, met behoud van zijn zuivere endurance-format.
Reply With Quote
Old 16-04-2005, 22:52
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...

De KACB afkorting bestaat niet meer, het is nu enkel nog RACB (Royal Automoblie Club of Belgium). Typische oplossing voor zo'n probleem in dit land...

Dat ze de BTCS en Belcar maar gescheiden houden, elk z'n eigen gang (en niet 2x hetzeflde).
Old 16-04-2005, 23:10
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

BTCS en Belcar samen zijn in de long run niet leeftbaar. België is gewoon te klein. TC kan je er eventueel ook nog bijzetten. Er moet een beslissing genomen worden vooraleer beide kampioenschappen elkaar doodmaken. Face it... Liever dat dan geen enkel deftig kampioenschap overhouden... Belcar heeft sinds enkele jaren een nationaal statuut. Praten over het vlaamse karakter is bull.
Reply With Quote
Old 16-04-2005, 23:23
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast

het zou misschien wel een oplossing zijn om Belcar als GT kampioenschap te laten gelden en BTCS de tegenhanger op tourisme niveau

dan is het overzichtelijker voor het publiek, want dan krijg je maar twee of drie klassen per reeks

nadeel kan zijn dat de belcar verwordt tot een pure porsche cup

alleszins weet ik dat de btcs een bedreiging vormt voor de belcar zoals mijn TEW collega sconinx hierboven zegt. De kosten liggen immers lager en publieke belangstelling is er voldoende voor beide!

soit, we zien wel, ik vond deze format van de belcar voor de verandering wel eens geslaagd! spannende race, complete veranderingen in het klassement, zo moet het hé

wel één bemerking: hoe komt het dat de tijden zo hoog lagen? ge kunt wel denken dat ik verwonderd ben als ik zie dat een porsche 996 supercup tragere tijden in de regen rijdt dan ik met een simpel fun cupje! De wagens van LMES hebben blijkbaar een pak minder moeite met de regen ... krijg ik hier weer een discussie op gang over het niveau van de piloten of lag de piste echt zo glad en was de zichtbaarheid nihil? graag wat verduidelijking en hopelijk weer stof tot discussie (ik ben in mijne slechte vandaag hehe) ik kijk maar naar de tijden van vanina hé

Last edited by Maarten; 16-04-2005 at 23:28.
Reply With Quote
Old 17-04-2005, 00:01
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Maarten
het zou misschien wel een oplossing zijn om Belcar als GT kampioenschap te laten gelden en BTCS de tegenhanger op tourisme niveau
Jammer genoeg is nu de BTCS de cup voor diegene die niet meer meekunnen in de Belcar en dat vind ik spijtig... Ze hebben eigenlijk een heel goede feeder-serie kapot gemaakt, hoeveel zijn er niet uit de GDC naar de belcar doorgevloeid...

De Bmw's uit de Belcar halen zou ik jammer vinden maar door de BTCS is hun aantal wel ferm aan het dalen... Jammer genoeg...
Old 17-04-2005, 01:54
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Quote:
Originally Posted by Scapa
BTCS en Belcar samen zijn in de long run niet leeftbaar. België is gewoon te klein... Er moet een beslissing genomen worden vooraleer beide kampioenschappen elkaar doodmaken... Belcar heeft sinds enkele jaren een nationaal statuut. Praten over het vlaamse karakter is bull.
En wie is er met de bullshit begonnen? Neen, geen

Ik respecteer ieders mening Scapa, maar mijns insziens is je reactie nogal naïef en kortzichtig, waarbij je een stuk Belgische/Vlaamse autosportgeschiedenis over het hoofd ziet of negeert.
Uiteindelijk is alles een politiek spelletje. Laat me even verduidelijken.
Het huidige Belcar-kampioenschap heeft een rijke en lange traditie die teruggaat tot midden de jaren '70 en zijn wortels vindt in de NOTAP-races (Nationale Omloop Trofee voor Amateur Piloten). Jawel, toen nog een unitair Belgisch amateurkampioenschap naast de officiële nationale RACB-races. Grote bezieler hiervan was ex-piloot Philippe De Leener, een Waalse landgenoot jawel, die trouwens ook de organisator was van de eerste 24 Uren van Zolder. Zoals bijna alles in België werd in de jaren '80 ook de autosport gefederaliseerd, en kregen we naast de RACB/KACB nationale races, op amateurniveau de oprichting van ASAF aan Waalse kant en VAS aan Vlaamse kant. Uit NOTAP groeide aan Vlaamse kant VAS Endurance, waaruit later BBL Cup, nadien Carglass Cup en uiteindelijk Belcar ontstond. Aan Waalse kant was er het ASAF-kampioenschap dat met ups en downs een wisselend succes kende en de laatste jaren in GDC (Gentlemen Drivers Cup) werd omgedoopt. Zowel bij VAS als ASAF kende vooral het endurance-format het meeste succes. Op nationaal niveau bleef de RACB gedurende die ganse periode ('70, '80, '90, '00) met succes sprint-kampioenschappen organiseren, gaande van de Groep 1-races (de periode van de grote-sponsorteams zoals Belga, Bastos, Lotto, Kinley), over Groep A en Groep N tot Belgian Procar. Die RACB-kampioenschappen waren een hoofdzakelijk elitaire Brussels-Franstalige bedoening. Als je me niet gelooft, moet je eens met mensen zoals Albert Vanierschot, Eddy Joosen, Valentin Simons, Roger Rutten of Dirk Vermeersch praten. Ook de betreurde Philip Verellen had hierover een boompje kunnen opzetten. Aan Vlaamse kant kenden de endurance-races een steeds groeiend succes, met als belangrijkste exponent de steeds populairder wordende 24 Uren van Zolder. Voor bepaalde RACB-mensen is dit steeds een doorn in het oog geweest. Ik herinner me uitspraken van RACB-bobo's in de vroege jaren '90 (de glorieperiode van de Belgian Procar) die over de toenmalige Carglass Cup spraken als "Dat tweederangs Vlaamse kampioenschap" en "De vuilbak van de Procar". De Procar-afdankertjes vonden inderdaad gemakkelijk hun weg naar de minder kapitaalkrachtige maar gretige VAS-teams. Dat de Belgian Procar op zijn beurt de vuilbak van de toenmalige DTM was, werd voor het gemak even over het hoofd gezien. Als je een en ander niet gelooft, moet je "off the record" hierover eens praten met de Belcar-organisatoren.
De opgang van de Carglass Cup was echter niet te stuiten en tot overmaat van ramp voor de RACB stierf de Procar, om diverse redenen, na enkele zeer magere jaren een langzame en stille dood. Op nationaal niveau bleef er niets meer over en onder het motto "If you can't beat them, join them" werd aan de Carglass Cup een nationaal statuut verleend er werd het kampioenschap omgedoopt tot Belcar. Voor wat hoort wat, natuurlijk en het was duidelijk dat de RACB meer inspraak wilde in het Belcar-huishouden. Zo heeft de RACB steeds aangestuurd op kortere Belcar-races; deze waren immers beter in te passen in het schema van de grote raceweekends en sloten beter aan bij de RACB sprint-traditie. De Belcar-organisatie (lees : Circuit Zolder) wilde de controle over haar kampioenschap echter niet zomaar prijs geven en hield de touwtjes strak in handen, zeer tot ongenoegen van de RACB.
Toen begin jaren '2000 ASAF/GDC in een mindere periode verkeerde, was dit voor de RACB een uitgelezen kans om dit kampioenschap over te nemen en onder te brengen in het nieuwe BTCS (Belgian Touring Car Series), tot groot verdriet van de echte ASAF-amateurs overigens. Opmerkelijk was dat BTCS meteen een nationaal statuut kreeg. Aanvankelijk werd gezegd dat de BTCS een kampioenschap voor toerismewagens zou zijn en dat de GT's alleen het eerste jaar zouden geduld worden om toch aan een kwantitatief aanvaardbaar startveld te komen. Loze beloften, zo blijkt; in het derde seizoen BTCS zijn de GT's nog steeds de smaakmakers van het kampioenschap. Na drie jaren BTCS moge het wel voor iedereen duidelijk zijn dat dit kampioenschap voor de RACB niets minder is dan een wapen in de strijd om de Belcar onder controle te krijgen.
Het 2 x 60 minuten-"experiment" van dit weekend past perfect in de RACB-strategie. Geleidelijk aan probeert men de Belcar, zowel qua format als qua reglementen (denk maar aan de RACB-verplichting om Silhouettes toe te laten in de Belcar) op gelijke lijn met de BTCS te krijgen. Een fusie van beide kampioenschappen is de logische, volgende stap. Want je hebt wel gelijk, Scapa, wanneer je zegt dat BTCS en Belcar, naast elkaar, in de long run niet leefbaar zijn. Daar is België, miniscuul landje zonder eigen auto-industrie en kapitaalkrachtige multinationals, inderdaad te klein voor. Wie dan het beheer en de zeggenschap over dat eengemaakte kampioenschap krijgt, is voor de RACB-bobo's waarschijnlijk al lang een uitgemaakte zaak........

Last edited by Baron; 17-04-2005 at 02:19.
Reply With Quote
Old 17-04-2005, 08:31
Snellen Eddy Snellen Eddy is offline
De Paddock Rookie

De nagel op de kop.
Old 17-04-2005, 11:01
MichelRacing MichelRacing is offline
De Paddock Rookie

Ik denk dat iedereen die hier op deze Thread een reply heeft gepost dat dit NIET-GEWAARDEERD STUNTJE bij dit weekend moet blijven. Dat dit NIET voor herhaling vatbaar is. En tevens wij zijn allemaal BELCAR-Fans. Ik denk dat de RACB ook eens moet kijken naar wat de fans willen. Want straks heeft de RACB hun regeling wel ingevoerd maar ligt het bezoekersaantal 50% lager. Dan zijn ze binnen de kortste keren alles kwijt. De Belcar/Coureurs/Autos. En ik kan je het beste het vertellen, srry voor de SupercarChallenge fans. Maar dat concept is 3x niets tov de Belcar. Ik ga regelmatig naar Zandvoort vanwege sponsorverplichtingen van het bedrijf waar ik kaartjes van krijg waar ik werk. Leuk amateur, maar SuperCarChallenge is amateuristisch en Belcar is professioneel.
Reply With Quote
Old 17-04-2005, 11:38
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Veel zal afhangen van wat de teams willen. Ik vermoed dat er toch een aantal teams uit de Touring klasse voor de idee om GT's en Touring te scheiden te vinden zijn...
Reply With Quote
Old 17-04-2005, 20:54
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
ik moet toch even kwijt dat ik walg van de manier waarop er hier op het DSC wordt neergekeken. Vorig jaar is de paddock zelf is een kijkje gaan nemen. Het veld is mss kwalitatief lager maar de belcar kan nog veel leren van die mensen over klantvriendelijkheid.

Reply With Quote
Old 17-04-2005, 21:15
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally Posted by MichelRacing
srry voor de SupercarChallenge fans. Maar dat concept is 3x niets tov de Belcar. Ik ga regelmatig naar Zandvoort vanwege sponsorverplichtingen van het bedrijf waar ik kaartjes van krijg waar ik werk. Leuk amateur, maar SuperCarChallenge is amateuristisch en Belcar is professioneel.
Als het concept niet klopt................waarom kan deze klasse dan elk jaar forse "groeicijfers" laten zien. Ze hebben zelfs al een wachtlijst voor de nieuwe deelnemers. Kun je van de Belcar helaas niet zeggen Het waren er dit weekend wederom geen 50. Daarnaast mag je het DSC en de Belcar niet met elkaar vergelijken maar dat geef je zelf ook aan.

Wat betreft 2 * 60, de race van zaterdag kun je eigenlijk niet beoordelen vanwege de weersomstandigheden. Zeer uitzonderlijke situatie, bij een onderzoek zou je zo een waarde een uitbijter noemen en dus niet meenemen in de evaluatie. Trouwens een gele vlag situatie van een half uur en een pitstraat die gebruikt wordt als een "interventie-werkplek" kom je ook alleen maar tegen op Spa. Wat een gesukkel om die S&P Porsche weg te halen.

De race van zondag is me goed bevallen, jammer van de safety-car op het laatste stukje waardoor de thriller geen mooi einde kreeg. Prachtig om die Goossens door dat veld te zien stampen. Halen ze het wel of niet..........dat was de vraag.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 18-04-2005, 09:17
Pascal Pascal is offline
A4993

2*60 minuten zie ik éénmaal in het seizoen wel zitten. We kunnen echter geen objectieve beoordeling geven van deze editie gezien extreme en externe omstandigheden van afgelopen weekend. (Er was wel spektakel en spanning, maar toch...) We zitten namelijk in Spa...

De Belcarteams traden aan als nevenprogramma, zoveel is duidelijk. Dat is natuurlijk een keuze waarmee je als promotor akkoord gaat of niet...

Ten eerste was de Belcarpaddock verspreid over de paddock en hier en daar vonden we nog een verdwaalde Belcarvrachtwagen. Het grootste deel stond weliswaar wel samen. Al konden we vaststellen dat sommige teams verbroederden om toch wat aanvaardbare ruimte te hebben.

Ten tweede was er slechts één vrije qualif van 30 ' en twee timed qualifs van 30 '. Dat is ruimschoots minder dan wat we gewoon zijn.

Aan de andere kant was er heel wat publieke belangstelling. Groot was mijn verbazing op zaterdagmorgen om vast te stellen dat de parking "Ster" op een mum van tijd vol liep. Aan alle kanten zagen we zelfs tentjes staan. De echte gekken weerstonden aan de bakken water die uit de lucht kwamen. Ik zag en hoorde Duitsers, Engelsen, Nederlanders , Fransen, Denen, Italianen... Ik weet natuurlijk ook wel dat de meeste van deze bezoekers voor de LMES kwamen maar de Belcar werd ook goed bekeken. Tijdens vooral de start en eigenlijk ook de hele wedstrijd stond er rijkelijk veel volk langs de piste. Het is uiteraard een uitgelezen kans om je in de kijker te rijden.
En op Spa hadden ze dit blijkbaar goed ingeschat want heel wat drankenstalletjes en frituren waren open. Tijdens reguliere wedstrijden zijn deze allemaal gesloten.

Maar aan de Belcarorganisatie zou ik de volgende tip geven : luister in de debriefing vooral naar de deelnemers en pas dan naar de RACB.

C U
Reply With Quote
Old 18-04-2005, 16:16
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Na wat Marc Martens gisteren op Sporza wist te vertellen kunnen de tegenstanders van de 2*60min formule op hun beide oren slapen.
Reply With Quote
Old 18-04-2005, 16:33
TOM's Avatar
TOM TOM is offline
De Paddock Rookie

Ik had anders wel is graag de corvette, vipers, porsche tegen elkaar zien rijden in een korte race. Spijtig genoeg kon dat niet door gaan door het weer.
Maar dom vind ik het voor een pit-stop in te lassen voor een uur te rijden.
Maar om mij ervan te overtuigen van 2 maal 60 min zal de baan eerst droog moeten zijn en mag er zeker geen mist zijn.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules