|
#1
|
||||
|
||||
Harley-Davidson Fat Boy Lo - 2010 - Tamiya - 1/6
Deze motor zou ik willen nabouwen in mijn volgende project. Dat is een hele uitdaging, omdat er niet veel kleuren beschikbaar zijn om de motor er cool te laten uitzien, dus al wat ik ter beschikking heb is matzwart, satijn zwart en glanzend zwart, behalve aluminium en chroom natuurlijk. Eens kijken wat we er van gaan kunnen maken
Eerst starten we met het motorblok, dat samengebouwd wordt en matzwart gespoten wordt. De cylinderkop-bouten worden aan het motorblok vastgekleefd, wat later de opbouw van de cylinderkoppen heel wat makkelijker gaat maken. Vervolgens worden er enkele kleine maar belangrijke details aangebracht zoals de metalen bouten en foto-ets identificatieplaatjes. Aan de overzijde worden er ook enkele aluminium motoronderdelen aan het blok gekleefd. Ik ben ook reeds begonnen met het aanbrengen van enkele details zoals de "six speed" letters en de "103" decal. |
#2
|
||||
|
||||
Daarna kan de samenbouw van het kader beginnen. Ik heb veel werk moeten steken in het wegschuren van de langsnaden die zich op alle buisvormige elementen van de kaderonderdelen bevinden.
Vervolgens wordt het motorblok aan het kader bevestigd met echte metalen boutjes. Enkele decals vervolledigen het plaatje. Zicht van de rechterzijde van het kader met ingebouwd motorblok. Daarna kan de olietank aan de achterzijde van het kader ingebouwd worden. En de batterij wordt eveneens geïnstalleerd in de binnenzijde van de olietank. |
#3
|
||||
|
||||
Nu kan ik met de samenbouw van de achterste swingarm beginnen. Opnieuw een boel schuurwerk om de langsnaden te verwijderen...
Op deze wijze zal de swingarm later aan het kader verbonden worden, maar eerst moet ik het achterwiel aanpakken, wat een hele uitdaging gaat worden, zoals je zal merken... |
#4
|
||||
|
||||
Tis geen weer om met de moto te rijden
Dat zijn de modekleuren van tegenwoordig, Guy, alle soorten zwart doorelkaar. Succes
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#5
|
||||
|
||||
Merci Johny
Ik had eerder in een artikel in Tamiya Model Magazine International (Nr 227) gelezen dat Phil Devos series wat problemen ondervonden had met het spuiten van de satijnzwarte wielcenters, omdat de verf niet goed hechtte op de verchroomde wielen en dus afpelde bij het verwijderen van de masking tape. Dus besloot ik op mijn beurt een poging te wagen, maar door gebruik te maken van andere materialen. En daarom gebruikte ik dus Tamiya flexible masking tape in plaats van de gewone (voor de overgangen toch), en Tamiya X-18 acrylverf in plaats van TS-29. Ik verwijderde ook de masking tape onmiddellijk na het spuiten, terwijl de verf dus echt nog nat was. Het resultaat mag gezien worden vind ik, dus ik ga er van uit dat de aanpassing van materialen zinvol geweest is. Daarna werden de 2 wielhelften tegen elkaar gekleefd. Ik schuurde de achterband om de lelijke langsnaad weg te werken en om een "gebruikt" uiterlijk te verkrijgen. Vervolgens werd de schuimrubberen "binnenband" in de achterband gemoffeld waarna de band zelf op het wiel getrokken werd. Nu kon ik ook het kroonwiel vastmaken aan de velg, door middel van echte boutjes. Ik snap wel niet waarom Tamiya er slechts 3 voorzien heeft, waarbij de 2 andere boutjes gewoon in plastic gegoten zijn. Beetje jammer... Daarna werd de velg omgedraaid om er de prachtige aftermarket Tamiya remschijf in gedraaid aluminium aan vast te schroeven. |
#6
|
||||
|
||||
Tenslotte kon ik het achterwiel installeren in de swingarm. De riem zit reeds op zijn plaats, maar hij moet nog wel opgespannen worden in een later stadium.
Aan de andere zijde werd dan de remklauw vastgemaakt. Nu is de tijd aangebroken om de soft-tail schokbrekers in elkaar te steken, die trouwens volledig functioneel zijn. Hier zie je ze afgedekt met Maskol, klaar om satijnzwart gespoten te worden. |
#7
|
|||
|
|||
Alweer prachtig werk! Hoe een motor zonder al teveel kleur er toch blits kan uitzien!
__________________
mvg, Wannes |
#8
|
||||
|
||||
Mercikes maat
We hebben weer wat verder gedaan. Eens de schokbrekers gespoten waren, kon ik ze aan de swingarm bevestigen, wat nog redelijk gemakkelijk verlopen is. Maar ze onderbrengen aan de onderzijde van de motor was een ander paar mouwen! Het leek wel of ik altijd ergens een arm tekort kwam... uiteindelijk zijn ze op hun plaats gesukkeld na een half uur of zo. Vanaf dit moment begint het model er al een beetje uit te zien als een echte motor. Tamiya beveelt trouwens vanaf deze fase het gebruik van de centrale steun aan om de onderzijde niet te beschadigen. Zicht vanaf de rechterzijde van de motor. |
#9
|
||||
|
||||
Vervolgens wordt de kettingkast aan de Harley vastgemaakt. Ook de versnellingspedalen en de motorsteun kunnen nu aan de motor vastgekleefd worden. Ik heb ook de "103" afdekplaat aan de kettingkast bevestigd; ik heb de decal gelaten voor wat hij was en de afdekplaat gespoten in satijnzwart. De diepere groeven werden later met een tandenstoker terug uitgekrast zodat het onderliggende chroom terug zichtbaar wordt.
Opnieuw zicht vanaf de rechterzijde, waar op dit moment nog geen werken aan gebeurd zijn. Dat is voor de volgende update |
#10
|
||||
|
||||
Nu is de tijd aangebroken om aan de cylinders te werken. Elke cylinder wordt samengesteld uit 12 koelribben die uit aparte plastic schijfjes bestaan. De schijfjes moeten gewoon op elkaar gestapeld worden om de cylinder te vormen.
Dit maakte het makkelijker om te schilderen: ik gebruikte C1 Metalizer om de randjes van de koelribben een metaalachtige glans te geven, waarna ik de boven- en onderzijde van de koelribben manueel in matzwart geschilderd heb. Daarna werden de 12 schijfjes gewoon op elkaar gestapeld tot een cylinder. Ze worden op hun plaats gehouden door de 4 begeleidingsstangen en worden later vastgezet door middel van cylinderkopschroeven. Hier zie je één afgewerkte cylinder (aan de voorzijde van de motor). De andere moet nog in kleur gezet worden. |
#11
|
||||
|
||||
Eens de cylinder op hun plaats staan, kan ik beginnen aan de bouw van de cylinderkoppen. Ze worden op een gelijkaardige wijze gebouwd, maar deze keer met 'slechts' 9 koelribben per stuk.
Van zodra er een cylinderkop klaar is, wordt hij boven op de cylinder geplaatst en vastgeschroefd met 4 lange cylinderkopschroeven. Hier zie je een close-up van de 2 afgewerkte cylinders, behalve dan de afdekking van de cylinderkoppen die nog samengebouwd moeten worden. |
#12
|
|||
|
|||
Ik heb veel respect voor jouw werk ,voor aluminium of om een motor te detailleren met verf zeker als het gaat over een aluminium cilinderkop gebruik ik AL products ,Ik zal dit morgenavond eens meebrengen tot morgen grts Dieter.
|
#13
|
||||
|
||||
Nu kan ik eindelijk de stootstangen en hun afdekking aanbrengen bovenop de cylinderkoppen. Ik heb ook al de uitlaatpijpen op hun plaats gelijmd.
Zicht vanaf de rechterzijde van de motor met de verchroomde uitlaatpijpen. Het is bijna jammer dat ze nog afgedekt moeten worden met satijnzwarte beschermkappen... En hier heb ik ook de uitlaten zelf vastgeschroefd aan de achterzijde van de uitlaatpijpen, terwijl ook de satijnzwarte afdekkappen vastgekleefd werden. Zicht van de achterkant, wat je een goed beeld geeft van de uitlaten. Ze zijn vervaardigd uit gedraaid aluminium (ze komen uit de aftermarket kit). De satijnzwarte afdekkappen nemen wel een stukje weg van de chroom look, maar ja, het is dan ook geen Electra Glide natuurlijk, het is een Fat Boy Lo |
#14
|
||||
|
||||
Aan de linkerzijde is de tijd aangebroken om de claxon te bevestigen net als de bougies met hun bekabeling.
En aan de rechterzijde heb ik ondertussen de brandstof inspuitmoule aangebracht alsook het rempedaal. |
#15
|
||||
|
||||
Mooi zo
Toch ideaal zo'n winterweertje om uwe moto weer in prima conditie te zetten hé
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|