De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 16-04-2005, 11:23
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Handige modelbouwtips om te onthouden.

Ik heb deze week 2 zeer interessante modelbouwtips gelezen en en ik :"Die moet ik op De Paddock zetten voor ik ze vergeet." Waarom? Omdat ik vind dat modelbouwers elkaar moeten helpen en ook omdat ikzelf dan weet waar ik ze moet gaan zoeken als ik ze binnenkort vergeten zou zijn en vooral als ik niet meer weet waar ik ze gelezen heb. Dit sub-forum is daarom een soort van "reddingsboei" waar iedereen zijn tips in mag posten om ze later everntueel weer op te zoeken als je ze nodig hebt.

Van de 2 tips die ik gelezen heb ben ik er ondertussen al 1 vergeten trouwens. Dat was ook de reden dat ik deze post niet langer uitstel. Misschien valt hij me nog te binnen en post ik hem er later bij. Dit als inleiding. De eigenlijke tip zet ik hieronder als nieuwe "post".
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 16-04-2005, 11:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Tip 1 : hoe "te kleine" banden laten passen op velgen?

Modelbouwers op schaal 1/43 zullen het euvel eerder tegenkomen dan 1/24 of groter-bouwers, maar niettemin is het een serieus probleem. De velgen bestaan bij veel 1/43 resin kits (en bij sommige 1/24 resin kits) uit metaal, en het rubber bandje dat errond moet getrokken worden heeft dikwijls een kleinere binnendiameter dan de buitendiameter van de velg. Ofwel krijg je de band er gewoon niet over getrokken, ofwel gaat het met veel moeite om dan enkele weken later te begeven onder de druk en te barsten of zelfs te breken.

Er werd dan wel eens geopperd dat je de bandjes moest verwarmen, maar ten eerste is dit vrij gevaarlijk want voor je het weet zijn ze beschadigd/gesmolten, en ten tweede nam het bandje na afkoeling zijn oorspronkelijke diameter weer aan zodat je wel het opleggen vergemakkelijkte, maar nog steeds zat met het probleem van barsten of breken na verloop van tijd. Het probleem zit hem in het feit dat het rubber van die bandjes soepel blijft door middel van de oliën die erin zitten, en eens die oliën uitgedampt zijn, is je bandje uitgedroogd en keihard. Je ziet trouwens dikwijls dat die oliën dan aan de buitenzijde van het bandje zitten omdat ze "uitgezweet" zijn. Een slecht voorteken...

Nu, in 4 Small Wheels las ik een tip van een zekere Tim Crete uit Florida, USA en die gaat als volgt :

Neem een glazen potje (een leeg mosterdpotje bv). Doe er 1 à 2 cm water in. Was de uitgezweette olie van het bandje en leg het in het water. Zet het potje met water en 1 bandje in de microgolf-oven en zet hem gedurende 30 seconden op maximale kracht.

Na 30 seconden haal je het uit de oven en je zal zien dat het warme bandje terug zo soepel is als voorheen (of zelfs nog soepelder). Voordat het afkoelt zet je het nu op de velg. Het grote voordeel is : eens het bandje afgekoeld is, krimpt het niet meer, maar neemt het de nieuwe, juiste diameter aan. Je kan het koude bandje dus terug van de velg afnemen om er eventueel nog bewerkingen op te doen, of om de velg te spuiten, enz. Het is wel een goed idee om de bandjes op de velgen te bewaren zolang je de kit niet aan het bouwen bent, omdat Tim schrijft dat hij wel zeker is dat de diameter lang genoeg groot blijft om je banden en velgen te bouwen en terug te verenigen, maar hij heeft geen ervaring op lange termijn met bewerkte bandjes die dan terug lange tijd van de velg afgenomen zijn.

Een zeer goede tip, vind ik!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 16-04-2005, 12:36
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Tip 2 : hoe de typische rode stof nabootsen voor Ferrari's van de jaren '70?

De 2e tip die ik deze week gelezen heb, viel me weer te binnen. Interieurs van Ferrari's in de jaren '70 werden zowel in de F1 als in de sportwagen-klasse altijd uitgerust met een soort van gestreepte bordeaux gekleurde stof, die erg moeilijk na te bootsen is. Met de hand schilderen lukt maar matig, en speciale decalvellen met dat patroon bestaan niet. In het echt ziet dat er zo uit :



Maar daar heeft Akihiro Kamimura op ZIJN HOMPAGE iets op gevonden.

Neem wat CF-decal, en spuit de decal met wat doorzichtig "clear red". Omdat CF-decal bestaan uit zwarte streepjes met ertussen doorschijnend materiaal, zal je nu donkerrode streepjes zien, afgewisseld met lichtere rode streepjes. Dat ziet er dan in model zo uit :




Ziet er wat mij betreft enorm goed geslaagd uit!

Weer een goede tip erbij
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 19-04-2005, 19:43
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Goede tips! Ik heb de link ook ondergebracht in onze overzichtsthread. Deze hier zal na verloop van tijd toch 'wegzinken'. Zo kunnen we die dan ook weer makkelijk terugvinden.
Reply With Quote
  #5  
Old 20-04-2005, 08:26
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Proper geknipte nagelkes

jan
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 04:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.