De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

View Poll Results: Mogen de Michelin teams ZONDER penalty nieuwe banden gebruiken tijdens de race
JA ... De competitievervalsing is ondergeschikt aan het veiligheidsargument 19 38.00%
NEE ... Reglement niet naleven is de gevolgen dragen 31 62.00%
Voters: 50. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 19-06-2005, 07:44
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

ff een poll toegevoegd hierover
Old 19-06-2005, 09:21
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular

't Is natuurlijk geen makkelijke situatie. Het is niet eerlijk tegenover de Bridgstone teams op op zondag plots met nieuw rubber te starten.
Dan moet waarschijnlijk de strategie gewijzigt worden op optimaal te presteren, ik geloof niet dat ze nog zo kloppen.
Achteraan starten zou een oplossing zijn, iedeel ook voor Ferrari. Zie Hakkinen in 2000 die zijn tanden stukbeet op Mazzacane.
Maar anderzijds is het geen voldoene straf lijkt me. Na 3 ronden rijden de Jordans en Minardi's weer acheraan, en zit het hele Michelin wagenpark de Ferrari's op te jagen. Zo zou Barrichello in Canade evengoed nieuw rubber geplaatst kunnen hebben.
En goed idee wat ik ergens gelezen heb, is iedereen laten starten met de banden van gisteren, en wie nieuwe banden wil, moet ze maar gaan halen in de pit.
Old 19-06-2005, 10:17
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular

Oei ik ben hier precies den enige dat voorstemd
Ik vind in ieder geval dat ze van rubber mogen veranderen. Wat de gevolgen kunnen zijn weten we na vorig jaar en afgelopen vrijdag al wel! 't Zou onverantwoord zijn om met die banden een volledige race te rijden.
Maar het zou inderdaad niet fair zijn als ze zomaar met nieuwe banden hun startpositie behouden.
Old 19-06-2005, 10:26
AlesiRed27 AlesiRed27 is offline
De Paddock Rookie

Heb ja gestemd, 'k zou de Bridgestone teams toelaten vers rubber te gebruiken voor de start. Michelin is benadeeld door rubber dat niet specifiek aan Indy is aangepast.

Las net zoals vroeger in de regen, voor de race, een acclimatisatierun in van exact 1 ronde (3 dus, uit, ronde, in) - zo zorg je qua racestrategie een (bijna) identieke situatie. Desnoods trek je enkele ronden af van de racelengte.

Extreem allemaal, maar naar veiligheid toe zo eerlijk mogelijk?

Eigenlijk, dat "God" het oplost, laat het regenen in Indy, dan is de rubberkwestie over
Old 19-06-2005, 10:34
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by AlesiRed27
Heb ja gestemd, 'k zou de Bridgestone teams toelaten vers rubber te gebruiken voor de start. Michelin is benadeeld door rubber dat niet specifiek aan Indy is aangepast.

Las net zoals vroeger in de regen, voor de race, een acclimatisatierun in van exact 1 ronde (3 dus, uit, ronde, in) - zo zorg je qua racestrategie een (bijna) identieke situatie. Desnoods trek je enkele ronden af van de racelengte.

Extreem allemaal, maar naar veiligheid toe zo eerlijk mogelijk?

Eigenlijk, dat "God" het oplost, laat het regenen in Indy, dan is de rubberkwestie over
Mja, benadeeld. 't Is niet zo dat ze niet wisten dat de oval er lag. Hij ligt er al sinds 2000. Iedereen sprak in het begin van het seizoen over de zwakte van Bridgstone. Die hebben zich wat herpakt, en nu begint Michelin te knoeien, beginnent in Monaco.
Old 19-06-2005, 10:40
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by sledge
Mja, benadeeld. 't Is niet zo dat ze niet wisten dat de oval er lag. Hij ligt er al sinds 2000. Iedereen sprak in het begin van het seizoen over de zwakte van Bridgstone. Die hebben zich wat herpakt, en nu begint Michelin te knoeien, beginnent in Monaco.
Ik bedoel dus wel *als* ze rijden met Spanje-specs banden, dat deze niet ideaal zijn voor Indy, dus de Michelin-runners hebben dan al een performance-hit.
Old 19-06-2005, 10:48
Alain's Avatar
Alain Alain is offline
De Paddock Regular

Ik vind deze hele situatie lachwekkend.

Deze situatie is simpelweg een gevolg van reglementswijziging 147 op twee jaar tijd. Sinds dit seizoen moeten de teams een volledige afstand doen met dezelfde set. Die maatregel is er gekomen om de kosten te drukken en de "spanning" terug in het WK te krijgen. Wat dat betreft zijn ze in hun opzet geslaagd...dat dit ten koste van de veiligheid gaat is de voorbije races al gebleken. Op Indy is er nooit een probleem geweest, nu ineens wel en dat is gewoon omdat men in het duister tast qua banden met die banking. Nu lees ik net op www.crash.net dat er geopperd wordt om een kunstmatige chicane aan te leggen in turn 13, i.e. de banking.... Dus vergeet slipstreamen en inhalen indien dat doorgedrukt wordt.

Voor mij is dit gewoon de FIA die zichzelf buitenspel heeft gezet.
Reply With Quote
Old 19-06-2005, 11:15
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

als de michelin teams niet starten en er dus te weinig starters zijn kan ik hier straks de NASCAR live opzetten. Zou nog niet zo slecht zijn
Old 19-06-2005, 11:20
De Paddock Rookie

Charie Whiting wil geen Chicane

Ik begin meer en meer te geloven dat het resultaat van deze toestanden zeer voelbaar zal zijn in de zakken van de FIA en Bernie... Als deze "brief" waarheid is en Charlie houdt z'n been stijf, dan starten er 6 wagens. De reglementen zouden dan stellen (heb dit niet gechecked) dat de race *mag* afgelast worden, niet moet.

Dus straks geen race? Een Ferrari demonstratie voor Amerikaans publiek? Minardi die de race dan op't gemakske gaat rijden om te finishen en punten te pakken (lees geld)? Rebellerende Michelin teams (McLaren) die toch gaan rijden?

Heb in 10 jaar F1 nog nooit iets dergelijks gezien.
Old 19-06-2005, 11:22
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Quote:
Originally Posted by AlesiRed27
Charie Whiting wil geen Chicane

Ik begin meer en meer te geloven dat het resultaat van deze toestanden zeer voelbaar zal zijn in de zakken van de FIA en Bernie... Als deze "brief" waarheid is en Charlie houdt z'n been stijf, dan starten er 6 wagens. De reglementen zouden dan stellen (heb dit niet gechecked) dat de race *mag* afgelast worden, niet moet.

Dus straks geen race? Een Ferrari demonstratie voor Amerikaans publiek? Minardi die de race dan op't gemakske gaat rijden om te finishen en punten te pakken (lees geld)? Rebellerende Michelin teams (McLaren) die toch gaan rijden?

Heb in 10 jaar F1 nog nooit iets dergelijks gezien.
klinkt toch ongemeend spannend, niet ?

nuja, de race zélf niet, oke
Old 19-06-2005, 11:24
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

dit lijkt wel een beetje op Imola 1982 waar een groot aantal teams de race geboycot hebben omwille van de meningsverschillen tussen FISA(Balestre) en FOCA(Ecclestone)
Old 19-06-2005, 14:34
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by airco
nee dat niet ... Maar wat zegt dat Bridgestone vrijdag al niet wist dat het met de slijtage op Barcelona moeilijk zou worden voor de Ferrari rijders ?

Zij hebben het berekend risico genomen en verloren .... Dan mag je nu niet toestaan dat anderen deze situatie ontlopen zonder nog maar een risico te moeten nemen.
dan had Bridgestone iets moeten zeggen he. Michelin trekt nu aan de alarmbel, Bridgestone deed dat niet. en als de FIA van iets niet op de hoogte is, kan ze ook niet ingrijpen he.
het valt mij trouwens op dat de meesten hier voorlopig liever een eerlijke competitie zien dan een veilige. ja, het is misschien niet eerlijk. maar Ralf is al 2 keer op volle snelheid die muur ingeknald na een klapband. de eerste keer was hij zowat de rest van het jaar out. als dat nu weer gebeurt met een aantal michelin-rijders, is het ook geen eerlijke competitie meer denk ik.
en hoe verantwoord is het van een organisatie om 70% van de deelnemers de baan op te sturen met materiaal waarvan de producent heeft laten weten dat het onveilig is?
Old 19-06-2005, 16:39
De Paddock Rookie

FIA:

* We zetten geen chicane in bocht 13

* Een Michelin team mag nieuwe banden gebruiken maar krijgt "heavy penalties", maar geen uitsluiting

* Een Michelin team mag oude banden gebruiken en ze wisselen tijdens race als ze geen competitief voordeel er uit halen (begin daar eens mee...)

Trouwens, staat er in de reglementen niet dat je, indien je eentje wil vervangen, er maar eentje per pitstop mag vervangen?

Ik ben eens curieus wie de grootste euh... tandwielen heeft: 't Is blijkbaar hard tegen hard nu, binnen 3 uur weten we het...
Old 19-06-2005, 16:45
De Paddock Rookie

Planet F1 heeft de e-mailtjes tussen Michelin & Whiting
Old 19-06-2005, 16:55
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Wat een klucht.

Ik dacht dat veiligheid prioritair was voor de FIA, blijkbaar niet... Door het eindeloos veranderen van de regels verliezen de (banden)constructeurs veel van hun informatie zodat ze dikwijls bijna van 0 moeten beginnen. Niet geheel onlogisch dat er dan eens fouten worden gemaakt. Ben eens benieuwd. Straks TV opzetten en 6 wagens op de grid zien, het zou wat zijn

Openingszin van Gaëtan Vingeron: "Mes chers spectateurs, comme vous le voyez on va assister à un grand prix un peu bizarre" :d :d :d Ik zie het zo al voor mij...
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules