De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 21-03-2005, 00:48
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
In aanbouw: 1935 Morgan Three Wheeler (oldtimer)

Er was eens iemand die het aandurfde om in zijn thread te schrijven: "even iets anders nu ..."
Welnu: dit is eens iets anders. Tussen alle (al dan niet circuit-) geweld door, is het tijd om eens een adempauze in te lassen en eens terug te blikken op de tijd van toen (zonder Jan Thijs echter, want het zwembad staat droog )

De Morgan Three Wheeler is een beetje vlees noch vis. Is het een auto met een wiel te weinig, of een motor met een wiel te veel? Hij is qua gebruik en uitzicht een auto, maar heeft duidelijk qua concept, technologie en componenten alles wat je aan een motor doet denken.
Enfin, laat je niet misleiden door zijn uiterlijk, want het waren echt wel sportieve kleine karretjes. Door zijn laag gewicht zette hij vrij goede prestaties neer. Vooral de Matchless motor van 35 pk was sinds 1934 een zeer gesmaakte optie bij de enthousiasten. Deze motor duwde deze Morgan tot ongeveer 90 mph snel.
Ze worden trouwens tot op vandaag in clubs in vooral Engeland geracet op EN naast het circuit. De lage kosten stelt veel mensen in staat deze autootjes te onderhouden en in clubverband in te zetten.

Dit is een kit die reeds dateert van eind de zeventig, begin tachtiger jaren als ik me niet vergis. In ieder geval is het er ook aan te zien. Er is echt geen enkel onderdeel dat niet uitvoerig moet worden bewerkt vooraleer het kan worden gebruikt. Er zijn heel dikke gietlijnen, heel veel flash, onderdelen passen moeilijk en zo voort. Ook zitten de onderdelen soms met zo veel plastic aan de sprue vast dat je schrik hebt om het te beschadigen bij het losmaken. Ook stel je vast dat de onderdelen aan de sprue zijn bevestigd op een plaats die zichtbaar is na montage. Dat houdt in dat je na het losmaken van een onderdeel gegarandeerd er aan moet werken met putty, schuurpapier, vijlen en wat weet ik nog meer vooraleer je het kan prepareren voor het schilderwerk. Dat kan ambetant worden wanneer je werkt met verchroomde onderdelen: het chroom is dan beschadigd. Niet dat dat echt een probleem is, want ik had gemerkt dat die van slechte kwaliteit is (waarschijnlijk door de leeftijd van de kit). Ik wilde een vingerafdruk van een verchroomd onderdeel afvegen, en de chroom kwam er gewoon mee af....
Dus: alle chroom onderdelen worden in de remolie gesmeten en met Alclad II herspoten.

Er is ook niks voorhanden qua kleurschema. Maw: zoek het zelf uit. Als je er aan wil beginnen, zorg dan dat je VEEL referentiemateriaal hebt.

Ik weet dat ik de volgende keer als ik een Tamiya doos opentrek ga zeggen: "merci meneer Tamiya, dat gij zo goed voor ons zorgt!"

Goed: de wapen feiten nu, want daar gaat het tenslotte toch om.
Dit is de kit en het bouwplan :




__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #2  
Old 21-03-2005, 00:55
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
En hier een close up van de achterophanging. De Morgan Three Wheeler (of Moggie) had een versnellingsbak met 2 versnellingen vooruit en 1 achteruit.



Een totaalbeeld van het buizenframe met de achtertrein en de kardan reeds gemonteerd:



Een beeld van het chassis en de body. Ik heb de body in tamiya TS11 Maroon gezet, omdat ik die kleur zo een lekkere "distinguished" kleurtje vind voor een oldtimer.





De laatste foto toont een aantal onderdelen die net in de Alclad II chroom zijn gezet. Op de voorgrond zie je de krukasbehuizing die net in de Gloss Black Base is gezet, als basis voor de chrome.

Enjoy!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #3  
Old 21-03-2005, 08:21
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Zeg plezante! Als ik je inleiding lees vrees ik het ergste en verwacht ik me aan een rampzalig model, en dan post je foto's die de perfectie zelve zijn!

Zeer sjiek hoor, en ik neem mijn petje des te meer af omdat ik weet dat je minstens 3 keer zoveel moeite moet doen om zo'n mooi resultaat te bereiken dan met een Tamiya kit...

Is dit "Academy of Minicraft"? Ik zie wel Minicraft staan, maar ik weet niet of dit nu een andere firma is of dezelfde. Ik heb zelf enkele oldtimers gebouwd van Academy of Minicraft, en ik herinner me dat ik een ganse dag per wiel gespendeerd heb omdat je de spaakwielen zelf moest fabriceren aan de hand van een mal en ijzerdraad. Dat blijkt hier niet het geval.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 21-03-2005, 09:37
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Het is Minicraft. Ik denk dat dit nog dateert van voor de fusie/overname/ of whatever ze hebben uitgespookt toen.

De wielen zijn inderdaad gegoten. Daar is behalve het opkuiswerk weinig aan te doen. Ik heb er even aan gedacht om de spaken te verwijderen en te vervangen door ijzerdraad omdat ze volgens mij iets te dik zijn. Ik heb het echter niet gedaan omdat er zo weinig plaats is aan de binnenkant van de velg, en ik schrik kreeg om het wel voor elkaar te krijgen.

Wat de body betreft: daar zitten letterlijk 3 avonden oplapwerk in: de verstevigingen die aan de binnenkant van de body zitten hadden als gevolg dat aan de buitenkant een "verzakking" te zien was. Die moest dus worden opgevuld worden.

Die modellen met die spaakwielen, waren dat Revival kits misschien?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #5  
Old 21-03-2005, 11:09
FormulaV-JH495's Avatar
FormulaV-JH495 FormulaV-JH495 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: looking @ you in my rear view mirror
Posts: 543
mijn vrienden uit engeland hebben er zo'n 4 (geen modelbouw) ... en er zit zelfs een Morgan 3-wheeler racer bij ... om mee te doen aan de VCCB-races (veteran car club of britain) ... wel mooie oude bakken
__________________
It's satisfaction, it's disappointment,it's triumph, it's noise, it's color, it's people.. For a racing-driver, each race is a new adventure ... J.Clark
Reply With Quote
  #6  
Old 21-03-2005, 11:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Dominique
Die modellen met die spaakwielen, waren dat Revival kits misschien?
Ja en neen. Het model waarover ik spreek is een Rolls Royce van Academy of Minicraft, waarbij een soort van mal zat, bestaande uit een naaf en een velg, waartussen je de draad moest weven en opspannen tot een echte spaakvelg.

Maar ik heb ook wel diverse Revival kits waar 2 versies bestaan : de "goedkope" plastic versie met plastic spaakvelgen (die iets te dik zijn) en de "dure" versie met echte stalen spaakvelgen (waarvan de spaken zelfs iets te dun zijn zodat ik ze altijd overspuit met zilver om ze iets dikker en zichtbaarder te maken).

Voorbeeld van een plastic model :



Voorbeeld van een metalen model :

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 21-03-2005 at 12:00.
Reply With Quote
  #7  
Old 21-03-2005, 13:16
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally posted by FormulaV-JH495
mijn vrienden uit engeland hebben er zo'n 4 (geen modelbouw) ... en er zit zelfs een Morgan 3-wheeler racer bij ... om mee te doen aan de VCCB-races (veteran car club of britain) ... wel mooie oude bakken
Tof! Kan je hen vragen eens wat detailfoto's van de motor en het interieur van de non-racers laten sturen?
Als ze er niks mee inzitten natuurlijk. Ik kan ze dan posten bij de referentiefoto's voor iedereen die ze wil bekijken.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #8  
Old 21-03-2005, 18:44
FormulaV-JH495's Avatar
FormulaV-JH495 FormulaV-JH495 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: looking @ you in my rear view mirror
Posts: 543
@ dominique ... will do
__________________
It's satisfaction, it's disappointment,it's triumph, it's noise, it's color, it's people.. For a racing-driver, each race is a new adventure ... J.Clark
Reply With Quote
  #9  
Old 21-03-2005, 23:30
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally posted by FormulaV-JH495
@ dominique ... will do
Thanks!!

Iets anders: een mooi voorbeeldje van de fit problemen: de zetels. Dit is in 1 geheel gegoten. Zoals je ziet is er een misfit van ongeveer 7 mm !!
Ik denk er aan de onderste zetelkussens los te maken van de rug en dan verder af te werken.
Iemand een andere suggestie?

(BTW: sorry voor de wat troebele foto.)

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #10  
Old 21-03-2005, 23:59
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Kan je hem niet warm maken en dan buigen? Wel oppassen dat je de zetel niet smelt natuurlijk, anders ben je nog verder van huis...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 26-03-2005, 22:26
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
We hebben ondertussen nog wat verder gewerkt. De motor is grotendeels af en zit reeds op het chassis. Ook alle drie de wielen steken er onder.

De zetels heb ik goed gekregen door ze te verwarmen zoals Sennake zei. Het ging echter niet zo makkelijk omdat de plastic vrij dik is (vergeet niet dat dit een model op 1/16 is). Maar moeilijk gaat ook, dus ...

In ieder geval, hier zijn de piccies:



__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #12  
Old 27-03-2005, 09:33
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik ben blij dat je iets kunnen aanvangen hebt met mijn tip

En dat chassis ziet er geweldig goed uit! Nu zie je goed dat het eigenlijk dichter bij een moto ligt dan bij een auto...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 27-03-2005, 10:04
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Inderdaad, heel het concept van de transmissie is zo overgenomen van een moto. Daar zetten ze dan een carosserie van (zeer kleine) auto op.
Maar goed. De volgende 2 dagen zit ik in Duitsland, dan kan ik er niet aan doorwerken. Maar ik ga proberen hem tegen de 1e april af te hebben. Dan breng ik hem mee naar de paddockmeeting.

Meer foto's in de loop van de week.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #14  
Old 27-03-2005, 10:08
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Dominique
Dan breng ik hem mee naar de paddockmeeting.
Dan zit ik in Parijs. Niet dat ik daar niet graag naartoe ga, maar dan mis ik wel al dat moois...

Misschien wil je hem de keer erna nog wel eens meebrengen?

Of kunnen we onze modelbouwmeeting niet houden in Parijs?
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 28-03-2005, 20:35
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally posted by Sennake


Of kunnen we onze modelbouwmeeting niet houden in Parijs?
da's dan geregeld !!

Ik zal hem de volgende keer meebrengen.
Goed?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.