De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 22-06-2009, 18:04
Tjello's Avatar
Tjello Tjello is offline
De Paddock Rookie

Dreigende afsplitsing

Raar maar waar, ik lees hier niet al te veel over de afsplitsing van de FOTA teams...

Laat ik dan maar het balletje opgooien hierover. Wat vind je ervan etc etc etc...

Ik denk dat ik net zoals velen denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Maar is dat wel zo...
Ik ben iemand die vrij jong is en toch de jaren 94-99 een beetje mist, de kwalificatiemotor met 14pk meer en dat soort zaken. De monteurs die de auto een paar keer uit elkaar moeten halen om hem van kwalificatie naar racetrim om te zetten enzo... Die tijd mis ik...

de FOTA maar ook de FIA gaan die tijden niet voor ons terugbrengen, maar ik moet zeggen dat er wel degelijk zaken zijn die interessant zijn.
Je ziet nu binnen de Formule 1 dat de creatieve teams (Brawn en Red Bull) samen met gedreven mensen goed presteren. En om even ietsjes off-topic te gaan, dit is een droom die is uitgekomen voor Adrian Newey, die het als een uitdaging ziet om met een wat minder team te presteren.

Wat vind ik dan helemaal niks, Flavio en Stefano... Pff... Laat ik daar maar verder niks over zeggen...

Wat komt volgens jullie van dit alles ?
Old 22-06-2009, 21:02
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Tjello View Post
Laat ik dan maar het balletje opgooien hierover. Wat vind je ervan etc etc etc...

...

Wat komt volgens jullie van dit alles ?
Wat ik ervan vind? Ik vind er niks van! Ik ben wellicht nog één van de laatste overblijvers en actieve posters hier op De Paddock die in de eerste plaats (om niet te zeggen enkel) geïnteresseerd is in de races.

Ondanks het feit dat er enkele jaren geleden ook aardig wat aan politiek gedaan werd naast de piste, was De Paddock vroeger toch vooral een plek waar het voornamelijk ging over de races, de voorbereidingen en de nabeschouwingen en veel minder over de politiek "bazaar" erom heen.

De politieke stemmingmakerijen naast de piste hebben helaas ook hier langzerhand de bovenhand gekreden op DePaddock en dat is iets wat ik persoonlijk ten zeerste betreur.

Dus, de mannen van de FIA/FOTA vechten het onder elkaar maar uit en wanneer de stofwolk opgetrokken is, zal ik wel zien wie aan welke kant is gaan staan. Ik heb bij herhaling eerder al getikt wat ik ervan vind, zodoende. Voor het overige kabbel ik rustig verder in wat men het leven pleegt te noemen. Je weet wel, kinderen, modelbouw, luchtvaart, fotografie, mooi weer buiten, werken gaan, op tijd en stond eens een koerske meepikken of een airshow gaan zien enz.

Last edited by Guido; 22-06-2009 at 21:04.
Reply With Quote
Old 22-06-2009, 21:04
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Wat ik ervan vind? Ik vind er niks van! Ik ben wellicht nog één van de laatste overblijvers en actieve posters hier op De Paddock die in de eerste plaats (om niet te zeggen enkel) geïnteresseerd is in de races.

Ondanks het feit dat er enkele jaren geleden ook aardig wat aan politiek gedaan werd naast de piste, was De Paddock vroeger toch vooral een plek waar het voornamelijk ging over de races, de voorbereidingen en de nabeschouwingen en veel minder over de politiek "bazaar" erom heen.

De politieke stemmingmakerijen naast de piste hebben helaas ook hier langzerhand de bovenhand gekreden op DePaddock en dat is iets wat ik persoonlijk ten zeerste betreur.

Dus, de mannen van de FIA/FOTA vechten het onder elkaar maar uit en wanneer de stofwolk opgetrokken is, zal ik wel zien wie aan welke kant is gaan staan. Ik heb bij herhaling eerder al getikt wat ik ervan vind, zodoende. Voor het overige kabbel ik rustig verder in wat men het leven pleegt te noemen. Je weet wel, kinderen, modelbouw, luchtvaart, fotografie, mooi weer buiten enz.

Maar dan ook 200% eh!

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 22-06-2009, 22:31
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally Posted by Tjello View Post

Wat vind ik dan helemaal niks, Flavio en Stefano... Pff... Laat ik daar maar verder niks over zeggen...
Het zijn heerlijke tijden wat niet wil zeggen dat het de beste tijden voor de autosport zijn. Sterker nog, een hoop mensen gaan afhaken en zie je nooit meer terug op het circuit of achter de buis. Klanten winnen is geen probleem, ze behouden is veel moeilijker.

Wat is (auto)sport? Een groep mensen die een sportieve uitdaging aangaan. Na afloop is er een winnaar en drinken we er nog eentje aan de bar. De huidige autosport, profvoetbal of tennis is gewoon zakendoen. In een omgeving waar honderden miljoenen omgaan kun je moeilijk spreken van iets onschuldigs zonder belangen. Politiek en intriges horen daar nu eenmaal bij.

Wat dat betreft is het gewoon smullen op dit moment. Het gaat om zeer grote belangen en de werkgelegenheid van duizenden mensen en het communicatienivo van de betrokken hotshots onstijgt nauwelijks het nivo van een groep peuters die net leert praten. Wat een amateurisme zeg, maar wel genieten voor all the wrong reasons.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 22-06-2009, 22:48
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Flavio geeft tegengas:

Quote:
"We have tried to compromise, we have opened the door, we have tried everything," he said. "We have had the door closed in our face. The agreement has not been done by FOTA; it has been done by the manufacturers. All the ACEA people.

"Maybe the people aren't doing business, like somebody said, but the ACEA people are very firm, and this is their position, as simple as that."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76477
De rol van Flavio is wel apart, die is jarenlang gezien als opvolger van Bernie. Is die er trouwens al? Bernie heeft niet het eeuwige leven maar een opvolger zie ik niet.

Voorspelling:
FOTA gaat het spelletje winnen
Max verlaat het podium
FIA geeft haar goedkeuring aan FOTA
FOTA de operationele macht en eigenaar van F1, FIA op papier voor het in stand houden van haar wereldmacht
Bernie ziet zijn imperium krimpen, zal nog steeds een factor zijn maar niet meer zoals voorheen.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 22-06-2009, 23:59
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Ik hoop dat FOTA niet wint. Wat zei willen zou de F1 gewoon onbestuurbaar maken.

Quote:
De voorwaarden die de FOTA-teams stelden waren duidelijk:

* de Sporting Code zou gedeeltelijk komen te vervallen

* het in Lausanne gevestige CAS (Court of Arbitration for Sport) als enige geldige Sportarbitragehof

* elk team mag zijn veto uitspreken over reglementswijzigingen

* de FIA kan niet meer aandringen op wijzigingen als de racewagens te snel worden

* het Concorde Agreement van 1998 moet een flinke update krijgen, aangepast aan de eisen en noden van de teams

http://www.autosport.be/news/2009/06...IsErVanDeSport
Elk team mag een veto stellen? Zo kan je nooit een regel invoeren/veranderen, want ik ben heel goed in strategische beslissingen dus ik wil tankstops zeker behouden. Jij bent daar traag in dus jij wilt ze afschaffen.

Als de wagens te snel worden niet meer ingrijpen? De veiligheid gaat blijkbaar overboord voor de heren contructeurs. Krijgen we dan terug een situatie zoals met de skirts, waar het niet lang meer had geduurd voor de rijders niet meer in de wagens waren gestapt wegens fysiek niet meer te doen?

Het concorde argreement van 1998 telt dat niet tot 2012? Getekend is getekend. Ik kan ook morgen geen contract tekenen bij een werkgever en dan ineens beslissen dat het mij toch niet aanstaat. Als er echt iets instaat dat niet kan volgens de wet/reglementering moeten ze er maar een gerechterlijke procedure voor opstarten.

Reply With Quote
Old 23-06-2009, 08:18
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

er zijn anders aardig wat internationale organisaties (veiligheidsraad, europese comissie, ...) waar ook alle belangrijke leden een veto-recht hebben.

Dit maakt deze organisaties veel moeilijker te besturen ... anderzijds verplicht dit wel om een consensus te zoeken ipv regels op te dringen. Dit is waar Ome Max Mosley binnnenkort over gaat struikelen.

De lijst nieuwe reglementen die het jaar nadien weer 100% in de andere richting evolueren is eindeloos.

De belangen die in deze sport spelen zijn ondertussen zo groot geworden dat de internationale concerns die achter de FOTA schuil gaan (ACEA) een bepaalde stabiliteit eisen. Grapjes als een budgetcut waar teams 90% van hun budget dienen op te geven vallen niet onder deze stabiliteit.
Old 23-06-2009, 08:24
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Voorspelling:
FOTA gaat het spelletje winnen
Max verlaat het podium
FIA geeft haar goedkeuring aan FOTA
FOTA de operationele macht en eigenaar van F1, FIA op papier voor het in stand houden van haar wereldmacht
Bernie ziet zijn imperium krimpen, zal nog steeds een factor zijn maar niet meer zoals voorheen.
Je voorspelling is de laatste dagen serieus bijgesteld
Ik denk echter dat je met dit scenario dicht bij de realiteit zal zitten.

Max zal binnenkort geslachtofferd worden (moest een jaar geleden reeds het geval zijn met zijn SM zaak).
Old 23-06-2009, 08:37
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Het zijn heerlijke tijden wat niet wil zeggen dat het de beste tijden voor de autosport zijn. Sterker nog, een hoop mensen gaan afhaken en zie je nooit meer terug op het circuit of achter de buis. Klanten winnen is geen probleem, ze behouden is veel moeilijker.

Wat is (auto)sport? Een groep mensen die een sportieve uitdaging aangaan. Na afloop is er een winnaar en drinken we er nog eentje aan de bar. De huidige autosport, profvoetbal of tennis is gewoon zakendoen. In een omgeving waar honderden miljoenen omgaan kun je moeilijk spreken van iets onschuldigs zonder belangen. Politiek en intriges horen daar nu eenmaal bij.
Wel indien we autosport willen beperken tot een café sport .... een sportieve uitdaging en achteraf eentje drinken aan de BAR ... Ik denk dat hier mogelijkheden voldoende voor zijn. Net als overigens in het tennis of in het voetbal.

Indien we het echter hebben over de
  • champions league
  • WTA/ATP tour
  • formule 1
dan moeten we dit kunnen behouden als topsport.

Of met de volgende uitspraak van Flavio

Quote:
I believe FOTA is strong, we want a championship with the best teams in the world, the best drivers in the world, and want the people in F1 who have the knowledge of being in F1, not GP3 or GP4.
Want met alle respect voor de voorgestelde nieuwe entrants ... Er lijken me weinig in staat om het niveau van de huidige F1 te leveren. Laat de GP3 of GP4 dan maar de plaats zijn waar privateers kunnen spelen en er op hun niveau een knappe koers van maken. In het voetbal zou het ondenkbaar zijn dat FC lentezonen in aanmerking zou komen voor de champions league en de UEFA de regels dusdanig zou veranderen (handbal ipv voetbal) dat ze zelfs nog kans zouden maken om te winnen.

Last edited by airco; 23-06-2009 at 08:39.
Reply With Quote
Old 23-06-2009, 09:25
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by airco View Post
Grapjes als een budgetcut waar teams 90% van hun budget dienen op te geven vallen niet onder deze stabiliteit.
Grapjes zijn het inderdaad, die marketing jongens van de constructeurs, die jaren de scepter gezwaaid hebben en eindeloos geld tegen alles aangooide om zich toch maar een overwinning te kopen. Ferrari, Renault en McLaren zijn dé topvoorbeelden van hoe zoiets werkte. Testen, testen, testen, testen en nog eens testen. Nu ze dit niet meer kunnen, en dus er geen geld meer tegenaan kunnen gooien, komen ze in opstand.

In een tijd waar fabrieken sluiten en banen met bosjes vallen zou het niet slecht zijn moesten de de heren constructeurs misschien eens een paar lesjes in nederigheid krijgen.

Nu goed, als ze die lessen niet van de FIA willen aannemen, dan zal de markt hun vroeg of laat wel hun ongelijk doen inzien. Honda heeft in dat opzicht, volgens mij nog altijd de juiste beslissing genomen. Topsport, ja! Tot 'elke' prijs, neen!!
Reply With Quote
Old 23-06-2009, 13:54
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie

Quote: In een tijd waar fabrieken sluiten en banen met bosjes vallen zou het niet slecht zijn moesten de de heren constructeurs misschien eens een paar lesjes in nederigheid krijgen.

Het lijkt mij toch niet dat het de FIA zal zijn, welke een lesje in nederigheid zal geven.
Alhoewel: toen ik Zondag op RTL Max bezig hoorde in een intervieuw met Niki Lauda (trouwens hij spreekt perfekt Duits) was hij de nederigheid zelve. Misschien voelt hij zijn troon wankelen? De kleine bleef wel nog hooghartig zoals gewoonlijk ..."I do not need the F1 to have a good life" . Nog één welke zijn afkomst ontkent en zich niet meer herinnert dat hij jaren terug juist goed was om het stof van het Brabham Racing team op te kuisen.
Reply With Quote
Old 24-06-2009, 14:19
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

afgeblazen:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76495

en Mosley volgt zichzelf dus niet meer op
Old 24-06-2009, 15:39
De Paddock Rookie

De voorspellingen van Mark (en ook wel een beetje van mijzelf) zijn uitgekomen:
Fota wint de krachtmeeting. Max moet opstappen (er werd een elegante oplossing gevonden om het gezichtsverlies niet te groot te maken: hij stelt zich niet meer kandidaat, alhoewel hij gisteren nog zich geroepen voelde als de redder in nood en zijn kandidatuur opnieuw wilde stellen). Bernie zal wel een groter deel van de koek moeten afstaan. De Fota zal zeer zwaar wegen op de nieuwe reglementen ( ... het is de BEDOELING om binnen twee jaar naar het budget te komen van 1990 . Ja, ja, ik heb ook dikwijls bedoelingen, maar het lukt mij niet altijd ...) en de gewichtige Heren mogen hun blazerke afstoffen, hun licht bruin broekje goed in de plooi laten strijken, het grote embleem van de FIA op de borst laten opblinken en opnieuw hun show opvoeren; maar ditmaal wel met veel minder beslissingsrecht.
Ik kan mij wel voorstellen dat de Fota 80% van zijn wensen heeft kunnen realiseren, maar het fijne ervan zullen we natuurlijk nooit weten.
Reply With Quote
Old 29-06-2009, 20:11
Tjello's Avatar
Tjello Tjello is offline
De Paddock Rookie

Uiteindelijk is het een (vies) spelletje wat door beide partijen gespeeld wordt. Ben benieuwd of Max zich nu wel of niet herkiesbaar gaat stellen.

Ik hoop echt dat uit dit alles iets goed komt, en ik hoop dat we dat al meteen begin komend seizoen zien. Dat de teams zich weer op de auto's gaan richten ipv op de politiek. En de concurrentie moordend zal zijn
Old 29-06-2009, 20:26
De Paddock Rookie

Quote" Dat de teams zich weer op de auto's gaan richten ipv op de politiek"

Het zou goed zijn dat alle drie partijen (Teams, Bernie, FIA) dit zouden doen en niet alleen de Teams.
Ik heb zeer interessante zaken en een verrassende analyse gelezen in Auto Hebdo van verleden week en dit was voor de "verzoening" of moeten het de "machtsgreep van de Teams" noemen. In de uitgave van deze week (verschijnt woensdag) wordt ongetwijfeld de uiteindelijke overeenkomst geanalyseerd. Ik kom erop terug met enkele citaten.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules