De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Community-forum
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 17-07-2002, 18:52
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Tourkaravaan

Quote:
A seven-year old boy was killed on Wednesday after being struck by a car in the publicity caravan at the Tour de France, official sources said. The boy was taken to Bordeaux main hospital by helicopter but firemen said he was dead on arrival.
bron: eurosport.com

Een jaar geleden stond ik ergens aan linkeroever om de Tour de France ook eens van dichtbij te kunnen meemaken. Een dik uur voor het peloton voorbijflitste (ik heb pakweg een halve minuut 'sport' gezien) kwam er een hele karavaan reclamewagens aan een rotvaart voorbijgereden. Die wagens deelden niets uit aan het vlaamse publiek maar raceten als het ware tot aan de eindstreep.
Tot daar aan toe, die mensen halen mogelijk enkel hun inkomsten uit het franse publiek. Maar ik was toch niet echt opgetogen over die idiote cirque die de hele tourkaravaan met zich meebracht.
Niet ver van de aankomst was er een vluchtheuveltje, gevaarlijk punt voor wagens én renners, maar ook de gelegenheid voor het publiek om even 'dichter' bij het gebeuren te komen; immers, renners en wagens moeten uitwijken om door te kunnen. Het publiek dat daar stond reken ik bij de klasse van 'laagontwikkeld' en jawel 'dom'. In plaats van gewoonweg op het voetpad te blijven staan, kwamen ze voortdurend op de baan, soms zelfs tot op de vluchtheuvel. Het leuke aan de zaak was dan, dat de mensen die naast deze idioten stonden, geen barst konden zien en een 'kettingreactie' ontstond; de baan werd kleiner en kleiner.

Wat wil ik nu met dit essay ( ) aantonen ?
't Zijn allemaal leuke toestanden, die Tour, en dat supporteren van de renners (de aankomst op Alpe d'Huez e.d. zijn bij momenten hallucinant, uitbundige supporters die hun idolen lopend achtervolgen, was het niet 'Guerini' (?) van Team Telekom die enkele jaren geleden de overwinning bijna aan z'n neus zag voorbijgaan toen hij op een supporter botste ?)

Hoe die kleine vandaag om het leven is gekomen spreek ik me niet over uit omdat ik de juiste omstandigheden niet ken, maar zulke dingen zijn bijna gedoemd te gebeuren als wagens aan een onverantwoorde snelheid hun weg moeten dringen doorheen een uitbundige menigte supporters.
Old 18-07-2002, 09:00
Rallyloverke's Avatar
Rallyloverke Rallyloverke is offline
De Paddock Regular

Zeer vreemd : het dodelijke ongeval zal misschien een HALVE minuut in het nieuws zijn geweest, het Rally-ongeval van de Middenkust was gvd een hoofditem!!!!!!, Nu spreken ze toch nie over koersen afschaffen?!
Reply With Quote
Old 18-07-2002, 10:17
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Ik persoonlijk vind dat diene Leblanc steeds meer Ecclestone-achtige trekken begint te krijgen: "the show must go on, no matter what".

Dat ze de Tour niet stoppen, soit, maar die hele caravaan daarrond mag toch wel eens serieus aan banden worden gelegd. Ik vermoed echter dat dat onbegonnen werk is, want geëist door de sponsors zeker ?

Ik weet het niet, maar als er zoiets (dood van een toeschouwer of misschien toevallige voorbijganger) gebeurt (ook in de Dakar al, waar zich nog gevaarlijker toestanden voordoen), heb ik de indruk dat er bijzonder licht overheen wordt gegaan. Hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid van de organisatie in dergelijke gevallen ?

Over die rally van de Middenkust heb ik een artikel gelezen in De Morgen. 't Was eerlijk gezegd niet echt positief voor de organisatie... Maar misschien was het ook maar 1 kant van het verhaal (De Morgen kan je er niet van verdenken echt (auto)sport minded te zijn.
Old 18-07-2002, 11:14
tsjolder's Avatar
tsjolder tsjolder is offline
De Paddock Regular

Zoals in zowat alles de dag van vandaag heeft het natuurlijk met geld te maken. Het zijn de bedrijven die daar meerijden die heel de organisatie betalen. Enkele jaren geleden heb ik die karavaan ook eens meegemaakt op een bergje van 2de categorie en toen was dat best plezant en reden die mannen zeker niet snel. Ik denk toch dat dit mede de verantwoordelijkheid is van de mensen die met kinderen naar zoiets gaan kijken. Wanneer je met een kind nabij een weg staat waar voertuigen tegen 50 per uut voorbijkomen, weet je toch dat je dat kind dichtbij moet houden en niet de baan laten oversteken...
Reply With Quote
Old 18-07-2002, 17:52
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Plaats van het ongeval was een kaarsrechte, brede weg met niet zoveel publiek langs de kant. Natuurlijk gaan die mannen daar op het gas om voldoende ver voor de renners te blijven. Op plaatsen met meer volk gaan ze dan trager.
Reply With Quote
Old 18-07-2002, 23:34
yvdp's Avatar
yvdp yvdp is offline
De Paddock Enthousiast

Normaal word de baan zoiezo al "vrijgeruimd" voor de eerste auto's voorbijrijden. Dus was het niet echt slim om de baan plotseling over te steken. Ik vind het heel erg wat er gebeurd is en het mag en kan normaal gezien niet gebeuren, maar is het toch niet een beetje ook de jonge en misschien zelfs zijn ouders zen fout? (ik bedoel dit helemaal niet slecht hé!!!!!!!)
Reply With Quote
Old 18-07-2002, 23:41
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

ongevallen gebeuren nu eenmaal ...
hier een schuldige zoeken lijkt me een beetje vergezocht.

airco
Old 18-07-2002, 23:45
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Klaarblijkelijk waren het z'n grootouders, en hoe hard ik daar nu ook medelijden mee heb, toch moet je als grootouder zo'n kleine pagadder altijd in het oog houden. Die ventjes zijn zich van geen enkel kwaad bewust en rennen naar alles toe wat hun aandacht trekt. Ik kan me dat ongeval van gisteren al zo inbeelden; kleintje loopt de baan op, opa en oma kijken even niet om en bam, de wereldbevolking daalt.

en toch moeten die tourwagens hun sneheid minderen....vind ik
Old 18-07-2002, 23:45
yvdp's Avatar
yvdp yvdp is offline
De Paddock Enthousiast

Ik probeer geen schuldige te zoeken, maar ik bedoel maar dat je op zo'n grote evenementen uit je doppen moet kijken. Het is ook een beetje verkeer ginder hé. Maar in tegenstelling tot het echte verkeer in het dagelijks leven gaan ginder de auto's en de renners voor op de rest. Wat niet echt fair is vind ik
Old 19-07-2002, 12:04
alex4x4's Avatar
alex4x4 alex4x4 is offline
De Paddock Rookie

Toevallig heb ik 3 weken geleden zelf in zo een karavaan gereden. het waren 5 plaatselijke rondes met amateurs coureurs achter ons aan. Ook al waren het amateurs, door rijden moesten we doen want anders werden de coureurs opgehouden. In het centrum smeten we met snoep, en daar heb ik verschillende gevaarlijke situaties gezien, de kinderen springen direct op het snoep, ook al ligt dat in het midden van 't straat. een oplossing zou misschien een omheining zijn, want de wagens kunnen echt niet trager met die wielrenners achter hun.
Reply With Quote
Old 22-07-2002, 19:23
Z!K@'s Avatar
Z!K@ Z!K@ is offline
De Paddock Rookie

het zou idd handiger zijn om omheining te plaatsen. maar dat is niet te doen. ik hou ook altijd mijn hart vast als die renners door zo'n menigt moeten. maar extra veiligheidsagenten of stewards zouden wel welkom zijn. maar kunnen die die mensen tegenhouden? ik denk dat dit niet op te lossen is. de ouders of verantwoordelijken voor die kinderen moeten ze maar beter in 't oog houden.
Reply With Quote
Old 22-07-2002, 21:10
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Z!K@
het zou idd handiger zijn om omheining te plaatsen. maar dat is niet te doen. ik hou ook altijd mijn hart vast als die renners door zo'n menigt moeten. maar extra veiligheidsagenten of stewards zouden wel welkom zijn. maar kunnen die die mensen tegenhouden? ik denk dat dit niet op te lossen is. de ouders of verantwoordelijken voor die kinderen moeten ze maar beter in 't oog houden.
200 km omheining .... onmogelijk

Stewards ... Ok ... Laten we ervan uitgaan dat er van de 200 km ongeveer een 80 Km vol staat met toeschouwers. Om enig nut te hebben zou er minstens om de honderd meter een steward moeten staan, en dit aan beiden kanten van de straat ...
Dit zou betekenen dat er iedere dag bijna 2000 Stewards nodig zijn ... Stewards die allemaal een verloning (hoe klein ook) moeten krijgen ...

Het is een onbegonnen taak om deze stewards met de tourkaravaan te laten meereizen. Dus iedere dag zijn er verschillende stewards die allemaal een opleiding moeten gekregen hebben ...

Laat ons stellen dat elke steward 4 tourritten meedoet. Dan zijn er in totaal een 10.000 tal stewards nodig.

En dit voor 1 ernstig ongeval in hoeveel jaar ???

Sry, ik denk dat we dan beter eens veel geld investeren in de tienduizenden verkeersdoden ieder jaar op Europese wegen ...

airco
Old 22-07-2002, 22:25
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Quote:
Originally posted by airco

En dit voor 1 ernstig ongeval in hoeveel jaar ???

om de 2 of 3 jaar. Dat is dus 1/3 .

Reply With Quote
Old 22-07-2002, 22:43
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

mja tegen die tijd zijn er op de normale weg die we allemaal iedere dag gebruiken (alleen in België) al 6000 (!) doden gevallen. Doden waar belange niet zoveel heisa om wordt gemaakt. Omdat dit nu in de Tour de France gebeurt is het plots wereldnieuws.

airco
Old 23-07-2002, 00:16
yvdp's Avatar
yvdp yvdp is offline
De Paddock Enthousiast

Volledig mee eens airco.

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules