|
#1
|
||||
|
||||
WRC reglementwijziging ?!
New rules may be introduced in the World Rally Championship, adding even more complexity to the existing system. These rules should not please Carlos Sainz, winner of the Rally of Turkey or Harri Rovanperä, the first leader of the Turkish event.
The FIA Commission would require all the teams who have three drivers to hire a third driver that has never won a World Rally event. If this rule becomes effective, it will certainly not make the French teams Peugeot and Citroën too happy. With Colin McRae, Carlos Sainz and Sébastien Loeb at Citroën and Marcus Gronhölm, Richard Burns, Harri Rovanperä and Gilles Panizzi at Peugeot, all of these drivers have already won a World Rally event. The objective of this new rule is to prevent the teams with the biggest budgets to hire the best drivers. If this rule is approved by the Commission, it should help reduce costs. It would mean that a team like Peugeot may have to pay a driver like Jusso Pykalisto or Cédric Robert to take place as a third driver. ( Bron: rally-live.com ) met andere woorden... 6 fabrieksteams (eventueel 7 met Mitsu) Auriol, Bugalski, Burns, Delecour, Erikson, Gronholm, Kankkunen, Loeb, Makinen, C. Mcrae, Panizzi, Puraz, Rovanperra, Sainz, Solberg met enkel Peugeot, Ford, Subaru en Citroën als échte WK kanshebber... Zo'n regeling sluit definitief de deuren voor Delecour en Puraz bij een topteam. En het winnen van een WK rally voor een subtopper kan op die manier als het ware de doodsteek voor zijn carrière zijn. |
#2
|
||||
|
||||
Re: WRC reglementwijziging ?!
Quote:
Of van die zaken zoals iemand die plots veel trager wordt de laatste specials om toch maar niet te winnen en te kunnen blijven bij een topteam. |
#3
|
||||
|
||||
Teams mogen vanaf 2004 nog maar 2 rijders nomineren die de afgelopen 3 jaar in een WK-rally in de top 3 geëindigd zijn. De derde rijder mag dan in 2001, 2002 en 2003 geen top 3-plaats behaald hebben.
De regel, die afgelopen dinsdag is uitgewerkt door de rallycommissie van de FIA, legt nog meer beperkingen op dan de eerste versie. Eerst mocht de derde rijder nog nooit een WK-rally hebben gewonnen. Nu is de beperking uitgebreid tot de top 3, weliswaar in de afgelopen 3 jaar. François Duval zou al niet meer in aanmerking komen als derde rijder, gezien zijn derde plaats in Turkije eerder dit jaar. Maar Duval heeft een lang contract lopen bij Ford en is dus safe. Freddy Loix werd een paar keer tweede, maar Loix ontsnapt aan de regel, omdat zijn ereplaatsen al dateren van 1998. Wel bedreigd zijn ondermeer Gilles Panizzi, Harri Rovanpera, Colin McRae en Carlos Sainz. De Wereldraad van de FIA moet het nieuwe reglement nog goedkeuren. ( Bron: pitstop.tv ) heel rare regel... waarom dan niet ineens het aantal fabriekspiloten die punten voor het merk kunnen scoren beperken tot 2 vooraf aan te duiden piloten? Voor zo'n 3de piloot die dan een podium haalt is het écht wel het seizoen van de waarheid... Oftewel geregeld een podium halen ofwel remmen om 4de te worden. Zorgt in ieder geval al voor een besparing bij de teams... iemand die een podiumplaats haalt mag hetvolgende jaar gaan stempelen of, als hij geluk heeft, loon inleveren. Last edited by Bart; 23-05-2003 at 16:39. |
#4
|
||||
|
||||
misschien goed nieuws voor Loix want er zijn maar weinig piloten met zoveel ervaring zonder een top 3 plaats de afgelopen 3 jaren. Wie weet kan hij bij een top team aan de slag ???
__________________
http://www.skylimitevents.com |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Hij legt de opties zelf uit via een interview op www.pitstop.tv : Quote:
Vincent
__________________
<a href=http://www.vdb-race-pics.com>www.vdb-race-pics.com </a> |
#6
|
||||
|
||||
piloten die in 2001 - 2002 - 2003 minstens 1 podium behaalden:
Auriol Bugalski => niet actief 2003 Burns Delecour => niet actief 2003 Duval Gronholm Loeb Mäkinen Märtin McRae C. Panizzi Puras => niet actief 2003 Rädström => niet actief 2003 Rovanperra Sainz Schwarz Solberg huidige situatie binnen de teams: Peugeot => 4 Ford => 2 Subaru => 2 (1 als Mäkinen stopt) Hyundai => 1 Skoda => 1 Citroën => 3 Mitsubishi => 0 onder voorbehoud van foutjes natuurlijk => Als Mäkinen stopt kan Burns terug naar Subaru en kunnen we misschien beginnen dromen... => Veel hangt ook af van of de nieuwe Mitsu en de nieuwe Skoda meteen heel competitief zijn... want anders zie ik Sainz eerder als 3de piloot bij Citroën fungeren zonder evenwel genomineerd te worden voor teampunten. Last edited by Bart; 23-05-2003 at 23:45. |
#7
|
||||
|
||||
Ik denk niet dat het goed zou zijn voor Freddy om naar Peugeot over te gaan. 1 seizoen met een auto die hij niet kent dan enkele mooie resultaten en dan aan de deur gezet worden omdat hij een podium heeft...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen |
#8
|
||||
|
||||
Wat een "kunstmatige" situaties allemaal
|
#9
|
||||
|
||||
visie van C. McRae
Quote:
visie van Loix op worldrallynews.com |
#10
|
||||
|
||||
==> wijziging bevestigd:
World motorsport's governing body, the FIA, has revealed new rules for third drivers for next season. Following a meeting in Paris on Wednesday, the World Motor Sport Council decided that any nominated driver in a manufacturer's team must not have scored a podium in the WRC in the previous three years. het volledige bericht kan je hier terugvinden op wrc.com |
#11
|
|||
|
|||
Loix naar Peugeot ? gaan ze de 307 uitbrengen en Freddy daar laten mee testen een jaar lang ?!
__________________
visit www.m-s-e.be |
#12
|
||||
|
||||
Ofwel de Europese kampioen naar Peugeot...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|