De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 26-06-2010, 16:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
BMW K100 - 1983 - Street bike - Tamiya - 1/12

Om de tijd wat te doden tijdens de wachtperiodes van de Marlboro Yamaha YZR500, ben ik ook alvast begonnen aan deze BMW:



We beginnen gewoontegetrouw met de koetswerk onderdelen. Deze worden samengebouwd zodat ze gespoten kunnen worden in primer. Omdat ik van plan ben op de BMW in het metallic grijs te spuiten kies ik ook voor een grijze primer. De tank vertoont na het drogen van deze primer een 'ghostline' bovenaan, dus wordt hij nog eens opnieuw geschuurd en geprimed. geen avance, weer die ghostline. Ik heb deze oefening een keer of 2, 3 herhaald en kreeg het niet goed. Moegetergd heb ik er dan toch maar de laklaag TS-17 gloss aluminium overheen gezet, en ook de 2 lagen Gunze vernis. De lijn blijft zichtbaar, maar ik heb ondertussen al 2 mogelijke oplossingen verzonnen: ofwel komt er een rijder op de motor met de helm op de tank;

zoiets dus:



ofwel, als deze madam met haar voeten niet op de grond komt omdat de BMW wat hoger is dan die Yamaha YZF R1 waarvoor ze ontworpen is, ga ik een tankzak scratchen die op de tank bevestigd wordt.

In elk geval staat de gespoten tank zelf ondertussen te drogen:



Ook de bekleding van de koelradiator is gemonteerd en gespoten.



De overige onderdelen kregen uiteraard dezelfde behandeling. Wel raar dat de ghostline nergens anders zichtbaar is dan op dat kleine stukje bovenaan op de tank. Maar soit, we krijgen dat dus wel weggemoffeld...



Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_01.JPG
Views:	1837
Size:	438.1 KB
ID:	18361   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_02.JPG
Views:	1811
Size:	455.4 KB
ID:	18362   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_03.JPG
Views:	1799
Size:	380.2 KB
ID:	18363  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 26-06-2010 at 16:36.
Reply With Quote
  #2  
Old 26-06-2010, 21:19
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Veel succes met deze!
Jammer van die 'ghostline'...
mijn voorkeur gaat al uit voor die vrouw !
Misschien kan je haar naaldhakken geven als ze niet aan de grond kan!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #3  
Old 26-06-2010, 22:15
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Ferrari rules View Post
Veel succes met deze!
Jammer van die 'ghostline'...
mijn voorkeur gaat al uit voor die vrouw !
Misschien kan je haar naaldhakken geven als ze niet aan de grond kan!
Plateauzolen dan toch, want onder haar tenen naaldhakken zetten is een raar zicht
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 27-06-2010, 00:42
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Zie maar dat die madam geen longontsteking krijgt, alhoewel, met dit weer.

Die 2 airbags van die madam zullen de aandacht wel van die ghostline weghalen.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #5  
Old 27-06-2010, 09:49
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Guy, moet je die dame ook zelf nog schilderen?
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #6  
Old 27-06-2010, 12:41
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Guy, moet je die dame ook zelf nog schilderen?
Die dame jammer genoeg niet, maar het resin modelletje wel.

Maar! Ik kon toch niet leven met de gedachte dat ik die verwenste ghostline zijn goesting liet doen en dus heb ik, ondanks het feit dat de tank al gespoten en vernist was, toch nog een ultieme poging gedaan om ze weg te werken met behulp van secondelijm en bloem. Op dit moment staat de tank terug in de primer, en is hij aan het drogen, en voorlopig zie ik nog geen ghostline. Anderzijds is het ook wel zo dat die dingen pas terug op het einde van het droogproces verschijnen; fingers crossed dus...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 27-06-2010, 12:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
fingers crossed dus...
Ijdele hoop, het wil niet lukken. Nu ben ik het echt beu; de tank ligt in de remolie. We zullen wel eens zien wie hier 'den dikste' heeft!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 07-07-2010, 19:04
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Is het probleem niet de dikte van de verflagen die je spuit? Ik zou het opnieuw proberen met altijd heel dunne laagjes, ook de primer!!
Ghostlines zijn volgens mij een gevolg van chemische reactie van de verf op je plastic. Hierdoor krijg je alle imperfecties in de plastic opnieuw uitvergroot.

Door meer dunne lagen te spuiten en die allemaal goed te laten uitharden vooraleer je een nieuwe laag zet moet dat probleem op te vangen zijn (volgens mijn theorie). Dat geldt ook voor de topla(a)g(en) met clear vernis!

Valt te proberen, niet?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #9  
Old 12-07-2010, 19:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Is het probleem niet de dikte van de verflagen die je spuit? Ik zou het opnieuw proberen met altijd heel dunne laagjes, ook de primer!!
Ghostlines zijn volgens mij een gevolg van chemische reactie van de verf op je plastic. Hierdoor krijg je alle imperfecties in de plastic opnieuw uitvergroot.

Door meer dunne lagen te spuiten en die allemaal goed te laten uitharden vooraleer je een nieuwe laag zet moet dat probleem op te vangen zijn (volgens mijn theorie). Dat geldt ook voor de topla(a)g(en) met clear vernis!

Valt te proberen, niet?
Inderdaad, maar ondanks het feit dat deze thread schijnbaar stil lag, heb ik achter de schermen hard doorgewerkt in mijn ge-airconditionende modelbouwkamertje Je gouden tip zal dan ook voor een volgende keer zijn, want hier komt in sneltreinvaart het volledige bouwverslag...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 12-07-2010, 19:56
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ok, update dus.

Wie regelmatig een Tamiya catalogus doorbladert kent ze wel, de bladzijden met daarop geëtaleerd de volledige set geschilderde onderdelen van een kit. Vroeger, toen ik nog jong en onervaren was, wist ik niet beter dan dat het zo moest: alles schilderen aan het gietframe en daarna alles afknippen en samenkleven.

Sedert (niet zo) kort weet ik wel beter. Maar dat belet me niet om en af toe uit nostalgische redenen nog eens terug te grijpen naar deze methode. Weliswaar mits wat aanpassingen die toelaten dat alles wat samengebouwd moet worden als sub-assemblage eerst 'geplekt' wordt, waarna die onderdelen in de juiste kleuren gezet worden. Maar verder wordt er dus niets aaneen gekleefd tot alles werkelijk gespoten en manueel geschilderd werd, en klaar is om samen te bouwen.

Om dit te illustreren heb ik, net als in een Tamiya catalogus, alle geprepareerde onderdelen eens uitgestald en er een foto van genomen...



En dan kan het plekken beginnen, te starten met de motor. Die wordt OOB gebouwd, behalve de kablage die veel te dik is en vervangen wordt door wat dunnere kabeltjes. Ook wordt de ganse motor meteen voorzien van een wash met X-19 smoke en een drybrush met de Tamiya schmink doosjes.







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_04.JPG
Views:	1655
Size:	614.6 KB
ID:	18499   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_05.JPG
Views:	1619
Size:	394.3 KB
ID:	18500   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_06.JPG
Views:	1676
Size:	382.6 KB
ID:	18501   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_07.JPG
Views:	1579
Size:	402.3 KB
ID:	18502   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_08.JPG
Views:	1622
Size:	410.4 KB
ID:	18503  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 12-07-2010, 19:59
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Vervolgens wordt het motorblok samengebouwd met het frame van de BMW. Een Archer stickertje vervangt het Tamiya exemplaar dat ik niet realistisch genoeg vond.





Daarna worden ook de luchtfilter, koelradiator (bestaan er andere?) en het achterspatbord toegevoegd.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_09.JPG
Views:	2005
Size:	472.1 KB
ID:	18504   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_10.JPG
Views:	1619
Size:	468.9 KB
ID:	18505   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_11.JPG
Views:	1567
Size:	460.5 KB
ID:	18507   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_12.JPG
Views:	1559
Size:	492.4 KB
ID:	18508  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 12-07-2010, 20:02
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het achterwiel wordt samengebouwd met de achterbrug en de remschijf. De koelgaten in de remschijf werden uitgeboord (net als bij de voorste remmen trouwens). De monolink schokdemper werd bijna OOB gebouwd, alleen het centrale stukje werd vervangen door een aluminium buisje.









Nadat het achterwiel in het frame bevestigd werd, worden ook de steunen en de uitlaat klaargelegd om te monteren.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_13.JPG
Views:	1480
Size:	362.8 KB
ID:	18509   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_14.JPG
Views:	1509
Size:	335.2 KB
ID:	18510   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_15.JPG
Views:	1514
Size:	356.4 KB
ID:	18511   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_16.JPG
Views:	1512
Size:	428.3 KB
ID:	18512   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_17.JPG
Views:	2417
Size:	501.5 KB
ID:	18513  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 12-07-2010, 20:03
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Samen met de vier aparte uitlaten, die mits wat ovenreiniger ontdaan werden van het chroom en met Gunze 'Super Metallic' herspoten werden, en die samenkomen in de centrale uitlaatbuis, worden de steunen op de BMW bevestigd.







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_18.JPG
Views:	1492
Size:	552.9 KB
ID:	18514   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_19.JPG
Views:	1513
Size:	548.0 KB
ID:	18515   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_20.JPG
Views:	1527
Size:	553.0 KB
ID:	18516   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_21.JPG
Views:	1506
Size:	586.3 KB
ID:	18517  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 12-07-2010, 20:05
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het opnieuw gespoten koetswerk wordt op zijn plaats gebracht. Eerst de tank met zijdelingse afdekkappen. Daarna de afdekking van de radiator: hier gaat de kit in de fout. Dit onderdeel krijg je er niet goed op zonder er deftig in te snijden en frezen. Foto's van gebouwde Tamiya BMW's tonen ofwel een naad tussen de tank en de radiatorafdekking die veel te groot is (dat zijn de bouwers die niet in hun model gefreesd hebben) ofwel een naad die mooi past (en geloof me, dan is er in gefreesd, en nog geen beetje ook). Het gaat met name om het stuk dat ronde de as zit waarop de voorvork bevestigd wordt...







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_22.JPG
Views:	1518
Size:	574.3 KB
ID:	18518   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_23.JPG
Views:	1463
Size:	553.2 KB
ID:	18519   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_24.JPG
Views:	1423
Size:	555.1 KB
ID:	18520   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_25.JPG
Views:	1454
Size:	558.4 KB
ID:	18521  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 12-07-2010, 20:06
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Vervolgens wordt ook het zadel en de zadelsteun aangebracht. Het achterlicht past er wel mooi in, en de pinkers zien er ook wel realistisch uit vind ik.







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_26.JPG
Views:	1477
Size:	523.4 KB
ID:	18522   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_27.JPG
Views:	1399
Size:	522.7 KB
ID:	18523   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_28.JPG
Views:	1420
Size:	545.1 KB
ID:	18524   Click image for larger version

Name:	1983_bmw_k100_29.JPG
Views:	1512
Size:	547.8 KB
ID:	18525  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 07:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.