De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #16  
Old 04-06-2011, 10:57
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Dat ziet er heel netjes uit, Guy.
Het geel is heel mooi erop gespoten en decals mooi strak geplaatst.
Welke kleur is dat geel eigenlijk, dan weet ik dat ook al voor in de toekomst.
__________________
Reply With Quote
  #17  
Old 04-06-2011, 11:46
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by Loixrallyfan View Post
Dat ziet er heel netjes uit, Guy.
Het geel is heel mooi erop gespoten en decals mooi strak geplaatst.
Welke kleur is dat geel eigenlijk, dan weet ik dat ook al voor in de toekomst.
Ik heb Tamiya TS-16 gebruikt. Ik wou eerst TS-47 chrome yellow gebruiken omdat ik bang was dat TS-16 een beetje te 'citroengeel' zou zijn, maar uiteindelijk denk ik dat TS-16 het dichtst het geel van de echte Audi benadert. Toch zeker als je Tamiya spuitbusjes-verf gebruikt. Ik heb ze wel gedecanteerd om met de airbrush aan te brengen...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #18  
Old 04-06-2011, 12:18
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
En we gaan verder.

We hebben de standaard Tamiya onderdelen voor ophanging, aandrijfas en uitlaat in de juiste kleur gespoten.



Het chassis werd ook geschilderd waar nodig, geheel volgens de Tamiya bouwinstructies. Vooraan heb ik het gedeelte waar de motor zit en het dus zeker niet wit ziet, matzwart gemaakt. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit omdat er nog een beschermplaat overheen komt, maar aangezien ik de koelgaten van die plaat geopend heb wil ik toch liefst dat er geen wit doorheen zichtbaar is. Ik heb alles afgewerkt met een wash van wat smoke om het er niet te clean te laten uitzien.





Aan de bovenzijde van het chassis-onderdeel heb ik alles zwart gespoten, behalve de rechter voor wielkas. Deze waren in werkelijkheid ook wit, en een klein stukje van die wielkas blijft zichtbaar doorheen de koelsleuf in de motorkap.



Terwijl we toch aan het spuiten waren, hebben we meteen ook maar de rolkooi aangepakt.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_20.JPG
Views:	924
Size:	904.4 KB
ID:	22432   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_21.JPG
Views:	912
Size:	727.8 KB
ID:	22433   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_22.JPG
Views:	920
Size:	772.2 KB
ID:	22434   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_23.JPG
Views:	926
Size:	783.6 KB
ID:	22435   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_24.jpg
Views:	925
Size:	128.1 KB
ID:	22436  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #19  
Old 04-06-2011, 12:21
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
De nummerplaten en de rallyplaten zitten als aparte foto-ets onderdelen in de transkit, dus moeten ze eerst bekleed worden met hun respectievelijke decals. Dat ziet er wel heel wat echter uit dan een gewone decal die rechtstreeks op de body aangebracht wordt...



De wielen werden ook voorzien van de nodige decals, van een ventieltje, en van de foto-ets schijfremmen die achteraan aangebracht werden.



De kuipzetels werden gespoten met Scale Fabric, waarna achteraan de kevlar decals gekleefd werden op de rug. Vooraan kwam er ook nog een klein 'Recaro' decalletje aan te pas. De zetels moeten nog wel gedrybrusht worden. En natuurlijk moeten de gordels er ook nog in geplaatst worden, maar dat is overbodige informatie denk ik.



De veerpoten, waar nagenoeg niets van te zien zal zijn eens de wielen op hun plaats staan, werden gewoon zwart gespoten zonder verdere beslommeringen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_25.JPG
Views:	887
Size:	987.8 KB
ID:	22437   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_26.JPG
Views:	932
Size:	888.7 KB
ID:	22438   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_27.jpg
Views:	879
Size:	132.8 KB
ID:	22439   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_28.jpg
Views:	882
Size:	138.1 KB
ID:	22440  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #20  
Old 04-06-2011, 12:23
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Nu kan de montage eindelijk beginnen. Eerst hebben we de veerpoten en de ophangingsarmen op hun plaats gekleefd. Vervolgens werden de aandrijfas en de uitlaat op hun respectievelijke ligplaats aangebracht.





Vervolgens konden de wielen op hun plaats gestoken worden.



En dan kunnen we het model eindelijk op zijn poten zetten. De vier wielen raken de grond allemaal mooi gelijk, dus dat is al een opluchting: het model zal niet wiebelen.



Effe de rolkooi dryfitten. In principe kan er niets gebeurd zijn omdat ze alleen maar gespoten werd, maar je weet toch maar nooit. En ja hoor, ze past nog altijd

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_29.JPG
Views:	896
Size:	838.0 KB
ID:	22441   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_30.JPG
Views:	906
Size:	833.8 KB
ID:	22442   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_31.JPG
Views:	894
Size:	815.5 KB
ID:	22443   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_32.JPG
Views:	888
Size:	781.3 KB
ID:	22444   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_33.JPG
Views:	855
Size:	811.7 KB
ID:	22445  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #21  
Old 04-06-2011, 12:25
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Dan de body er eens op zetten met rolkooi in plaats. Wat opvalt is hoe weinig je van de binnenzijde zal zien omdat alles zwart gespoten is. Daarom is het des te belangrijker dat we een goede drybrushing aanbrengen die de details oplicht zodat er toch iets te zien zal zijn. Let ook op de zwart gespoten radiator vooraan. Daar moeten natuurlijk nog de koplampen in aangebracht worden en de Audi-ringen komen er ook nog op.









Wordt dus vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_34.JPG
Views:	889
Size:	818.9 KB
ID:	22446   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_35.JPG
Views:	863
Size:	832.1 KB
ID:	22447   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_36.JPG
Views:	836
Size:	820.4 KB
ID:	22448   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_37.JPG
Views:	850
Size:	806.5 KB
ID:	22449  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #22  
Old 05-06-2011, 12:18
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Mooie update.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #23  
Old 06-06-2011, 08:05
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Hehe, een nieuwe fotostand gekocht?

Mooie update trouwens!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #24  
Old 06-06-2011, 11:04
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by Ferrari rules View Post
Hehe, een nieuwe fotostand gekocht?
Niet echt hoor, dat is gewoon mijn bureelblad. Ik had niet de tijd genomen om mijn 'studio' op te zetten. Maar soms is dat ook wel beter, omdat het contrast tussen een wit blad en witte modelbouwonderdelen niet altijd ideaal is om te tonen wat je wil uitleggen...

In elk geval heb ik deze keer mijn studio weer opengespreid

En het eerste wat ik wil tonen is het dashbord dat ik afgewerkt heb. Het standaard kit onderdeel wordt hiervoor niet gebruikt; een resin vervangingsonderdeel zit in de transkit. Er is niet zo'n hemelsbreed verschil tussen beide dashbords trouwens. Wat ik wel miste, zowel in de Tamiya kit als in de transkit zijn de nodige decals voor de wijzerplaten en meters. Alleen de 2 kleine wijzerplaatjes rechtsboven zitten in de transkit, omdat dat onderdeel ook als apart foto-ets onderdeel in de transkit zit. Voor de rest zal de uitgever van de transkit gedacht hebben 'ze moeten het maar doen met de decals uit de Tamiya-kit'. Juist ja, maar daar zitten er geen bij. Dus grijpen we in onze sparepart doos om dit euvel op te lossen.

Verder heb ik ook de microfoon van de CB-installatie toegevoegd (zie rode pijl). In die tijd waren er nog geen GSM's en werd alle communicatie gedaan via radio en CB-toestellen. Omdat deze micro een nogal prominent onderdeel op het dashbord vormt heb ik ervoor gekozen om hem zo getrouw mogelijk na te bouwen, met steuntje en al.

Ook de pedalen ontbreken in zowel de kit als de transkit. Ik heb ze dan maar gescratcht, alhoewel ik bij 2 blijven steken ben. Er is niet meer plaats tussen de voetensteun en de middentunnel. Waarschijnlijk zijn mijn pedalen net een ietsje overgedimensioneerd. Maar we zullen maar denken dat de Audi een 'automatic' is zeker? In feite maakt het niet zoveel uit omdat je van de pedalen toch zo goed als niets meer ziet eens alles op zijn plaats zit. Maar het was een leuke oefening



De kuipzetels werden voorzien van hun foto-ets steunen.



Bij het dryfitten van de stoelen viel me op dat de standaard plastic steunen, die aan het Tamiya-chassis vastzitten, hierbij overbodig werden. Ze staan niet echt in de weg omdat de foto-ets steunen er mooi tussen passen, maar dan zie je niets meer van de foto-ets steunen wat ook niet echt de bedoeling kan zijn. Nu kan je wel denken 'dat had je van tevoren ook wel kunnen denken', en dat is ook zo, maar ik heb me in deze laten misleiden door het bouwplan, dat toont hoe de plastic steunen op hun plaats mogen blijven:



Dit is dus fout, en omdat er nog heel wat Paddockers zijn die deze transkit in hun bezit hebben zijn jullie bij deze gewaarschuwd!

Nu, om in dat late stadium de plastic steunen nog weg te frezen was geen sinecure, maar mits wat vloeken en prullen lukt het nog enigszins. Een perfect gladde bodem heb ik niet meer kunnen verwezenlijken, en uiteraard heb ik de bodem manueel moeten herschilderen, maar eens de stoelen op hun plaats staan zie je er niets meer van, zeker niet wanneer de body op zijn plaats staat. Alles is toch zwart Let ook op de versnellingspook die ik vervangen heb door een kopspeldje omdat de vorm veel beter is. Ik heb ook de bekabeling aan de pook nagebouwd volgens de referentiefoto's die ik had. De brandblusser zit ook al op zijn plaats. Idem voor de voetensteunen, die (helaas voor de kleurafwisseling) ook zwart geschilderd moeten worden.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_38.JPG
Views:	799
Size:	546.3 KB
ID:	22455   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_39.JPG
Views:	803
Size:	496.5 KB
ID:	22456   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_40.JPG
Views:	797
Size:	697.6 KB
ID:	22457   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_55.jpg
Views:	836
Size:	742.8 KB
ID:	22460  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 07-06-2011 at 06:39.
Reply With Quote
  #25  
Old 06-06-2011, 11:06
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Van op een afstand ziet dat er als volgt uit. Je ziet ook dat ik de bodembeschermplaat al aangebracht heb tegen het chassis, en dat ik ze aan de binnenzijde matzwart geschilderd heb om te vermijden dat je doorheen de koelgaten kan zien dat niet alles binnenin 'echt' is.





Aan de onderzijde ziet dat ze dan als volgt uit. Een gedeelte van onze mooi geschilderde ophanging is voor eeuwig onder de plaat verdwenen, maar dat wisten we op voorhand. In feite ontbreekt er achteraan nog een beschermplaat, maar die zit niet in de transkit.





Met de voorste beschermplaat op zijn plaats ziet de voorzijde van de Audi er helemaal anders uit. De koplampen werden ook al ingeschilderd. De matzwarte koelgaten in de beschermplaat zien er heel wat echter uit nu ze uitgeboord zijn. Deze dryfit geeft ons al een idee van hoe stoer de Audi er gaat uitzien...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_41.JPG
Views:	811
Size:	373.8 KB
ID:	22461   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_42.JPG
Views:	785
Size:	437.9 KB
ID:	22462   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_43.JPG
Views:	789
Size:	590.7 KB
ID:	22463   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_44.JPG
Views:	788
Size:	542.2 KB
ID:	22464   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_45.JPG
Views:	818
Size:	591.8 KB
ID:	22465  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #26  
Old 06-06-2011, 11:08
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Maar die dryfit was er eentje zonder de rolkooi en dashbord in het interieur. Toen ik deze onderdelen wou installeren en vervolgens de body op het chassis zetten, kwam ik tot een onaangename vaststelling. De rolkooi is een 'volledige' rolkooi, niet zo'n ding dat stopt aan de bovenzijde van het dashbord. Het dashbord vertoont twee inkepingen aan de zijkant waarin de stangen van de rolkooi naar beneden lopen. Als je nu de rolkooi op zijn plaats zet, en het dashbord aan de binnenkant van de body zou lijmen, krijg je de body nooit meer op het chassis. De rolkooi kan dan namelijk nooit meer in de inkepingen aan de zijkant geraken. Dus moet je het dashbord op voorhand, tussen de rolkooi op zijn plaats lijmen en daarna de body over het geheel schuiven. maar dat gaat ook niet: de beide resin uitstulpingen waarin de voorste schroefbevestigingen moeten komen zitten in de weg en zijn veel te breed om over de geïnstalleerde rolkooi heen te kunnen schuiven. Daarna heb ik geprobeerd om de rolkooi inclusief dashbord in het dak van de body te leggen, en het chassis er ondersteboven in te klikken, hopend dat de poten van de rolkooi op hun ligplaats komen te zitten. Dat gaat wel, maar niet zonder dat ik doorheen de ramen met mijn vingers een beetje help om de rolkooi op zijn plaats te zetten, wat onmogelijk zou zijn eens de glaspartijen in de body gelijmd zitten. Bovendien zou dit nog veel moeilijker zijn als er aan de voeten van de rolkooi lijm hangt. Probleem dus.





Uiteindelijk denk ik de enige oplossing gevonden te hebben door de uitstulpingen grotendeels weg te frezen en alleen onderaan een tapje over te laten waarin de schroef kan vastgezet worden. Nu slaag ik erin (nog steeds met de nodige moeite, en slechts op één enkele manier en volgorde) om de body overheen de rolkooi de schuiven en uiteindelijk alles op zijn plaats te zetten. 't Is maar dat je het weet, een gewaarschuwd man is er twee waard



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_46.JPG
Views:	762
Size:	470.7 KB
ID:	22466   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_47.JPG
Views:	783
Size:	499.0 KB
ID:	22467   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_48.JPG
Views:	777
Size:	709.7 KB
ID:	22468   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_49.JPG
Views:	790
Size:	761.3 KB
ID:	22469  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 07-06-2011 at 06:47.
Reply With Quote
  #27  
Old 06-06-2011, 11:11
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Om te bewijzen dat het nu wel degelijk gelukt is, enkele dryfit-foto's van de Audi vanuit 'kikkerperspectief' (is eens iets anders)...
De aansluiting tussen de beschermplaat en de onderzijde van de Audi zal zichzelf dichten eens ik de body op het chassis bevestig met de schroefjes. Op dit moment van de dryfit staat het geheel nog een beetje 'open'...











Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_50.JPG
Views:	814
Size:	632.6 KB
ID:	22470   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_51.JPG
Views:	784
Size:	588.4 KB
ID:	22471   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_52.JPG
Views:	2254
Size:	583.8 KB
ID:	22472   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_53.JPG
Views:	770
Size:	580.7 KB
ID:	22473   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_54.JPG
Views:	785
Size:	546.4 KB
ID:	22474  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #28  
Old 06-06-2011, 18:51
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Ziet er goed uit Guy! Alvast bedankt voor de tips trouwens! Ben mijn Audi niet vergeten hoor, maar een bepaalde Lotus vergt wat meer tijd (vooral schuren en passen) dan bij een plastic kit....
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #29  
Old 06-06-2011, 21:41
Mech@niC's Avatar
Mech@niC Mech@niC is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2006
Location: Goirle Nederland
Posts: 551
Zeer mooi. En een gave bak.
__________________

Jim Hall is Chaparral
Reply With Quote
  #30  
Old 07-06-2011, 06:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Ziet er goed uit Guy! Alvast bedankt voor de tips trouwens!
Awel, hier nog eentje:

als je je Audi gaat afplakken om de gele striping aan te brengen, is er een handig trucje om de tussenafstand te bepalen tussen beide gele strepen. Ik heb bij mijn Audi gewoon geschat, maar achteraf kwam ik tot de vaststelling dat de decal met daarop de sponsors 'BOGE, RECARO, Turbolader en speedline', die net achter het deelnemingsnummer zit, uit één enkele decal bestaat, die precies tussen de gele lijnen moet passen.



Dat is dus de ideale tussenafstand. Ik heb mijn decal moeten opdelen in stukjes om alles een beetje dichter bijeen te kunnen zetten, wat in feite betekent dat de tussenafstand bij mijn Audi een mm of zo te smal is; een gewaarschuwd man is er twee waard (of in dit geval al 6 of 8 denk ik )...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.