De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 01-10-2004, 06:48
Megane Megane is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Peter Baert
Daar geef je het zelf aan, marcel.
Het gaat niet over "de" media, maar over sommige media.
En bovendien, voor het brede publiek, de autosport-leek, zijn we allemaal één pot nat. Dat brede publiek kent het verschil niet tussen rally of circuit. Als sommige redacties al het verschil niet kennen.

De meeste schade is vanavond in het VTM-Nieuws toegebracht door Michel zelf. Want, het vooroordeel van het brede publiek is nu bevestigd door een piloot, die net uit de cel komt. "Zie je wel dat al die "rallypiloten" allemaal wegpiraten, moordenaars zijn? 't Is ne piloot zelf die het gezegd heeft!".

Maar laten we in alle rust morgen weer bouwen aan een positief imago voor de autosport. Tot de volgende ***** langskomt ...
Het is natuurlijk wel triestig dat dit steeds terug komt in DE media.
Ik vind een PROFFESIONELE chauffeur (vrachtwagen en colli dienst) die met zijn voeten op het dashboard ligt en cruise controle op met achter zich 40ton veel gevaarlijker dan 2 mensen die met een auto 200 rijden.
Deze proffesionele chauffeurs maken dagelijks ongelukken met soms tientallen gekwesten en of doden dit komt op de dag zelf even aan bod in het nieuws en deze chauffeurs rijden de week nadien al terug rond met de zelfde ingesteldheid.

Mijn mening is dat men sensatie nodig heeft op het nieuws. Hoe dikwijls heeft men het al niet gehad over Phaedra Hoste die ook graag snel onderweg is.
Volgens mij kan heydens niet veel ten laste worden gelegt, buiten zijn boete voor te snel rijden maar ondertussen weet heel belgie dat hij al 3 weken heeft vastgezeten.
Reply With Quote
Old 01-10-2004, 10:27
pascual's Avatar
pascual pascual is offline
De Paddock Regular

[QUOTE]Originally posted by BMW Beliën
[B]

Ik zou het niet beter kunnen zeggen, volledig mee eens.

Dat is de nieuwe generatie, GRAAG TRAAG, daar krijg ik het van hé.

En al die stomme snelheids remmers; de verantwoordelijke hiervoor zouden beter eens in de bak zitten, dat is pas een echt moordwapen, waar zijn ze mee bezig? Veilig verkeer???

Snel rijden is zeker niet gelijk aan ongevallen veroorzaken hé! En wie bepaald wat te snel is?? Met een 2pk 120km/h rijden is gevaarlijker dan met een Porsche 250km/h rijden.
Reply With Quote
Old 01-10-2004, 11:27
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular

[QUOTE]Originally posted by pascual
[B]
Quote:
Originally posted by BMW Beliën

Ik zou het niet beter kunnen zeggen, volledig mee eens.

Dat is de nieuwe generatie, GRAAG TRAAG, daar krijg ik het van hé.

En al die stomme snelheids remmers; de verantwoordelijke hiervoor zouden beter eens in de bak zitten, dat is pas een echt moordwapen, waar zijn ze mee bezig? Veilig verkeer???

Snel rijden is zeker niet gelijk aan ongevallen veroorzaken hé! En wie bepaald wat te snel is?? Met een 2pk 120km/h rijden is gevaarlijker dan met een Porsche 250km/h rijden.
Of het er mee te maken heeft weet ik niet, maar feit is dat vandaag in de krant stond dat het aantal ongevallen met 20% gedaald is.

België is zo dichtbevolkt dat men het overdag niet kan toelaten om aan onverantwoord hoge snelheden te rijden. En ook al is het een autosportpiloot (om terug on topic te komen ) iedereen denkt van zichzelf toch dat hij de beste chauffeur is? niet?
Reply With Quote
Old 01-10-2004, 11:53
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !

Quote:
...De meeste negatieve commentaar lees ik hier wel van de baanmarshals. Blijkbaar zijn dit allemaal heel brave chauffeurs, die zich allemaal heel mooi aan de verkeersregels houden en nooit een kmtje te hard rijden. Laat staan dat ze dan ook nog iemand moordenaar gaan noemen. Vind deze uitspraak toch wel heel cru van een jonge gast.
Als we in Duistland waren hoefde deze discusie niet gevoerd te worden, daar is er geen maximum snelheidslimiet op de meeste autosnelwegen. Daar zijn deze snelheden dagelijkse kost. Toen ik onderweg was naar de Nurburgring, toen de Belcar daar te gast was, vlogen ze mij daar ook voorbij alsof ik stilstond. En dat waren heel veel wagens met een Belgische nummerplaat, autosportliefhebbers die dezelfde bestemming als mij hadden.
Mijn uitspraken staan totaal los van mijn functie als baancommissaris. En waar heb ik ergens gezegd dat ik nooit te hard rijd? Ik rijd ook wel eens harder dan toegelaten, maar ik ben nog nooit in de buurt van de 200 geweest. Dat je 140-150 rijdt als het heel kalm is op de autosnelweg daar knijp ik een oogje voor dicht. Dat je nog harder rijdt, ook al is het niet druk kan ik niet begrijpen. Tegen dergelijke snelheden moet er niet veel gebeuren of het loopt fout af.
Mij gaat het meer om het feit dat Michel aan het racen was. Ik heb hier in de buurt enkele jongeren wonen van ongeveer mijn leeftijd, ze hebben mij al enkele keren bijna aangereden door te racen tegen elkaar. Daar kan ik dus absoluut niet tegen.
Ook het aangehaalde voorbeeld van truckers met cruise control en voeten op het dashboard heb ik zelf al dikwijls gezien. Om nog maar eens een straffe uitspraak te doen: als die mensen een dodelijk ongeval veroorzaken mogen die ook 3 weken in de bak zitten...
Old 01-10-2004, 12:17
Jochie's Avatar
Jochie Jochie is offline
De Paddock Regular

Ik heb net vernomen dat MH vrijgelaten is.
Dat vind ik *persoonlijk* wel een goede zaak, er is nog geen uitspraak en zijn misdaad is van minder gewelddadige/brutale/voorbedachte aard als die van, wat ik dan echte criminelen noem, die vrij blijven rondlopen tot aan de uitspraak.

Maar de uitspraak bij vrijlating van MH die ik lees op pitstop.tv, daar val ik toch van achterover.

Quote:
Volgens Heydens gaat het gros van de rally-en circuit-rijders in de fout.
Heydens: "Veel piloten rijden te snel op de weg. Als we bij de politie eens zouden controleren hoeveel piloten overtredingen begaan, dan zouden we niet veel piloten meer hebben."
bron : pitstoptv.be
Ksnap het niet goed, zelfs als het een egoistische poging is om zijn vel te redden schiet hij er zelf weinig/niks mee op.
En hoeveel schade hij er de autosport mee berokkent ...

En slightly off topic.
Er is iets voor te zeggen dat piloten bij snelheid x meer controle over hun voertuig hebben als normale weggebruikers bij snelheid x-? en zij het inschattingsvermogen hebben om dat op de juiste plaatsen te doen, (250 overdag onderweg naar FChamps reken ik daar niet bij) maar die redenering (lees advanced rijbewijs ) is politiek niet te verkopen.

Snelheid hard aanpakken in naam van veiligheid, fair enough maar misschien ineens gordeldracht en onoplettend rijgedrag even meenemen?

my2c,

Jochen
Reply With Quote
Old 01-10-2004, 12:37
Jochie's Avatar
Jochie Jochie is offline
De Paddock Regular

Quote:
Als we in Duistland waren hoefde deze discusie niet gevoerd te worden, daar is er geen maximum snelheidslimiet op de meeste autosnelwegen.
Even ter info, zo vrij is dat allemaal niet op die fameuze autobahn.

Als er op een ongelimiteerd stuk autobahn een zwaar ongeluk gebeurt wordt er bekeken of een van de betrokkenen de ADVIESSNELHEID van 130 niet aan het overschreiden was.
Als dat zo was wordt daar rekening mee gehouden mbt tot aansprakelijkheid!
Uitspraken in de zin van persoon A wisselde idd van rijstrook maar persoon B zijn snelheid was overdreven/onaangepast dus deelt hij schuld/is verantwoordelijk zijn dan mogelijk.

Ook kunt ge op een ongelimiteerd stuk een (anonieme) politiewagen voorbijsteken en die kan u dan staande houden, en evt beboeten, omdat u snelheid naar hun expert mening onaangepast was.
Meestal begint dat met een vermaning en afh van de reactie ...

Maw als ge op de Duitse Autobahn boven de 130 gaat is dat op EIGEN verantwoordelijkheid en staan verzekering en politie klaar om er op "te pakken" als er iets gebeurt.

Maw, ge doet wat ge denkt dat verantwoord is maar als het misgaat zijt ge mee verantwoordelijk.
In Belgie doen ze schijnbaar niet liever als u uit pure geldklopperij op de meest onlogische limiteringen te pakken (schoolzones op zondag, onbebouwde zones die toevallig binnen bebouwde kom vallen enz). En ik spreek uit pijnlijke ervaring.
In Duitsland staat er op die schoolzoneborden trouwens een tijdsbeperking.
Een tijdsbeperking in Belgie is al helemaal te mooi, maar de courtesy om op Zondag niet te gaan flitsen een begin.

Soit, ik vind het ginder dus zelf een mooi systeem,
En ergens klopt het toch niet dat ge voor eenzelfde "feit" (vb 170 rijden overdag op een lege baan) In Duitsland geen straf krijgt en 40km verder in Belgie een zware misdaad begaat.
Ik ken zo toch geen andere voorbeelden van verschillen in justitie tussen Belgie en buurlanden.

Voila, tis eruit
Groeten,

Jochen
Reply With Quote
Old 01-10-2004, 12:56
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
De meeste negatieve commentaar lees ik hier wel van de baanmarshals. Blijkbaar zijn dit allemaal heel brave chauffeurs, die zich allemaal heel mooi aan de verkeersregels houden en nooit een kmtje te hard rijden.
Wat heeft je hobby in het weekend te maken met de mening over een bepaald ongeval Deze "logica" slaat helemaal nergens op.

Wees gerust, bij mij staat de teller ook vaak boven de wettelijke toegestane snelheid. Maar met 250 km/n uur elkaar opjagen doe ik dus niet........vanaf 140/150 vind ik het wel welletjes.

Wat wel kan zijn is dat iemand die geen binding met de coureur of team heeft, een iets objectievere kijk op zaak heeft Misschien kijken wij verder als onze neus lang is............"the bigger picture"
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 01-10-2004, 14:31
BMW Beliën's Avatar
BMW Beliën BMW Beliën is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by Marshal
Wees gerust, bij mij staat de teller ook vaak boven de wettelijke toegestane snelheid. Maar met 250 km/n uur elkaar opjagen doe ik dus niet........vanaf 140/150 vind ik het wel welletjes.
Je bent dan misschien ook in het bezit van een standaard middenklasse wagen die niet gemodificeerd is om hogere snelheden toe te laten? Maar ik voel mij veel veiliger in een Porsche GTR3 of en BMW M5 tegen 200km/h dan in mijn eigen Opel Astra tegen 150km/h en zeker met een (semi)professionele piloot aan het stuur. Deze wagens zijn speciaal uitgerust om veilig tegen hoge snelheden te kunnen rijden. Ik moet niet denken aan de opgekietelde Johnywagens, die 30% meer PK's hebben door chiptuning en andere prullerijen en waarvoor hun wagen niet is uitgerust of gebouwd. Hoeveel van die wagens zijn nog conform?

Verder blijven jullie maar hameren over het racen en elkaar opjagen op de openbare weg. Als je de reactie van Michel hebt gezien en gehoord, denk ik wel dat het duidelijk is dat ze niet aan het racen waren, anders had hij wel vlugger gemerkt dat Rene niet meer volgde. Samen ergens naartoe rijden aan hoge snelheid staat bij mij nog steeds niet gelijk aan racen.
Reply With Quote
Old 01-10-2004, 14:50
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
DAt werd de dag na het ongeval al meteen onkent door een porsche rijder in 'De Morgen'. Het blijkt namelijk dat hoe sneller je rijdt met een Porsche hoe veiliger het voelt. Maar ineens is er dan een punt waarop er maar een klein steentje op de weg moet leggen, waardoor dat wiel voor een fractie geen grip heeft en hop je bent weg.

Reply With Quote
Old 01-10-2004, 15:12
Jochie's Avatar
Jochie Jochie is offline
De Paddock Regular

Sorry maar de Morgen of een anonieme Porscherijder vind ik echt geen referenties op dat vlak.
Dat soort gequote uitleg lijkt mij echt uit de mond te komen van iemand die geen knijt verstand heeft van snel gecontroleerd rijden met een auto.$
Hoe sneller een auto rijdt, hoe meer E hij heeft en hoe moeilijker hij uit balans te brengen is, van koers te veranderen.
Wielen in de lucht, even het gras of curb meepakken, met de moto landen met het voorwiel dwars, geen probleem (eigen ervaring).
(uitzonderingen zoals de McLaren F1 instabiliteit bij vol accelereren bij 300+ km/h te nagelaten)
Maar dat is maar mijn gedacht O-)

Het valt gewoon niet te ontkennen dat een moderne "sport"wagen met oplettende en bekwame piloot aan 150 veiliger is als een Astra (we hebben de zondebok gevonden ) met bomma aan 120.

Maar zoiets kan je niet opnemen in de wet!
De maximum snelheden zijn zo gesteld dat bomma in haar Astra geen gevaar is aan die snelheid op die plaats, en zo moet het.

Maar begin dan niet met eerstgenoemde te demoniseren/vervolgen zonder omstandigheden van naderbij te bekijken (ik heb het hier nu niet over het MH incident)

my2c,

Jochen
Reply With Quote
Old 01-10-2004, 18:51
Red DJ's Avatar
Red DJ Red DJ is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by Ottooke
Mij gaat het meer om het feit dat Michel aan het racen was. Ik heb hier in de buurt enkele jongeren wonen van ongeveer mijn leeftijd, ze hebben mij al enkele keren bijna aangereden door te racen tegen elkaar. Daar kan ik dus absoluut niet tegen.
Ook het aangehaalde voorbeeld van truckers met cruise control en voeten op het dashboard heb ik zelf al dikwijls gezien. Om nog maar eens een straffe uitspraak te doen: als die mensen een dodelijk ongeval veroorzaken mogen die ook 3 weken in de bak zitten...
Er is nog wel een verschil, racen in een wijk/bebouwde kom of racen op de autostrade!

Ik denk dat het "veiliger" is voor iedereen om op een autostrade 40km te hard te rijden dan 10 km te hard ie bebouwde kom.

Dezelfde discussie kan je hier make ivm een compleet nuchtere persoon rijdt 's nachts 120 op een baan waar je 70 of 90 mag tov een licht beschonken persoon rijdt op dezelfde baan (in dezelfde omstandigheden) 70 of 80...

Last edited by Red DJ; 01-10-2004 at 18:53.
Reply With Quote
Old 01-10-2004, 21:29
Rivadavia Rivadavia is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by Huudo
Even nog het volgende meegeven van mijn kant.

Laten we ons vooral niet vangen aan hetgeen de 'tegenstanders' van de autosport graag hebben, nl. zelf een potje ruzie beginnen maken onder elkaar. Natuurlijk zijn er, net zoals in iedere zaak die de media haalt, voor- en tegenstanders. En ook in deze is dat duidelijk niet anders.

Echter, het ging in feite over de steunactie op de Mégane en ik ga me dus ook beperken tot die feiten. Toen ik het zag, dacht ik "hmm, toch wel een beetje raar". Maar goed, wie ben ik? Ik neem dan ook aan dat diegene die de stickers geplakt hebben, er wel hun redenen voor gehad hebben. Wat ze eventueel in een later stadium gaan doen, laat ik voor hun rekening en ook daar spreek ik me niet over uit. God zij dank leven we nog altijd in een samenleving waar iedereen relatief gezien kan laten en doen wat ie wil, zolang er derden geen hinder van ondervinden. En het lijkt mij dat er van deze stickeractie niemand rechtstreekse hinder van gehad heeft.

Tijd brengt raad.
Ik vind het raar dat iemand die het heeft over "tegenstanders van de autosport", en in deze thread blijkbaar de moderator van dienst is, zelf nog niet eens weet dat de steunactie plaats vond in de Clio Cup...niet op een Mégane...

Tijd brengt raad.

Last edited by Rivadavia; 01-10-2004 at 21:35.
Reply With Quote
Old 02-10-2004, 00:25
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally posted by Rivadavia

Tijd brengt raad.
Je kunt mierenneuken ook tot een kunst maken
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 02-10-2004, 02:17
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

Quote:
Originally posted by Marshal
Je kunt mierenneuken ook tot een kunst maken
en dan GAIA op uw dak krijgen zeker
Old 02-10-2004, 12:01
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !

Quote:
Originally posted by Red DJ
Er is nog wel een verschil, racen in een wijk/bebouwde kom of racen op de autostrade!

Ik denk dat het "veiliger" is voor iedereen om op een autostrade 40km te hard te rijden dan 10 km te hard ie bebouwde kom.

Dezelfde discussie kan je hier make ivm een compleet nuchtere persoon rijdt 's nachts 120 op een baan waar je 70 of 90 mag tov een licht beschonken persoon rijdt op dezelfde baan (in dezelfde omstandigheden) 70 of 80...
Natuurlijk is daar een verschil. En 40km/u te hard op de autosnelweg is, zoals ik eerder al gezegd heb, nog aanvaardbaar. Maar dan zit je ook al echt op de grens in mijn ogen. Maakt niet uit met welk soort wagen je rijdt en of je veel rij/race ervaring hebt. Het enige contact dat een wagen met de baan heeft zijn nog altijd zijn rubbers, en het lijkt me niet dat de banden van een Porsche stukken beter zijn dan de banden van een andere wagen. Ze kunnen bijvoorbeeld nog altijd leeglopen. Wat doe je dan als je tegen ca 200 km/u rijdt?

En dat voorbeeldje dat je daar aanhaalt, ik vind dat daar geen discussie mogelijk is. Ze zijn allebei in fout en mogen wat mij betreft daarvoor even zwaar gestraft worden.

@ BMW Belien, racen en samen ergens naartoe rijden tegen 200 km/u?? Wat is het verschil? Lijkt mij toch hetzelfde te zijn. Als ik samen met iemand anders ergens naartoe rijdt kijk ik constant in mijn spiegels en pas mijn snelheid aan. Tegen dergelijke snelheden is er niet veel tijd om in de spiegels te kijken...

Het grootste probleem in België mbt verkeersveiligheid is de mentaliteit die we (ook ik) hebben in het verkeer. Nultolerantie en het verhogen van de pakkans zijn de enige manier om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen.

Currently Active Users Viewing This Thread: 4 (0 members and 4 guests)

Posting Rules