De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 03-12-2006, 23:54
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Ondertussen de motorkap gespoten in het Testors British Racing Green, maar bleek iets te veel geel pigment in de zitten om goed te zijn -> de remolie dan maar in en op zoek naar een geschiktere kleur. Daar heb je natuurlijk een auto voor nodig en laat die nu net een ganse week in de garage gestaan hebben met een defect. Modelbouwers zijn een helpende soort en deze keer was het niet anders. Sennake speelde voor de bereidwillige taxi om me naar de Auto5 te brengen op zoek naar een geschiktere kleur uit het Motip gamma. Ze hadden natuurlijk weer veel te veel mogelijkheden, dus is het een "well educated guess" geworden.

De rechterdeur zou als testpaneel gaan dienen. Geschuurd en in Tamiya primer gezet. 24u laten drogen en dan de eerste laag metallic groen. 15 mins later een 2de laag en nog eens 30 min de eerste laag vernis (op aangeven van de info op de spuitbus). 24u laten drogen en 2de laag vernis erop gezet. Nog eens 24u laten drogen, dan compound en wax. Resultaat ziet er goed uit en alles verliep zonder problemen. De deur is ondertussen al gemonteerd en voor de foto heb ik ze al eens even "ingehangen". (foto 1 + 2)

Tussen de droogstadia van de deur door, heb ik ondertussen ook al de 2 koffers en het voorruitframe gespoten - grondlaag, kleurlaag (2x) en vernislaag (2x - enkel het frame, niet de koffers). Ook dat ging zonder noemenswaardige problemen. (foto 3 t.e.m. 5)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	914_10.jpg
Views:	52
Size:	111.1 KB
ID:	3909   Click image for larger version

Name:	914_11.jpg
Views:	16
Size:	78.5 KB
ID:	3910   Click image for larger version

Name:	914_12.jpg
Views:	21
Size:	84.9 KB
ID:	3911   Click image for larger version

Name:	914_13.jpg
Views:	26
Size:	131.1 KB
ID:	3912   Click image for larger version

Name:	914_14.jpg
Views:	38
Size:	120.5 KB
ID:	3913  

Reply With Quote
Old 04-12-2006, 00:03
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

de motorkap dan. Na een goeie week in de remolie gezeten te hebben eens gaan kijken hoe het ermee zat. De groene verf en grondlaag gingen er zo af. Dus, het zeep in met dat ding. Maar wat bleek, ook de originele gele verf was al genoeg 'aangetast' om te lossen. Dus dan maar tot op het naakte metaal (foto 1). De motorkap heeft ondertussen ook een grondlaag gekregen, maar een eerste inspectie wijst uit dat er nog wat extra werk aan is. (foto 2 + 3)

Tot slot nog wat andere losse onderdelen, 'rolbeugel' & de 2de deur, van een grondlaag voorzien. (foto4). Op de foto is duidelijk te zien (achter en ondergrond) dat de sputicabine de laatste paar dagen intensief gebruik geweest is...
Attached Thumbnails

Name:	914_15.jpg
Views:	29
Size:	83.8 KB
ID:	3914   Click image for larger version

Name:	914_16.jpg
Views:	27
Size:	98.8 KB
ID:	3915   Click image for larger version

Name:	914_17.jpg
Views:	25
Size:	99.8 KB
ID:	3916   Click image for larger version

Name:	914_18.jpg
Views:	47
Size:	128.2 KB
ID:	3917  
Reply With Quote
Old 19-12-2006, 01:43
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

nog even meegeven dat ondertussen de kas in mooi groen metallic staat er dat de vernis er ook al opzit. De motorkap en kofferdeksel staan nog in grondkleur. Wanneer deze later in de week ook gespoten zijn, kan de montage beginnen. Foto's volgen nog.
Reply With Quote
Old 20-12-2006, 01:04
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast

looking great!
Old 20-12-2006, 13:09
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular

Zeer mooi project Huudo, zal ik zeker op de voet volgen. Zo leren we veel bij.
Heb ook nog een vraagje ivm met die groene verf: Is dat die verf niet die speciaal voor lexan body's van RC auto's gebruikt word?

J.
Reply With Quote
Old 20-12-2006, 19:29
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Quote:
Originally Posted by lester View Post
Is dat die verf niet die speciaal voor lexan body's van RC auto's gebruikt word?
J.
Nee, da's speciale verf voor lexan en daar kan je op gewone carrosserien niet veel mee aanvangen.
Old 20-12-2006, 19:36
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular

Ben benieuwd naar de foto's.
Reply With Quote
Old 20-12-2006, 20:03
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Vandaag ook nog wat verder gedaan. Alle chroom onderdelen (bumpers + spiegels) zijn gestript met ovenreiniger. De bumpers zijn de enige onderdelen die nog in het groen moeten, dus dat is wat voor morgen. De deuren zijn klaar en zijn weer ingehangen. De targa bar dient nog gepolierd en is maar voor de foto er even opgezet, net als het kofferdeksel achteraan overigens.

Nu kunnen de werkzaamheden aan het interieur en de 2 kofferruimtes beginnen. Niet dat er nog veel werk aan is: stoelen een zwarte kleur geven en wat dry-brushen, vloermatjes maken voor de koffers, lichten schilderen enz. Dan kan de eindmontage beginnen.
Attached Thumbnails

Name:	914_19.jpg
Views:	37
Size:	222.9 KB
ID:	4214   Click image for larger version

Name:	914_20.jpg
Views:	22
Size:	191.5 KB
ID:	4215   Click image for larger version

Name:	914_21.jpg
Views:	24
Size:	231.1 KB
ID:	4216   Click image for larger version

Name:	914_22.jpg
Views:	54
Size:	232.0 KB
ID:	4217  
Reply With Quote
Old 21-12-2006, 21:06
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!

Dat ziet er weer een parreltje uit, knap werk doe zo maar voort
Reply With Quote
Old 22-12-2006, 00:53
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Kofferdeksel, motorrooster en bumper achteraan zijn definitief gemonteerd. Droog gemonteerd zijn de targabar, het ruitje en de achterlichten. Die worden morgen verlijmd. Morgen neem ik het interieur onder handen. Om dan wellicht in het weekend de voorkant en gans de wagen af te werken (als alles goed blijft gaan tenminste)...
Attached Thumbnails

Name:	914_23.jpg
Views:	31
Size:	162.6 KB
ID:	4232   Click image for larger version

Name:	914_24.jpg
Views:	30
Size:	212.5 KB
ID:	4233  
Reply With Quote
Old 22-12-2006, 02:06
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Alhoewel ik geen voorstander ben om metallic te gebruiken op schaalmodellen (de schilfertjes zijn buiten proportie naar mijn mening) moet ik zeggen dat dit er toch heel knap uitziet.
Goe bezig, maatje!
Old 22-12-2006, 15:34
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Alhoewel ik geen voorstander ben om metallic te gebruiken op schaalmodellen (de schilfertjes zijn buiten proportie naar mijn mening) moet ik zeggen dat dit er toch heel knap uitziet.
Goe bezig, maatje!
Ik ben zelf ook aangenaam verrast door deze metallic kleur van Motip, zeker in combinatie met de Motip vernis. De metallic pigmenten zijn niet dominant te noemen en eens de vernis gepoliert is, is het resultaat zeer overtuigend.
Reply With Quote
Old 23-12-2006, 02:38
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular

Zeer mooi gespoten hoor
Reply With Quote
Old 24-12-2006, 00:27
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Lange tijd twijfel geweest of ik al dan niet de velgen zou spuiten. Uiteindelijk raakte de verf op, net wanneer alles gespoten was, maar toch besloot ik een nieuwe spuitbus te gaan halen (motorkap niet 100%, kon die ook opnieuw gedaan worden). Dus, de velgjes zouden ook gespoten worden, maar zoals jullie op eerdere foto's konden zien, zijn deze deels verchroomd, deels zilverkleurig gespoten. Hoe ga je dan tewerk, als je deze een andere kleur wil geven? In de 5 volgende foto's laat ik even zien hoe het kan.

Foto 1.
Ovenreiniger is wat je nodig hebt. Vroeger bestond dit als een soort pasta - misschien nog, maar ik vind die niet meer - maar voor deze keer heb ik een nieuwe bus in huis gehaald uit de Brico. De foto toont de fles.

Foto 2.
Velgjes zoals ze waren, met chroom en zilverkleurig.

Foto 3.
Doe wat ovenreiniger in een hard plastic bakje. Daar dump je dan de onderdelen in die je wil strippen. Na een tijdje (en dit duurt nu wel langer dan vroeger met de pasta, waar het in 5 minuten geklaard was) zie je al resultaat. Even een velg eruit getild om te tonen.

Foto 4.
De laatste restjes chroom die er nog aanblijven, heb ik met behulp van warm water en zeep en een oude tandenborstel verwijderd. Herhaalde malen wassen met warm water en zeep is de boodschap. De onderdelen zijn immers heel vet geworden van de ovenreiniger. Eens proper gewassen zien ze eruit als op de foto. En haha, er zaten er 3 origineel zwarte, en 1 witte tussen...

Foto 5.
Daarna, krijgen de velgen de gewone behandeling. Grondverf, en kleurlagen, het zilver is met het penseel ingekleurd. De randjes moeten nog wat bijgewerkt en dan kan er een laagje vernis over. Afwerken doe ik daarna nog met smoke X-19
Attached Thumbnails

Name:	914_25.jpg
Views:	169
Size:	115.0 KB
ID:	4256   Click image for larger version

Name:	914_26.jpg
Views:	185
Size:	215.9 KB
ID:	4257   Click image for larger version

Name:	914_27.jpg
Views:	165
Size:	234.1 KB
ID:	4258   Click image for larger version

Name:	914_28.jpg
Views:	163
Size:	207.9 KB
ID:	4259   Click image for larger version

Name:	914_29.jpg
Views:	168
Size:	245.2 KB
ID:	4260  

Reply With Quote
Old 24-12-2006, 00:39
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Dat ziet er inderdaad straf spul uit.

Als ik nog eens in de lokale hobbyshop kom, zal ik me ook zo eens een bus aanschaffen. In het slechtste geval kan ik er nog altijd mijne barbeque mee kuisen.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar het effect van deze gekleurde velgen onder de wagen.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules