De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 15-11-2006, 22:19
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Customizing a Die-cast in 1/18

Vrienden van de modelbouw! (en die van de poëzie ook natuurlijk)

Retteketet, retteketet, rettekerettekeretteketet,
de'n huudo heeft zich weer aan de plektafel gezet!

Met het rally en raceseizoen achter de rug,
is het weer tijd om te bouwen en vlug vlug vlug,
want voor we het weten,
is de winter weeral gebeten.

Dus tijd om te plekken, zonder verpinken,
we gaan van start, bliksemsnel,
hopelijk wordt dit een wipje zonder kommer of kwel,
om als het klaar is, e pinke te gaan drinken.



Genoeg poëzie voor deze thread en even een korte inleiding van dit project. Ik liep al langer met het idee om eens een die-cast aan te passen. Wat veelal niet zo goed is aan een standaard die-cast, is het spuitwerk. Bij de goedkopere modellen durven de binnenkanten van de deuren en de 'dorpels' nogal eens naakt plaatwerk vertonen. Iets wat me soms mateloos kan irriteren en dus wilde ik er wel eens werk van maken, maar goed, er komt altijd wel wat tussen of er is een ander belangrijker project.

Totdat ik de vraag kreeg of er geen model op 1/18 van een Porsche 914 bestond. Natuurlijk bestaan die wel, Revell heeft er immers eentje, maar helaas niet in de gewenste kleur, nl. Racing Green. De ideale gelegenheid dus om aan de slag te gaan en eens een die-cast onder handen te nemen. De ironie wil nu, dat deze Revell weldegelijk goed gespoten is op de plaatsen waar de meeste die-casts dat niet zien.

De eerste horde is de demontage. Oh, makkelijk zat, denk je dan, er zitten immers overal schroefjes aan... Wel dat is wel zo natuurlijk, maar je moet ze wel weten te vinden. Het scheiden van de carrosserie (en alles wat daar aanvast zit) van het chassis bleek immers een addertje onder het herfstige gras te hebben. 4 schroefjes vond ik en kon alles netjes uit elkaar trekken, maar de achterkant bleef vervaarlijk knarsen en piepen en gaf geen krimp. Verhip, dit is gelijmd was mijn eerste gedacht. Maar zoals ze soms zeggen: "il faut réfléchir", ofte "laten liggen en wat nadenken". 2 dagen later weer vastgenomen en bleek dat eerst de volledige uitlaat van de boxermotor eraf moest om ook aan de achterste 2 schroefjes te kunnen. Het leven is soms eenvoudig.

In ieder geval, dit is hoever het er nu voor staat. Vooraleer ik kan beginnen schuren en herspuiten, moeten eerst nog de kleinere onderdelen van de kas afgehaald worden. Sommige zitten gewoon gepind, zoals de chroom bumpers, andere zitten gepind en dan gesmolten en nog andere zitten gewoon geschroefd. De gepind/gesmolten onderdelen (zie foto 4) zullen moeten afgesneden worden om daarna weer gelijmd te worden. Ook het systeem om de deuren te openen (foto 3) zal ik nog eens goed moeten bekijken vooraleer te demonteren. Het logo op foto 5 zal ik moeten (laten) hermaken als decal.

Aangezien ik vermoed dat het meeste van er hier verteld en getoond gaat worden, ook van toepassing kan zijn op iedere die-cast, heb ik het maar even een algemenere titel gegeven.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	914_01.jpg
Views:	106
Size:	144.6 KB
ID:	3287   Click image for larger version

Name:	914_02.jpg
Views:	48
Size:	131.3 KB
ID:	3288   Click image for larger version

Name:	914_03.jpg
Views:	24
Size:	153.9 KB
ID:	3289   Click image for larger version

Name:	914_04.jpg
Views:	30
Size:	166.5 KB
ID:	3290   Click image for larger version

Name:	914_05.jpg
Views:	87
Size:	135.2 KB
ID:	3291  

Reply With Quote
  #2  
Old 15-11-2006, 22:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het lijkt me dat met name het achterste kofferdeksel na afbijten van de verf wel een schuurbeurt kan gebruiken om een wat strakkere lijn te bekomen (zie laatste foto).

Succes alvast!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 15-11-2006, 23:31
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ondertussen nog wat verder gedaan. De venster en wissers zijn ondertussen verwijderd - 8 vijsjes voor de venster. Ook de deuren bleken niet al te lastig. Met een klein schroevendraaiertje achter het lipje en klaar. Ook de koffer deksel is verwijderd. Dit lijkt wel al te vlot te gaan...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	914_06.jpg
Views:	22
Size:	137.1 KB
ID:	3292   Click image for larger version

Name:	914_07.jpg
Views:	46
Size:	157.0 KB
ID:	3293   Click image for larger version

Name:	914_08.jpg
Views:	42
Size:	154.1 KB
ID:	3294  
Reply With Quote
  #4  
Old 15-11-2006, 23:33
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Dat lijkt mich een interessant project. Het is eens iets anders.
Waarom net die Porsche 914? Die poging van Porsche om samen met VW een sportwagen voor de "kleine man" te verkopen was nu niet bepaald een succes te noemen, en dan heb ik het niet enkel over het concept, maar ook over de looks ...
Niet dat de wagen op zich een regelrechte miskleun was, maar het algemeen idee achter het project klopte gewoon niet.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #5  
Old 15-11-2006, 23:46
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Dat lijkt mich een interessant project. Het is eens iets anders.
Waarom net die Porsche 914? Die poging van Porsche om samen met VW een sportwagen voor de "kleine man" te verkopen was nu niet bepaald een succes te noemen, en dan heb ik het niet enkel over het concept, maar ook over de looks ...
Niet dat de wagen op zich een regelrechte miskleun was, maar het algemeen idee achter het project klopte gewoon niet.
't is een project "op vraag van". Vandaar.
Reply With Quote
  #6  
Old 16-11-2006, 00:04
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
't is een project "op vraag van". Vandaar.

Maar wel een interessant project.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #7  
Old 16-11-2006, 00:08
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Maar wel een interessant project.
awel ja, daarom dat ik het ook "aangenomen" heb.
Reply With Quote
  #8  
Old 16-11-2006, 09:02
Clubman Clubman is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2005
Posts: 417
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Dat lijkt mich een interessant project. Het is eens iets anders.
Waarom net die Porsche 914? Die poging van Porsche om samen met VW een sportwagen voor de "kleine man" te verkopen was nu niet bepaald een succes te noemen, en dan heb ik het niet enkel over het concept, maar ook over de looks ...
Niet dat de wagen op zich een regelrechte miskleun was, maar het algemeen idee achter het project klopte gewoon niet.

Bof, viel nog wel mee. Eigenlijk reed dat nog zo slecht niet, zeker de -6 was tof.
Bovendien waren er wel wat 'tuning'-onderdelen voor.

Maar, dat gezegd zijnde , een Porsche was het toch niet helemaal.

( zo een beetje een 924 avant la lettre , want dat was ook niet zo...... )
Reply With Quote
  #9  
Old 16-11-2006, 18:23
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Toch is het een echte Porsche hoor !
Mijn Revell gaat binnenkort ook uiteen om een witte te worden ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ATM2004 - 914 002.jpg
Views:	43
Size:	595.9 KB
ID:	3302  
Reply With Quote
  #10  
Old 16-11-2006, 19:40
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Vrienden van de modelbouw! (en die van de poëzie ook natuurlijk)

Retteketet, retteketet, rettekerettekeretteketet,
de'n huudo heeft zich weer aan de plektafel gezet!
Nog een fan van Wim.

Machtig hoe die kerel de poëzie dagelijks ten berde brengt.

Benieuwd naar het project ook natuurlijk.

Succes.
Reply With Quote
  #11  
Old 16-11-2006, 22:12
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
hier sé daar sé, den Huudo is van zijne modelbouwblues verlost. Wat zo'n zilveren plak al niet teweeg kan brengen

interessant project, ik denk dat er velen onder ons al wel eens met dit idee hebben rondgelopen, ik althans toch. Maar nooit echt de tijd genomen om eraan te beginnen.

succes
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #12  
Old 20-11-2006, 23:34
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Deze update beperkt zich tot het melden van het feit dat de auto nu volledig gedemonteerd is, waar nodig. Enkel chassis en motor zijn onaangetast. Dus ook de zetels zijn eruit, want die moeten "bekleed" worden.
De motorkap is ondertussen opgeschuurd en heeft een eerst grondlaagje gehad. Om te kijken of er reacties zijn tussen de primer en de lak die er al opzit. Op het eerste zicht lijkt het goed te gaan. Foto's hiervan volgen later nog.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	914_09.jpg
Views:	43
Size:	174.0 KB
ID:	3441  
Reply With Quote
  #13  
Old 21-11-2006, 16:42
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Deze update beperkt zich tot het melden van het feit dat de auto nu volledig gedemonteerd is, waar nodig. Enkel chassis en motor zijn onaangetast. Dus ook de zetels zijn eruit, want die moeten "bekleed" worden.
De motorkap is ondertussen opgeschuurd en heeft een eerst grondlaagje gehad. Om te kijken of er reacties zijn tussen de primer en de lak die er al opzit. Op het eerste zicht lijkt het goed te gaan. Foto's hiervan volgen later nog.
Normaal niet, ik heb ook al een paar in een andere kleur gezet, en allemaal gespoten met motip en er was geen reaktie in de lagen, knap om te volgen
Reply With Quote
  #14  
Old 21-11-2006, 18:11
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Flame View Post
Normaal niet, ik heb ook al een paar in een andere kleur gezet, en allemaal gespoten met motip en er was geen reaktie in de lagen, knap om te volgen
Ok, bedankt voor de info. Wel er nog even bijvertellen dat ik Tamiya Primer gebruikt heb. Voor de kleur ga ik Testors British Racing Green gebruiken en als vernis de bekende Gunze Mr. Hobby Clear Coat. Dat zijn de producten die ik ken en waar ik ervaring mee heb (dus in principe zou het goed moeten gaan...)
Reply With Quote
  #15  
Old 01-12-2006, 13:53
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Mar 2002
Location: Bonheiden City
Posts: 2,168
en zijn er al vorderingen te melden ?
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.