|
#1
|
||||
|
||||
Ferrari 312B2 - Ickx - GP Monaco 1971 - Tron - 1/43
Het uitkiezen welk model ik ga bouwen na voltooiing van een voorgaand model is meestal inspiratie van het moment. Maar soms spelen andere factoren een rol, zoals in dit geval: Eddy, een maat van mij, verzamelt net zoals ik alle racewagens waarmee Jacky Ickx in zijn rijkgevulde carriere gekoerst heeft. Regelmatig bezorgt hij me dan enkele 1/43 kits die ik voor hem moet bouwen. Gezien het feit dat we dezelfde collectie verzamelen komt het dikwijls voor dat ik een identieke kit in mijn to-do-pile steken heb, zo ook deze keer. En dan is mijn keuze snel gemaakt, want het simultaan bouwen van 2 identieke kits gaat beter vooruit dan wanneer ze apart gebouwd zouden worden.
Het gaat dus om deze Ferrari waarmee Jacky Ickx in 1971 derde werd in de GP van Monaco: Toen ik een tweetal weken geleden op de modelbouwbeurs te Jabbeke mijn twee pas gespoten bodies liet zien, wisten de meeste modelbouwers niet goed wat die rode dingen eigenlijk moesten voorstellen. Het was mijn bedoeling om ze ter plaatse te decallen als demo, maar onze stand liet eigenlijk niet toe om de toeschouwers een duidelijke blik toe te laten in de werkzaamheden, zeker als het om een petieterig 1/43 modelletje ging. Daarom heb ik de bodies maar weer opgeborgen, en ben ik pas na Jabbeke voortgegaan met de werkzaamheden. Om jullie niet teveel te vervelen met foto's van amper merkbare tussenstapjes heb ik ervoor geöpteerd om deze thread pas op te starten wanneer er daadwerkelijk iets te zien viel. Hier zie je de twee gespoten bodies, die ondertussen gedecaled zijn en voorzien van enkele laagjes Gunze Sangyo vernis. De beide interieurtjes werden ook al helemaal afgewerkt. De twee 12-cilindermotoren staan broederlijk naast elkaar en zijn klaar, op de achterophanging na. Het is de bedoeling dat de motor eerst aan de body bevestigd wordt waarna ik de Ferrari op de "uitlijnbank" kan zetten om de voorste en achterste ophangingen kan bevestigen aan de body terwijl de wielen mooi uitgelijnd staan. Ook de twee wielsetjes zijn helemaal klaar. De airboxen waaraan de achterspoilers bevestigd zitten zijn gespoten en gedecaled. Ze moeten alleen nog in de vernis gezet worden waarna de details geschilderd worden zoals het bordeauxrode vlak achter de helm van de piloot, en de boutjes waarmee de achtervleugels in de juiste stand gezet worden. Vragen, comments? Laat maar komen |
#2
|
||||
|
||||
Weer eentje om te volgen, ook al zijn het er 2.
Mooi spul uit vroegere jaren.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#3
|
||||
|
||||
Hoe!...ik heb toch niet gedronken Ziet er knap uit
|
#4
|
||||
|
||||
mooi mooi mooi wat je hier weer laat zien je ziet gewoon geen verschil in de 2 modellen.
Grts Vinnie. |
#5
|
||||
|
||||
Twee kits bouwen gaat wel heel snel.
t'zullen mooie worden. Last edited by coco; 27-03-2008 at 00:40. |
#6
|
||||
|
||||
Ziet er super uit , deze ga ik zeker volgen.
__________________
Forever RED |
#7
|
||||
|
||||
Het gaat dan ook dubbel zo snel vooruit (maar dat zal meer met de paasvakantie te maken hebben dan met het feit dat ik er 2 tegelijk bouw )...
Alle submontages werden ondertussen aan elkaar bevestigd tot één geheel. Vervolgens kon de achterophanging aan de motor vastgemaakt worden. Dit verliep niet zonder slag of stoot, want de spaghetti-uitlaten lieten niet toe dat de achterwielen de grond raakten. De wielen hingen in de lucht terwijl de Ferrari achteraan steunde op zijn uitlaten: een nogal belachelijk zicht. Dus zat er niets anders op dat de uitlaten onderaan wat af te schuren totdat de achterwielen grip kregen. Eens dit gebeurd was werd de achterophanging definitief vastgekleefd en de achterwielen aangebracht. De verstevingsstangen die de achterophanging verbinden met de body werden net zoals de achteras vervangen door dunne metaaldraad die er 10 keer echter uitziet dan de voorziene white-metal onderdelen die veel te dik zijn en bovendien ook nog eens zodanig week dat ze nooit mooi strak rechtdoor lopen. Vooraan leverde de bevestiging van de ophanging geen noemenswaardige problemen op. De witmetalen bovenste ophangingsarmen werden gepolished ipv geschilderd om een zo realistisch mogelijk metalen uitzicht te bekomen. In zijn geheel ziet het model er op dit moment nu zo uit. Wat er nog moet gebeuren is het aanbrengen van de airbox annex achterspoiler, het windscherm, de achteruitkijkspiegels en wat detailschildering zoals bv de inlaten van de airducts die matzwart geschilderd moeten worden, enz... |
#8
|
||||
|
||||
Korte maar krachtige Thread !
Zeer mooie details Dit zijn de F1 modellen die tot de verbeelding spreken hé ! Ook al heb ik die nooit weten rijden Die zou ik wel graag in schaal 1/20 of 1/24 zien... |
#9
|
||||
|
||||
prachtig !
Je banden zijn net echt "gesmolten" aan de zijkanten |
#10
|
||||
|
||||
De Ferrari is ondertussen helemaal klaar. In mijn galerij staan de foto's van het afgewerkte model. Enjoy!
Last edited by Sennake; 28-03-2008 at 21:10. |
#11
|
||||
|
||||
Dit moet wel de kortste bouwthread in jaren zijn, hier op De Paddock.
|
#12
|
||||
|
||||
Hij heeft wel wat "gezeurd" e want hij was al begonnen vooraleer de thread werd gestart. Maar deze quickie is toch supermooi he. Zo goed als bijna OOTB en toch nog dik in orde. Amai !
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#13
|
||||
|
||||
Dat klopt wel, ik denk dat ik ergens begin maart begonnen ben aan deze bouw. Een 4-tal weken ben ik er toch wel aan bezig geweest hoor. Aan de bouw van 2 modellen dan; dus eigenlijk 2 weken per model.
|
#14
|
||||
|
||||
Hoe zeggen ze dat; Een dubbelslag voor de Guy
Kort en krachtig en niet vergeten prachtig.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|