![]() |
|
#61
|
||||
|
||||
De laatste jaren leerde ik hier dat dryfitten een must is, dus gooide ik even bijna alle onderdelen samen om eens te testen. Wat bleek? Revell-kwaliteit en dus geen goede pasvorm:
De reden was niet ver te zoeken: het interieur-kuipje moet in twee gaatjes passen en die gaatjes hadden opstaande randjes. Bovendien ziet dit er niet uit aan de onderzijde... Dus dit moesten we aanpakken. De gaten werden opgevuld met stukjes van de oude wielassen. Bijwerken met putty was niet nodig, wel schuren en schuren. Ook de binnenzijde met de opstaande randjes werd bijgeschuurd. Nu past alles veel beter. En die kuip past toch nog steeds netjes want er zijn nog twee andere bevestigingspunten. Die gaten waren dus overbodig...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#62
|
||||
|
||||
Next up: de verbreding aan de linkerzijde van de auto. Dit was de reden waarom het bouwproces was stilgevallen. Maar tijd dus om nu toch de stap te zetten...
Milliput... Kneden... Oja, ik wist precies hoeveel ik nodig had daar ik de vorige keer het deel dat toen voor die kant bestemd was, had laten harden. Een schitterend idee van toen blijkt nu... En dus konden we te werk gaan zoals een paar jaar geleden. De tussenstappen kun je enkele pagina's eerder zien. Het resultaat zie je hieronder. Pas op, ik moet dus nog die sleuf uitzagen.... Nu volgt het uitharden en daarna schuren, veel schuren zodat beide kanten gelijk worden. Maar dat is voor binnenkort... Tijdens het werken hieraan viel me trouwens op dat die boog wel juist zit, maar dat de panelline naast de deur weg moet. Die zit er niet op de originele wagen dus werden die dingen gevuld met wat milliput en putty... Weer een verbetering... Tijd opnieuw voor het onderstel. Ik wil de werkelijkheid wat benaderen dus ging ik weer wat op in de referentiepics. En... Ja hoor, volgende fout: de uitlaten. Geen twee maal twee op een rij maar twee maal een buis... Dit zijn trouwens de uitlaten die dus weggegooid mogen worden: Maar toen ik nog beter keek, bleek dat heel die achterzijde niet klopt... Er steekt daar niet van alles uit, wel een donker deel zonder meer... Dus dit werd zagen en zagen...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) Last edited by Loeten; 14-11-2010 at 20:43. |
#63
|
||||
|
||||
Het gat in de bodemplaat zag er dan zo uit:
Ook dat achterpaneel klopte niet. De platte delen onderaan zijn veel breder. Dus hier mocht ik aan het werk met wat plastic sheet. Wat opmeten, passen, schuren, lijmen en Milliput erop... In dryfit ziet dat er dan zo uit... De uitlaten werden vervaardigd uit (opnieuw) de voormalige assen van de wagen. Bijzagen, passen, schuren en uitboren... Toen merkte ik dat er nog een aanpassing nodig was aan dat achterste deel. De uitlaten kwamen op een andere plaats uit. Dus aftekenen, zagen, schuren, allez, je kent het wel... De plaatjes zeggen meer...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#64
|
||||
|
||||
Opnieuw dryfitten levert dit zicht op. Opgepast, de buizen zitten nog niet vastgelijmd...
Ook het deel tussen de uitlaten was niet naar mijn smaak. Eerst ging ik het gewoon laten en zwart inkleuren. Maar ik heb de smaak echt wel weer te pakken en hup, daar ging het uitboren en schuren en krak... Te enthousiast geweest... Maar met plastic sheet heb ik dat foutje rechtgezet. Het moet nu alleen nog bijgewerkt worden met wat putty of milliput en dan zie je het niet meer... Op deze foto zitten de buizen wel al muurvast... Next up... Nu moet ik wat verzinnen voor het gat dat nog te zien is aan de onderzijde. op referenties kan ik niet veel zien want vaak is het gewoon zwart. Dus ik veronderstel dat er een beschermplaat zit (voor de motor). We zien wel weer. De goesting is helemaal terug en deze Ferrari zit nu in mijn hartje. Zo erg zelfs dat ik de Cosworth in zijn doos liet. Oorspronkelijk ging ik deze afwerken, maar dat is iets voor komend weekend of zo... Grtzzz Mocht er iets op te merken zijn, doe gerust want ik kan nog ingrijpen e en jullie zien vaak meer dan ikke...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#65
|
||||
|
||||
Weet niet of je er veel aan hebt, maar zo ziet de onderkant eruit
|
#66
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Mooie update.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#67
|
||||
|
||||
Dus moet ik daar ook nog zo'n hoop gras aanhangen??
![]() ![]() ![]() De foto hierboven geeft een idee, thanks !! Er zitten evenwel verschillen op wegens niet dezelfde auto. Maar geen probleem, ik kan er wel wat mee doen. Ik heb wel een referentiepic van een onderzijde hoor, maar zonder beschermplaten... Maar da's dan niet van een rallywagen, dus niet bruikbaar. Ik ga naar eigen goeddunken een beetje improviseren... Grtzz
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#68
|
||||
|
||||
De decals zijn getekend. Er was serieus wat werk aan. Ik koos uiteindelijk om de versie van de Rallye di Sardinia (Targa Florio) '82 te maken. Er waren voldoende referentiefoto's te vinden op verschillende sites. Moelijker was het namaken van de verschillende decals. Meestal moest ik het met een minder duidelijke foto doen en van daaruit met photoshop gaan opbouwen. Maar ze zijn dus klaar. Morgen met de eindejaarspremie een nieuwe printer gaan kopen en dan kunnen we weer verder... Ik post binnenkort een foto van de decals...
Zo moet de auto er gaan uitzien dus: ![]()
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#69
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
www.rallyfoto.be |
#70
|
||||
|
||||
Oeps... Door de vele mist even verkeerd gevaren, merci Juha.
Het is dus Rallye di Sicilia. En zeggen date ik toen net een uur bezig was geweest met het rallyplaatje (dat blauw aan de deur)... Pfff, mja, het is vakantie e... :-p
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#71
|
||||
|
||||
Na enkele weken decalontwerpen, kan ik weer verder met... schuren...
Het laagje primer bracht enkele tekorten aan het licht, zoals verwacht. Maar de zin om weer te schuren was toen even weg en ik wou perse de decals af hebben. Dat duurde veel langer dan verwacht daar heel wat logo's niet te vinden zijn of volledig veranderd zijn en dus te hertekenen zijn. Gelukkig hielp photoshop me daarbij. Deze week werden ze afgeprint (op gewoon papier) met mijn nieuwe printer (woehoe), gecontroleerd, bijgewerkt en nogmaals afgedrukt (op decalpapier) en kregen ze een paar laagjes vernis. Komende week wordt de body geschuurd en bijgewerkt zodat ik ergens op het einde van de week misschien al enkele decals kan zetten. Ben benieuwd naar het uitzicht !! Zo ziet de onderzijde er nu uit...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#72
|
||||
|
||||
De voorbije weken heb ik deze wagen weer eens onder handen genomen. Eerst werden de bodyonderdelen netjes gespoten: primer, witte lak.
Voor het eerst heb ik ook eens gepolierd... Het was immers nodig want ik had een deftig sinaasappelhuidje. En zeg nu zelf, zo een mooie body met cellulitis, dat kan niet e... ![]() Terwijl alles stond uit te harden ben ik aan de slag gegaan met het interieur. Dit is van een standaard wagen en moet dus een rallyuitzicht krijgen. Zo ziet het er uit zonder aanpassingen: Daar moet dus veel aan gebeuren... Gelukkig vond ik nogal wat referentiefoto's, maar wel na heeeeeel lang zoeken. Ik ben begonnen met de middenconsole. Die ging er meteen uit en ik zat met een gat. Deze werd opgevuld met wat plastic card. In mijn spare box vond ik een leuk stukje dat dient kon doen in de plaats van dat logge ding. Ondertussen kan ik al verraden dat ook dit niet voldoende is naar mijn gedacht. Ik heb de middenconsole zelf gescratched. Maar daarvan heb ik nog geen pics, binnenkort dus wel...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#73
|
||||
|
||||
Omdat die stukjes wat moesten uitharden wegens gebruik van putty, ging ik verder met het dasboard. De originele lijkt langs geen kanten op wat er in de auto moet. Dus werd het zagen, schuren en vloeken... Van dit misbaksel is er geen foto, maar die komen nog wel...
Uiteindelijk besloot ik om ook dit volledig uit plastic card na te gaan maken. En dit kostte me toch wel enkele avondjes omdat ik steeds niet tevreden was of omdat het beter kon of omdat wat misliep. Een overzichtje: Eerst probeerde ik twee plaatjes te maken. Die voorzag ik van gaatjes om er de decals dan achter te zetten. Dit liep evenwel fout want dat ding die ik gebruik bleek te sterk en verboog meteen het plastic plaatje. Poging 1 liep mis... Nieuwe poging... Deze keer maakte ik eerst de gaatjes en sneed dan het plastic uit. Dit lukte veel beter en zag er ook goed uit. Ik plaatste er de stuurkolom bij (geript uit het originele dash). Maar dit was niet goed!! Die dingen zaten veel te diep en bovendien moest er nog een omranding rond doen. Niet goed dus... Poging 2 was fout. Dan maar volledig opnieuw. Een plaatje zonder gaatje nu en gewoon ringen knijpen en erop zetten. Dat zag er al veel beter uit. Poging 3 was de beste... Even dryfitten:
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#74
|
||||
|
||||
Alle respect voor je volharding en resultaat. Maar! Ik veronderstel dat die ringen nog in het zilver gezet moeten worden? (Of is het zwart?) In beide gevallen, maar zeker in het eerste, lijkt het me minder arbeidsintensief om ze te vormen door wat metaaldraad te wikkelen rond een cilindervormig voorwerp van de juiste diameter, en op maat af te knippen. Als de ringen zilverkleurig moeten zijn hoef je ze daarna zelfs niet meer te schilderen...
Het probleem dat je uitgesneden gaatjes ervoor zorgen dat je instrumenten veel te diep komen te zitten kan je ook oplossen door.. minder dikke plastic sheet te gebruiken ![]() Last edited by Sennake; 01-04-2011 at 12:54. |
#75
|
||||
|
||||
Quote:
Die ringen komen idd in het zilver. Metaaldraad is een hele goede tip. Of gewoon eerst deze ringen in het zilver / chroom zetten en dan pas oplijmen. Had ik nadien nog aan gedacht... Maar het is mijn eerste keer met zo een ringen. Jouw tip zie ik ook zeker zitten. Daar heb ik dan wel een vraagje bij. Heb je dan niet het nadeel dat het vastlijmen wat moeilijker is wegens minder contactpunten? Even nog een extra update... Daarnet had ik geen tijd om alles te posten... Gisteren ging ik over tot het plaatsen van de decals. Een groot deel staan er na drie uur werk op. Ik ben er supertrots op...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 4 (0 members and 4 guests) | |
|
|