De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #16  
Old 11-11-2009, 21:50
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
De rolkooi is klaar. Waar ik het meeste schrik voor had bleek uiteindelijk nogal mee te vallen.
Het plan was om de rolkooi in messing buis te maken en te solderen met 'white metal', maar omdat de buisjes na 3 weken nog altijd niet binnen zijn is het styrene geworden, iets minder vormvast, maar als je dat weet kan je daar ook omheen werken.



Op de planning stond vandaag enkele PE deeltjes maken. De houder voor de versnellingspook en de turbodruk regelaar (één deeltje), de regelinrichting voor de stabilisator stangen en de stoppen voor het koelwater reservoir zijn zowat de enige PE delen die ik voor het interieur moet bijmaken. De rest zal uit diverse zaken gescratched worden.

Voor het etsen heb ik toch alle registers moeten opentrekken en enkele nieuwe zaken moeten proberen. Etsen tot op 0,5mm had ik onder de knie, maar hier moeten toch zaken van 0,2 tot 0,3mm gemaakt worden zoals de profieldelen van de koelwaterstoppen. Deze zijn te zien boven de '8' op de meetlat (onderzijde meetlat is iedere maatlijn 1mm, bovenzijde is iedere maatlijn 0,5mm).
Rechts van de koelwater stoppen zijn de slotvangers voor de deuren gelokaliseerd en bovenaan zijn er nog enkele koelroosters, maar deze zijn niet goed en zullen dus nog een keer gemaakt moeten worden.



De PE houder voor de versnellingspook werd geplooid en reeds gemonteerd. Een dry-fit van het interieur ziet er op dit moment als volgt uit:



Alle PE delen die tot nu toe in het interieur gemonteerd worden moeten mee in alu gespoten worden. Het plan is om hiervoor Alclad te gebruiken, maar misschien krijg ik nog wel een andere ingeving om gepolished aluminium te simuleren.

Wordt vervolgd ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_0126.jpg
Views:	655
Size:	62.4 KB
ID:	15504   Click image for larger version

Name:	IMG_0124.jpg
Views:	653
Size:	74.1 KB
ID:	15505   Click image for larger version

Name:	IMG_0129.jpg
Views:	605
Size:	50.5 KB
ID:	15506  
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 11-11-2009 at 21:55. Reason: Adding pictures + comment
Reply With Quote
  #17  
Old 13-11-2009, 21:40
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Prachtig, die rolkooi. En die open deuren, daar durf ik nu echt niet aan beginnen. Indrukwekkend.
Reply With Quote
  #18  
Old 13-11-2009, 23:32
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Loixrallyfan View Post
.....................
............................ Indrukwekkend.
Zeker weten.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #19  
Old 14-11-2009, 00:53
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Bwah, een rolkooi maken op 1/43 of 1/24 is niet zoveel verschil denk ik, het foto etsen daarentegen ...
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #20  
Old 14-11-2009, 14:37
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Bwah, een rolkooi maken op 1/43 of 1/24 is niet zoveel verschil denk ik, het foto etsen daarentegen ...
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Bwah, een rolkooi maken op 1/43 of 1/24 is niet zoveel verschil denk ik, het foto etsen daarentegen ...
En 'k ha het heen twee keer zehhen
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #21  
Old 14-11-2009, 17:43
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Ik heb geen idee hoe die er 2 keer ingeraakt is.

Kunnen de mod's eentje verwijderen?
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #22  
Old 14-11-2009, 18:49
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Ik heb geen idee hoe die er 2 keer ingeraakt is.

Kunnen de mod's eentje verwijderen?
omdat je het zo netjes vraagt

Oftewel, de dubbele is verwijderd....
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #23  
Old 15-11-2009, 11:48
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Om even te controleren of de gemaakte contouren mooi aansluiten op de carrosserie, er geen fouten zijn, grote gaten, ... heb ik de deuropeningen even in primer gezet.





Al bij al valt het nog goed mee. Ik kom ervan af met een kleine correctie met primer op een penseel aan de voorkant van de linker deuropening en daarna schuren met een 800.

De deuropeningen zijn dus klaar, nu moeten de luchthappers aan de achterruit (getekend) nog open gemaakt worden. Ik moet nog eens even heel goed nadenken hoe hieraan te beginnen maar heb al stilaan een idee. De hele zone uitfrezen en terug opbouwen zal de enigste oplossing zijn vermoed ik.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	deuropening voor.jpg
Views:	543
Size:	30.1 KB
ID:	15554   Click image for larger version

Name:	deuropening achter.jpg
Views:	543
Size:	31.5 KB
ID:	15555  
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 15-11-2009 at 11:50. Reason: Adding pictures
Reply With Quote
  #24  
Old 15-11-2009, 11:58
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Chassis

De basis werken aan het chassis zijn bijna klaar. Toen ik een laatste inspectieronde op de referentiefoto's uitvoerde viel het me op dat de rolkooistructuur niet klopte. Er ontbrak nog een deel, dat moeilijk te zien was op de referentie foto's, dus zijn we maar verder naar betere foto's gaan zoeken.
Uiteindelijk blijkt dat deze auto achteraan een dubbele rolkooi had omdat de rolkooi ook echt als chassis diende. Dat deel werd dus achteraan bijgebouwd (het witte gedeelte achteraan).



Het chassis en de rolkooi stonden dus toen al in primer om ook de eventuele fouten te controleren.



Vervolgens werd de hele handel gemaskeerd. Op deze kleine schaal brengen enkel vloeibare 'masking' producten een uitkomst. Ik heb eens een andere versie getest (tot mijn grote spijt) en dat heeft me heel wat meer werk gekost. Maskol is namelijk een zeer rekbaar goedje dat toch goed hecht, en voor grote oppervlakken perfect, maar voor de kleine hoekjes hier ... niet geschikt. Een uur opkuisen en alles weghalen met scalpel en tandenstoker was de boodschap.
Maar goed, eerst de masking aangebracht ...



Dan de boel zwart gespoten omdat de achterzijde sowieso zwart is en omdat het alu van Alclad een zwarte ondergrond nodig heeft om beter tot zijn recht te komen.



Daarna werd de achterzijde, die zwart moet blijven, ook nog eens afgeplakt en dan werd de buizenstructuur aluminium gespoten.
Tenslotte, na het verwijderen van de masking, een subtiele wash die enkel dient om diepte aan te brengen.



Nu kan het afwerken van het interieur stilaan beginnen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	rolkooi in primer.jpg
Views:	556
Size:	23.6 KB
ID:	15556   Click image for larger version

Name:	chassis in primer.jpg
Views:	562
Size:	33.0 KB
ID:	15557   Click image for larger version

Name:	chassis met maskol.jpg
Views:	548
Size:	42.5 KB
ID:	15558   Click image for larger version

Name:	chassis zwart.jpg
Views:	547
Size:	41.4 KB
ID:	15559   Click image for larger version

Name:	chassis met wash.jpg
Views:	553
Size:	32.0 KB
ID:	15560  

__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 15-11-2009 at 12:03. Reason: Adding pictures + typo's
Reply With Quote
  #25  
Old 15-11-2009, 12:46
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Mooi werk!

Wat betreft het uitfrezen van de luchthappers: als je het voorzichtig aanpakt met een smal freesje, en je stopt net vóór de randen van de opening met frezen, kan je met een scalpel de juiste contouren uitsnijden zonder dat je daarna terug hoeft "op te bouwen"... Mislukt dit, kan je nog steeds terug opbouwen natuurlijk.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #26  
Old 15-11-2009, 21:23
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
De volgende stap was het schakelmechanisme aanpakken. De versnellingspook werd uit aluminium gedraaid. Ter referentie een gewone naald erlangs.



Na het aanbrengen van de schakelstang, de bedrading, de pedalen, de olieleidingen, ... was het tijd voor de brandblussers. Ook deze zijn uit aluminium gedraaid ...



en dan rood gespoten. Na het aanbrengen van de decals en de nodige dosis rode Daco softener heb ik ze behandeld met 2 lagen 'Klear' omdat dat sneller droogt dan vernis en toch de decals afseald.

Voorlopig ziet het interieur er zo uit ...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	versnellingspook.jpg
Views:	551
Size:	25.1 KB
ID:	15561   Click image for larger version

Name:	brandblussers.jpg
Views:	535
Size:	83.2 KB
ID:	15562   Click image for larger version

Name:	interieur.jpg
Views:	579
Size:	60.9 KB
ID:	15563  
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 15-11-2009 at 21:26. Reason: Adding pics
Reply With Quote
  #27  
Old 15-11-2009, 22:32
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Ehm, weet je zeker dat dit op 1/43 is??
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #28  
Old 16-11-2009, 00:00
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Ehm, weet je zeker dat dit op 1/43 is??
Een 43ste... ohh, ok, ik dacht heel even dat het hier om 1/87ste ging...
Reply With Quote
  #29  
Old 16-11-2009, 10:23
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Ola, hier kijk ik wel even vol bewondering naar. Zo'n details op deze schaal reproduceren, zo ver sta ik nog niet Zeer mooi werk !
Reply With Quote
  #30  
Old 16-11-2009, 22:10
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Ik blijf vol bewondering deze build volgen. En dat allemaal op schaal 1/43.
__________________

Last edited by Doc; 16-11-2009 at 22:11.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.