De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

View Poll Results: Mogen de Michelin teams ZONDER penalty nieuwe banden gebruiken tijdens de race
JA ... De competitievervalsing is ondergeschikt aan het veiligheidsargument 19 38.00%
NEE ... Reglement niet naleven is de gevolgen dragen 31 62.00%
Voters: 50. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 20-06-2005, 11:35
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !

Een stukje uit het post-race interview met Schumacher:
Quote:
It is just a shame we could not fight in a normal way, because I think that, even with the other cars, we could have won as we had a strong car.
Bron: www.formula1.com

Belachelijk om zoiets te zeggen als de concurrentie niet mee heeft gereden. Als ze dan toch konden winnen, waarom hebben ze dan niet tegen de FIA gezegd: "Zet maar een chicane in turn 13, we winnen toch" ?

Andere quote van Schumacher:
Quote:
Ik heb gehoord van één van de (Michelin) rijders dat of er nou wel of geen chicane zou zijn gemaakt, ze toch wel een bandenprobleem hadden gehad
Bron: www.f1racing.nl

De Michelin teams zouden toch moeilijkheden krijgen tegen het einde van de race. Is alleen maar in het voordeel van Bridgestone teams.
Nu heeft Schumacher 10 punten met een wrange nasmaak, anders had hij 10 punten verdiend op een sportieve manier.
Old 20-06-2005, 11:48
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Quote:
Originally Posted by Ottooke
Een stukje uit het post-race interview met Schumacher:

Bron: www.formula1.com

Belachelijk om zoiets te zeggen als de concurrentie niet mee heeft gereden. Als ze dan toch konden winnen, waarom hebben ze dan niet tegen de FIA gezegd: "Zet maar een chicane in turn 13, we winnen toch" ?

Andere quote van Schumacher:

Bron: www.f1racing.nl

De Michelin teams zouden toch moeilijkheden krijgen tegen het einde van de race. Is alleen maar in het voordeel van Bridgestone teams.
Nu heeft Schumacher 10 punten met een wrange nasmaak, anders had hij 10 punten verdiend op een sportieve manier.
1) Circuit veranderen is tegen het reglement. Als de Bridgestones problemen zouden gehad hebben met diezelfde banking, en de Michelins niet, dan zou er geen enkele Michelin geweest zijn die oogluikend een circuitverandering had toegelaten. Wees daar maar héél zeker van.
2) Een circuitverandering had waarschijnlijk nadeel opgebracht aan de Bridgestone-teams, die met het juiste pakket en de juiste afstelling naar het reglementaire circuit waren afgezakt en nu plotsklaps de afstelling van de wagen moesten veranderen op een voor hen onbekende plaats. Honderdsten van een seconde speelden mee, en die honderdsten zijn belangrijk bij 73 rondjes F1. Wat een wrang gevoel zou Bridgestone niet gehad hebben, moesten ze omwille van deze extra chicane de race aan hun neus zien voorbijgaan aan Michelins die in principe inferieur waren aan de Bridgestones. Wat een blamage: op een circuit zonder chicane wint de Bridgestone, op een circuit met chicane wint de Renault of McLaren. De keuze was hier snel gemaakt, dacht ik zo, zeker als je de aan de kant van het reglement staat. Het blijft voor mij nog altijd een zeer geloofwaardige en logische keuze.
3) De Roden hadden ongetwijfeld ook problemen gekregen aan de banden met zo'n chicane erbij: zonder de chicane zagen we gisteren al hoe de Bridgestones er na de race uitzagen: geen groeven meer, bijna slicks. Met die extra chicane krijg je waarschijnlijk het Monaco-effect bij de Renaults: gevaar verzekerd ! Waarom dan een chicane installeren, als ze toch niets zou opbrengen ? Je haalt hier in feite dé beweegreden aan waarom die chicane onrealiseerbaar was.
Old 20-06-2005, 11:52
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Het begint wat te ontaarden in een welles nietes spelletje en daar doe ik niet aan mee. Jij hebt uw argumenten, ik de mijne en die zijn duidelijk verschillend. Kan gebeuren maar ik blijf bij mijn standpunt.
Reply With Quote
Old 20-06-2005, 11:54
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Scapa
Het begint wat te ontaarden in een welles nietes spelletje en daar doe ik niet aan mee. Jij hebt uw argumenten, ik de mijne en die zijn duidelijk verschillend. Kan gebeuren maar ik blijf bij mijn standpunt.
okej !

we zijn in ieder geval (nog) niet met rotte tomaten in mekaars richting beginnen smijten
Old 20-06-2005, 11:56
Lambo's Avatar
Lambo Lambo is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by AlesiRed27
Ik blijf er bij dat in de geest van de sport en voor het goed van de fans een betere oplossing mogelijk was, zonder competitievervalsing, zie Brazilie 2003

Ongelofelijk natte regenrace, door een concorde-agreement-regel zijn er enkel intermediates meegebracht, er was een beperking in regenbanden... Er zijn monsoon situaties die dag. FIA start de race achter safety car waardoor de baan werd opgedroogd tot het veilig is om te racen. Als FIA toen reageerde als nu zou het iets geweest zijn van (en nu volgt fantasie) "De FIA betreurt dat de bandenfabrikanten geen adequate banden voor deze race hebben meegebracht, we stellen voor dat jullie trager rijden in de natte zones"

Vind ik geen vergelijkbare situatie... Toen hadden zowel Bridgestone als Michelin geen gepast rubber voor de conditie (door de regel dat er maar één type regenband per race mocht zijn, een regel die door de FIA én alle teams was goedgekeurd)... Dus die oplossing was te rechtvaardigen in Brazilië net zoals ze aanvaardbaar zou zijn geweest als ook Bridgestone geen goeie band voor Indianapolis had. Maar die hadden ze wel, dus waarom moeten de mensen die hun huiswerk wel goed doen dan gestraft worden?

Quote:
Originally Posted by kartboyke
Michelin treft in zekere zin schuld voor het fabriceren van een slechte band, MAAR wie heeft voor de zoveelste keer in nog geen seizoen tijd de regels verandert?
Dus eigenlijk moeten de fabrikanten nu een band gaan ontwikkelen met data die totaal niet relevant meer zijn.
En als het wel degelijk zo is wat Martin Brundle gezegd heeft over Bridgestone dan is dit naar mijn inziens een verborgen vorm van competitievervalsing hé.
Want de wetten en regels van de Fia zijn dan NIET nageleefd.
Testbeperking, maar door een dochterbedrijf die testen te laten uitvoeren wordt deze regel wel mooi omzeild.
ten eerste treft Michelin ALLE schuld voor het produceren van een slechte band...

En volgens mij zijn de bandenregels al heel het seizoen hetzelfde. SPreek me tegen als het niet zo is...

En wat betreft dat testen van Firestone, dat vind ik nergens op slaan. Dus omdat Bridgestone in de F1 zit, zouden zij, of hun dochtermaatschappij, in geen enkele andere competitie meer mogen deelnemen die op hetzelfde cicuit als een F1 rijdt? Ik vind dat geen competitievervalsing, ook al omdat de condities van IRL niet te vergelijken zijn met de F1 (ook al zijn het single-seaters...)
Reply With Quote
Old 20-06-2005, 12:02
Alain's Avatar
Alain Alain is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Huudo
Ik zie hetzelfde scenario voor Ferrari. Ze gaan in 2008 alleen overblijven met enkele lesser teams aangevuld met wat grut en zullen dan nog verder F1 rijden, waar echter geen eer meer te behalen is. Ze zullen hun fout inzien, maar er zal in de GPWC (of hoe ze het ook gaan heten) voor hun geen plaats meer zijn. Bye bye prestige, bye bye sales, bye bye Ferrari.
Tegen dan hebben ze bij ferrari al lang een LMP1 ontwikkeld en rijden ze in hetzelfde weekend in Le Mans met Badoer, Gene en Larini... . Back to the old days!!!! Yoehoe!!!
Reply With Quote
Old 20-06-2005, 12:09
Ottooke's Avatar
I need speed !

Quote:
Originally Posted by Finish
1) Circuit veranderen is tegen het reglement. Als de Bridgestones problemen zouden gehad hebben met diezelfde banking, en de Michelins niet, dan zou er geen enkele Michelin geweest zijn die oogluikend een circuitverandering had toegelaten. Wees daar maar héél zeker van.
Het reglement wordt constant gewijzigd. Dat hadden ze nu ook kunnen doen in het belang van de veiligheid. Dat Michelin een mogelijke chicane zou tegenhouden als Bridgestone problemen had zullen we nooit weten.

Quote:
2) Een circuitverandering had waarschijnlijk nadeel opgebracht aan de Bridgestone-teams, die met het juiste pakket en de juiste afstelling naar het reglementaire circuit waren afgezakt en nu plotsklaps de afstelling van de wagen moesten veranderen op een voor hen onbekende plaats. Honderdsten van een seconde speelden mee, en die honderdsten zijn belangrijk bij 73 rondjes F1. Wat een wrang gevoel zou Bridgestone niet gehad hebben, moesten ze omwille van deze extra chicane de race aan hun neus zien voorbijgaan aan Michelins die in principe inferieur waren aan de Bridgestones. Wat een blamage: op een circuit zonder chicane wint de Bridgestone, op een circuit met chicane wint de Renault of McLaren. De keuze was hier snel gemaakt, dacht ik zo, zeker als je de aan de kant van het reglement staat. Het blijft voor mij nog altijd een zeer geloofwaardige en logische keuze.
Die chicane zou voor iedereen nadelig zijn want daar hebben zowel Michelin als Bridgestone geen rekening mee gehouden bij het ontwerpen van hun banden. Wat een glorieuze overwinning zou het zijn voor Bridgestone als ze toegeven aan het plaatsen van een chicane en dan nog kunnen winnen.
Jij geloofde precies niet voor 100% in de overwinningskansen van Ferrari-Bridgestone voor deze GP.

Quote:
3) De Roden hadden ongetwijfeld ook problemen gekregen aan de banden met zo'n chicane erbij: zonder de chicane zagen we gisteren al hoe de Bridgestones er na de race uitzagen: geen groeven meer, bijna slicks. Met die extra chicane krijg je waarschijnlijk het Monaco-effect bij de Renaults: gevaar verzekerd ! Waarom dan een chicane installeren, als ze toch niets zou opbrengen ? Je haalt hier in feite dé beweegreden aan waarom die chicane onrealiseerbaar was.
Zie punt 2, de chicane is nadelig voor iedereen. En het plaatsen van die chicane had wel degelijk iets opgeleverd, namelijk een race met 20 wagens!

En zo wordt een GP met slecht 6 wagens een thread met discussies zoals we die de voorbije jaren hebben moeten missen
Old 20-06-2005, 12:20
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Ottooke

Die chicane zou voor iedereen nadelig zijn want daar hebben zowel Michelin als Bridgestone geen rekening mee gehouden bij het ontwerpen van hun banden. Wat een glorieuze overwinning zou het zijn voor Bridgestone als ze toegeven aan het plaatsen van een chicane en dan nog kunnen winnen.
Jij geloofde precies niet voor 100% in de overwinningskansen van Ferrari-Bridgestone voor deze GP.

En zo wordt een GP met slecht 6 wagens een thread met discussies zoals we die de voorbije jaren hebben moeten missen
natuurlijk geloofde ik niet in de overwinningskansen: Alonso en Raikkonen strijden om de zege; hun wagens en banden waren al het hele seizoen duidelijk sneller !
Maar zo'n chicane zou idd voor iedereen nadelig zijn, waarom dan invoeren ?
Bovendien: waarom zou Ferrari, die toch al in het nadeel waren, nog een extra nadeel aannemen met die chicane ? Zo zouden ze nog extra problemen aankweken, die ze helemaal niet verdiend hadden omdat een baan zonder chicane hun beter lag....

We kunnen blijven discussiëren, denk ik. Maar daarom blijft het idd wel een leuke thread
Old 20-06-2005, 12:50
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
we zijn in ieder geval (nog) niet met rotte tomaten in mekaars richting beginnen smijten
Willen we wel een beetje in de sfeer van de GP blijven Als we gaan gooien dan gebruiken we dit
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 20-06-2005, 13:27
Speesman's Avatar
Speesman Speesman is offline
de snelste doctorandus

Of blikjes bier

Dit is wel de meest levendige topic sinds heel lange tijd. Is deze GP dan toch ergens goed voor geweest
Reply With Quote
Old 20-06-2005, 13:54
Ottooke's Avatar
I need speed !

Quote:
natuurlijk geloofde ik niet in de overwinningskansen: Alonso en Raikkonen strijden om de zege; hun wagens en banden waren al het hele seizoen duidelijk sneller !
Maar zo'n chicane zou idd voor iedereen nadelig zijn, waarom dan invoeren ?
Bovendien: waarom zou Ferrari, die toch al in het nadeel waren, nog een extra nadeel aannemen met die chicane ? Zo zouden ze nog extra problemen aankweken, die ze helemaal niet verdiend hadden omdat een baan zonder chicane hun beter lag....

We kunnen blijven discussiëren, denk ik. Maar daarom blijft het idd wel een leuke thread
Eventjes mijn boterhammen gaan eten, maar nu ben ik terug
Zouden de Michelins het hebben uitgehouden tot het einde van de GP als de chicane er had gelegen? Mijn gokje: nee. De slijtage op de rand van de band zou misschien wel verminderen, maar de slijtage over de volledige breedte zou door de chicane weer toenemen. Bridgestone (Ferrari) had de performancebanden thuis gelaten. Ik verwachtte dus een voordeel voor Bridgestone met een harde en degelijke band tov de zachte, snel slijtende Michelin waar ze zonder chicane 10 rondjes veilig mee konden rijden.

Die chicane zou voor iedereen nadelig zijn, klopt. En waarom zou ik die invoeren? Omdat niemand er enig voordeel uit halen. Iedereen gelijk met deze oplossing.
Waarom Ferrari de oplossing moest aannemen? Om het belang van de sport. Een race met 2 Ferrari's (Jordan en Minardi zijn geen concurrenten) is geen race. Dan ga ik wel naar de Marlboro Masters kijken.

En nu ga ik toch een beetje werken
Old 20-06-2005, 14:09
FormulaV-JH495's Avatar
FormulaV-JH495 FormulaV-JH495 is offline
De Paddock Regular

voor diegene die ITV niet kunnen krijgen ...

Best moment of the race?

Martin Brundle - "If Michael does a victory jump on the podium i'm personally going to go and punch him".

de tranen liepen langs mijn kaken van't lachen.
Old 20-06-2005, 14:25
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by FormulaV-JH495
voor diegene die ITV niet kunnen krijgen ...

Best moment of the race?

Martin Brundle - "If Michael does a victory jump on the podium i'm personally going to go and punch him".

de tranen liepen langs mijn kaken van't lachen.
Ik vond die vraag van Rubens ook wel hilarisch

BOE
Old 20-06-2005, 14:30
student's Avatar
student student is offline
De Paddock Regular

de chicane was gevaarlijk!
Niemand had er al mee kunnen oefenen, de coureurs zouden in de race zelf het rempunt hebben moeten zoeken met crashes tot gevolg...
Een chicane zetten was simpelweg geen optie
Reply With Quote
Old 20-06-2005, 15:10
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
niet alleen de fans waren verbijsterd:

Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules