De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Endurance
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 11-09-2007, 20:52
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
GT3 is zowel GT1 als GT2 in 2009? GT4 is dan weer GT3, volgt u nog?

Quote:
It is therefore suggested to subdivide the existing GT3 cars into two classes, according to their engine capacity. These would become the basis of the new GT1 and GT2 categories for 2009. The new GT1 cars would be considerably upgraded from today’s existing GT3 cars.
De huidige GT3's gaan in 2009 gesplitst worden in GT1 en GT2 op basis van een PK / KG. verhouding. Wat dan met met de huidige GT1 en GT2's?

GT1 wagens, zoals ze nu bestaan:
Quote:
Grandfathering of existing GT1cars will be discussed with the teams.
Zal wel uitdraaien op KG's erbij of de luchttoevoer knijpen


GT2 wagens, zoals ze nu bestaan:
Quote:
the existing GT2 cars, in their latest 2008 evolutions, would be eligible in the GT2 European Championship (possibly keeping the name and logo of the FIA GT Championship) until the end of 2010, giving them another three full seasons of competition.
Beetje een korte tekst. Dus de huidige GT2 in dezelfde klasse als huidige GT3's die het net niet redden vanaf 2009? Dan kies ik toch maar voor een RSR voor 2009 /2010

Wat dan met de huidige GT3 klasse? Die gaan ze opsplitsen in GT1 / GT2. Dan worden de huidige GT4's maar GT3's.

Alle voorstellen worden gedaan om de kosten te besparen, echter deze zin begrijp ik dan niet:
Quote:
Furthermore, with reduced technical costs, teams would be able to run more races, travel overseas and invest in marketing – all factors which would allow for the establishment of an official FIA World
Championship, the name of which is yet to be define
De operationele kosten van de wagens zouden minder worden, echter de kosten voor logistiek & marketing nemen toe. Dan zijn we toch we terug op het oude nivo? Ik zie de besparing niet, u wel?

Alle quotes uit: http://www.fiagt.com/system/_download.php?key=161
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #2  
Old 12-09-2007, 10:30
Integra's Avatar
Integra Integra is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Heusden-Zolder
Posts: 1,626
Verdomde prutsers , argh, hier word ik nu echt kwaad van. Van die kortzichtige "oplossingen" om de kosten te drukken. Om die stomme GT3's op het niveau van GT1's en GT2's te krijgen, zullen ze nog veel mogen investeren. (zowel qua techniek als het betrouwbaar krijgen van die nest)

Even een vergelijking, een 997 RSR kost nu zo'n 350 000 euro, een GT3 Aston Martin DBRS9 zo'n 275 000 euro, is dat verschil de moeite? NEE, zeker niet als ze nog een paar seconden sneller moeten kunnen.

En wat gaat Corvette racing hier bvb van zeggen? Ongeveer 10 opeenvolgende jaren in ontwikkeling met de C5R en C6R ...

Of Koenigsegg ... Een jaartje racen en dan de showroom in?

Nog zoiets, kosten drukken ... Waarom de kosten drukken? Het team met het meeste geld koopt de beste auto's (en nog liefst zo veel mogelijk ook), de beste piloten, ik begrijp niet hoe zoiets de competitie kan bevorderen ...

Gaan ze dan de GT's weeral vertragen? De huidige GT's zijn op Monza al 1-2 seconden trager dan in 2003/2004. (1:43 - 1:44 hoog)

Idioten ...

Gelukkig gaat het momenteel nog maar om een voorstel ...
__________________

Last edited by Integra; 12-09-2007 at 10:37.
Reply With Quote
  #3  
Old 12-09-2007, 12:08
fenixracing's Avatar
fenixracing fenixracing is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2007
Location: tessenderlo
Posts: 396
En wat met 24h Races? Takel dienst zal gelukkig zijn.
Reply With Quote
  #4  
Old 12-09-2007, 15:55
Grig-O's Avatar
Grig-O Grig-O is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2006
Location: Lierde
Posts: 1,798
Ik volg nog, en als ze al die merken binnen twee jaar op de piste krijgen, dan krijgen we een leuk kampioenschap!

Ik verdien toch wel de titel van grootste optimist op De Paddock, niet?
(Veel andere kandidaten zijn er geloof ik niet.. )
Reply With Quote
  #5  
Old 12-09-2007, 17:44
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: Groningen, Nederland
Posts: 1,430
Quote:
Originally Posted by Integra View Post
Even een vergelijking, een 997 RSR kost nu zo'n 350 000 euro, een GT3 Aston Martin DBRS9 zo'n 275 000 euro, is dat verschil de moeite? NEE, zeker niet als ze nog een paar seconden sneller moeten kunnen.
Kromme vergelijking. Zet zo'n 997 RSR maar eens tegenover een 997 GT3, dan heb je een eerlijke vergelijking.

Op DailySportsCar stond een vergelijking tussen de DBR9 (Huidig GT1) en de DBRS9 (Nieuwe GT1). Dan heb je het over enorme kostenbesparingen. Aanschafprijs van 845.000 voor de oude GT1 tegen 379.000 voor de nieuwe GT1. Motoren die de 50% meer kilometers kunnen maken voordat ze gereviseerd kunnen worden, en dan ook nog eens een revisie die de helft goedkoper is. Om jouw vergelijking er bij te pakken: voor het geld waarmee je nu in het GT2 rijd, rijd je straks ruimschoots in het GT1.

Je ziet momenteel in alle klasses dat neerschalen de oplossing is, of men het nou leuk vind of niet. WRC is aan het doodbloeden, IRC de toekomst. STW ging kapot door de kosten, S2000 is booming. GT1 en GT2 stromen leeg terwijl GT3 overal opbloeit.

Ik kan het alleen maar toejuichen. En ookal zijn het maar voorstellen, reken maar dat dit wel doorgaat. Als ze Ratel nou alleen eens ophoud met dat vervelende doorrammen van zijn Wereldkampioenschap wat hoe dan ook zal hebben, dan zou het nog wel eens heel goed kunnen komen.

Last edited by Bramzel; 12-09-2007 at 17:46.
Reply With Quote
  #6  
Old 12-09-2007, 19:33
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Dec 2001
Location: Keerbergen
Posts: 2,963
Ondanks al de kritiek op de voorstellen moet je Ratel wel een ding nageven. In het verleden is al gebleken dat zijn ideen uiteindelijk wel een succes bleken te zijn. Dankzij die voorturende waakzaamheid van Ratel bestaat het FIA GT kampioenschap nog altijd en is de kwaliteit de afgelopen jaren altijd aanwezig gebleven...
Reply With Quote
  #7  
Old 12-09-2007, 20:43
Viper GTS-R***'s Avatar
Viper GTS-R*** Viper GTS-R*** is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2006
Location: Zemst
Posts: 1,748
Quote:
Originally Posted by Mark View Post
De huidige GT3's gaan in 2009 gesplitst worden in GT1 en GT2 op basis van een PK / KG. verhouding. Wat dan met met de huidige GT1 en GT2's?
Mmm, allen naar de FFSA GT loodsen?


Ben wel benieuwd hoe ze bv. een huidige Aston/Viper/Corvette GT3, (allen +5l, dus worden de nieuwe GT1's) gaan omvormen tot GT1 waardige wagens.

Een earodynamica pakket, grotere restrictoren en dan moet zo'n wagen van een 2.30 op Spa evolueren tot 2.20 en liefst wat minder...

Heb er zo men twijfels bij, kijk het Dodge Viper concept om van een GT3 een GT2 te maken. In Italiλ is Racingbox er al een tijdje mee bezig, maar tot op heden weinig Internationaal over gehoord. ORECA praat er ook maar weinig over.

M.a.w., als je van een huidige GT3 al niet zo gemakelijk er een GT2 kunt van maken, hoe ga je er dan een waardige GT1 van maken?

Wil niet negatief zijn, wens alle constructeurs/teams/SRO en derden geluk want het lijkt mij niet zo'n eenvoudige taak/opdracht.

TENZIJ je de kant van SUPER GT (JGTC) wilt uitgaan natuurlijk
Reply With Quote
  #8  
Old 12-09-2007, 22:25
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally Posted by Bramzel View Post
Kromme vergelijking. Zet zo'n 997 RSR maar eens tegenover een 997 GT3, dan heb je een eerlijke vergelijking.

Op DailySportsCar stond een vergelijking tussen de DBR9 (Huidig GT1) en de DBRS9 (Nieuwe GT1). Dan heb je het over enorme kostenbesparingen. Aanschafprijs van 845.000 voor de oude GT1 tegen 379.000 voor de nieuwe GT1. Motoren die de 50% meer kilometers kunnen maken voordat ze gereviseerd kunnen worden, en dan ook nog eens een revisie die de helft goedkoper is. Om jouw vergelijking er bij te pakken: voor het geld waarmee je nu in het GT2 rijd, rijd je straks ruimschoots in het GT1.
Op http://www.projectlemans.de/content/view/3509/163/ kan je de cijfers vergelijken.

Verschil tussen huidige GT2 en toekomstige GT2 (= huidige GT3):
  • Porsche 997 GT3 RSR
    • aankoopprijs: 360.000 €
    • vervangenmotor: 78.000 €
    • revisiekosten: 30.000 €
    • onderhoudsinterval: 5.000 km
  • Porsche 997 GT3 Cup
    • aankoopprijs: 180.000 €
    • vervangenmotor: 38.000 €
    • revisiekosten: 20.000 €
    • onderhoudsinterval: 10.000 km

Verschil tussen huidige GT1 en toekomstige GT1 (= huidige GT3 + extras)
  • Aston Martin DBR9 GT1 (2007)
    • aankoopprijs: 845.000 €
    • vervangenmotor: 141.000 €
    • revisiekosten: 59.000 €
    • onderhoudsinterval: 4.500 km
    • motorkosten per seizoen: 160.000 €
  • Aston Martin DBRS9 GT3 (2007)
    • aankoopprijs: 309.000 €
    • vervangenmotor: 38.000 €
    • revisiekosten: 17.500 €
    • onderhoudsinterval: 6.000 km
    • motorkosten per seizoen: 35.000 €
  • Aston Martin GT1 (2009)
    • aankoopprijs: 367.500 €
    • vervangenmotor: 59.000 €
    • revisiekosten: 26.500 €
    • onderhoudsinterval: 5.000 km
    • motorkosten per seizoen: 63.500 €

Je ziet dus een halvering in aankoopprijs en een nog grotere factor in onderhoudskosten.
Reply With Quote
  #9  
Old 13-09-2007, 10:04
Integra's Avatar
Integra Integra is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Heusden-Zolder
Posts: 1,626
Geweldig, GT1's met 650 pk en een gewicht van 1300 kg of 600 pk en 1250 kg. Dat ze heel de prul dan opdoeken, want van GT's zal er weinig of niets meer overblijven.
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 13-09-2007, 10:48
M_K M_K is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2006
Posts: 65
Quote:
Originally Posted by Integra View Post
Geweldig, GT1's met 650 pk en een gewicht van 1300 kg of 600 pk en 1250 kg. Dat ze heel de prul dan opdoeken, want van GT's zal er weinig of niets meer overblijven.
Schrijf eens naar de FIA, misschien kan je Vinatier vervangen?
Reply With Quote
  #11  
Old 13-09-2007, 11:08
Wingendplate Wingendplate is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 19
Ik vind het allemaal maar waardeloze oplossingen. Naar mijn idee is de FIA GT de afgelopen jaren flink aan het opbloeien. Waardeloos idee om er GT3 wagentjes van te maken. Halve bak is het, nu heb je tenminste echt snelle wagens met flink wat geluid. Kijk naar de Belcar, vind ik ook halve bak geworden, vorig jaar nog echte kanonnen, nu veredelde straatauto's. Nope, voor mij is het allemaal geen verbetering.
Reply With Quote
  #12  
Old 13-09-2007, 13:20
fish88's Avatar
fish88 fish88 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Feb 2005
Location: Den Haag, Nederland
Posts: 518
Voor mijn portemonee is het goed aangezien ik nu geen GT1 modelauto's hoef te kopen . Die veredelde GT3's kunnen toch geen Gt1 voorstellen... Qua uiterlijk tippen ze er helemaal niet aan.

Is dit alleen voor FIAGT? of gaan ze dit ook toepassen LMES, ALMS en Le Mans (hoop van niet...)?
Reply With Quote
  #13  
Old 13-09-2007, 13:32
Integra's Avatar
Integra Integra is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Heusden-Zolder
Posts: 1,626
Quote:
Originally Posted by Wingendplate View Post
Ik vind het allemaal maar waardeloze oplossingen. Naar mijn idee is de FIA GT de afgelopen jaren flink aan het opbloeien. Waardeloos idee om er GT3 wagentjes van te maken. Halve bak is het, nu heb je tenminste echt snelle wagens met flink wat geluid. Kijk naar de Belcar, vind ik ook halve bak geworden, vorig jaar nog echte kanonnen, nu veredelde straatauto's. Nope, voor mij is het allemaal geen verbetering.
Ik ben hier volledig mee akkoord. Voor mij is FIA GT3 (en consoorten) een zielloos kampioenschap. De huidige GT1's en GT2's daarentegen zijn voor mij de mooiste auto's uit de GT geschiedenis. (samen met de BPR GT's)

GT3 op zich is een goed concept, maar het kan mij (net zoals toerwagenracen) matig tot niet boeien.
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 13-09-2007, 13:41
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Toen de GT1 klasse uit de Fia-gt gehaald werd kon je dezelfde opmerkingen maken als nu. De diversiteit zal in ieder geval op verbeteren en die halve proto's vliegen er dan uit...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #15  
Old 13-09-2007, 13:44
Coach Ep Coach Ep is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2006
Location: Ollanda
Posts: 364
Quote:
Originally Posted by fish88 View Post
Is dit alleen voor FIAGT? of gaan ze dit ook toepassen LMES, ALMS en Le Mans (hoop van niet...)?
Tja, dat is natuurlijk weer 1 van de grote vraagtekens. Wat als Ratel zijn (snode) plannen doorzet en ACO (24 Le Mans + LMS) + IMSA (ALMS) afhaken? Krijgen wij dan in Europa net zo'n 'standalone' kampioenschap als het GrandAm gebeuren in de VS?

Er valt misschien wel een aardige kostenreductie te realiseren voor de deelnemers aan het FIA GT kampioenschap (en enkele nationale kampioenschappen) maar globaal werken 2 (of meer) setten met regels alleen maar averechts. Waarom probeert Ratel niet eerst met beide organisaties d.m.v. bijvoorbeeld een denktank een gezamenlijk idee te vormen en dat dan vervolgens te lanceren (vanaf 2010 of zo)?

Ratel's probleem ligt m.i. op het gebied van de tv rechten en niet op het gebied van de betaalbaarheid van de wagens. IMSA heeft uitstekende tv deals, de ACO heeft ze niet nodig maar voor Ratel ligt dat wel even anders. Hij heeft na zijn ruzie met Eurosport weinig meer kunnen bieden aan de doorsnee, niet-digitale, autosportkijker. Opmerkelijk omdat 1 van de redenen van de breuk met Eurosport was dat Ratel bezwaar maakte tegen kortere races die het beter zouden doen op tv. Ondertussen heeft Eurosport het gat opgevuld met de International GT Open van Jesus Pareja wat een flink succes is geworden. En nu wil Ratel juist wel kortere races! Prachtig ook dat Ratel geen goed woord over heeft voor het succes van Pareja; je zou eens een conculega een compliment geven, gaat toch weg!

Indien de ACO + IMSA niet meedoen aan Ratel's nieuwste gedachtenkronkels is mijn verwachting dat het FIA GT kampioenschap vanaf 2009 in korte tijd leegloopt.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.