De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 17-11-2005, 02:16
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Quote:
Originally Posted by vanni
Mss een domme vraag , maar mag je Tamiya- spuitbussen dan ook niet gebruiken over primer
DAT MAG JE WEL ,maar nooit over potjes verf,ook al zijn die van Tamiya

Grtzzzzzzz Nismo
Reply With Quote
Old 17-11-2005, 08:03
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by vanni
Mss een domme vraag , maar mag je Tamiya- spuitbussen dan ook niet gebruiken over primer
Dat wel natuurlijk. Alle Tamiya spuitbussen mogen uiteraard over zichzelf (andere Tamiya spuitbussen) gespoten worden. Maar over NIETS anders, zoals ook Nismo al zei

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 18-11-2005, 00:29
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular

Raar toch, die potjes zijn ook van Tamiya... Nuja. Ik heb er iets uit geleerd

Momenteel liggen zowel de Xsara als de Focus wat stil door dat ik er geen tijd voor heb... Was van plan om eens in m'n garage binnen te gaan om afgedraaide remolie... Net ofdat m'n auto het gehoord had rijdt ik maandag wel geen platte band zeker zodat ik zowieso naar de garage moest... Leukste vanal is dat ik zelfs een nieuwe band mocht laten leggen omdat de "draad" kapot is... (het zijn "tubeless" banden ofzo) Iets te lang ermee gereden als hij lek was... (en beide voorbanden waren nog geen 4 maanden nieuw !! :S :S aarghh) Nuja, dit was ff off topic, feit is: mijn garagist zal een "pulleke" remolie aan de kant houden voor me
Old 18-11-2005, 00:56
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by 206WRC-ke
Raar toch, die potjes zijn ook van Tamiya... Nuja. Ik heb er iets uit geleerd
Heeft niet direct iets met het merk van de verf te maken, maar wel met het type. In de spuitbussen zit een lakverf, in de potjes zit ofwel acrylverf of enamelverf. Lakverf wreet zich zowat door alles heen (om het even vereenvoudigd te stellen) , dus ook door onderliggende lagen andere soorten verf. Enkel primer is er speciaal voor ontworpen en samengesteld om er tegen bestand te zijn.

Dus kwa materialen spelen de merken op het gebied van compatibiliteit niet echt rol, noch van verf, noch van plastiek. Enkel als je met enamels gaat spuiten is het aanbevelenswaardig om qua merk van thinner hetzelfde merk als de verf te gebruiken.
Reply With Quote
Old 04-12-2005, 18:43
206WRC-ke's Avatar
De Paddock Regular

Voila, na een weekje in het olie-bad werd mijn Xsara goed bevonden om hem eruit te halen. Hier en daar nog een klein deeltje verf moeten wegkrabben en alles is er nu mooi af.

Heb hem in een zeepsop-badje gedompeld dan en wat laten zitten. Hij is nu goed aan het drogen. Hoe lang moest die ongeveer in die zeepsop zitten? Even spoelen is dat genoeg? Alleszins, ik heb hem even goed gespoeld en hem dan wat laten weken erin en ondertussen de afwas gedaan haha en en dan eruit gehaald. Misschien kan ik hem deze avond nog een nieuwe witte laag geven.
Old 04-12-2005, 22:55
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Laten weken in het zeepsop haalt weinig uit. Schrobben is de boodschap, schrobben en nog eens schrobben, totdat alle vettigheid er af is. Dan overvloedig spoelen en er zeker lang genoeg afblijven totdat alles krukdroog is.

Nooit iets proberen te overhaasten. Je hebt toch tijd genoeg?
Old 04-12-2005, 23:52
206WRC-ke's Avatar
De Paddock Regular

Ja hoor, maar heb alles er mooi af gekregen en hem goed laten drogen. Ik heb hem daarnet een eerste wit laagje gegeven. Hopelijk kan ik halfweg deze week ergens beginnen decaleren want het kriebelt echt Heb hem nu al zo lang moeten aan de kant zetten door de misser met de verf....
Old 07-12-2005, 23:00
206WRC-ke's Avatar
De Paddock Regular

Ik heb gisteren de ruitrubbers op m'n Xsara geschilderd en heb dat gedaan zoals men hier had aangeraden, afgeplakt met plakband. Dit is goed gelukt, enkel niet op 2 plaatsen. Op de ene al meer of de andere. Rechts boven in de hoek van de voorruit is een klein beetje zwart onder de plakband gekropen en is er wat zwart op het witte dak. Aan de deur van de copiloot hetzelfde voor gehad, maar daar is het ietsje erger (wat is erg?) .Daar is het wat in het geultje van het deurportier gelopen en zo wat open gegaan... vooral daar stoort het... Op het dak komt een decal, maar aan de deur ook een beetje, maar die zal het niet helemaal bedekken vrees ik.... Middeltje om dit wat weg te werken??
Old 10-12-2005, 18:04
206WRC-ke's Avatar
De Paddock Regular

Viola, hier ben ik met nog eens enkele foto's van m'n OMV-Xsara in opbouw.

Momenteel is de kas zo goed als af. De ramen heb ik erin gestoken, de ruitrubbers zijn geschilderd, enz... Zie wel dat die ramen niet zo echt heel goed passen (Heller zeker...), wat je ziet aan de copilootzijde achterste raampje. Je ziet een beetje een gleuf via die invalshoek.

Die verf aan het portier heb ik zo goed als kunnen wegwerken.

binnenkort meer
Old 10-12-2005, 23:35
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Die gleuf kan perfect worden gecamoufleerd. Het is dan een kwestie van kiezen: door het venster aan te passen (remember: witte lijm droogt clear op), of door de deurstijl wat te verbreden met putty.
Helemaal duidelijk is het niet te zien op de foto, maar ik zou waarschijnlijk kiezen voor het maken van een nieuw venster. Ik neem aan dat dat venster vlak is, en niet gebogen? Als je dan het plastiek neemt dat bv in de kraag van een nieuw hemd zit wanneer je dat koopt, dan kan je daar een nieuw (= iets groter) venster uit snijden. Wanneer je dat niet hebt bestaat er in de modelbouwhandel materiaal genoeg, zoals clear cardboard in verschillende diktes en tinten.
Nogmaals: het is niet duidelijk te zien op deze foto, maar het is maar een idee van mij.
Old 12-12-2005, 00:21
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Welke Xsara heb je aangekocht om deze te bouwen?? Ik bedoel dan welk merk en welk jaar? Dat het die van Heller is, dat had ik al door maar ik vroeg me af of Heller meerdere Xsara's had uitgebracht. Ik heb er immers 2 nodig om mijn WK-collectie aan te vullen. Maar dan heb ik ook een transkit en een decalsheet voor de jaren 2004 en 2005 nodig. (beiden gevonden bij domino)

Groetjes enne ik kijk al uit naar de resultaten van het schilderen en decallen...
Reply With Quote
Old 12-12-2005, 23:04
206WRC-ke's Avatar
De Paddock Regular

Voor deze wagen moest ik de 2001-versie van de Xsara gebruiken (nr. 80769). Heller heeft ook een recentere versie van de Xsara die jij wss nodig zal hebben voor je kampioenenwagens

Gisteren beginnen decaleren aan de OMV-Xsara. Ik moet zeggen, de decals passen toch niet perfect hoor. Het is soms "foefelen" en doen, maar tot nu lijkt alles redelijk goed te lukken, al ben ik niet echt 101% tevreden, ma kom... Binnenkort is hij volledig af.

Old 13-12-2005, 19:09
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Ok thanks voor de info.

Je "Stohl"-versie ziet er wel leuk uit. Ik kan niet direct problemen spotten (van de decallekes)
Reply With Quote
Old 13-12-2005, 19:35
Thomaske Thomaske is offline
De Paddock Enthousiast

Ziet er echt al leuk uit. Wachten op het eindresultaat is de boodschap!

Mvg...
Reply With Quote
Old 16-12-2005, 00:27
206WRC-ke's Avatar
De Paddock Regular

Mijn OMV Xsara is volledig af sinds gisterenavond. Foto's zo vlug mogelijk!!

Ik kan al niet wachten om de OMV-307 voor 2006 te maken!!

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules