De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 14-09-2005, 14:21
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
In Aanbouw: Tamiya Tyrrell P34 1977 Monaco GP

Vandaag heb ik dan toch de kit van de Tyrrell P34 gekocht.
Ik wou dit model al een jaar of twee bouwen maar het is er nooit toe gekomen. Omdat dit model het eerste in een paar maanden is dat ik bouw, wil ik het er zo goed mogenlijk laten uitzien. Daarom heb ik een vraag aan huudo. Op jou site staan vele foto's van deze F1 wagen, en men vraag was of ik deze van jou site mag halen om als referrentiefoto's te gebruiken.

Jammer genoeg beschik ik niet over een digitale camera, dus ik zal jullie geen beelden van de evolutie kunnen tonen. Maar ik zal jullie wel op de hoogte houden en een paar vragen stellen hoe ik sommige delen het beste bewerk.

Grtz Gèrre
Reply With Quote
  #2  
Old 14-09-2005, 16:11
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
1977 : dat is dus de "First National City Travelers Checks" versie vermoed ik?

Deze dus?



Ik zal deze thread met aandacht volgen, aangezien deze ook nog ergens op mijn werkplank staat...

Let dan wel goed op, want alhoewel de kit en de wagen uit hetzelfde jaar stammen, zijn ze erg verschillend! De kit is de versie van het begin van het seizoen (eigenlijk gewoon de 1976 versie met een andere sponsor) terwijl de foto's van Huudo de evo-versie tonen. Aan de buitenzijde zeer verschillend, en in hoeverre de binnenkant ook veranderd werd durf ik niet te zeggen...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 14-09-2005 at 16:14.
Reply With Quote
  #3  
Old 14-09-2005, 16:15
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Ja dat is degene die ik ga maken. Met Patrick Depailler aan het stuur.
Ik was wel even verbaasd toen ik de kit openmaakte, er zitten namelijk vinyl darmpjes in, die in de motor verwerkt moeten worden. Geeft wel een mooi effect zo echte flexibele darmpjes.
Reply With Quote
  #4  
Old 14-09-2005, 16:18
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Quote:
Originally Posted by Sennake
Let dan wel goed op, want alhoewel de kit en de wagen uit hetzelfde jaar stammen, zijn ze erg verschillend! De kit is de versie van het begin van het seizoen (eigenlijk gewoon de 1976 versie met een andere sponsor) terwijl de foto's van Huudo de evo-versie tonen. Aan de buitenzijde zeer verschillend, en in hoeverre de binnenkant ook veranderd werd durf ik niet te zeggen...
Ja de voorvleugel enz zijn anders maar ik heb reeds zo een aantal foto's gezocht op het internet en ik kan er volledig aan uit. dus het model zal wel lukken denk ik
Reply With Quote
  #5  
Old 14-09-2005, 16:21
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
In feite kende 1997 3 evolutie-versies. Eerst was er dus de eerste evolutie (tov 1976) zoals de Tamiya-kit eruit ziet :



Daarna kwam er een tweede evolutie :



Toen de ingenieurs vaststelden dat de remmen van de kleine voorwielen niet genoeg koeling meer kregen kwam dan de 3e evolutie waarbij er extra koelers geplaatst werden en de voorwielen verder naar buiten gezet werden. dat is de wagen zoals ze op Huudo's homepage te zien zijn.

PS : het project liep af met een sisser, precies door deze remproblemen die men niet meer onder controle kreeg. Toen ook Good-Year meedeelde dat ze niet van plan waren om verder die kleine bandjes te produceren voor slechts één team (ze hadden gehoopt dat andere teams zouden volgen) werd het project "34" opgegeven. Erg jammer vind ik dat. En uiteindelijk volgden de andere teams wél, want zowel Ferrari, Williams als March hadden al een 6-wieler klaar. De FIA vond het echter welletjes en paste het reglement aan : voortaan moest elke F1 op 4 wielen aangedreven worden...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 14-09-2005, 18:13
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally Posted by Sennake
voortaan moest elke F1 op 4 wielen aangedreven worden...
Formule Four Wheel Drive , aandrijving op 2 wielen zal wel voldoende zijn zeker?

Op mijn site staan ook nog een paar referentiefoto's, maar ze zijn ook van de geëvolueerde versie.
Reply With Quote
  #7  
Old 14-09-2005, 18:20
KNALFOUR's Avatar
KNALFOUR KNALFOUR is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2003
Posts: 46
Denk dat ik nog een fototje tegengekomen ben in een tijdschrift uit mijn archiefkast,en de williams & march hadden 4 achterwielen.
Reply With Quote
  #8  
Old 14-09-2005, 19:46
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by KNALFOUR
Denk dat ik nog een fototje tegengekomen ben in een tijdschrift uit mijn archiefkast,en de williams & march hadden 4 achterwielen.
De Ferrari ook, maar doet niets terzake : er waren 6 wielen. Die teams hadden allang door dat je de 4 wielen beter kon gebruiken om de power op de baan te krijgen, omdat ze gezien hadden hoe het niet moest bij Tyrrell.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 14-09-2005, 19:47
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by HHugo
Formule Four Wheel Drive...
Nu je het zegt, daar heeft Chapman ook mee geëxperimenteerd hoor. Maar wat ik bedoelde was natuurlijk op 4 wielen steunen, en op 2 wielen aangedreven worden
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 14-09-2005, 20:39
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
mijn eerste vraagje aan de ervaren modelbouwers hier : Op die motor van Ford staan op 2 panelen 4 maal de naam Ford die ik in het chromé moet verven, maar op deze school is het logo heel klein. Hoe kan het logo nu best schilderen zonder de zwarte panelen te moeten opnieuw verven door een eventuele fout ?
Reply With Quote
  #11  
Old 14-09-2005, 20:51
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by Gèrre
mijn eerste vraagje aan de ervaren modelbouwers hier : Op die motor van Ford staan op 2 panelen 4 maal de naam Ford die ik in het chromé moet verven, maar op deze school is het logo heel klein. Hoe kan het logo nu best schilderen zonder de zwarte panelen te moeten opnieuw verven door een eventuele fout ?
Meerdere mogelijkheden.

Methode 1 : je bedekt het logo met bare metal foil, en daarna wordt het motorblok geschilderd in de daarvoor voorziene kleur. Na droging kan je het logo weer afwrijven met een doek die lichtjes met verdunner of white spirit bevochtigd is. De verf zal alleen verdwijnen op "verhoogde delen", en zo wordt het logo zichtbaar in metaalkleur.

Methode 2 : je schildert eerst het motorblok in de juiste kleur, en daarna ga je het logo "drybrushen" : je doet een beetje zilver verf aan een penseel, en je wrijft de verf weer weg in een vod, totdat er zo goed als geen verf meer aan hangt. Hiermee begin je lichtjes heen en weer te wrijven over het logo en je zal zien dat het logo begint "op te lichten" in zilverkleur. Eventueel kan het zijn dat het motorblok per ongeluk mee gedrybrust wordt hier en daar, maar dat is niet erg : met een vochtige doek (weer verdunner of white spirit) kan je daarna afwrijven wat niet gewenst is.

Methode 3 : mijn meest aangewende methode, maar je moet een vaste hand hebben. Gewoon het motorblok schilderen in de juiste kleur, en daarna met een plat penseel over het logo schilderen met zilver verf, zonder een ander deel aan te raken. Als je gezegend bent met een vaste hand is deze methode in elk geval de snelste. Maar het is zeker niet de veiligste.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 14-09-2005, 22:14
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Ik denk dat ik voor methode 2 ga gaan tlijkt me het veiligste
Reply With Quote
  #13  
Old 15-09-2005, 13:06
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Methode 2 werkte ook niet zoals het hoord, ik kon paneel al terug zwart verven. Maar nu heb ik wel de juiste oplossing gevonden. Ik heb zo'n grote naald, waarvan ik het puntje in de verf dopte en zo over de letters ging. Het resultaat is echt goed.
Reply With Quote
  #14  
Old 15-09-2005, 17:54
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Quote:
Originally Posted by Gèrre
Methode 2 werkte ook niet zoals het hoord, ik kon paneel al terug zwart verven. Maar nu heb ik wel de juiste oplossing gevonden. Ik heb zo'n grote naald, waarvan ik het puntje in de verf dopte en zo over de letters ging. Het resultaat is echt goed.
Post eens een foto zodat we het resultaat zien.
Reply With Quote
  #15  
Old 15-09-2005, 17:57
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by vinnie
Post eens een foto zodat we het resultaat zien.
...


Quote:
Originally Posted by Gèrre
...

Jammer genoeg beschik ik niet over een digitale camera, dus ik zal jullie geen beelden van de evolutie kunnen tonen. Maar ik zal jullie wel op de hoogte houden en een paar vragen stellen hoe ik sommige delen het beste bewerk.

Grtz Gèrre
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.