De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
Old 01-04-2011, 16:14
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Heb je dan niet het nadeel dat het vastlijmen wat moeilijker is wegens minder contactpunten?
Niet als je lijmt met 2k epoxylijm: gewoon een beetje lijm op een tandestoker nemen en dan lang de randen van het cirkeltje gaan. Daarin 'leg' je als het ware je ring die dan een 10-tal minuten niet mag bewegen omdat de lijm relatief traag droogt. Dat heeft dan wel weer het voordeel dat je kan herpositioneren als het niet direct goed ligt.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 01-04-2011, 16:36
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Niet als je lijmt met 2k epoxylijm: gewoon een beetje lijm op een tandestoker nemen en dan lang de randen van het cirkeltje gaan. Daarin 'leg' je als het ware je ring die dan een 10-tal minuten niet mag bewegen omdat de lijm relatief traag droogt. Dat heeft dan wel weer het voordeel dat je kan herpositioneren als het niet direct goed ligt.
Hmm thanks voor de info. Dit zal nog van pas komen !
Reply With Quote
Old 01-04-2011, 17:08
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker

Amaai, Zit er zeer goed uit met de decals er op.

Lesley
Reply With Quote
Old 01-04-2011, 23:02
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Mooie update.

En een eerste prijs voor volharding.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 03-04-2011, 22:06
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Zoals beloofd nog even een foto van het originele dash. Ik sneed er wel de stuurkolom uit om aan het nieuwe te bevestigen... Je ziet, totaal anders dan wat ik aan het bouwen ben...

Even een stand van zaken wat betreft het interieur op deze twee foto's:

- de middenconsole van scratch, de zijstukken ontbreken nog - gaatjes voor bedrading en onderdelen zijn reeds gemaakt - handrem is overschotje uit resin
- het dashboard kreeg ook wat gaatjes om oa de rolkooi door te laten lopen en een bakje zoals op de originele ook zat (uit scrapbox)
- de stoeltjes komen uit resten van auto's gekregen van Nismo

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8281.jpg
Views:	903
Size:	139.6 KB
ID:	21754   Click image for larger version

Name:	IMG_8282.jpg
Views:	945
Size:	166.2 KB
ID:	21755   Click image for larger version

Name:	IMG_8285.jpg
Views:	907
Size:	140.0 KB
ID:	21756  
Reply With Quote
Old 30-04-2011, 10:54
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Tijdens de vakantie zat ik niet enkel buiten (terrasjes, in tuin werken, Plopsaland, Walibi, ...) maar kon ik ook enkele malen wat verder doen met dit monstertje...

Even een dryfitje om te zien hoe de decals zitten en hoe de wagen eruitziet bij natuurlijk licht...

Tijd om dan eens het interieur aan te pakken. Eerst de stoeltjes... Ik heb twee stuks gekregen van een collegabouwer (via Nismo). Waarvoor dank... Meteen heb ik deze gestript. De verf was nogal hardnekkig (remolie hielp niet). Ik heb er dan maar meteen primer over gezet en dat gaf geen problemen. Daarna volgde de Tencospuitbus. Aangezien de stoeltjes blauw zijn, moest dat even overspoten worden. Nu wacht enkel nog wat laagjes matte vernis... Tussendoor had ik wel gaatjes gemaakt voor de gordels daar deze ontbraken...

Attached Thumbnails

Name:	IMG_8329.JPG
Views:	842
Size:	165.9 KB
ID:	21939   Click image for larger version

Name:	IMG_8344.JPG
Views:	799
Size:	164.3 KB
ID:	21940   Click image for larger version

Name:	IMG_8334.JPG
Views:	797
Size:	132.5 KB
ID:	21941   Click image for larger version

Name:	IMG_8330.JPG
Views:	839
Size:	142.0 KB
ID:	21942   Click image for larger version

Name:	IMG_8332.JPG
Views:	837
Size:	139.5 KB
ID:	21944  

Reply With Quote
Old 30-04-2011, 11:02
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Met dat ik toch de Tencospuitbus vast had, volgde meteen het dashboard. Ik had vooraf enkele delen afgeplakt waar iets anders moet komen zonder dat product...

Volgende stap waren de delen op de body matzwart maken waar nodig: stootrand achteraan en de zwarte scheidingslijn doorheen de zijkant.

Tenslotte heb ik mij aan het lastigste werkje gezet: de raamrubbertjes. Aangezien ik hier geen echte naden had kunnen maken werd het een mengsel van afplakken, losse hand en dergelijk technieken... Na een volle dag en een ochtend was ik tevreden.

Je zal ook twee foutjes opmerken: de rechterraamstijl is gebroken en hersteld maar niet zo goed als ik wou, En het linkernummer 12 is afgescheurd. Dat laatste valt makkelijker te herstellen met een nieuwe decal...

De laatste vakantiedag heb ik mij dan met het onderstel bezig gehouden. Revell voorzag enkele saaie kleurtjes. Ik heb met wat referentiefoto's en naar eigen goeddunken een betere versie van gemaakt. Aangezien alles afgedekt zal worden met een plaat vond ik dat ok.

Op naar de volgende updates waar het interieur verder zal aangepakt worden (oa rolkooi en dashboard)
Attached Thumbnails

Name:	IMG_8343.JPG
Views:	818
Size:	120.2 KB
ID:	21945   Click image for larger version

Name:	IMG_8338.JPG
Views:	812
Size:	112.2 KB
ID:	21946   Click image for larger version

Name:	IMG_8339.JPG
Views:	838
Size:	155.0 KB
ID:	21947   Click image for larger version

Name:	IMG_8341.JPG
Views:	820
Size:	157.0 KB
ID:	21948  
Reply With Quote
Old 30-04-2011, 22:33
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Ziet er goed, Loeten.

En die kleine problemen zullen ook wel opgelost geraken.

Reply With Quote
Old 03-05-2011, 11:25
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular

De body ziet er zeer mooi uit. Het was dan toch de moeite waard om door te zetten met de uitbouw achteraan, hé.
Zo zie je maar, volharding loont.

En ja, die accidentjes, weet er alles van. Gebeurt altijd als het nietmeer mag. Hoop dat je het wat opgelost krijgt.

Ik blijf volgen.

Last edited by Loixrallyfan; 03-05-2011 at 11:27.
Reply With Quote
Old 09-05-2011, 07:46
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Gisterenavond kon ik met een blij gevoel mijn bed in. Het weekend had niet alleen een leuk verjaardagsfeestje voor mijn dochtertje en een geslaagde vormselviering gebracht maar ook een volledige rolkooi... Zalig !! Mijn rustig werken van deze week (iedere dag een deeltje) werd beloond...

Hieronder enkele foto's van de opbouw. Ik beschik over een reeks referentiefoto's van hoe dit werd gedaan bij een 1/1. Ik kon het dus netjes namaken. FUN !

Stap 1:

- Uitboren van de gaatjes in de bodemplaat zoals in de 1/1
- Achterste buis plooien en passen

Stap 2:

- De schuine buizen plaatsen, deze vormen een kruis. Op de referentiefoto's kon ik goed zien welke buis er doorliep en welke in twee stukken moet.

Stap 3:

- De zijbuizen plaatsen. Dit gaf wat problemen om deftig te laten passen. Ze gaan immers doorheen het dashboard, moeten in twee gaatjes passen in de onderplaat en de buiging is ook niet eenvoudig. Het dryfitten was ook niet zo makkelijk omdat de kuip aan de body wordt vastgemaakt... Maar het lukte.

Attached Thumbnails

Name:	IMG_8379.JPG
Views:	636
Size:	105.7 KB
ID:	22085   Click image for larger version

Name:	IMG_8381.JPG
Views:	683
Size:	249.4 KB
ID:	22086   Click image for larger version

Name:	IMG_8385.JPG
Views:	669
Size:	131.8 KB
ID:	22087   Click image for larger version

Name:	IMG_8391.JPG
Views:	672
Size:	107.7 KB
ID:	22088   Click image for larger version

Name:	IMG_8394.JPG
Views:	634
Size:	128.5 KB
ID:	22089  

Reply With Quote
Old 09-05-2011, 07:51
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Stap 4:

- De ontbrekende buizen bovenaan (kruis) en aan de deur. Voor die laatste zitten we dus met het dashboard. Ik mag ze nog niet vastzetten... Dit zal gebeuren nadat het dash eraan vast zit.

Attached Thumbnails

Name:	IMG_8475.JPG
Views:	677
Size:	197.6 KB
ID:	22090   Click image for larger version

Name:	IMG_8476.JPG
Views:	668
Size:	187.7 KB
ID:	22091  

Last edited by Loeten; 09-05-2011 at 09:57.
Reply With Quote
Old 09-05-2011, 10:25
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Mooi gedaan, en duidelijk uitgelegd ook! Tof dat je de moeite genomen hebt om alle tussenstap-foto's te nemen! Doe zo voort

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 09-05-2011, 21:44
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Mooi gedaan, en duidelijk uitgelegd ook! Tof dat je de moeite genomen hebt om alle tussenstap-foto's te nemen! Doe zo voort

Reply With Quote
Old 09-05-2011, 23:17
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker

Knap gedaan, maar welke materialen heb je er voor gebruikt? Het is zeer leuk om deze stap voor stap te zien, want ik weet niet hoe je een rolkooi zelf moet maken en welke materialen er worden voor gebruikt.

Lesley
Reply With Quote
Old 10-06-2011, 08:00
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Quote:
Originally Posted by eyckles View Post
Knap gedaan, maar welke materialen heb je er voor gebruikt? Het is zeer leuk om deze stap voor stap te zien, want ik weet niet hoe je een rolkooi zelf moet maken en welke materialen er worden voor gebruikt.
Ik heb een plastic buisje van 2 mm dikte gebruikt, te koop in de meeste modelbouwzaken, denk ik. Lijmen doe ik met secondenlijm...

Nieuwe update...

De voorbije dagen heb ik me toegelegd op het afwerken van het interieur, liefst toch wat realistisch en aangepast naar het originele 1/1 met als gevolg dat alles zelf mocht gemaakt worden... Enkele zaken werden al aangepakt (zie eerdere posts). Dus tijd voor de rest...

Eerst en vooral moest er een nieuwe versnellingsbak in komen. Die had ik al deels klaar, enkel de verbindingen nog. Een eerste poging gaf dit resultaat:

Dit was evenwel veel te simplistisch dus weg ermee... Iets anders dus... Ik nam wat spare parts, versneed deze, schilderde ze in de goeie kleuren en plakte ze aan elkaar. Jammer genoeg heb ik daar geen afzonderlijke foto van. Maar wel eentje na plaatsing in het interieur. Ik vind nu, achteraf dus) dat die versnellingsbak ietsje te groot is uitgevallen. Maar als je alles eens dryfit dan valt dat weer goed mee want zo valt ie tenminste op...

De versnellingsbak moest ook nog een pookje krijgen. Het originele was net iets te dik en te fout... Dus probeerde ik iets uit:

Maar ook dit was niet naar mijn goesting en niet correct. Het werd dan maar iets anders... (ook geen aparte foto van )

Nu kon alles in het interieur gezet worden. De nodige bedrading en knopjes werden voorzien...

Het detailleren kon beter dus heb ik stickertjes (geen decals) toegevoegd met benamingen zoals op de 1/1 ook het geval is. Het geeft meteen een meerwaarde, ook op 1/24...

Tenslotte werd het dashboard aangepakt. De kleurtjes werden gezet, toevoeging van verschillende knopjes en schakelaars, decals, luchtgaten en zo verder. Alles werd samengevoegd voor een dryfitfoto...

Gisterenavond werd overgegaan tot het verlijmen van alle onderdelen uit het interieur. Vanavond komt een nieuwe update hiervan...

Grtzzz
Attached Thumbnails

Name:	IMG_8519.JPG
Views:	1305
Size:	140.8 KB
ID:	22500   Click image for larger version

Name:	IMG_8552.JPG
Views:	1429
Size:	178.0 KB
ID:	22501   Click image for larger version

Name:	IMG_8553.JPG
Views:	1348
Size:	228.5 KB
ID:	22502   Click image for larger version

Name:	IMG_8548.JPG
Views:	1298
Size:	140.3 KB
ID:	22503   Click image for larger version

Name:	IMG_8558.JPG
Views:	1393
Size:	193.8 KB
ID:	22504  

Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)

Posting Rules