![]() |
|
#16
|
||||
|
||||
Quote:
![]() En met "lui" bedoel ik niet dat ik na het spuiten met Gunze op mijn lauweren ga zitten rusten, maar wel de tijd heb om andere modelbouwdingen te doen ipv mijn airbrush uit te kuisen. "Time is money" was waarschijnlijk een meer plastische benadering van mijn filosofie ![]() Last edited by Sennake; 09-08-2007 at 17:11. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Quote:
![]() ![]() Gunze is zeker goed, en voor de meeste waarschijnlijk voldoende, maar er is beter te verkrijgen, dus blijf ik zoeken en proberen. ![]() |
#18
|
|||
|
|||
Hoi Guido, ik plak ook alles vast. Bij mij gaat het vooral om de wagen. De decals en de beschildering. Sommigen houden daar van anderen weer niet maar dat is ieder zijn persoonlijke goesting. Ik kom zoals je weet uit een tankisten midden en leer hier elke dag wat bij. Zoals nu vandaag met die thread die ik had opgezet over motip. Ik beklaag het mij nog geen seconde dat ik lid ben geworden bij jullie. Wel ligt mijn niveau nog mijlen ver achter jullie.
To Sennake: Ik had het zo wel begrepen hé over die vernis. Het was natuurlijk mogelijk dat op die vernis de decals niet goed zouden pakken wegens te agressief. In alle geval wreed bedankt voor alle tips en info. |
#19
|
|||
|
|||
Guido, wat bedoel je met decanteren? Bij wijn ken ik dat maar met vernis?
|
#20
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
#21
|
||||
|
||||
Quote:
Eerst even iets rechtzetten ... ik gebruik inderdaad een ander soort vernis, maar 'in the end' is hij gelijk aan het motip spul. Het enige verschil is dat hij niet uit een spuitbus komt maar uit de pot, dat hij niet kant en klaar is maar gemengd moet worden en dat hij van Dupont is (the best you can get!), maar uiteindelijk is het auto vernis en dus gelijk aan Motip. Het is inderdaad dus zo dat hier iets meer werk aan is tijdens de voorbereidingen. Je hebt de vernis, de verharder en de verdunner. De juiste hoeveelheid verharder toevoegen is geen kunst ... meestal is dat 2:1 of 3:1. Verdunnen is op het gevoel. Wel heb je een aangepast spuitpistool nodig, want met de normale Badger 150 met medium naald krijg je geen mooi resultaat. Ikzelf gebruik een Tamiya pistool dat ooit (en misschien nu nog) verkocht werd als kant-en-klaar spuitsetje met (lawaaierige) compressor. Een ding dat, in vergelijking met de meeste airbrushen, absoluut niets voorstelt, maar ... de spuitnozzle is zeer groot, dus je kan perfect vernissen en primers zetten met zo'n ding. De werkmethode dan ... ik spuit meestal één laagje nevel, wacht 2 à 3 minuten en zet dan de wetcoat (soms tot 6 lagen). Hoe dunner gemengd, hoe beter de details uitkomen. Nogmaals ... tot hier zal ik geen tijd winnen. De voorbereidingen nemen iets meer in beslag dan een spuitbus opschudden ... in warm water zetten ... nog eens schudden ... en spuiten. MAAR ... naar mijn persoonlijke mening is de glans van deze vernis niet te evenaren zonder halsbrekende toeren achteraf zoals polijsten, compound, ... Daar zit het verschil. Ik laat mijn modellen 2 weken staan tot ze grondig uitgehard zijn, eventueel stof kan dan uitgeschuurd worden, maar ik heb eens ooit een goeie spuitcabine op de kop kunnen tikken ( ![]() ![]() WAAROM werk ik op die manier? Wel ... - omdat ik vroeger (lang voor het internet, clubs, ...) altijd zat te smodderen met vernis, spuitbussen, visogen, ... Uiteindelijk bleek dit voor een heel groot stuk te liggen aan de originele 'compressor' die bij die Tamiya airbrush zat. De zuigercompressor was in kunststof en om slijtage tegen te gaan had Tamiya niet beter gevonden dan de zuigers lichtjes met vet te smeren. Meer uitleg geef ik hier niet bij ... maar de visogen doen de rest! Ik had toen ook een airbrush, maar decanteren kende ik niet. - op een bepaalde dag werkt ik voor een firma waar onder andere helmen geschilderd werden en waar de ECHTE kleuren zoals bvb Subaru WRC, Ferrari rood (versie F1 2001, ...), ... zo maar voor het aftappen stonden. Ik zag het resultaat en de glans van geschilderde helmen en heb dit op modellen toegepast. Let op ... ik heb er ook enkele naar de verdoemenis geholpen vooraleer dit lukte. - omdat ik op die manier nog NOOIT problemen gehad heb met decals, op voorwaarde natuurlijk dat ze perfect gezet zijn met sol en er geen luchtbellen onder zitten - omdat ik steeds gemakkelijk aan deze producten kan geraken. Iedere carrosserie heeft ze in huis en ze kosten om niet te zeggen niets ... hééééééél weinig. Ik heb één liter vernis nodig iedere 5 jaar, verharder en verdunner van hetzelfde. Dat een spuitbus kopen makkelijker is kan zijn, maar sinds Broux er niet meer is, Luc Sturm voor mij bijna aan de andere kant van 't land woont en Shamrock geen optie is is dit de beste oplossing. Uiteindelijk kan je deze lak/vernis/verharder/... in iedere speciaalzaak kopen waar men autolakken mengt, en zo zijn er nogal wat. Autoparts, Autostuc, .... noem maar op, in mijn geval geraak ik makkelijker aan deze lakken dan aan Tamiya spuitbussen. Nogmaals, en daar krijgt IEDEREEN hier gelijk in, en dat is ook iets dat IEDEREEN moet aanvaarden, er zijn 1000 manieren, 1000 visies en uiteindelijk zijn er geen 1000 die voor IEDEREEN werken. Voor mij werkt dit, voor Guido bvb Tamiya decanteren, voor Sennake bvb Gunze, .... Voila ... hopelijk weten jullie nu iets meer. Let op ... 2 componenten autovernis is niet 'the holley grale', zeker niet, want het heeft ook nadelen, maar voor mij werkt het. Nu zou ik hier nog kunnen vertellen dat ik op dit moment aan het experimenteren ben met vernis op basis van epoxy, maar da's weer een heel ander verhaal. Andere manier van werken, andere producten, ... Last edited by Gulfie; 10-08-2007 at 12:01. |
#22
|
|||
|
|||
Quote:
ps: hier gaat ge mij wel niet warm voor kunnen maken ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------- ![]() BSmodels |
#23
|
||||
|
||||
Geen idee Bart ... ik weet dat ze dat bvb op cattamarans en boten gebruiken omdat het oppervlak zeer glad zou zijn. Als ik me niet vergis is dat ook de vernis die onze Starmodel gebruikt.
|
#24
|
|||
|
|||
@ Louis,
het zal er waarschijnlijk niet gemakkelijker op worden om een keuze te maken nu iedereen zijn zegje gedaan heeft. Zo heb ik het gedaan: - eerst met de Gunze geprobeerd, zowel uit de spuitbus als gedecanteerd en met de airbrush gespoten. Van allebei was ik tevreden. Afhankelijk van of je dan een avontuurlijk type ![]() ![]() ![]() Wat Motip-lak en primer betreft. De primer gebruik ik altijd (wit en grijs), nog nooit problemen mee gehad en zoveeeeeel goedkoper ![]() ![]()
__________________
--------------- ![]() BSmodels |
#25
|
|||
|
|||
lakken van een slotcar
Heren,
ben nog leek en waarschijnlijk is het reeds gemeld of geschreven maar ik vind het helaas niet. Vraag over het lakken: Hoe kan je het beste lakken en dat liefst met spuitbus. Ik heb reeds meerdere malen geprobeerd maar krijg steeds appelsienschil of hoe moet je het noemen. graag in een paar stappen hoe ik dus moet lakken Alvast bedankt Frank Ps wagen is geschuurd en heeft(had) een perfecte motup grondlaag maar na de eerste dunne laag oranje was het weer prijs |
#26
|
|||
|
|||
Quote:
http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9009 veel leesplezier ![]()
__________________
--------------- ![]() BSmodels |
#27
|
|||
|
|||
motip vernis over tamiya ts verf
hallo, even een vraagje. Kan ik zonder problemen de glanzende vernis van motip over tamiya ts verf spuiten of geeft dit troubles?
|
#28
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|