De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 12-07-2005, 23:15
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Inhalen is geen onderdeel van de autosport..............

Inhalen is geen onderdeel van de autosport..............

Zojuist het nieuwe plan gelezen van de doorgeslagen FIA voorman Max M. Voor de Formule 1 heeft hij het plan opgevat om “push-to-pass” knop te maken. Hoe werkt het? Een F1 wagen genereert bij het remmen (bewegings)energie...........die slaan ze op in batterijen/accu's. De coureur heeft daarna enkele seconden de beschikking over 50/60 PK extra. Volgens Max M. net genoeg om in te halen. ........hmmmmmmmmmm, maar die voorganger heeft toch ook net op zijn rem gestaan? Die heeft dus ook die extra power ter beschikking. Uiteindelijk heb je dan weer twee gelijke wagens die niet in staat zijn om elkaar in te halen.

Max M. heeft dit plan bedacht na de F1-enquete onder de fans. Wel gek dat het regeneren van energie door de FIA verboden is. Mclaren en Benetton hebben enkele jaren terug al eens met dit idee liggen te spelen en experimenteren.

Kom ik bij mijn punt: Inhalen in de autosport is volstrekt onlogisch! Het hoort er niet bij...........kunstmatig truukje voor de kijker achter de beeldbuis. Hoe werkt autosport?Coureurs trainen en kwalificeren zich voor een race. Het doel? Dat ene snelle rondje neerzetten. Gevolg? De snelste staat op pole, de tragere coureurs staan op plaats 2,3, 4 und so weiter.

Dus hoe kan een tragere coureur in een race nu een snellere inhalen? Op theoretische basis is dat volstrekt onmogelijk, uitgaande van identieke strategiën. Normaal gesproken zullen er dus in een race niet veel inhaal-acties zijn. Logisch toch...........

Dat wij fans behoefte hebben aan inhalen is dan ook een wens/behoefte van iets wat niet natuurlijk is. We vragen dus zelf om gekunstelde formules en reglementen.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-07-2005, 00:01
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
in champ car hebben ze ook zoiets (60 min tijdens een race te kiezen wanneer en of ze het ineens gebruiken o in stukjes) werkt wel goed daar.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #3  
Old 13-07-2005, 09:06
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !
 
Join Date: Apr 2003
Location: Hasselt
Posts: 2,310
Quote:
Originally Posted by raceboy
in champ car hebben ze ook zoiets (60 min tijdens een race te kiezen wanneer en of ze het ineens gebruiken o in stukjes) werkt wel goed daar.
Ik denk dat je 60 sec bedoelt
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 13-07-2005, 09:27
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
In de Formula Palmer Audi bestaat (of bestond) dat ook
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #5  
Old 13-07-2005, 11:17
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Quote:
Originally Posted by Ottooke
Ik denk dat je 60 sec bedoelt
details
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #6  
Old 13-07-2005, 12:19
AlesiRed27 AlesiRed27 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 136
Mark,

Je bent even de menselijke factor vergeten in je theorie:

Mensen zijn niet 100% van de tijd 100% van hun capaciteit bezig. Inhalen kan wel dus. Slecht qualificeren overigens ook

Inhalen heeft imho 3 issues in F1:

* Carbon remmen: het "uitremmen" is nagenoeg onmogelijk geworden met de remkracht die de auto's laten zien. Een fractie van een seconde later remmen is wat Sato iedere GP opnieuw probeert en dan dwars schuivend zich beklaagt. Zie villeneuve/arnoux in Dijon (video staat op het net) hoe het wel kan, mits normale remmen

* Aerodynamica: Vuile lucht achter de auto reduceert de o zo belangrijke aerodyn. van de "inhaler" tot vrijwel noppes. Breng bredere auto's met slicks en reduceer aerodynamica (ok, de sport zal wa trager worden...) - om dan bochtjes te pakken en uit te remmen zal je als driver serieus aan een wieletje moeten kunnen draaien!

* Circuits: Om voorgaande beetje op te vangen: Minder "Tilke" circuits, meer bochten(combinaties?) zoals La Source, meedere lijnen mogelijk zowel in als uit, zorgt voor inhaalacties.
__________________
Favoriete F1 races: Japan 94 & 95 - Canada 95 - Monza 96 - Spa 2000
Reply With Quote
  #7  
Old 13-07-2005, 12:32
Astra-fan Astra-fan is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2004
Location: Grobbendonk
Posts: 183
In de Formule Palmer Audi bestaat het inderdaad vandaag nog. Enkele keren per wedstrijd kan de piloot hiervan gebruik maken.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.